Mac,not even, newbie
Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 28-09-05 12:37

Hej Allesammen

Jeg overvejer at købe en mac mini, den er simpelhen bare alt for fed.

Jeg vil bruge den til at slutte til mit tv og så jeg kan gå på
nettet i stuen og se mine film og høre musik fra den.

Men jeg har lige et par spørgsmål inden jeg springer ud i det.

1. Hvordan er det med at få gratis programmer til en mac? Her tænker
jeg mest på video afspillere og mp3 afspiller?
2. Kan jeg afspille mine avi film og mp3 musik på min mac?
3. Andre ting jeg skal være opmærksom på som mange årige pc bruger?

M.V.H
Jimmi W.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-05 12:41

wolff13@gmail.com writes:

> 1. Hvordan er det med at få gratis programmer til en mac? Her tænker
> jeg mest på video afspillere og mp3 afspiller?

Masser. iTunes, MPlayer, VLC, Windows Media Player osv.

> 2. Kan jeg afspille mine avi film og mp3 musik på min mac?

Jeps. Se ovenstående.

> 3. Andre ting jeg skal være opmærksom på som mange årige pc bruger?

Det tager lidt tid at vende sig til noget andet, så bliv ikke
frustreret over at det ikke fungerer som du er vant til. Stil masser
af spørgsmål her i gruppen, der er med stor sandsynlig nogle der
kender svaret.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 28-09-05 12:42

Lige et spørgsmål mere.

4. Kan det lade sig gøre at dele filer over et netværk, mellem en pc
og en Mac?

Måske er det et dumt spørgsmål, men jeg har absolut ingen forstand
på mac.

Fra : Jon Aalborg

Dato : 28-09-05 12:46

<wolff13@gmail.com> wrote:

> [...]
> og en Mac?
>
> Måske er det et dumt spørgsmål, men jeg har absolut ingen forstand

Ja. Mac har både smb-server og -klient innebygget.
--
/Jon
Put "jaalborg" for "navn", remove ".invalid".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-10-05 09:43

wolff13@gmail.com wrote:
> Lige et spørgsmål mere.

> 4. Kan det lade sig gøre at dele filer over et netværk, mellem en pc
> og en Mac?

Ja, Mac OS X indeh9lder en komplet samba klient og server.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Tom

Dato : 28-09-05 14:18

On 28/09/05 13:36, in article
1127907414.208541.287390@z14g2000cwz.googlegroups.com, "wolff13@gmail.com"
<wolff13@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> 1. Hvordan er det med at få gratis programmer til en mac? Her tænker
> jeg mest på video afspillere og mp3 afspiller?
Video og mp3 er en del af systemet..
Quicktime kan det meste bare ikke ( alle slags avi..) Itunes kan ALT med mp3

> 2. Kan jeg afspille mine avi film og mp3 musik på min mac?
Jep og jep.. Kræver dog et stykke software, der enten er freeware eller
koster i omegnen af 15 dollars..
> 3. Andre ting jeg skal være opmærksom på som mange årige pc bruger?
Jep..
Du er på vej ind i en verden, hvor vi hygger meget..
Pas på, det er stærkt vanedannende..
Og NEJ, der er INGEN spørgsmål der er for dumme, eller pinlige. Vi er mange,
der med glæde hjælper, hvis vi kan..
I forhold ti lnetværk med PC, kan det tænkes at tingene måske driller lidt.
Men mange PC folk ( og Mac dittoer..) har med held forbundet disse to
platforme..
Selv skriver jeg æble ( sådan er dcet jo på en mac) + k henne på mit
skrivebord..
Er Pcen tændt og tillader besøg.. Åbner jeg den bare.. Og henter hvad jeg
vill..
Ingen konfig på mac.. Det virker bare..

PS
Vælger du en mini.. så velkommen i vores verden..
Her er smadder smukt.. Vi går nemlig lidt op i design.. Og så'n..

PPS
Overvej lige en lille Nano
http://www.apple.com/dk/ipodnano/
Den passer fortryllende godt til en mini..
Og så er der jo blære effekten..
Næste gang du lige flasher den nede på jobbet, er der sikkert en eller anden
der vil spørge..
Så kan du jo forklare.. At du har fået en mini i stuen, og at Nanoen passer
rigtigt godt til denne..
Giver dig jo også muligheden for at holde mini/nano opdateret med alt dit
musik ( det klarer iTunes..) ( der synkroniserer fra mini -> nano)
Og - hvis du vil, så lige investere i en
http://www.apple.com/dk/ipodnano/ipodyourcar/
Eller
http://www.griffintechnology.com/products/itriplcd/index.php
Desværre er den ikke kommet til nono endnu.. ( men det gør den garanteret)

Og sådan er der jo så meget..
velkommen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-05 16:18

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Video og mp3 er en del af systemet..
> Quicktime kan det meste bare ikke ( alle slags avi..) Itunes kan ALT
> med mp3

Men er der ikke problemer med WMA-filer med DRM, som man henter i stort
set alle andre musikbutikker end iTunes Music Store? Bortset fra nogle
ganske for numre, som er i ren MP3, så er man nødt til at købe sin musik
i iTunes Music Store, hvis man vil afspille den på en Mac. Omvendt kan
musik fra iTunes Music Store godt afspilles på Windows med iTunes. Man
kan vist godt konvertere WMA-filer til en Mac, men ikke hvis de er
kopibeskyttede, og det er de jo, hvis man køber dem i en musikbutik.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tom

Dato : 28-09-05 18:11

Jeg har et par tusind sange... Alle som mp3..
Ingen af disse er købt i apple store, og ingen af disse er i aac ( eller
hvad det nu er apple kalder deres "mp3 format"..
Tom

Så det er altså muligt at spille mp3 på en mac.. Helt uden smålig
hensyntagen til hvilken slags mp3 der er tale om.. Kører selv fra 160 kbit/s
til 384 kbit/s 48 khz..
Alt kører problemfrit..

Fra : JHP

Dato : 28-09-05 21:32

Tom wrote:
> Jeg har et par tusind sange... Alle som mp3..
> Ingen af disse er købt i apple store, og ingen af disse er i aac ( eller
> hvad det nu er apple kalder deres "mp3 format"..
> Tom

Apple kalder ikke deres mp3 format for andet end mp3. AAC benyttes i AAC
formatet og fil-endelsen hedder da også .m4a (.m4p for DRM beskyttede
filer) og kan således slet ikke forveksles med mp3.

> Så det er altså muligt at spille mp3 på en mac.. Helt uden smålig
> hensyntagen til hvilken slags mp3 der er tale om.. Kører selv fra 160 kbit/s
> til 384 kbit/s 48 khz..
> Alt kører problemfrit..

iTunes kan kode i MP3 i 16 -> 320 kb/s (og også noget med VBR)
Jeg ved ikke om der kan være specielle DRM kodninger i en mp3 fil, så
måske kan der være underligheder, men ellers kan iTunes omkode til
f.eks. AAC hvis man skulle ønske det.
mvh Joakim

Fra : Steen Jensen

Dato : 28-09-05 19:14

> [...]
> ganske for numre, som er i ren MP3, så er man nødt til at købe sin musik
> i iTunes Music Store, hvis man vil afspille den på en Mac.

Jeg går simpelthen udenom de få steder der kun sælger musik som WMA.
Der er masser af andre gode stder at handle, som sælger i mp3-format - i
den bitrate man måtte ønske. Jeg har kun handlet få gange i ITMS, så
også her er en Mac mindst lige så god som en pc.
--
Steen
isteen.blogspot.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-05 20:43

Steen Jensen <panther@os.dk> wrote:

> [...]
> den bitrate man måtte ønske. Jeg har kun handlet få gange i ITMS, så
> også her er en Mac mindst lige så god som en pc.

Hvilke steder er det? Det er da ikke helt legale steder, vel? De kan
måske godt være legale i deres hjemland, men musikken må vel strengt
taget ikke købes i Danmark. Eller hvilke steder mener du?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen Jensen

Dato : 28-09-05 21:25

> Hvilke steder er det? Det er da ikke helt legale steder, vel?

allofmp3, og jo...det er stadigt legalt i danmark.
--
Steen
isteen.blogspot.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-05 15:43

Steen Jensen <panther@os.dk> wrote:

> allofmp3, og jo...det er stadigt legalt i danmark.

Nå, det findes stadig. Jeg troede faktisk, det var blevet afgjort, at
det ikke var tilladt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen Jensen

Dato : 30-09-05 14:39

> Jeg troede faktisk, det var blevet afgjort, at
> det ikke var tilladt.

Næ, ikke endnu.
--
Steen
isteen.blogspot.com

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 28-09-05 21:26

F.eks. visse numre på http://www.musik.dk/
Et eksempel: http://www.musik.dk/4197/recompiled?LM_ID=69262

> Det er da ikke helt legale steder, vel?

Der er ikke noget i vejen for, at selskaber kan vælge at sælge musik i
(ubeskyttet) mp3-format.
http://www.musik.dk/4193?
De vælger så i stedet at tilføje et "vandmærke", så man også efter
kopiering kan se, hvem der oprindelig har købt musikken.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-05 15:43

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> F.eks. visse numre på http://www.musik.dk/

Ikke for at nedgøre nogen, men "4.000 numre, hvoraf mange ikke har været
udgivet før". Det er altså ikke helt det samme udvalg som hos iTunes
Music Store.

> [...]
> De vælger så i stedet at tilføje et "vandmærke", så man også efter
> kopiering kan se, hvem der oprindelig har købt musikken.

Det er bare ikke mit indtryk, at det er ret almindeligt. Måske har jeg
uret. Jeg handler trods alt mest i iTunes Music Store.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : JHP

Dato : 28-09-05 21:26

Henrik Münster wrote:

> Hvilke steder er det? Det er da ikke helt legale steder, vel? De kan
> måske godt være legale i deres hjemland, men musikken må vel strengt
> taget ikke købes i Danmark. Eller hvilke steder mener du?
Kunne det ikke være Bilka/Føtex/TDC(sælger de ikke også musik?)

mvh Joakim

Fra : JHP

Dato : 28-09-05 21:37

JHP wrote:

> Kunne det ikke være Bilka/Føtex/TDC(sælger de ikke også musik?)

Min svar går på WMA og ikke mp3. Jeg fattede først nuancen i spørgsmålet
bagefter selvfølgelig.
mvh Joakim

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-05 15:43

JHP <jhp@JxHxPxWxExB.xDxD> wrote:

> Min svar går på WMA og ikke mp3. Jeg fattede først nuancen i spørgsmålet
> bagefter selvfølgelig.

Kigger man godt efter, har de faktisk enkelte numre som MP3. Jeg købte
således Team Easy On med Drengene fra Angora, da den var et hit.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-10-05 09:41

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Quicktime kan det meste bare ikke ( alle slags avi..) Itunes kan ALT med mp3

Det er blot et spørgsmål om at installerer de rette codecs (sådan er
det osse på windows uanset om man bruger Windows Media Player eller
Quicktime som afspiller arkitektur)

> Jep og jep.. Kræver dog et stykke software, der enten er freeware eller
> koster i omegnen af 15 dollars..

nej, det koster intet.

PS, Tom er du ikke rar at i det mindste at sætte en tom linie mellem
det du svarer på og det du selv skriver? Dine Indlæg er visuelt meget
uoverskuelige, ofter vælger jeg ikke at læse dem fordi det er for
besværligt.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Tom

Dato : 05-10-05 20:15

On 05/10/05 10:40, in article 15gc13-lhn.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> det du svarer på og det du selv skriver? Dine Indlæg er visuelt meget
> uoverskuelige, ofter vælger jeg ikke at læse dem fordi det er for

Jo jo..
Troede at VLC kostede lidt penge..
Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-10-05 09:37

wolff13@gmail.com wrote:

> 1. Hvordan er det med at få gratis programmer til en mac? Her tænker
> jeg mest på video afspillere og mp3 afspiller?

intet problem

> 2. Kan jeg afspille mine avi film og mp3 musik på min mac?

ja hvis du installerer de nødvendige codecs til Quicktime eller
bruger en tredieparts afspillerarkitektur, eks. VLC.

> 3. Andre ting jeg skal være opmærksom på som mange årige pc bruger?

Ikke alle VMW filer kan afspilles på Mac OS, da Microsofts Windows
Media Player er forkrøblet.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth