Airport og firewall?
Fra : Camilla Krag

Dato : 08-10-05 15:24

Hej!

Jeg har konfigureret min airport express med kryptering og det hele til
internettet og det virker fint efter at jeg har fortalt min (windows
zonealarm) firewall at airportens IP-adresse er OK. Men, i den samme
airport sidder mit stereoanlæg, men det dukker ikke op i iTunes (som har
slået airTunes til). Jeg er klar over at jeg kan åbne en port i
firewallen (5353 tror jeg) og så virker det - men:

Og her kommer så det dumme spørgsmål. Der sidder en firewall i airporten
også. Er den fin nok? Så fin at jeg ikke behøver en softwarefirewall?
Eller skal jeg bare blive ved med at slås med min zonealarm?

Tak,
Camilla

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-10-05 20:06

Camilla Krag <ckj_HADER_SPAM@itu.dk> wrote:

> Og her kommer så det dumme spørgsmål. Der sidder en firewall i airporten
> også. Er den fin nok? Så fin at jeg ikke behøver en softwarefirewall?
> Eller skal jeg bare blive ved med at slås med min zonealarm?

NAT er ikke det samme som firewall. Mig bekendt er der ikke nogen
firewall funktion i en Airport Express.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-10-05 00:47

"Camilla Krag" <ckj_HADER_SPAM@itu.dk> wrote in message
> [...]
> også. Er den fin nok? Så fin at jeg ikke behøver en softwarefirewall?
> Eller skal jeg bare blive ved med at slås med min zonealarm?

Det er noget de gerne vil kalde firewall som kun beskytter dig fra hackere
der prøver at få direkte ip dagang til din computer, når du har MAC-Adresse
blokering og Kryptering så er du beskyttet så meget som en Airport kan. Du
kan også bruge NAT til at åbne nogle ting som virtuelle servere direkte i
aiporten, så du kan sætte FTP og HTTP server o.lign. op. Mest vigtigt skal
du vide at din software firewall spørger dig om tilladelse til ting og s¨å
har du styr over den. Selv har jeg en lille boks liggende imellem mit ADSL
modem og min Router som er en hardware firewall jeg kan konfigurere med
Norton ProComm Plus. Så jeg kører det på samme måde, bortset fra at alle
programmer jeg giver lov til at komme på nettet el ikke for lov at komme på
nettet bliver lagret direkte i firewallen og derved skal alle computere på
netværket have adganskode til firewallen og så har jeg den altid klar, selv
om jeg reinstallerer nogle af mine computere. Så du skal ikke tro der sidder
en firewall i din Airport, der sidder en lille sikkerhedsting som er god at
have, men den er langt fra god nok.

Mvh
Simon

Fra : Camilla Krag

Dato : 09-10-05 20:35

> [...]
> en firewall i din Airport, der sidder en lille sikkerhedsting som er god at

Tak for svaret, jeg tænkte nok det var for godt til at være sandt med en
firewall i airporten.

Ikke nogen dårlig ide at have en hardwarefirewall. Er der nogen der kan
give mig et tip om hvad sådan en skal koste og hvad jeg har behov for?
Jeg har en stationær PC og en bærbar mac, en USBprinter tilsluttet en
airport og en airport sluttet til stereoanlægget og internettet.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-10-05 22:15

> [...]
> har en stationær PC og en bærbar mac, en USBprinter tilsluttet en airport
> og en airport sluttet til stereoanlægget og internettet.

Så har du ikke brug for en hardware firewall, medmindre du har ret vitale
data liggende. Jeg har et større netværk til video, foto og lydstudie som
sidder i netværk og derfor har jeg hardware firewall. Den kostede 12.000,-
som ny for 2 år siden da jeg satte mit trådløse op købte jeg den samtidig
med. Der findes andre firewall løsninger, for lidt penge for du noget der er
meget bedre end den zonealarm du kører med.

Mvh
Simon