Digital signatur (DS)
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-10-05 18:57

Hej

Min DS skulle fornyes, så jeg var inde på TDC's certifikatside (adressen
kom i en mail) og genemgå deres procedure. Det gik vist nok OK. Det
eneste der tilsyneladende skete var, at jeg fik hentet et certifikat.

Hvad så? Keychain Access kunne ikke genkende filen, der havde endelsen
".pks12".

Vi (min bedre halvdel) ringede til deres support, men ham vi fik fat i
nægtede at hjælpe, fordi det er en Mac. Han nægtede simpelt hen. Jeg har
aldrig været ude for noget lignende!

Det er snart 2 år siden jeg sidst installerede et DS, men efter at have
ledt lidt rundt på min HDD, fandt jeg den certifikatfil, som jeg havde
brugt sidst og kom jeg frem til, at jeg bare skulle omdøbe filen til en
fil med endelsen .P12

Så gik det osse fint denne gang, med at få certifikatet ind i KA.

Men hvad nu? Hvordan kommer jeg videre? Jeg kan se jeg har en Private
key i KA, en RSA 1024-bit key og regner med det nok er den der hidtil
har været brugt til mit DS, men hvordan får jeg den nye key ind i KA?
Der skal vel installeres en ny key, et eler andet sted?

Det skal lige tilføjes, at jeg bruger Entourage (og ikke Mail) og dennes
adressebog (og ikke Address Book) til e-mail.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-10-05 23:01

> [...]
> eneste der tilsyneladende skete var, at jeg fik hentet et certifikat.
>
> Hvad så? Keychain Access kunne ikke genkende filen, der havde endelsen

<snip>

> [...]
>
> Det skal lige tilføjes, at jeg bruger Entourage (og ikke Mail) og dennes
> adressebog (og ikke Address Book) til e-mail.

Løsningen blev, at efter import af det nye certifikat (hvor filen, der
var blevet downloaded fra TDC's certifikatserver som sagt først skulle
omdøbes til en .P12 fil) til Keychain Access, skulle jeg ind i Entourage
(2004) under den konto (account) som certifikatet var tilknyttet og der,
under Security tab'en, ændre 2 steder så Entourage pegede på det nye
certifikat i KA. Det sker lidt "i blinde" fordi begge certifikater
hedder det samme (mit navn). Men det var muligt at besigtige
certifikatet inden og sikre at udløbadatoen var den rigtig (om 2 år,
datoen skulle være i 2007).