Quicktime Broadcaster og live video erfari~
Fra : Mikael

Dato : 13-10-05 11:16

Er der nogen som har brugt Quicktime Broadcaster med live video fra et
DV/DVCAM-kamera? (FireWire)

Jeg vil gerne sende billede + lyd over atlanten - 1-vejs.

Iflg. http://www.apple.com/dk/quicktime/broadcaster er det hele meget
simpelt, men hvordan er virkeligheden?

Hvor hurtig skal maskinen være? (Apple skriver at G3 kan bruges men G5
er bedst - surprise? Not!)

Hvor stor er forsinkelsen?

Hvor god er kvaliteten?

Hvordan undgår men problemer med firewalls osv., når klienten skal
logge sig på min computer?

Er der potentielle problemer for windows-brugere?

Det drejer sig om et interview, altså et billede af en talende
overkrop, som nogen i USA skal kigge og lytte med på live - 1-vejs
kommunikation.

Mvh Mikael Kern

(Alternativt kunne man pege et webkamera på en monitor, men det gør
opstillingen mere besværlig bl.a. p.gr.a. lyden.)

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-10-05 15:00

Det fungerer rimeligt ligetil.

Hvor hurtig maskinen er afgøres af hvor mange kvaliteter/hvor høj
kvalitet du vil sende i. Den bedste løsning er at prøve det af på den
maskine du vil bruge og holde øje med processorload - hvis det er meget
over 80% så send færre båndbredder eller prøv med en lavere kvalitet. Du
skal også tænke på at du skal gennem en del hop til USA og der er derfor
større sikkerhed for at man ikke oplever rebuffering hvis der sendes i
en lidt lavere kvalitet.

Du kan godt rende ind i lidt problemer med UDP trafik i firewalls - især
i mange virksomheder. Jeg kan ikke helt huske hvilke muligheder der er
for at lave roll-over til http med quicktime broadcaster - men ved at
det er rimeligt nemt at gøre med windows media.

Det umiddelbart største problem omkring windows brugere er om de har en
quicktime player. Hvis de sidder på et virksomhedsnetværk skal du ikke
regne med at ret mange windows brugere har Quicktime player eller lov
til at installere den.

Hvis du skal have mange brugere på bør du også overveje om du vil lade
folk koble sig direkte på broadcasteren eller om det kunne være en
fordel at sende det til en Quicktime Streaming Server, hvor brugerne så
kan logge sig på.

/Franz
www.berliner.dk

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-10-05 15:03

Franz Berliner wrote:
> Det fungerer rimeligt ligetil.

Sorry. Sad lige og skrev en masse mails på arbejde og skrev så denne
indimellem. Derfor den elendige quote teknik... det skal aldrig ske igen

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Mikael

Dato : 19-10-05 20:29

Tak. Der er kun 1 bruger. QT og Mac er ret almindeligt i de kredse, jeg
skal "sende" til, men jeg ved det ikke endnu.

Du nævner Windows Media - kan den noget tilsvarende?

mvh Mikael Kern

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-10-05 12:49

Mikael wrote:
> Tak. Der er kun 1 bruger. QT og Mac er ret almindeligt i de kredse, jeg
> skal "sende" til, men jeg ved det ikke endnu.
>
> Du nævner Windows Media - kan den noget tilsvarende?

Ja, men live encoderen findes kun til Windows. Det du skal bruge er
Windows Media Encoder fra Microsoft som er gratis. Brugerne skal så
bruge Windows Media Player til at se sendingen.

Det sidste format er Real. Der kan du sende med Realproducer og folk kan
se det du sender med Realplayer. En af de gode ting ved real er at
surestreaming fungerer rimeligt godt (dvs du kan sende i flere
kvaliteter - brugerens player vælger selv den kvalitet der passer til
deres båndbredde).

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-10-05 12:51

Franz Berliner wrote:
> [...]
> surestreaming fungerer rimeligt godt (dvs du kan sende i flere
> kvaliteter - brugerens player vælger selv den kvalitet der passer til

Nu skrev jeg godtnok - "det sidste format" - der er selvfølgelig masser
af andre muligheder fx Flash m. Flash Communication server - men det er
de 3 "gamle" streamingformater med tilhørende værktøjer.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk