Linieudgang på iPod
Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-05 01:59

Vi skal snart have sat en aux-indgang på vores bilradio, så vi kan høre
iPod i bilen. Den bedste lydkvalitet fås, hvis man bruger en linieudgang
i stedet for hovetelefonudgangen på iPod. Er der nogen gode forslag til,
hvordan man lettest får en linieudgang? Apple Store sælger en biladapter
fra Monster, hvor man kan lade iPod op via cigartænderstikket, og hvor
der er en linieudgang. Er det den bedste løsning?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 28-10-05 05:34

> [...]
> fra Monster, hvor man kan lade iPod op via cigartænderstikket, og hvor
> der er en linieudgang. Er det den bedste løsning?

Muligvis: Den linieudgang du ellers kan finde er at sætte iPod i docken,
som har en linieudgang.

venlig hilsen

Martin

Interessant: Kan du ikke fortælle pris samt metode til at få line-in på
din bilradio....

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-05 00:28

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Interessant: Kan du ikke fortælle pris samt metode til at få line-in på
> din bilradio....

Desværre virker skidtet ikke, men helt teoretisk: Det er en Peugeot 407
SW. Radioen er en integreret del af bilens computersystem, og de fleste
knapper til betjening af display, board-computere etc. sidder på
radioen. Den kan altså ikke bare skiftes ud med en almindelig bilradio.
I instruktionsbogen står, at den er forsynet med to AUX-indgange
(linieindgange), som man kan få åbnet hos forhandleren. Forhandleren og
hans værksted kendte dog umiddelbart ikke noget til dette. Det er
åbenbart lidt ældre mennesker uden en MP3-afspiller, der køber den slags
biler
Jeg gik derfor på detektivarbejde på nettet. Der er f.eks. et
glimrende diskussionsforum om Peugeot. Ganske vist er det på fransk, men
ellers kan man lære meget der. Det viste sig, at man hos Peugeot kan få
et sæt med et stik, der skal monteres i handskerummet. Jeg fandt så en
vejledning på nettet med reservedelsnummer etc. Da jeg havde
reservedelsnummeret kunne værkstedet godt finde sættet. Det koster
såmænd kun kr. 220,-.
Selve sættet er faktisk bare en ledning med et stik til radioens
multistik i den ene ende og et mini-jack i den anden samt et simpelt
beslag. Man skal så trække ledningen fra bagsiden af radioen og ud til
handskerummet. Her monteret mini-jack-stikket i beslaget. Det er såmænd
meget simpelt. Man skal bare på værkstedet for at have åbnet for en af
de to ekstra linieindgange. Normalt er de lukkede, så man ikke skal
klikke forbi dem, når man med "Source"-knappen skal vælge mellem radio
og cd. Når man får åbnet en linieindgang er der tre lydkilder at klikke
igennem. I har sikkert gættet, det er radio, cd og linieindgang.
Desværre virkede det ikke, som jeg skrev i indledningen. Jeg
hentede bilen i fredags, da den var knap færdig. Værkstedet havde ikke
nogen MP3-afspiller, så de kunne prøve det. Jeg så selv både ledningen
og computeren, der blev sluttet til bilen. Alt så ud til at være
rigtigt, men der kom bare ikke lyd ud. Det var sent fredag eftermiddag,
så vi havde ikke tid til at eksperimentere med det, men værkstedet må jo
måle ledningen igennem senere for at se, om der overhovedet er
forbindelse gennem den. Er der det, må det være radioen, der er noget
galt med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-10-05 08:24

> Desværre virker skidtet ikke, men helt teoretisk: Det er en Peugeot 407
> SW.

hej Henrik

Tak for dit fine svar - fortryder - på trods af, at din ikke virker
endnu - at jeg har bestilt en FM løsning (m oplader, display + holder):
Den er jo ikke helt lovlig her i DK....
Selv kører jeg også fransk (bilen altså - cyklen er hollandsk:
liggecykel). Dog Citroen - og har snakket med min forhandler om sagen -
han vidste som din intet. Ærgerligt - det ku' være lidt sejt at kunne
styre det hele fra rattet. Konen er ikke glad for at en af mine dimser
skal monteres på instrumentbordet. Selv om det er fint design.

Så jeg venter med spænding på min RoadTrip.... må på turen til Fyn i dag
nøjes med CD + radio

se evt: http://www.ipod-europe.net/product.asp?idProduct=3098

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-05 07:50

> [...]

> skal monteres på instrumentbordet. Selv om det er fint design.
>
> Så jeg venter med spænding på min RoadTrip.... må på turen til Fyn i dag

Jeg købte en 500 kr radio med kassetbåndoptager + linie ind indgang på
forsiden i Bildillen ved Lyngbystation - og satte i vores Berlingo - det
virker. Nano'en eller shufflen om halsen, ledning fra den til radioen og
det hele svinger, så ser det næsten også ud som om man selv er koblet
dirkte til bilen :)

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Mikkel Westh

Dato : 28-10-05 06:23

On 2005-10-28 02:59:00 +0200, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> fra Monster, hvor man kan lade iPod op via cigartænderstikket, og hvor
> der er en linieudgang. Er det den bedste løsning?

Apple forhandlede på et tidspunkt en lille dock-adapter. Bare en lille
ting, som du satte i dock-connectoren, og så fungerer den fuldstændigt
som en dock, altså med line-out og dock-connector.
Bare hvis du vil have den lidt mere mobil.
--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : vk

Dato : 28-10-05 07:49

Køb en Itrip. Virker fortræffeligt.

www.griffintechnology.com/products/itrip/

Fra : David Mc Nally

Dato : 28-10-05 09:23

vk wrote:
> Køb en Itrip. Virker fortræffeligt.

Og er ulovlig at bruge i Danmark.

--
Personlig blog: www.mcnally.dk
Holde kundekontakten ved lige - send nyhedsbreve: www.ebrev.info

For direkte mail: Udskift .invalid med .dk.

Fra : vk

Dato : 28-10-05 11:14

Yup, vist er de ulovlige at bruge (og sælge?) i Danmark.
Men virker stadig fortræffeligt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-05 01:05

vk <v@v.dd> wrote:

> Yup, vist er de ulovlige at bruge (og sælge?) i Danmark.
> Men virker stadig fortræffeligt.

Men det giver i hvert fald teoretisk en betydelidt dårligere
lydkvalitet. FM-radio er ikke ligefrem hi-fi. Skal man omforme lyden til
radiosignaler og derefter lave dem om til lyd igen, tilføjer man nogle
signalforringende led, som jeg helst vil undgå. Dertil kommer risikoen
for forstyrrelser for radiomodtagelsen og overlapning med andre sendere,
der bruger frekvenser tæt på.
Jeg har dog ikke prøvet en iTrip i praksis, så hvor meget det
egentlig betyder, tør jeg ikke udtale mig om. Jeg ved bare, at på
papiret bliver lydkvaliteten meget ringere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-10-05 08:24

> Jeg har dog ikke prøvet en iTrip i praksis, så hvor meget det
> egentlig betyder, tør jeg ikke udtale mig om. Jeg ved bare, at på
> papiret bliver lydkvaliteten meget ringere

Min kollega har en - ingen hørbar forringelse - og herude på landet
ingen interferrens

-- and don't forget to boogie

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-05 07:50

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Min kollega har en - ingen hørbar forringelse - og herude på landet
> ingen interferrens

men inde i byen er den ikke så god pga. al den radiostøj der er.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-10-05 08:29

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> lydkvalitet. FM-radio er ikke ligefrem hi-fi. Skal man omforme lyden til
> radiosignaler og derefter lave dem om til lyd igen, tilføjer man nogle
> signalforringende led, som jeg helst vil undgå. Dertil kommer risikoen

Kører du i bilen imens du hører musik?

Hvis du gør, larmer det formentlig mere end nødvendigt for at du ikke
kan høre forskel.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-10-05 12:10

Mikkel Westh <mikkelw@MUSEF∆LDEgmail.com> wrote:

> [...]
> som en dock, altså med line-out og dock-connector.
> Bare hvis du vil have den lidt mere mobil.

Bildillen på Østerbro har den dims du snakker om.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Sebastian

Dato : 31-10-05 20:22

> Apple Store sælger en biladapter
> fra Monster, hvor man kan lade iPod op via cigartænderstikket, og hvor
> der er en linieudgang. Er det den bedste løsning?

Kineserne har luret hvordan iPod dock connector er opbygget.
Jeg ved ikke om du vil bruge ikke orginale tilbehørsdele, men
Eforcity
(http://stores.ebay.de/Eforcity_W0QQssPageNameZmercQ5fvicQ5frsccQ5fpr12Q
5fpcnQ5fQ5fstoresQQtZkm) har hvad du leder efter.
OBS: Din handelspartner er US-Amerikaner, forsendelsespriserne er med ca
4-10 USD dog yderst rimelig.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-05 23:04

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> 5fpcnQ5fQ5fstoresQQtZkm) har hvad du leder efter.
> OBS: Din handelspartner er US-Amerikaner, forsendelsespriserne er med ca

Uha, sikken dog en masse ting. Jeg tror nu lige jeg vil vente at se, om
vi overhovedet får linieindgangen til radioen til at virke, før jeg
køber en masse udstyr.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thohei

Dato : 02-11-05 14:37

Henrik Münster wrote:
> [...]

Kan bidrage med at iTrip er svære at bruge i Kbh. I hvert fald hvis
man har en super-radio med en god fm-motager. Der er næsten ingen
ledige frekvenser hvor man ikke bliver forstyrret.
Det kan dog lade sig gøre, men ikke uden en lejlighedsvis forstyrrelse
i form af radio Malmö eller noget andet eksotisk. Har været hele
fm-båndet igennem, sådan er det bare.
Thomas