Grafikfejl ved visse ting - Asus V9999GT (~
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-10-05 10:30

Hej

Som nogen jo har fulgt med i, så købte jeg et Asus V9999GT. Det er en
GF6800GT chip på et GF6800 kort med 128mb ram. Det kører i et Asus
P4S533 bunkort med AGPx4. Det er de nyeste certificerede drivere fra
NVidia der bruges.

Nogle gange oplever jeg grafikfejl på kortet. Problemet er at det på den
ene side er meget konsistent og på den anden side kan jeg ikke se noget
mønster.

Fejlen er enten streger på kryds og tværs, at textures ikke lægges på
eller at pixels er "defekte". Det ligner meget de fejl man typisk får
når man tuner sit kort for meget og rammen bliver for varm og ustabil
eller hvis der er defekt ram.

Hvis det så bare skete hver gang, så var problemet jo løst og kortet
skulle blot retur, men, men, men....

Tager jeg AquaMark 3 og overclocker det fra 350/700 til 400/800, så får
jeg ikke så meget som en eneste fejl. Sætter jeg det det til 300/600 og
tvinger den til at køre antialias så fejler stort set alt.

Ok, så antialias dur ikke, men den holder heller ikke. World Racing 2
kører helt uden problemer 1280x1024 med FSAA of AF for fuld skrue?!?
Alle NVidia demoer fungerer også 100% perfekt, selv de nye til
7800-serien (dog for langsomt).

Omvendt så kan jeg ikke spille "The Great Mahjongg" uden, at den dør med
Blue Screen of Death efter ca 10 minutter. Og det kræver da bestemt ikke
noget af grafikken selvom det bruger DX9 eller sådan noget.

Det mønster jeg sådan kan se er nogenlunde, at des mere jeg belaster
kortet des større chance for fejl, men det er ikke sikkert. Oftest får
jeg fejl i 1280x1024. Andre opløsninger er ok, så det virker som om
spillene ikke kan håndtere det skæve 5:4 format fremfor 4:3 formatet.

Min CPU er en P4 2,8 som er clocket til 3.0. Det gør ingen forskel om
jeg over eller underclocker systemet. Rammen kan med sikkerhed køre
166Mhz og fungerer normalt stabil op til 200Mhz, men selv ved 133Mhz
(laveste mulige setting), så fejler systemet stadig. Sætter jeg CPU'en
yderlige op, så gør det heller ingen forskel. AGP aparture size er
128mb, men kun hvis den nedsættes kraftigt, så ændrer billedet sig.
Temperaturene på de forskellige dele er alle OK. Under fuld belastning
er der intet der overstiger 55 grader. Det være sig både CPU, bundkort,
GPU og ram på det ene og det andet. Normalt ligger temp mellem 35 og 45
grader.

Så siden alle timings, clocks osv ikke spiller ind, så mener jeg ikke,
at det er dårlig hardware. Fejlene er konsistente i programmerne. Det
vil sige, at en bestemt opsætning fejler uanset hastighed på udstyret
(medmindre jeg overdriver).

Mit bud er dårlig programmering og en uheldighed kombination af et
hurtigt grafikkort i et sløvt bundkort.

Så er der nogen der har et bedre bud eller forslag til noget jeg kan gøre?

Fra : Jan

Dato : 29-10-05 11:12

On Sat, 29 Oct 2005 11:30:17 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

> [...]
>hurtigt grafikkort i et sløvt bundkort.
>
>Så er der nogen der har et bedre bud eller forslag til noget jeg kan gøre?

Hej.

Opdater din bios, opdater dine drivers til dit bundkort(chipset), prøv
at gå en driver tilbage i skærmdriveren, kan være der er en fejl i den
du bruger, hvis det er det sidste, så vent med at opdatere driveren
til der udkommer en ny igen.

Får kortet strøm fra strømforsyningen.? er din strømforsyning stor
nok.?

Klukker.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-10-05 11:47

Hej

Jan wrote:
> [...]
> at gå en driver tilbage i skærmdriveren, kan være der er en fejl i den
> du bruger, hvis det er det sidste, så vent med at opdatere driveren

Alle bios'er er i nyeste version. Driveren har været den næstnyeste, men
blev opgraderet til den nyeste da den gjorde det samme.

> Får kortet strøm fra strømforsyningen.? er din strømforsyning stor
> nok.?

Ja, det får fra strømforsyningen og det er ene om at få fra det valgte
udtag. Strømforsyningen leverer 360watt og har nok amp i sig.
Strømforsyningen var nemlig også min allerførst mistanke da det skete.

Der er dog en enkelt strøm som ikke er 100% præcis. Den der hedder
AGPVDDQ får kun 1,33volt hvor den bør få 1,5 volt ifølge SmartDoctor fra
Asus. Dog skal det siges, at det er indenfor tolerancegrænserne som
SmartDoctor har som default, så det burde ikke være det.

SmartDoctor siger også til enhver tid: "Your VGA Card is OK". Selv under
de spil der fejler kommer der ingen meddelelser fra SmartDoctor.

Fra : Jan

Dato : 30-10-05 12:00

On Sat, 29 Oct 2005 12:46:58 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

> [...]
>
>SmartDoctor siger også til enhver tid: "Your VGA Card is OK". Selv under
>de spil der fejler kommer der ingen meddelelser fra SmartDoctor.

ja, det er ikke så nøjagtig at måle på den måde, er det fordi du har
oc den for meget den er blevet for varm og taget skade, eller havde
kortet samme problem da du købte det, og inden du oc kortet. ?

Jeg har selv lige købt dette Asus
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=129604 er faldet 160,- siden
jeg købte det

Det er et kanon kort, bortset fra at blæseren larmer noget, men man må
betale for kraften, og det har det, har kørt de 2 demoer til 7800GT
kortet du skrev om uden hakken, kører Battlefield 2 i 1280*1024* 32
alt slået til i højest.

Og jeg har ikke oc den, men det er PCI-express, AMD64 3200+

Men hvis kortet altid har haft fejlen, ville jeg se muligheden for at
få det byttet, det kan være en fejl på kortet.

Klukker.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-10-05 12:33

Hej

Jan wrote:
> ja, det er ikke så nøjagtig at måle på den måde, er det fordi du har
> oc den for meget den er blevet for varm og taget skade, eller havde
> kortet samme problem da du købte det, og inden du oc kortet. ?

Grafikkortet er IKKE oc og har højest været det i sammenlagt 15min uden
at det nærmede sig kritiske temperaturer. Min PC har kørt med de 3Ghz i
flere år. AGP VDDQ leveres af bundkortet og derfor er det nok bundkortet
det er galt med. Grafikkortet fortæller blot hvor meget/lidt det får.
Hvis jeg sætter bundkortet til AGPx2, så leverer det i øvrigt stadig kun
1,3v. Jeg har også fundet ud af at flere nyere bundkort kan justere AGP
VDDQ styrken.

> Men hvis kortet altid har haft fejlen, ville jeg se muligheden for at
> få det byttet, det kan være en fejl på kortet.

Som sagt så tyder det på mit bundkort har problemet og ikke
grafikkortet. Så nu overvejer jeg om jeg vil ofre penge på et nyt
bundkort eller om jeg vil leve med problemet, som vist nok kan betragtes
som et luksusproblem. Hastighedsmæssigt fejler systemet jo intet.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 30-10-05 20:05

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis jeg sætter bundkortet til AGPx2, så leverer det i øvrigt stadig kun
> 1,3v. Jeg har også fundet ud af at flere nyere bundkort kan justere AGP

I og med du OC'er din CPU OC'er du hele dit system.
Dvs din PCI bus frekvens er højere end normalt, og dermed din AGP bus
frekvens.

Med mindre du selvf har fast ratio på de 33/66 mhz på PCI'en ...

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-10-05 22:22

Martin Bilgrav wrote:
> Med mindre du selvf har fast ratio på de 33/66 mhz på PCI'en ...

Og det er jo hele det smarte ved disse moderne motherboards :)
ihvertfald når man bruger AMD.

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://scene-event.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 31-10-05 07:46

Hej

Hans Joergensen wrote:
> Og det er jo hele det smarte ved disse moderne motherboards :)

Jep, og derfor overvejer jeg også at købe et nyt, selvom jeg ikke
umiddelbart får bedre hastighed ud af det.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 31-10-05 13:00

> Og det er jo hele det smarte ved disse moderne motherboards :)
> ihvertfald når man bruger AMD.

mit 3 år gamle ASUS P4PE-gold gør det nu også ...
men jeg skal slå det til i BIOS.

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 01-11-05 12:29

"Martin Bilgrav" <SoddOff@Baldric.co.uk> skrev i en meddelelse
> mit 3 år gamle ASUS P4PE-gold gør det nu også ...
> men jeg skal slå det til i BIOS.

Nej det er ikke ligefrem en ny feature i bundkort :)

/Kenneth Iversen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 31-10-05 07:27

Hej

Martin Bilgrav wrote:
> I og med du OC'er din CPU OC'er du hele dit system.
> Dvs din PCI bus frekvens er højere end normalt, og dermed din AGP bus
> frekvens.

Ja, ok, men uanset hvad jeg gør, så leverer den 1,33v i stedet for 1,5
eller de 3,3v, som den skal, hvis jeg sætter den til AGPx2.
Grafikkortets drivere fortæller pænt selv hvad AGP den kører og
medmindre kortet belastes max, så fungerer det 100%.

Det eneste jeg ikke har prøvet er, at sætte mit MX440 tilbage og se hvad
det siger.

> Med mindre du selvf har fast ratio på de 33/66 mhz på PCI'en ...

Ikke endnu, men jeg tror jeg skifter bundkortet engang når jeg finder
flere gode grunde til at gøre det

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-11-05 21:21

Hej

Karsten Feddersen wrote:
> Så er der nogen der har et bedre bud eller forslag til noget jeg kan gøre?

Lige en opfølgning, hvis det skulle have nogens interesse.

Jeg har prøvet at nulstille alt i bios, endda gå tilbage til en ældre,
men ikke beta bios og nu kommer det mærkelige.

Ved standard, default bios settings fejlede lavede 3DMark 2001se fejl i
Lobby-testen samt nogle af de sidste. Ved at clocke CPU'en fra 2,8 til
3Ghz forsvandt fejlene.

Jeg har testet hukommelsen og tjekket strøm mm, men det er alt i orden.

Uanset hvad, så har jeg købt et nyt bundkort i håb at komme det til livs
og eftersom det kan justere alle hastigheder asynkront og justere
strømstyrken på alle delene individuelt, så skulle jeg i det mindste
kunne sætte det korrekt op. Jeg venter bare lige på en ny
strømforsyning, da den gamle ikke kunne levere den rette strøm til det
nye board, men den kommer i morgen.

Jeg har testet mit nuværende system med AquaMark 3, 3dMark 01, 03 og 05
i både 2,8Ghz og 3,0Ghz. Jeg foretager de samme tests med det nye
bundkort og hvis det har nogens interesse så poster jeg resultaterne for
at se forskellen på to ens setup, blot med forskel på selve bundkortet.
Så få vi også at se om der er en mærkbar forskel mellem AGPx4 og AGPx8.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 03-11-05 21:30

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Ved standard, default bios settings fejlede lavede 3DMark 2001se fejl i
> Lobby-testen samt nogle af de sidste. Ved at clocke CPU'en fra 2,8 til
> 3Ghz forsvandt fejlene.

3DMark 2K1SE er meget CPU afhængig og trækker derfor meget på din CPU.
Idet du clocker den længere ned kræver den ikke så meget strøm som før og så
får dit gfx lidt mere at leve af, altså kan din PSU sagtens være for lille
(læs: svag) og ikke levere den nødvendige strømmængde.
Jeg ville prøve at smide en kraftigere PSU i maskinen og se hvad der så
sker.

> Jeg venter bare lige på en ny
> strømforsyning, da den gamle ikke kunne levere den rette strøm til det
> nye board, men den kommer i morgen.

Som jeg skrev før, jeg er sikker på at det hjælper

Mvh
Benjamin

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-11-05 21:43

Hej

Laziter [9440] wrote:
> Jeg ville prøve at smide en kraftigere PSU i maskinen og se hvad der så
> sker.

Jeg har min tvivl på at det er strømforsyningen. Den er på 340watt og
der er kun bundkort, cpu, grafikkort, 1Gb ram, DVD-brænder og 2
harddiske i. Alt USB materialet får strøm via en USB-hub.

Det nye bundkort jeg har fået (Asus P4C800E Deluxe) kræver 230watt og
300watt "fully configured". Eneste eksplicitte "krav" var 8amp på det
4-benede stik til bundkortet. Den nye jeg får er 400watt og den leverer
ca det doppelte i amp af kravet, så nu er den i hvert fald også udelukket.

> Som jeg skrev før, jeg er sikker på at det hjælper

Det håber jeg