Community-løsning til skoleklasse
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 29-09-05 20:54

Min søn er begyndt i nulte, også kaldet børrnehaveklasse.

Måske lidt OT, men måske kan H.M. eller andre med skolesøgende børn
hjælpe?

A:
Hvad kalder man et Community på dansk?

B:
Jeg har tænkt mig at bruge Groupcare, og det er ret ligetil, men har
nogen et godt forslag til problematikken med skilsmissebørn? Altså når
der er flere end én forældremyndighedsindehaver.

C:
Findes der en målrettet løsning til netop dette?

Fra : Åge

Dato : 29-09-05 22:07

"Jens Rasmussen" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er flere end én forældremyndighedsindehaver.
>
> C:
> Findes der en målrettet løsning til netop dette?

Hvorfor i Mac-gruppen?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-09-05 23:02

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> [...]
> der er flere end én forældremyndighedsindehaver.
>
> C:
> Findes der en målrettet løsning til netop dette?

Du præciserer ikke, hvad det er for en slags kommunikation, du vil bruge
Groupcare til. Min erfaring med groupcare er, at de sørger for, at de
fleste brugere jævnligt render ind i en blokerende spidsbelastning, som
man så kan betale sig fra ved at blive VIP-bruger.
Hvis det drejer sig om at følge elektronisk med i, hvad der sker på
skolen og i barnets og klassens daglige arnejde, bør du undersøge om
skolen har en god hjemmeside (der er en række lovpligtige informationer,
som skal kunne ses) og, om skolen har oprettet intranet for elever og
forældre. Det er nok ikke lige noget, som eleverne i nulte er så
voldsomt involveret i selv. Men det kan godt være lige om hjørnet. Og
principielt vil de være omfatettet af skolens IT-læringsplan. Endvidere
har alle skoleelever en email-adresse under skolekom.dk.

(Jeg ved godt, at det ikke har noget med Mac at gøre. Tværtimod har Mac
det mindre godt i forbindelse med nogle af de nævnte løsninger, hvilket
har været diskuteret på Skoleintras brugerkonference. Men når en -
formodet - Macbruger spørger om hjælp, så hjælper man).

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-09-05 08:08

Godt input, tak.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-05 23:03

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Min søn er begyndt i nulte, også kaldet børrnehaveklasse.

Det er min yngste også

> Måske lidt OT, men måske kan H.M. eller andre med skolesøgende børn
> hjælpe?

Er det mig, du mener?

> A:
> Hvad kalder man et Community på dansk?

Ordbogen siger:
community sb fælleskab; samfund; (befolknings)gruppe, koloni (fx
the Danish community in Paris);
(i sms ofte) fællesmarkeds-;
[the Community] (ofte =) Fællesmarkedet.

Interessant, at der mangler et "s" i fællesskab i ovenstående citat fra
ordbogen. Hvad med ordet gruppe eller simpelthen klasse, da det jo er en
skoleklasse.

> [...]
> nogen et godt forslag til problematikken med skilsmissebørn? Altså når
> der er flere end én forældremyndighedsindehaver.

Kan de ikke bare få hver deres konto? Den behøver vel ikke være knyttet
til et bestemt barn, men det er måske meningen? Ellers kunne de to
forældre måske dele en konto og have samme brugernavn. Så skal de bare
ikke logge på samtidig.

> C:
> Findes der en målrettet løsning til netop dette?

Det kender jeg ikke. DBU har noget til fodboldklubberne, men det er nok
kun til dem selv. Det er blevet udviklet med .NET fra Microsoft.

Personligt er jeg ikke så begejstret for den slags løsninger. De er ofte
oversmarte og tunge i brug. Problemet er, at man skal logge ind for at
se, om der er nye meddelelser. Det er jo nemmere at være på en
mailingliste, så man automatisk får en e-mail, når der er noget nyt. Det
er også meget hurtigere og smidigt at bruge nyhedsgrupper, men det kan
man jo ikke bruge som eks. kalender.

Der er andre steder, man kan lave grupper. Der er f.eks.
muligt at lave grupper på .Mac. Det kommer an på, hvilket behov, man
har. Jeg synes også, der er muligheder for debat og den slags på de
blogs, man ser rundt om. En blog kunne jo også bruges til at skrive om
arrangementer etc.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-09-05 08:08

> Er det mig, du mener?
ja

> Interessant, at der mangler et "s" i fællesskab i ovenstående citat fra
> ordbogen. Hvad med ordet gruppe eller simpelthen klasse, da det jo er en
> skoleklasse.
godt input

> [...]
> til et bestemt barn, men det er måske meningen? Ellers kunne de to
> forældre måske dele en konto og have samme brugernavn. Så skal de bare
Det er netop centreret om barnet. Men de to forældre kan jo være samme
'person' (konto) og så have to mailadresser.

Godt input