Erfaringer med riffel i 300 mag. kaliberen~
Fra : Daniel

Dato : 08-06-01 13:34

Hej med jer!

Jeg er igang med at finde en god riffel til primær bukkejagt.

Følgende 3 rifler syntes jeg bedst om:
* Sako 75 synthetic stainless
* Blaser R93 Offroad
* Steyr Mannlicher Prohunter syntetic

Sakoen virkede gennemført, men låsen sagde mig dog ikke meget.
Blaserens lås er genial, jeg bryder mig dog ikke om riflens størrelse, den
virker lidt for lille.
Steyr bliver nok mit valg, hvis ikke nogen kommer med gode argumenter imod
den. Størrelsen/udformningen er perfekt og låsen virker god, dog ikke så
godt som Blaserens, men bedre end Sakos syntes jeg.

Af kikkert har jeg kigget på:
* Leupod Vari-X III 3.5-10x50mm
* Leupod Vari-X III 3.5-10x40mm Long Range M3 eller M1
Da de har livsvarig garanti, er vandtætte og skulle kunne klarer en hård
behandling.

Er der nogen, som har erfaringer med ovennævnte eller god råd i forbindelse
med valget af riffel og kikkert?

Med venlig hilsen

Daniel

Fra : JRL

Dato : 08-06-01 16:00

Riflerne er der ikke noget at sætte på. Specielt ikke Steyeren. Det er jo
ikke de kønneste rifler i hele Verden, men de er absolut slidstærke og
vejrresistente. Rigtigt gode brugsrifler.
Du lyder som om at du allerede har besluttet dig for en .300 win.mag. Er det
ikke lidt rigeligt til råvildt? Misforstå mig ikke, jeg synes absolut at det
er en fin kaliber, og kunne selv finde på at eje en, men ikke hvis det var
til arter som elg og nedefter. Så tror jeg nemlig at jeg ville vælge .270
win. eller noget andet der også var fladtskydende og med lidt lettere kugle.

MVH

JRL

Daniel <dsc@it.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b20c676$0$5266$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

Fra : Daniel

Dato : 10-06-01 09:28

Hej JRL

> [...]
> vejrresistente. Rigtigt gode brugsrifler.
> Du lyder som om at du allerede har besluttet dig for en .300 win.mag. Er

Jeg er sikret en god kuglebane og desuden har jeg hørt; at det som bliver
ramt af
en .300 win. mag. det går ned. Om hullet bliver større eller mindre er ikke
af
så stor betydning, men jeg vil gerne være sikker på, at jeg rammer, der hvor
jeg
sigter. Den giver desuden stor frihed m.h.t. valg af ladning, som Jon Inge
Bragstad også hævder i tråden.

I grund og bund ville jeg undgå en diskussion om kaliberen, da det er et
spørgsmål om smag og behag. Det vigtigste er trods alt skytten

Med venlig hilsen

Daniel

Fra : Andy P.

Dato : 10-06-01 10:57

Daniel <dsc@it.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b232f9f$0$5258$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> [...]

hvor
> jeg sigter. Den giver desuden stor frihed m.h.t. valg af ladning, som Jon

Du vil snart opdage at det absolut ikke er ligegyldigt om hullet er større
eller mindre, i hvertfald hvis du har tænkt dig at anvende kødet. Du vil
også erfarer at du sagtens kan anskyde et stykke vildt med .300 Win. Mag.
Der er ikke noget der bare "går ned" uanset hvad det bliver ramt med. Det
det handler om er placering af projektilet og ikke energien (så længe
mindste kravet er opfyldt).
Hvis du er sikker på hvor du rammer kan du nøjes med en .223 Rem. Den har i
øvrigt en rimelig flad kuglebane.

> I grund og bund ville jeg undgå en diskussion om kaliberen, da det er et
> spørgsmål om smag og behag.

Ja det er muligt, men det er skú svært når du vælger en .300 Win Mag. til
råvildt i Danmark.

>Det vigtigste er trods alt skytten

Nemlig og en .300 Win. Mag. kompensere IKKE for en dårlig skytte.

Med venlig hilsen
Andy

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 14-06-01 17:03

On Sun, 10 Jun 2001 11:56:56 +0200, "Andy P."
<Timelapse08@hotmail.com> wrote:

<snip>

>Du vil snart opdage at det absolut ikke er ligegyldigt om hullet er større
>eller mindre, i hvertfald hvis du har tænkt dig at anvende kødet.

Men hvor stort må hullet bli, før det utgjør noe stort tap av kjøtt på
et rådyr ? Så fremt skuddet sitter plassert like bak bogen, skal det
et _svært_ stort hull til, før du taper særlig mye kjøtt...

Selvsagt er det enkelte som velger å skjære bort hele bogen dersom det
er blodslim i hinnene mellom bog og ribbe, men dette skyldes mangel på
kunnskap, og ikke at dyret er skutt i stykker.

I ribbene finner man uansett minimalt med kjøtt på et rådyr - spesielt
på en råbukk på tidlighøsten, og skulle man måtte fjerne noe av bogen,
utgjør også dette svært sjelden den store verdien i kjøtt.

Det er selvsagt også et spørsmål om å velge rett kule, da en
hurtigekspanderende kule som holder dårlig sammen vil gi en helt annen
effekt enn en premiumkule.

>Du vil
>også erfarer at du sagtens kan anskyde et stykke vildt med .300 Win. Mag.

Men marginene vil være noe mindre enn med f.eks en .222 Rem.
(dvs at et skudd som med en .222 Rem gir en stygg skadeskyting, kan
med et noe kraftigere kaliber "slå viltet i bakken" og gi skytteren en
god sjanse til å avlevere et sikkert andreskudd.

Selvsagt skal ikke slikt være nødvendig, men uansett hvor perfekte vi
ønsker å være, er vi _ikke_ perfekte, noen av oss...

<snip>

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : The_Killer

Dato : 08-06-01 19:11

Angående kikkerter.

Jeg vil absolute vælge Leupold Vari-X III 3,5-10x40mm Long Range M1. Du kan
med M3 kompensere for kuglens fald men det kræver dog at du kun holder til
til en bestemt slags ladning, hvilket ikke er sjovt da du jo så ikke kan
lege med emnet hvis du forstår hvad jeg mener. For at du kan bruge M3 fuldt
ud er du nød til at have en f.eks .300 Winchester Magnum med en 200gr. kugle
med 2650 fod/pr. sek. Dette "bøvl" har du ikke med en M1. Mit valg ville
klart være M1, og det er det også. I kikkerten skal du have et såkaldt
Mil. dot rektil. Dette er en god til da du med dette rektil kan
afstandsbedømme hvor din buk står, Afvigelserne svinger fra et par meter.
Ved bestillelse af denne kikkert med dette rektil skal du dog sørge for at
få en MILDOT MASTER med ellers kan du ikke bruge dit rektil. MILDOT
MASTER'en er lavet af plastik med en plade af plastik inden i. På denne
plade er det nogle tal som er op givet i Yards. Hvis du ikke vil til at
omregne mens du er ude at skyde så vend lige pladen om så står tallene i cm
og meter. Der følger også en udførlig manual med til din MILDOT MASTER.

Rifler:

Jeg vil dog vælge Sako, da jeg ikke bryder mig om Blasers lås vedr.
rengøring. Den er ufattelig svær at gøre ren.
Steyrern bryder jeg mig ikke om da den virker lidt kluntet at have med at
gøre.

Hvis jeg må komme med et forslag skulle det være:

HS Precision 2000 HTR

eller

Remington 700 PSS.

HS'en er noget dyere end remingtonen men den er så også derefter.

Ikke for at genere men er det ikke noget af et spring fra Sako til Blaser???

venlig hilsen

Thomas H. Andersen

Fra : Daniel

Dato : 10-06-01 09:28

Hej Thomas

> [...]
>
> eller
>
> Remington 700 PSS.
>
> HS'en er noget dyere end remingtonen men den er så også derefter.

Tak for foreslaget - dem vil jeg også tage et kig på.

> Ikke for at genere men er det ikke noget af et spring fra Sako til
Blaser???

Prisen er faktisk den samme, så længe man holder sig til våben med syntetisk
kolbe.

Med venlig hilsen

Daniel

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 08-06-01 22:41

On Fri, 8 Jun 2001 14:34:15 +0200, "Daniel" <dsc@it.dk> wrote:

<snip>
>Følgende 3 rifler syntes jeg bedst om:
>* Sako 75 synthetic stainless
>* Blaser R93 Offroad
>* Steyr Mannlicher Prohunter syntetic

Mitt personlige valg ville være Sako 75, men dette er først og fremst
basert på en kamerats erfaringer med våpenet, samt at jeg ikke har noe
forhold i det hele tatt til verken Blaser eller Steyr (bortsett fra at
jeg har lagt merke til at Steyr som regel setter slike
svinenakke-kolber på våpnene, som forsterker rekylen... Kjenner ikke
denne modellen.)

<snip>
> [...]
>* Leupod Vari-X III 3.5-10x40mm Long Range M3 eller M1
>Da de har livsvarig garanti, er vandtætte og skulle kunne klarer en hård

Leupold Vari-X III er et godt valg, og det beste valget dersom du ikke
ønsker å gå opp en prisklasse til de Europeiske merkene (Zeiss,
Swarowski, Kahles - i den rekkefølgen...(?))

Kaliberet skulle forøvrig være et relativt godt valg til rådyr, selv
om mange kanskje mener det er noe vel kraftig. Dersom du lader selv,
er det kanskje et av de kalibre der du vil ha mest utbytte av dette,
da du har et svært stort utvalg i ulike kuler i .30 samt at du har mye
hylsekapasitet å gå på, både for de snille, de moderate og de kraftige
ladningene.

>Er der nogen, som har erfaringer med ovennævnte eller god råd i forbindelse
>med valget af riffel og kikkert?

Det beste rådet, når du har kommet såpass langt, er at du ser til at
kikkert og våpen settes sammen med en montasje som er solid nok til å
tåle en trøkk - både fra rekyl og annet. Stål er en selvfølge, og
Leupold kanskje et naturlig valg ?
; )

Fra : The_Killer

Dato : 09-06-01 00:22

Ja forresten det glemte.

Sørg for enten at få originale stål montager fra riffel fabrikaten eller dem
hos Leupold. Jeg har selv et par stykker og de, kan man sige, findes ikke
bedre.

Thomas

Jon Inge Bragstad <Jon_Inge@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b2143bf.3060285@news.online.no...

Fra : Daniel

Dato : 10-06-01 09:28

Hej Jon

> Leupold Vari-X III er et godt valg, og det beste valget dersom du ikke
> ønsker å gå opp en prisklasse til de Europeiske merkene (Zeiss,
> Swarowski, Kahles - i den rekkefølgen...(?))

Det bliver nok lidt for dyrt Har du nogle foreslag m.h.t. en af de
europæiske?

Det vil jeg huske på.

Med venlig hilsen

Daniel

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 14-06-01 17:03

On Sun, 10 Jun 2001 10:27:34 +0200, "Daniel" <dsc@it.dk> wrote:

>Hej Jon

>Det bliver nok lidt for dyrt Har du nogle foreslag m.h.t. en af de
>europæiske?

Selv har jeg to Kahles sikter som jeg er godt fornøyd med. Et 1,5-6x42
på elgrifla, og et 2,2-9x42 på rådyrrifla. Sistnevnte kjøpte jeg brukt
i fjor til 3.500,- og dette tror jeg er en rimelig bra handel,
sammenlignet med å kjøpe et nytt sikte av litt mer luguber kvalitet...

Begge kikkerter er montert i Leupold stålmontasjer.

Fra : J Nielsen

Dato : 09-06-01 09:13

> [...]

>Hej med jer!
>
>Jeg er igang med at finde en god riffel til primær bukkejagt.

Med fare for at blive verbalt overfaldet af Blaser ejere vil jeg anbefale
dig at holde dig fra den. Som du selv har bemærket er riflen for lille,
især til en kaliber som 300 mag. Straight-pull princippet kan umiddelbart
virke besnærende, men er stort set uden praktisk betydning.

Om du vælger Sako eller Steyr er en smagssag, men jeg ville tænke mig
MEGET grundigt om før jeg valgte kaliber 300 mag! Især når det primært
drejer sig om bukkejagt.

> [...]
>* Leupod Vari-X III 3.5-10x40mm Long Range M3 eller M1
>Da de har livsvarig garanti, er vandtætte og skulle kunne klarer en hård

Igen er det en smagssag. Begge kikkerter er glimrende (jeg har selv en
Leupold III 3.5-10 x 40) Hvis du har planer om skumringsjagt i Sverige
eller natjagt i Polen, bør du vælge bør du vælge 50mm objektiv.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Henrik Dahl

Dato : 15-06-01 21:25

Hej j. Nielsen

Det er er tydeligt at du ikke har den fjerneste erfaring med Blaser med de
udtagelser omkring denne.

Venlig hilsen

Henrik Dahl

Fra : J Nielsen

Dato : 16-06-01 17:09

On Fri, 15 Jun 2001 22:25:08 +0200, "Henrik Dahl" <henrik.dahl@privat.dk>
wrote:

>Hej j. Nielsen
>
>Det er er tydeligt at du ikke har den fjerneste erfaring med Blaser med de
>udtagelser omkring denne.

Hej Henrik -

Lad mig gætte - du har en Blaser? He he...

Indrømmet; jeg har ingen erfaring med Blaser, bortset fra hvad man kan få
ved at studere den i en våbenforretning. Som værktøjsmager og autodidakt
bøssemager er jeg fuld af beundring for den nytænkning og tekniske snilde
som er anvendt i Blaserens konstruktion. Som jæger er jeg der imod knap så
imponeret. For mig at se ligner Blaseren løsningen på et problem man ikke
anede eksisterede.
En god ven af mig, som i parentes bemærket er en erfaren riffelskytte
og jæger, udskiftede sin Otterup riffel i 7mm Remington Mag med en Blaser
i samme kaliber. Efter én (1) jagtfeltskydning blev Blaseren byttet til en
Sauer 90.

Lad mig slutte med at understrege at dette er min personlige mening. For nogen
vil det at riflen kan ligge i en attachekuffert, være et overbevisende
salgsargument. For andre vil straight-pull låsen være det eneste saliggørende.
Sådan er vi så forskellige - heldigvis da.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 13-06-01 17:50

Jeg vil ikke udtale mig om hvilken riffel der er bedst det er smag og behag
samt pengepungen.
Det lyder til du også har sat dig godt ind i de enkelte rifler og mit eneste
råd hvis du ikke er hjemmelader så køb dig en 6,5x55 da det er den kaliber
der kan fås billig træningsammunition til. Forskellen kan nemt være op til
10 kr. for en patron og navnlig hvis du er tvunget til at købe
jagtammunition.