Grafikkort til Photoshop og lidt spil
Fra : Lars Hjortø

Dato : 29-10-05 17:09

Hejsa...

Jeg overveje at skifte min "maskinpark" delvist ud. D. v. s. nyt bundkort,
processor, RAM og grafikkort.
Min PC skal være RIGTIG god til billedbehandling med Photoshop og lignende
programmer, men også anvendelig til lidt spil. Desuden skal der være udgang
til 2 CRT-skærme.
Jeg har kigget lidt priser på grafikkort og mere eller mindre kommet til den
konklusion det skal være et ATI X800. Men hvor stor forskel er der på X800,
X800XL, X800GT og X800GTO? Her tænker jeg på ydelsen, både til brug i 2D med
også til spil. Forskellen på priserne kan jeg selv se...
Hvilket bør jeg købet til omkring 1500,-? Eller skal jeg overveje helt anden
grafik-processor?
Måske bør jeg lige skrive at det nok bliver et Asus P5LD2 eller tilsvarende
bundkort, en 3.2 GHz P4 (model 640) og 2 GByte RAM.
Håber på et godt råd.

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
5700 Svendborg

Fra : Søren Christensen

Dato : 01-11-05 18:11

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Venlig hilsen Lars Hjortø
> 5700 Svendborg
> Husk at fjerne nospam hvis du vil skrive til min mail.

Hej Lars
Jeg ville vælge dette kort http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167319 det
har 256mb ram og er derfor bedre egnet til fremtidige spil end tilsvarende
128mb kort. Kortet er helt nyt men er ikke hurtigere end feks. x800 og er
derfor også billigere, men i photoshop vil du ikke kunne mærke forskeld på
de 2 kort. Her står der noget om kortet som er ca. 14dage gammelt
http://www.hardwarezone.com/articles/print.php?cid=3&id=1723 .

Mvh Søren

Fra : Ulrik Løye

Dato : 02-11-05 07:36

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Måske bør jeg lige skrive at det nok bliver et Asus P5LD2 eller
> tilsvarende bundkort, en 3.2 GHz P4 (model 640) og 2 GByte RAM.

Du skal være opmærksom på at 2D ikke kræver noget særligt at grafikkortet og
at du derfor ikke vil kunne mærke forskel på ydelse eller kvalitet med de
programmer du planlægger at anvende. Hvad angår spil så er her man kan mærke
forskel på kortene. Mit råd er at du køber dig et X800GTO, men det er nok
bedre du selv læser nogle anmeldelser og benchmarks;

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/index.html

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/pc-x800gt.html

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2552

Fra : Lars Hjortø

Dato : 03-11-05 17:38

Hej...

Tak for svaret til jer begge. Nu har jeg læst lidt, regnet lidt, talt
penge... regnet igen og kommet til den konklusion at det må blive dette
kort:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340997
Det tror jeg vil give mig hvad jeg har brug for et godt stykke tid. Det har
samtidig udgang til 2 fladskærme hvis jeg på et tidspunkt hopper på den
vogn...