Mininetværk AE iBook, G3
Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-09-05 11:11

Jeg opdager lige at jeg stadig har mit ethernetkabel i Airport
Expressen.
Kan man ikke gøre som nedenstående:

HiFi Scumbag (Win98)
| |
| |
| ???? |
PRN______AE.............Linksys_______Beige-G3 (MacOS 9.2.2)
.. |
.. |
.. |
iBook (MacOS-X) TA

(Trådløs = ....
Kabel = ______
PRN = Printer
TA = Terminaladaptor
AE = Airport Express)

Det har åbenbart drillet mig sidst jeg satte det op. Men, jeg mener at
jeg har haft ovenstående kørende, så hvad er det lige jeg har glemt af
terminologi?

Min AE skal altså fungere som det jeg ikke lige kan huske?

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-09-05 16:33

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

| |
| ???? |
PRN______AE.............Linksys_______Beige-G3 (MacOS 9.2.2)
. |
. |
. |
iBook (MacOS-X) TA

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-05 01:06

> [...]

> terminologi?
>
> Min AE skal altså fungere som det jeg ikke lige kan huske?

Der er åbenbart ikke andre, der vil svare. Hvad er du i tvivl om?
Hvordan kan du overse et ethernetkabel? Undrede du dig ikke over, at du
ikke kunne gå ret langt med din iBook? Du kan mig bekendt sagtens have
en AirPort Express til at forsyne printer og stereo, selv om den ikke er
en del af det trådløse netværk. Hvis den derimod også skal forlænge
rækkevidden af det trådløse netværk, så skal den være kompatibel med den
base, der står i forbindelse med netværket. Om din Linksys kan bruges,
tør jeg ikke sige på stående fod. Jeg mener, Apple skriver lidt om
kravene. For eksempel skal man have en AirPort Extreme eller Express. De
to første AirPort-baser duer ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-09-05 10:52

> Der er åbenbart ikke andre, der vil svare. Hvad er du i tvivl om?
> Hvordan kan du overse et ethernetkabel? Undrede du dig ikke over, at du
> ikke kunne gå ret langt med din iBook?

Det er et meget langt og elastisk kabel. Nej spøg til side.
Ethernetkablet sidder mellem AE og LINKSYS'en.

Jeg mangler at gøre forbindelsen mellem min LINKSYS og AE'en trådløs
(efter jeg har konfigureret dem via kabel).

Således at jeg kan tage AE'en og stille den ved stereoanlægget, hvorved
jeg kan høre musik trådløst vha. min iBook (hvorfra jeg i øvrigt vil
trække kabel til printeren).

Tegningen er nu:

iBook ...(trådløst)....

AE ___(tråd)__Linksys__G3&Win98PC__

jeg ønsker at dette sker:

AE.....(trådløst).....Linksys__G3&Win98PC__

(AE'en er forbundet til printer og stereoanlæg.)

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-05 15:27

> [...]

> jeg ønsker at dette sker:
>
> AE.....(trådløst).....Linksys__G3&Win98PC__
>
> (AE'en er forbundet til printer og stereoanlæg.)

Så har AirPort Express sådan set slet ikke noget med netværket at gøre.
Den fungerer bare som en forbindelse til printer og stereoanlæg. Jeg kan
ikke forestille mig, at der skulle være problemer med det. Computeren
bør selv finde printer og stereoanlæg vha. hhv. Bonjour og iTunes. Hvis
man skal have forbindelse til netværket via AirPort Express, så tør jeg
ikke med sikkerhed sige, om det virker med en Linksys-base.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-09-05 16:10

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Min AE skal altså fungere som det jeg ikke lige kan huske?

Som Bridge.
Start Airport Admin Utility og kig under Airport/Use basestation to:...

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-09-05 13:13

> Som Bridge.
> Start Airport Admin Utility og kig under Airport/Use basestation to:...

Tak. Så jeg bruger AE'en som bridge (a la printerbridge normalt) men
hvad vej tilgår jeg den. Gennem linksys'en? Eller har jeg adgang til
Internet etc. via den som så også er i trådløs forbindelse med min
router? Jeg har før kørt så det ser ud som om det er det der sker. Netop
AE'en kan jeg køre med wrt54g på den måde.

Flemming Rubini

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-09-05 14:50

> [...]

> router? Jeg har før kørt så det ser ud som om det er det der sker. Netop
> AE'en kan jeg køre med wrt54g på den måde.

Start nu AA Utility.... så tror jeg tingene er selvforklarene.

En bridge fungerer som spejlning af en anden enhed, så du skulle opleve
en udvidelse af dit eksisterende trådløse netværk.
Ikke noget med hvilken du tilgår eller lign.

Opsætningen af AE, tror jeg dog kun kan ske via etherkablet.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-09-05 19:01

> Som Bridge.
> Start Airport Admin Utility og kig under Airport/Use basestation to:...
>
> /Preben

Har lige opdaget, at Airport Express KUN kan bruges som bridge i
Airport/Extreme/Express netværk.
Shame on you, Apple

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-09-05 22:43

> Har lige opdaget, at Airport Express KUN kan bruges som bridge i
> Airport/Extreme/Express netværk.
> Shame on you, Apple

Teknikken hedder også et WDS link. Man kan netop på wn wrt54g etablere
et WDS link til AE'en. Da dum da dum da dum hvordan hmm hmm hmm....

Flemming Rubini

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-09-05 22:58

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Teknikken hedder også et WDS link. Man kan netop på wn wrt54g etablere
> et WDS link til AE'en. Da dum da dum da dum hvordan hmm hmm hmm....

Desværre skal du jo ikke etablere et link fra din Linksys til din AE,
men omvendt. Det er jo din Linksys, som har WAN-forbindelsen.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-09-05 08:52

> Desværre skal du jo ikke etablere et link fra din Linksys til din AE,
> men omvendt. Det er jo din Linksys, som har WAN-forbindelsen.

xlr8yourmac har også beskæftiget sig med dette ser jeg:

<http://www.xlr8yourmac.com/feedback/airport_express_feedback.html#story
top>

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-09-05 08:57

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

Her er en oversigt over begreberne:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107454>

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-09-05 20:34

> Desværre skal du jo ikke etablere et link fra din Linksys til din AE,
> men omvendt. Det er jo din Linksys, som har WAN-forbindelsen.

Nu lykkedes det, og til alt held understøtter
Airport-indstillingsassistent WDS ligesom Linksys'en gør det.

Princippet er at man indstiller til eksisterende netværk (sv.t. remote),
og bruger sin Airport Express som WDS, med wrt54g'eren som WDS-vært.

Man skal sikre sig at i mit tilfælde at iBook'en er forbundet til
routeren (trådløst whatever). Dernæst at AE er nulstillet. For ellers
viser den ikke muligheden for WDS.
Ønsker man selv at sætte det op i AAU vil den ikke opdatere med den
rigtige MAC-adresse.

Flemming Rubini