Min gamle mac... :(
Fra : Connie Betina Peders~

Dato : 29-10-05 03:03

Er der mon nogen der kan hjælpe:
Efter at jeg har sat mit digitale kamera til min mac, opfører den sig
mærkeligt. Alle ikoner er ikke vist som de rigtige programikoner, men blot
en hvid "skygge af sig selv". Photoshop vil ikke åbne mere. Når jeg har
arbejdet et vist stykke tid i QuarkXPress, vil dokumentet ikke arkivere -
"forkert arkiv-format", siger den.

Jeg har da længe gået og spekuleret på at købe en lidt mere moderne end
denne Power PC6400, meen den kørte jo godt nok - lige indtil her for et par
dage siden, da dette skete. (Jeg har haft sat digitalkameraet til før, da
virkede det nogenlunde, mac'en blev lidt tung og kunne vist ikke helt li'
det).

Med venlig hilsen
Connie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-10-05 11:15

Connie Betina Pedersen <conniebetina@grafisk.dk> wrote:

> [...]

> virkede det nogenlunde, mac'en blev lidt tung og kunne vist ikke helt li'

Det er næppe digitalkameraet der er skyld i dit problem. Du skal
genopbygge skrivebordet. Jeg kan ikke huske hvordan du gør det, da det
er +4 år siden jeg har rørt ved gammeldavs Mac OS 7-9. Det er én eller
anden tastatur kombination du skal holde nede mens du starter.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-10-05 12:31

> [...]
> er +4 år siden jeg har rørt ved gammeldavs Mac OS 7-9. Det er én eller
> anden tastatur kombination du skal holde nede mens du starter.

Command + Option (den sidste hedder osse "alt" på nogle tastaturer).

Fra : Terje Rydland

Dato : 29-10-05 14:46

> Command + Option (den sidste hedder osse "alt" på nogle tastaturer).

Den heter Alt. Option er bare noe som er kommet til siden fordi det
heter det på PC-tastaturer. Opprinnelig heter tasten Alt.

Terje

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-10-05 12:46

> [...]

> en hvid "skygge af sig selv". Photoshop vil ikke åbne mere. Når jeg har
> arbejdet et vist stykke tid i QuarkXPress, vil dokumentet ikke arkivere -

Jeg går ud fra, at du kører med et "gammelt" system som OS 8.5 - 9 på
den?
Prøv at genopbygge skrivebordet: Hold æble + alt nede når du tænder for
den, og svar OK når den spørger om du vil genopbygge dit skrivebord.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-10-05 19:08

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

> Den heter Alt. Option er bare noe som er kommet til siden fordi det
> heter det på PC-tastaturer. Opprinnelig heter tasten Alt.

Omvendt. Det har altid heddet option på Mac. Alt kommer fra DOS
verdenen.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Terje Rydland

Dato : 30-10-05 20:41

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Omvendt. Det har altid heddet option på Mac. Alt kommer fra DOS
> verdenen.

Ja, sånn kan det godt være. Husker at det var omvendt fra PC-tastaturene
og det er mulig jeg blander det sammen.

Terje

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-10-05 19:46

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Beklager, men på mine gamle 'Apple Standard ISO', 'Apple Standard
> Family' og 'Apple Family' fra perioden 1987-90 står der klart og
> tydeligt hhv. COM, ALT og CRTL på de tre taster....

Naturligvis, det er jo moderne tastaturer du snakker om der. Option
har altid været et skiftespor, det er kun manualerne, hvor der skrives
"option". Med II-serien af Macintosh (dvs. med introduktionen af ADB)
begyndte Apple at skrive Alt ved siden af skiftesporstegnet, for at
hjælpe DOS brugerne.

Et lidt nyere dokument fra Apple selv er
http://developer.apple.com/technotes/te/te_515.html - bemærk afsnittet
"Macintosh Option key: Techniques for ignoring".

Jeg tvivler på, at du kan finde et eneste DOS/Windows tatatur med
ordet "option".

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH