CD drev i iBook
Fra : Karen Seiersen

Dato : 13-10-05 23:10

Hej NG

På min iBook 12" - 500 MHZ - OS 10.3.9 - købt 2002, er der pludselig
problemer når jeg isætter en CD - skuffen lukker straks op igen og
begynder slet ikke at indlæse, dvs. at jeg ikke kan bruge CD'ere.

Problemet opstod da jeg skulle reparere disken med systemCD som blev
indlæst (lukket skuffe), jeg booted med C tasten, efter lang tid skete
der noget, så møllehjul - derefter igen møllehjul - i en uendelighed,
til sidst mistede jeg tålmodigheden,jeg gik i byen og kom og startede
igen fra CD'en og der fremkom en panik - hvis det er sådan en, har
aldrig set en kernel panik, men der var ligesom med dos en masse tekster
på sort baggrund.
Jeg prøvede at se hvad jeg kunne gøre, det hjalp ikke så jeg
tvangslukkede Mac'en. Derefter kunne den ikke beholde skuffen lukket.

Håber det er forståeligt "volapyk" har prøvet at beskive det kort men
det er svært.

Er der mon nogen som har en løsning på dette, eller er det nu jeg skal
skifte det ud med et DVD drev, nå det alligevel er i udu ???

--
Mange hilsner Karen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-10-05 00:38

Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:

> [...]
>
> Er der mon nogen som har en løsning på dette, eller er det nu jeg skal
> skifte det ud med et DVD drev, nå det alligevel er i udu ???

Mit bud er, at dit CD-drev er afgået eller tæt på at afgå ved døden -
laseren er simpelthen ved at være brændt ud og har derfor svært ved
eller kan slet ikke læse cd'erne.
Kort sagt: Ja, det er nu du skal skifte det ud.

Det du beskriver lyder ikke som en kernel panic - det er efterhånden
længe siden (10.1 eller de tidligere 10.2 udgaver) den så sådan ud.
I dag kommer der et billede frem på skærmen der på 4 sprog fortæller
dig, at du skal genstarte din computer.
Du er nok i stedet kommet til at starte den i "Single-user mode" (æble-S
under starten). Du kunne have skrevet "reboot" og trykket på enter, så
burde den genstarte normalt.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Karen Seiersen

Dato : 14-10-05 15:04

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Du er nok i stedet kommet til at starte den i "Single-user mode" (æble-S
> under starten). Du kunne have skrevet "reboot" og trykket på enter, så

Hej Kaj

Tak for dit svar og din uddybende forklaring, så nu ved jeg næste gang
at jeg skal skrive reboot - hvis jeg får problemet igen.

Det ser ud som om jeg har løst problemet med CD drevet - jeg fik fortalt
at jeg skulle prøve at resete på en lille "knop" og igen reparere
disktilladelser, det ser umiddelbart ud som om det fungerer.

Samtidig har jeg erfaret at der ikke kan isættes et DVD brænder drev i
denne iBook, det ender måske med jeg må skifte til en nyere, selvom
denne kun er knap 3 år gammel.
--
Mange hilsner Karen