Remote Desktop hjælp
Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 18-09-05 20:32

Hej alle!

Er her nogen, der kan forklare mig på almindelig dansk hvad jeg skal
gøre for at forbinde til min iMac hjemme med Remote Desktop? Jeg har
absolut ingen erfaring med det overhovedet, men har behov for at kunne
gøre det.

Situationen er som følger: Jeg skal forbinde fra min PowerBook her i
sommerhuset til min iMac i lejligheden i byen. Forbindelsen derhjemme er
med StofaNet, og skal igennem en Linksys Wireless G router inden
computeren.

Hvad skal indstilles - og hvordan?

På forhånd tak.

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 06:45

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Er her nogen, der kan forklare mig på almindelig dansk hvad jeg skal
> gøre for at forbinde til min iMac hjemme med Remote Desktop?

Remote Desktop Connection fra Microsoft?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jon Aalborg

Dato : 19-09-05 07:52

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Remote Desktop Connection fra Microsoft?

Hva skal du forbinde _fra_? (PC el Mac)

RDC fra MS virker såvidt jeg vet bare fra Mac til PC, hvor "PC" betyr en
computer som kjører Windows XP Professional, Win 2000 Server eller Win
2003 Server og har relevant "sharing" slått på.

Skal du kontrollere en Mac fra en PC, så tror jeg (!) at du må bruke
løsninger som VNC e.l.
--
/Jon
Put "jaalborg" for "navn", remove ".invalid".

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 08:00

Jon Aalborg <navn@mac.com.invalid> wrote:

> Hva skal du forbinde _fra_? (PC el Mac)

Jeg bruger den udelukkende for at få adgang til de ordbøger jeg har brug
for {Oxford English Dictionary, Gyldendals Røde Ordbøger, da-ty-da,
da-fr-da, Vinterberg & Bodelsen {da-en} og Kjærulf-Nielsen {en-da}, og
som kun findes til Windows. Og her kan jeg så klippe-klistre mellem de
to platforme.

Det kan også være rart at kunne bruge Access fra den større 19"
fladskærm på min Mac G4/867 end fra en af windåserne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 19-09-05 10:30

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Remote Desktop Connection fra Microsoft?

Nej, nej - Apple Remote Desktop. Beklager, hvis jeg har udtrykt mig
utydeligt. Fra Mac til Mac.

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Michael Holm

Dato : 19-09-05 08:56

> [...]

> sommerhuset til min iMac i lejligheden i byen. Forbindelsen derhjemme er
> med StofaNet, og skal igennem en Linksys Wireless G router inden

På din iMac skal du slå Remote Desktop til i SystemPreferences... under
Sharing.. klik på "Access Privileges.." og sæt hak ud for de ting du
gerne vil kunne styre.

Så skal den være tændt (ikke på sleep) og være forbundet til
internettet.

Du skal være sikker på at der er åbnet for de relevante porte på din
Linksys Router (spørg evt. din internet udbyder om hvordan du gør det)
Portene er : TCP 5900 og 3283

Tilsidst skal du finde ud af hvad din iMac's "udvendige" IP nr. på din
iMac er, kig på http://whatismyip.com/

På din Powerbook skal programmet Remote Desktop være installeret.
Det åbnes, og så skanner du efter din iMac ved at taste IP adressen ind.

Når du har fundet den skal du bruge din iMac's brugernavn og kode, så
spiller det hele :)

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 19-09-05 10:30

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> På din iMac skal du slå Remote Desktop til i SystemPreferences... under
> Sharing.. klik på "Access Privileges.." og sæt hak ud for de ting du
> gerne vil kunne styre.

Er gjort

> Så skal den være tændt (ikke på sleep) og være forbundet til
> internettet.

OK. Der var nok fejl nr. 1. Jeg troede, at ARD kunne vække den? Det står
dert da noget om i manualen. Men den skal måske lige findes først?

> Du skal være sikker på at der er åbnet for de relevante porte på din
> Linksys Router (spørg evt. din internet udbyder om hvordan du gør det)
> Portene er : TCP 5900 og 3283

OK, nu er routeren ikke købt hos min internetudbyder, men det må jeg jo
kunne finde ud af andetsteds.

> Tilsidst skal du finde ud af hvad din iMac's "udvendige" IP nr. på din
> iMac er, kig på http://whatismyip.com/

Det har jeg gjort.

> [...]
> Det åbnes, og så skanner du efter din iMac ved at taste IP adressen ind.
>
> Når du har fundet den skal du bruge din iMac's brugernavn og kode, så

Og vel sagtens også password og brugernavn til routeren - eller er der
noget, jeg har misforstået?

Indtil videre 1000 tak for hjælpen!

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Michael Holm

Dato : 19-09-05 10:36

> [...]

> OK. Der var nok fejl nr. 1. Jeg troede, at ARD kunne vække den? Det står
> dert da noget om i manualen. Men den skal måske lige findes først?

Det er kun hvis de er på samme lokalnet (og her virker det heller ikke
hver gang :)

> OK, nu er routeren ikke købt hos min internetudbyder, men det må jeg jo
> kunne finde ud af andetsteds.

Det kan godt være din trådløse router er åben..? mit setup er en router
fra cybercity-->switch-->div. computer og airport base.
I mit tilfælde skulle jeg telnette til cybercitys router og kode inde
at disse porte skulle være åbne...
men det er jo rimelig hurtigt at teste, hvis de andre ting køre... :)

> Det har jeg gjort.

> Og vel sagtens også password og brugernavn til routeren - eller er der
> noget, jeg har misforstået?

Det skal du ikke hvade. Men du skal være opmærksom på at hvis du har
flere computere på dit hjemmenetværk, er det kun den ene som du kan
forbinde til udefra via Remote Desktop (den første mac i fødekæden:)

Med mindre du har specieltkonfigureret din router.

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 19-09-05 11:49

> [...]

> at disse porte skulle være åbne...
> men det er jo rimelig hurtigt at teste, hvis de andre ting køre... :)

OK - jeg prøver at eksperimentere videre i aften. Mit setup er som sagt
kabelmodem fra StofaNet --> Linksys Wireless G router --> iMac. Jeg
vender tilbage, efter jeg har prøvet med iMac´en i vågen tilstand.

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Michael Holm

Dato : 19-09-05 13:03

> [...]

> kabelmodem fra StofaNet --> Linksys Wireless G router --> iMac. Jeg
> vender tilbage, efter jeg har prøvet med iMac´en i vågen tilstand.

så er det både på kabelmodemet og routeren du skal satse på har de
rigtige porte åbne!
Nogen gange er der et webinterface, hvor man kan gå ind og åbne portene
hvis de ikke er åbne!

Du er velkommen til at maile dit ip nr. til mig så kan jeg hurtige se om
der er adgang udefra.
(er dog først hjemme ved 22:30 tiden :)

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 19-09-05 23:33

> [...]

> hvis de ikke er åbne!
>
> Du er velkommen til at maile dit ip nr. til mig så kan jeg hurtige se om

Kanon! Jeg sender dig lige IP-nummeret.

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-05 12:02

> [...]

> OK. Der var nok fejl nr. 1. Jeg troede, at ARD kunne vække den? Det står
> dert da noget om i manualen. Men den skal måske lige findes først?

Det kan den osse hvis de er på samme netværk. En router forhindrer
(umidelbart) afsendelse af WOL pakker.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-09-05 09:01

> [...]

> Er her nogen, der kan forklare mig på almindelig dansk hvad jeg skal
> gøre for at forbinde til min iMac hjemme med Remote Desktop?

Hent i stedet OSXvnc.
"OSXvnc is a full featured VNC server providing remote access to the
GUI, keyboard and mouse using any VNC client."

<http://www.redstonesoftware.com/vnc.html>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 19-09-05 10:34

> Hent i stedet OSXvnc.
> "OSXvnc is a full featured VNC server providing remote access to the
> GUI, keyboard and mouse using any VNC client."
>
> <http://www.redstonesoftware.com/vnc.html>

Tja - men nu har jeg jo én gang betalt for ARD, så jeg tror lige, jeg
bliver hængende lidt ved den endnu.

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-05 12:00

> [...]

> sommerhuset til min iMac i lejligheden i byen. Forbindelsen derhjemme er
> med StofaNet, og skal igennem en Linksys Wireless G router inden

Du skal ud og bruge mange penge på Apples Remote Desktop
administrationsprogram, derfor vil jeg tillade mig at spørge hvad skal
du bruge forbindelsen til? Det er ret få private der har behov for ARD.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth