For ung til iPod
Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-05 23:12

Vores yngste søn fylder snart seks år. Jeg tænkte, at det var alle
tiders at give ham en ny iPod nano. Så kan den ældste også få en, når
han fylder elleve om halvanden måned. Nu siger min kone, at den yngste
er for lille til at finde ud af at bruge en iPod. Hun mener f.eks. ikke,
han er i stand til at læse. Synes I, det er rigtigt? Hvad gør vi så? Den
ældste vil gerne have en iPod, og en nano er jo lige det rigtige. Den er
kompakt og solid og dermed perfekt til børn.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 14-09-05 23:32

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> Vores yngste søn fylder snart seks år. Jeg tænkte, at det var alle
> tiders at give ham en ny iPod nano. Så kan den ældste også få en, når
> han fylder elleve om halvanden måned.

Det lyder ellers som en ganske god idé, - så bliver de jo vænnet til Mac
næsten med modermælken.

> [...]
> ældste vil gerne have en iPod, og en nano er jo lige det rigtige. Den er
> kompakt og solid og dermed perfekt til børn.

Tja, nøgternt set, så er det ikke usandsynlig, at din kjære hustru har
ret. Men på den anden side... Jeg har set 3 årige, der har behandlet en
båndoptager, som om de aldrig har bestilt andet - også mht. at lave
indspilninger af egen sang...

Men det kommer vel meget an på, hvor hurtig han er til at lære, hvad de
enkelte knapper står for - også, selom han ikke kan læse. - Hvordan er
han ellers til at betjene fx. en CD afspiller, radio, båndoptager?

iPod'en er jo den letteste at betjene også set i forhold til de andre
mærker som Creative, Panasonic, Sony og Amitech...

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-05 19:47

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det lyder ellers som en ganske god idé, - så bliver de jo vænnet til Mac
> næsten med modermælken.

Det skal du ikke være bange for, at de ikke bliver. De kan næsten ikke
bane sig vej ind på deres værelser for Mac-ting.
Til alle jer, der har svaret, vil jeg sige, at I har givet mig
noget at tænke over. Jeg må tilstå, at jeg lige kom til at gå forbi en
iPod Shuffle 512 MB tidligere i dag, før jeg læste jeres svar, og jeg
kunne ikke lade være med at købe den. Den er simpelthen så nuser. Jeg
var nemlig kommet til den konklusion, at en iPod med display nok er lidt
overkill til en snart seksårig. Til gengæld tror jeg, han vil synes, det
er sjovt at kunne høre musik, og han tager det ikke så nøje, om han skal
blade lidt rundt i blinde for at finde numrene.
Det er rigtigt, at unge ikke skal bruge hovedtelefoner hele
tiden. Jeg kan også godt se, at det isolerer at høre musik i
hovedtelefoner. Jeg tror bare ikke, vores børn vil overdrive det. De har
hver en lille FM-radio til lommen med hovedtelefoner. Det er sådan en
billig en, de fik forærende af nogen engang. Den bruger de kun en gang
imellem. De hører ofte musik på computeren og sidder og deler en
hovedtelefon. Hvad musikbibliotek angår, har de ubegrænset adgang til
familiens bibliotek i iTunes, så udvalget er ikke noget problem.
Det er rigtigt, man skal være sammen med børnene. Det synes jeg
også, vi er. Jeg holder mig nu fra at synge med dem. Hvis jeg begynder
at synge for børnene, kommer de sociale myndigheder nok snart og fjerner
dem. Jeg forestille mig, at børnene f.eks. kan bruge iPod, når vi kører
bil. Der er konen og jeg ofte trætte af at børnene vil høre det samme
nummer igen og igen. Vi har været på bilferie til Italien, hvor vi kun
hørte "Blue" med "Eiffel 65" hele vejen derned. Det er lidt for meget af
det gode. Desuden bruger vi voksne ofte bilture til at tale lidt sammen.
Det er der næsten aldrig tid til i hverdagen.
Jeg tror altså ikke, vores børn vil overdrive brugen af en iPod.
Måske vil de bruge den lidt rigeligt, mens den har nyhedens interesse.
Det er jo det samme, hvis de får en ny Game Boy. Lader man dem bare
spille løs, går der ikke mere end en uge, før de af sig selv lægger den
væk og laver noget andet. Det synes jeg ikke, plejer at være et problem.
Desuden skal de også passe deres fodboldtræning. Sådan som det går for
EfB, har klubben vist hårdt brug for alle sine talenter. Vores ældste
søn på snart elleve spiller i øvrigt klaver, så lidt musikalske er vi
skam. Jeg har endda købt et keyboard, så han kan bruge Garageband. Så
kan han få det til at lyde som en guitar og meget andet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 15-09-05 23:26

Hej Henrik

Jeg går ud fra, der er alm. mini jackstik på den 'nuttede' - og ikke et
eller andet obskurt mini-minijackstik eller som Sony et lille fladt
stik, der ikke kan bruges andre steder... (har aldrig set den i
virkeligheden).

Problemet med at aflytte musik kan jo så løses med en lille sæt eksterne
højttalere med forstærker. Jeg kan her anbefale et sæt PH 1503 fra Århus
PC Lager. Det er et smart lille 2.1 system på 10w RMS, og den koster pr.
sæt 149kr.. Man får meget for pengene, og hvis knajterne nu har hver sit
værelse, så kan de jo spille frit.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-05 05:37

> [...]

> eller andet obskurt mini-minijackstik eller som Sony et lille fladt
> stik, der ikke kan bruges andre steder... (har aldrig set den i

Jeg mener da bestemt, den har et almindeligt mini-jack. Der følger vist
ganske almindelige iPod-hovedtelefoner med.

> [...]
> PC Lager. Det er et smart lille 2.1 system på 10w RMS, og den koster pr.
> sæt 149kr.. Man får meget for pengene, og hvis knajterne nu har hver sit

Det var selvfølgelig også en mulighed. De plejer mest at spille musik
fra iTunes på storebrors Mac mini. Den lille har ellers en transistor
med cd og kassette fra Sony. Måske kan iPod sluttes til den. Det er
ellers et fejlkøb uden lige. Den er alt for indviklet at bruge, så man
er nødt til at have manualen frem bare for at tænde og slukke. I lang
tid begyndte den at spille musik ved midnat, men der var ingen, der
kunne finde ud af at slå det fra, før vi fik gravet manualen op igen.
Når man ser sådan et apparat, så forstår man virkelig at værdsætte, at
Apple er så dygtige til at lave brugervenlige apparater og programmer.
Det er utroligt så elendige ting, der bliver lavet. Det er også sådan
noget, der får mig til at overveje, om jeg har lyst til at købe noget
fra Sony igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-05 03:49

> Jeg tænkte, at det var alle tiders at give ham en ny iPod nano.

Er der ikke problemer med headsets til børn? Risikerer de ikke at få
ødelagt ørerne i en tidlig alder?
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 15-09-05 09:09

Per Rønne wrote:

> Er der ikke problemer med headsets til børn? Risikerer de ikke at få
> ødelagt ørerne i en tidlig alder?

Det ville være min bekymring. Jeg ville aldrig give en sådan gave til
mine børn.

Men Henrik, du kan jo smutte op på Øre-Næse-Hals afdelingen og spørge
dine kollegaer til råds.

--Martin

Fra : Bruno

Dato : 15-09-05 14:55

Martin Agersted Jarl wrote:
> Det ville være min bekymring. Jeg ville aldrig give en sådan gave til
> mine børn.

Det er et punkt som taler for Sony!

Deres afspillere har en funktion hvor man kan begrænse volumen til en
fornuftig max, samme funktion kan slås fra til glæde for os halvdøve
gamle stakler.

Efter min mening er betjeningen på Sony's afspillere forøvrigt
fortrinlig, så den med at en Ipod er lettere at betjene hænger vist mere
på smag og behag.

Mvh

Bruno

PS. PSP'en har vist ikke funktionen, men leveres så istedet bevidst med
hovedtelefoner der ikke kan spille så højt.

Fra : Mark

Dato : 15-09-05 14:11

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der ikke problemer med headsets til børn? Risikerer de ikke at få
> ødelagt ørerne i en tidlig alder?

Jo, men hvor er forskellen på at smadre dem når man er 6, fremfor når man er
16 ??

Mvh
Mark

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-05 15:31

Mark <mjons@fjernmail.dk> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo, men hvor er forskellen på at smadre dem når man er 6, fremfor når man er
> 16 ??

10 år ekstra uden høreapparat?
--
Per Erik Rønne

Fra : Mark

Dato : 15-09-05 16:57

> 10 år ekstra uden høreapparat?

Men vel ikke en grund til at, ikke at bruge ipod når man er 6 år, mere der
jeg ville hen ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-05 20:30

Mark <mjons@fjernmail.dk> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Men vel ikke en grund til at, ikke at bruge ipod når man er 6 år, mere der
> jeg ville hen ;)

Er du sikker på at så små børns ører ikke tager lettere skade end
16-årge børns ører?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-09-05 08:45

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> han fylder elleve om halvanden måned. Nu siger min kone, at den yngste
> er for lille til at finde ud af at bruge en iPod. Hun mener f.eks. ikke,
> han er i stand til at læse. Synes I, det er rigtigt? Hvad gør vi så? Den

Motivation gør underværker. Køb en til dig selv, og lad knægten
prøve. Jeg tror din kone bliver overrasket

Fra : Jacob B.

Dato : 15-09-05 11:21

> [...]
> ældste vil gerne have en iPod, og en nano er jo lige det rigtige. Den er
> kompakt og solid og dermed perfekt til børn.

Udover de problemer der kan være med hørelsen m.v., så er mit største
problem hvorfor en seks årig overhovedet skal have en iPod...

Hvis det er for at høre musik, så findes der alternativer, som inkludere
forældrene - altså hvor forældrene kan lytte med og synge med børnene og
trykke på de rigtige knapper - og hvor andre, eksempelvis legekammerater,
ikke bliver ekskluderet.

Jeg tror også du bliver lidt skuffet når sønnikes glæde ikke er proportional
med prisen eller når iPod'en, efter et par dage, er blevet væk. Og hvad skal
I give ham når han fylder 13?

Derudover så er jeg overbevist om at børn på seks år ikke har en imponerende
musiksamling (der retfærdiggør 20 gigabyte) eller for den sags skyld super
mange præferencer med hensyn til musik (hvorfor I alligevel skal hjælpe).

Hvis det er for at lære teknik i en ung alder, så kig dig om her i gruppen.
Langt de fleste (tror jeg) er +30 og de har lært det - selvom de måske først
begyndte som 16 årige.

Hvis det er fordi farmand godt kan li' det eller fordi han er løbet tør for
idéer, så køb den

Hvad er der i vejen med Lego?

/Jacob B.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-05 11:59

Jacob B. <no@spam.com> wrote:

> Hvis det er fordi farmand godt kan li' det eller fordi han er løbet tør for
> idéer, så køb den

op.

> Hvad er der i vejen med Lego?

Intet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-09-05 16:28

Jacob B. <no@spam.com> wrote:

> Hvad er der i vejen med Lego?

Henrik ønsker blot at pleje aktieporteføljen

P.S. Jeg tror godt selv små børn hurtigt kan lære at bruge en iPod. Man
kan jo bl.a. fjeren mange af de menupunkter som barnet ikke skal bruge
og evt. lave 4-5 gode playlists. Men som de andre nævner så er der den
med hørelsen og fællesskabet omkring musikken. Af samme årsag brokker
jeg mig sjældent over "larm" (læs: dårlig børne-pop) på værelserne idet
det er rart at vide lidt om hvad der høres, og mine unger bliver tæt på
udflytningsklar før de får eget TV. Så hellere tåle lidt for mange
dårlige tv-serier på stuens tv, og så ha' mulighed for at komme med lidt
kvalitetskritik en gang imellem.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-09-05 16:55

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> mine unger bliver tæt på
> udflytningsklar før de får eget TV. Så hellere tåle lidt for mange
> dårlige tv-serier på stuens tv, og så ha' mulighed for at komme med lidt
> kvalitetskritik en gang imellem.

Jeg vil ha' flere af den slags forældre!! Frem for de, der spørger
børnene om alt, bærer barnets taske helt ind i klassen, efterkommer alle
ønsker osv.
Dejligt at se I findes!!

Min torsdag er bedre nu end før...

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-05 04:49

> [...]

> udflytningsklar før de får eget TV. Så hellere tåle lidt for mange
> dårlige tv-serier på stuens tv, og så ha' mulighed for at komme med lidt

Sjovt.....sådan har jeg også altid gjort(gør stadig - de er 11 & 13),
men nu vil de altså gerne snart ha´ den iPod
M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-09-05 22:20

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Sjovt.....sådan har jeg også altid gjort(gør stadig - de er 11 & 13),
> men nu vil de altså gerne snart ha´ den iPod

Nu fik jeg det vist også til at lyde som den rene "brevkasseidyl"
hvilket det ikke helt lever op til. Faktisk har min søn på 10 år en mp3
afspiller, og så er det endda ikke en gang en af Apples, men bare noget
billig bilka-kina-bras!!! Nå ja og min datter på 9 år har en diskman...
De bruges dog næsten aldrig til at hører musik på hjemme. Ja faktisk
bruger de dem helst heller ikke der hvor de er tiltænkt - i bilen. De
vil helst ha' musikken sat på bilens stereoanlæg og kun hvis jeg synger
godt igennem og evt. laver flere vilde trommesoloer på instrumentbrættet
kan jeg få dem til at bruger deres "personlige hifi udstyr" i et stykke
tid.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-09-05 16:16

> Vores yngste søn fylder snart seks år. Jeg tænkte, at det var alle
> tiders at give ham en ny iPod nano.

Hvorfor? Spørg dig selv om dine motiver....

Jeg er musiklærer - med holdning. Og synes det er skønt, såfremt børn
opdrages med musik. Men hvordan skal den nydes - i ensomhed eller
fællesskab? Live eller gengivet? Konstant værende en mulighed, eller som
et gode, som kan opsøges? Skal din dreng ikke ha' mulighed for at ha'
fred og ro? At nyde stilheden er en af de vigtigste betingelser for at
kunne fordybe sig i musik.... uden stilhed ingen støj og omvendt. Jeg
finder, at nutidens børn og unge forstyrres af for mage usorterede
indtryk. Nogle vil finde, at "det er tiden", at "det træner deres
serendipiditet (evne til at navigere i kaos)" osv. Min opfattelse er
tvært imod, at menneskeheden da ikke har ændret sig (gener) så meget de
sidste 20-30 år, at børn således ikke er ekstremt anderledes end før.
Jeg tror vi gør dem en bjørnetjeneste ved at fratage dem deres barndom.

Og rent musikalsk: Der er bedre plads til den musikalske fantasi, når
ørerne ikke hele tiden er fyldt af musik. Plads til tanker og ideer: Vi
får de bedste ideer, når vi keder os (tror jeg).

Et iPod-køb til en seksårig falder ikke automatisk ind under dette -
dette bare til at prøve at give dig lidt flere synsvinkler. Men husk som
andre skriver, at hørelsen er sårbar (du ved som læge, at det er den
eneste sans, der topper ved fødslen, for derefter at aftage) - og
tinnitus er særdeles generende ved jeg desværre selv: min iPod kan jeg
ikke tåle at skrue mere end højst halvt op)

Min datter fik sin iPod i 30-års fødselsdagsgave. Havde hun været 6,
havde hun fået seks billetter til store musikalske oplevelser defineret
af mig: F. eks. en tur til Tryllefløjten, god jazz-koncert, en rocker
(selvfølgelig) ud over de børnerettede tilbud der også er i vort
samfund.

> Hvad gør vi så? Den
> ældste vil gerne have en iPod, og en nano er jo lige det rigtige.

Gør forskel! Der ER forskel på at være 6 og 11....

Jeg synes du er en fantastisk far: Du lægger dine refleksioner frit
frem, du vil ha' input. Jeg gad godt være lærer for dine børn (ikke kun
fordi de bruger mac) -

held og lykke med din og din kones beslutning(er)

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-09-05 16:44

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> fordi de bruger mac) -
>
> held og lykke med din og din kones beslutning(er)

Varmeste kollegiale opbakning til Martin. Fordi musik er en så rig og
betydningsfuld gave til menneskene - især til børnene - bør den kun
nydes på velvalgt tid og sted. At levere den som akustisk tyggegummi gør
mere skade end gavn på udviklingen af barnets evne til at opleve musik.
Der er uendeligt mange andre mere værdifulde måder at støtte denne
udvikling på. Og der er mange andre mere værdifulde måder at stimulere
barnets evne til at få glæde af informationsteknologien.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-05 05:37

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> udvikling på. Og der er mange andre mere værdifulde måder at stimulere
> barnets evne til at få glæde af informationsteknologien.

Nu hvor jeg har tænkt lidt mere over det, så er jeg vel på mange måde
enig med mange af jer. Jeg synes, iPod er et fantastisk apparat. Det er
utroligt godt lavet, smart, brugervenligt og praktisk. Alligevel har jeg
aldrig købt en selv. Det er vel i bund og grund fordi, jeg har lidt
svært ved at se, hvad jeg skal bruge den til. Jeg har lidt svært ved at
forestille mig, hvornår jeg skal bruge den. Jeg synes heller ikke, man
bør rende rundt med hoved telefoner på konstant. Hvis jeg skal have en
iPod, så skal det lige så meget være for at opbevare og transportere
musikken rundt. Når man så er fremme, kan man slutte iPod til et
stereoanlæg. Det vil f.eks. være smart at kunne bruge den i bilen frem
for at skulle slæbe cd'er med ud at køre. Jeg ville også bruge en iPod
som back-up for min computer. Dels er det godt at have back-up. Dels er
det jo smart altid at have den på sig. Lige foreløbig vil jeg sige, at
der, hvor jeg ville bruge en iPod som f.eks. i toget, har jeg alligevel
min computer med. Så kan jeg jo lige så godt sætte hovedtelefoner til
den og høre musik på den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-09-05 23:11

On Thu, 15 Sep 2005 00:11:53 +0200, Henrik Münster wrote:

> [...]
> yngste er for lille til at finde ud af at bruge en iPod. Hun mener
> f.eks. ikke, han er i stand til at læse. Synes I, det er rigtigt?

Min søn på 4 har sin egen computer. Han kan selv finde ud af at tænde
den, starte spil og programmer (og bruge dem) og slukke computeren rigtigt
når han er færdig med at bruge den.
Jeg tvivler på at en PC med Windows XP er nemmere at bruge end en iPod.

--
MVH
osv...

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-05 05:37

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> [...]
> når han er færdig med at bruge den.
> Jeg tvivler på at en PC med Windows XP er nemmere at bruge end en iPod.

Vi har faktisk også sat den gamle iMac ind hos den yngste. Den ældste
har en Mac mini. Det er ikke kun for børnenes skyld, men også for, at vi
voksne har en reservecomputer, hvis vores pludselig bryder sammen fredag
aften. Jeg tør simpelthen ikke andet.
Det er faktisk forbløffende, hvad børn kan finde ud af. Selv om
de er for små til at læse, lærer de alligevel at genkende menuer og
finde ud af, hvilket punkt, de skal vælge. Det gælder også, når de skal
starte et spil på Playstation. Ofte skal man vælge sprog, om man vil
starte forfra eller spille videre på et gemt spil etc. Selv vores yngste
kan gå ind i iTunes på computeren og med ret stor sikkerhed finde det
stykke musik, han vil høre. Og der er jo mange tusinde numre at vælge
mellem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-09-05 20:48

On Fri, 16 Sep 2005 06:36:43 +0200, Henrik Münster wrote:

> [...]
> har en Mac mini. Det er ikke kun for børnenes skyld, men også for, at vi
> voksne har en reservecomputer, hvis vores pludselig bryder sammen fredag

Ja ok, det er ikke ligefrem computere jeg mangler, så selvom der skulle
dø en 3-4 af dem, vil jeg stadigvæk have et "klassesæt"

Nogen af de spil min søn har er på engelsk, andre er på svensk og
størsteparten på dansk. Det kom lidt bag på mig da han begyndte at
synge alfabetsangen - på engelsk.

Og lige til de overpædagogiske hvor de en måtte befinde sig:
Der går flere dage imellem han bruger sin computer.

> [...]
> kan gå ind i iTunes på computeren og med ret stor sikkerhed finde det
> stykke musik, han vil høre. Og der er jo mange tusinde numre at vælge

Skulle han så ikke også kunne finde ud af en iPod?
--
MVH
osv...

Fra : Christian Lynbech

Dato : 18-09-05 07:39

Henrik> Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> [...]

Henrik> Jeg mener da bestemt, den har et almindeligt mini-jack. Der følger vist
Henrik> ganske almindelige iPod-hovedtelefoner med.

Yep, det er et almindeligt mini-jack.

Jeg er selv ret glad for min iPod Shuffle, den virker fint til musik,
og så fylder den ingenting. Jeg synes dog ikke den er så praktisk til
at høre radio (podcasts) på. Jeg savner et display til at navigere
med.

Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)