RAM til Mac mini
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-05 12:38

Hejsa,

Er der nogen her i gruppen, som selv har sat RAM i en Mac mini? Er det
til at have med at gøre?

Hvor køber jeg billigst noget RAM der virker og kan være i en Mac
mini? Jeg har spurgt en kendt Mac-forhandler og de vil have 2000 kr.
for 1 GB!!! Det er 3 gange som mange som alm. stangvare.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-05 16:32

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> mini? Jeg har spurgt en kendt Mac-forhandler og de vil have 2000 kr.
> for 1 GB!!! Det er 3 gange som mange som alm. stangvare.

Nå, det hastede lidt så jeg fandt en stand Kingston RAM, som er
garanteret til at virke i Mac mini. Noget dyrere end alm. no-noname
RAM, men til 1100 kr. meget billigere end Mac-forhandleren!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 10-10-05 17:25

> [...]

> mini? Jeg har spurgt en kendt Mac-forhandler og de vil have 2000 kr.
> for 1 GB!!! Det er 3 gange som mange som alm. stangvare.

Her:

http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=167&Sort=Wanted&Soegeord=KTA%2DG4333

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-05 18:26

> Her:
>
> http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=167&Sort=Wanted&Soegeord=KTA%2DG4333

Det var også den jeg endte med at købe.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 11-10-05 13:23

a propos RAM: jeg ville sætte 2 x 512 MB i min Dual 2 GHz g5 (juni
2004), men synes det er lidt indviklet at finde den rigtige type. Kan
det passe, det er den her? og er den anbefalelsesværdig? Jeg synes, det
virker meget billigt.

Tom

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 11-10-05 13:57

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> [...]
> 2004), men synes det er lidt indviklet at finde den rigtige type. Kan
> det passe, det er den her? og er den anbefalelsesværdig? Jeg synes, det

eller den her?

http://www.multimediaworld.dk/default.asp?edbpriser=D1D400-06464

jeg ringede til shg.dk som sagde, at Dane-elecs klodser var særlig
mac-kompatible.

Tak igen

Tom

Fra : Jesper

Dato : 11-10-05 23:37

> [...]

> 2004), men synes det er lidt indviklet at finde den rigtige type. Kan
> det passe, det er den her? og er den anbefalelsesværdig? Jeg synes, det

Du kan altid finde den rigtige type ved at gå på http://www.kingston.com
og vælge at du har en Apple computer i popupmenuen og i den næste
popupmenu vælger du så din model, så sætter du ramklodsens typenummer
ind i søgefeltet på http://www.edbpriser.dk/ så får du den rigtige
klods, hver gang!

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 12-10-05 19:45

> [...]
> og vælge at du har en Apple computer i popupmenuen og i den næste
> popupmenu vælger du så din model, så sætter du ramklodsens typenummer

tak for tippet. Jeg prøvede med det samme med typenummeret:
KTA-G5400/512, men det gav intet søgeresultat på edbpriser.dk

Men tak igen for hjælpen

Tom

Fra : Jesper

Dato : 12-10-05 21:19

> [...]

> tak for tippet. Jeg prøvede med det samme med typenummeret:
> KTA-G5400/512, men det gav intet søgeresultat på edbpriser.dk

stryg /512 fra tyoenummeret, det er kun størrelsen i MB

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 13-10-05 10:35

> stryg /512 fra tyoenummeret, det er kun størrelsen i MB

ja, den regnede jeg også ud, men det hjalp ikke. Suk.

Tom

Fra : Jesper

Dato : 13-10-05 14:30

> ja, den regnede jeg også ud, men det hjalp ikke. Suk.
>
> Tom

Jeg ved ikke hvordan du bære dig ad, jeg kan sagtes få et resultat:

http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=167&Sort=Wanted&Soegeord=KTA%2DG5400

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 13-10-05 21:24

> Jeg ved ikke hvordan du bære dig ad, jeg kan sagtes få et resultat:
>
> http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=167&Sort=Wanted&Soegeord=KTA%2DG5400

næ, det gør jeg sådan set heller ikke. Til gengæld fandt jeg faktisk
samme RAM billigere end edbpriser.dk, nemlig hos:

http://multimedia-eksperten.dk/shop/default.asp

til 849,-

så selv helt blinde høns finder altså stadig korn...

Tak for tålmodig hjælp

Med venlig hilsen

Tom

Fra : Mikkel Westh

Dato : 13-10-05 22:25

On 2005-10-13 22:24:26 +0200, tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk (Tom
Søgaard-Jensen) said

> [...]
>
> http://multimedia-eksperten.dk/shop/default.asp
>
> til 849,-
>
> så selv helt blinde høns finder altså stadig korn...

Men det i henviser til, er bare 2*512 Mb fremfor 1*1024 Mb, som er det
man skal bruge, hvis man skal have godt med ram i minien. Må også snart
få noget mere i min. De 512 der fulgte med er bare ikke nok.

--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-10-05 01:10

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Er der nogen her i gruppen, som selv har sat RAM i en Mac mini? Er det
> til at have med at gøre?

Svarer lige selv, for nu er det prøvet:

Man skal have en _meget_ tynd spatel, da den skal jages ned mellem den
nærmest usynlig revne mellem aluminiumsrammen og plasticbunden.

Når først den er kommet ned i revnen er det bare ca. 5 mm ned og så
vippe op. Så slipper de klemmer der holder fast. Når den ene side er
vippet op, så er det endnu sværere at få spatelen ned i den anden
side, men det kan altså godt lade sig gøre!

Når den skal samles igen, så skal man være opmærksom på ikke at bukke
de mange metaldimser der stikker ud. Dem så jeg ikke i første omgang,
og jeg fik lukket den sammen uden at kunne lukke den helt til. Jeg
blev nødt til at åbne den igen og bukke dimserne på plads, før end den
ville lukke rigtigt.

Alt i alt et projekt der er lade-sig-gøreligt, men det tager lige
15-20 minutter den første gang. Det er ihvertfald billigere at gøre
det selv end at lade en forhandler stå for det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Bruno

Dato : 13-10-05 21:00

René Frej Nielsen wrote:
> Svarer lige selv, for nu er det prøvet:

Sådan skal det være

Jeg fylder lige lidt ekstra på.

> Man skal have en _meget_ tynd spatel, da den skal jages ned mellem den
> nærmest usynlig revne mellem aluminiumsrammen og plasticbunden.

Jeg købte min i et byggemarked, udover at den gerne skal være tynd og
fleksibel bør den ikke være for smal. En 8-10 cm i breden er passende imho.

Det skal osse nævnes at det er en god ide at ligge Mini'en på noget
blødt som fx. et viskestykke, for den blanke overside er let at ridse
hvis man ikke er forsigtig.

> [...]
> vippet op, så er det endnu sværere at få spatelen ned i den anden
> side, men det kan altså godt lade sig gøre!

En video der viser processen kan findes her:

http://eshop.macsales.com/tech_center/index.cfm?page=Video/directory.html

(Der er osse andre instuktionsvideoer på samme side)

> Alt i alt et projekt der er lade-sig-gøreligt, men det tager lige
> 15-20 minutter den første gang. Det er ihvertfald billigere at gøre
> det selv end at lade en forhandler stå for det.

5 min her og uden at få sved på panden. Der er altså ingen grund til
ikke at gøre det selv.

Mvh

Bruno

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-10-05 00:06

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Jeg købte min i et byggemarked, udover at den gerne skal være tynd og
> fleksibel bør den ikke være for smal. En 8-10 cm i breden er passende imho.

Ja, hvis den er for smal bliver kraften fordelt på et for lille
stykke, og så kan man nok beskadige bunden.

> Det skal osse nævnes at det er en god ide at ligge Mini'en på noget
> blødt som fx. et viskestykke, for den blanke overside er let at ridse
> hvis man ikke er forsigtig.

Enig. Det ville jo være ærgeligt.

> 5 min her og uden at få sved på panden. Der er altså ingen grund til
> ikke at gøre det selv.

Du var hurtig. Jeg fumlede en del med at samle den igen. Men der er
bestemt ikke nogen grund til ikke at gøre det selv, ihvertfald ikke
hvis man tidligere har rodet med computere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Bruno

Dato : 14-10-05 14:59

René Frej Nielsen wrote:

> Du var hurtig. Jeg fumlede en del med at samle den igen. Men der er
> bestemt ikke nogen grund til ikke at gøre det selv, ihvertfald ikke
> hvis man tidligere har rodet med computere.

Jeg havde også forventet at skulle bruge mere end de 5 min, men det hele
gik bare så let. Det udligner sig sikkert, så næste gang jeg åbner en
dåse tun eller noget går det helt galt

Mvh

Bruno

Fra : Mikkel Westh

Dato : 14-10-05 22:37

On 2005-10-13 21:59:53 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> En video der viser processen kan findes her:
>
> http://eshop.macsales.com/tech_center/index.cfm?page=Video/directory.html
>
> (Der er osse andre instuktionsvideoer på samme side)

God video. Blev lige nysgerrig, så jeg ville lige prøve. Har flere
spateler. En på bredde med den, han bruger i videoen, og en på lidt
over 10 cm. Kan sagtens få (kun en af dem ad gangen selvfølgelig) en
ned i siden, og kan godt bøje den, men jeg hører ingen klik-lyd. Ved at
kigge ned i ventilationshullerne mens jeg vipper spatelen, kan jeg se
at de hvide takker løftes væk fra siden, men der er ingen klik-lyd, og
de ryger derfor tilbage på plads, når jeg giver slip.

Råd, idéer?
--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 16-10-05 20:09

On 2005-10-14 23:36:31 +0200, Mikkel Westh <mikkelw@MUSEFÆLDEgmail.com> said:

> [...]
> at de hvide takker løftes væk fra siden, men der er ingen klik-lyd, og
> de ryger derfor tilbage på plads, når jeg giver slip.

Problem løst. Ville lige prøve igen i dag (efter endnu et mislykket
forsøg i går. Fandt en instruktionsbog, som er lavet af Apple. Der står
en praktisk talt alt om, hvordan minien skal splittes ad.

Jeg løste dog problemet ved at bøje spatelen mere, end jeg havde gjort
før. Stak den ned i, bøjede den alt den kunne, og klik - problem løst.

Find den 22 mb store PDF fil her:
http://www.smashsworld.com/2005/01/mac-mini-complete-technical.php
--
Mvh. Mikkel Westh