Hvilket BRUGT grafikkort
Fra : Jasper Norman

Dato : 29-10-05 00:50

Hej.

Tja... det er jo nærmest dagligt at der bliver spurgt til hvilket grafikkort
man skal købe. Men jeg vover alligevel pelsen, da jeg vil have fat i et
stabilt brugt kort, hvis det altså kan betale sig.

Jeg har i dag denne PC: AMD XP1800. Nvidia 5600FX. 768 MB RAM.

Den eneste grund til at jeg vil have nyt grafikkort er, at sønnen og jeg
selv ikke kan spille C&C Generals. Efter en del søgen på nettet, siges det,
at 5600 FX modellen, var noget bras, som Nvidia ikke burde have sendt på
markedet, og at jeg bestemt ikke er den eneste der ikke kan spille Generals
(og andre spil). Det skal siges at kortet er rimeligt ok til de spil jeg
selv spiller: FIFA 2005, COD, Tiger Woods 2006 mm. Men det er da klart at
det ikke er det hurtigste kort i skuffen længere Men det er rimeligt ok
til mit behov.

Men spørgsmålet er... hvilket kort skal jeg i stedet sætte i maskinen? Jeg
har læst om et par stykket med udmærkede anmeldelser til ca. 11-1300,- men
på den anden siden, vil jeg ikke til at skifte al anden indmad ud i PC´en.
Hvis jeg køber et af de nyere kort, vil jeg ikke få det hele ud af kortet
med mindre jeg samtidig skifter CPU, mine PC2100 RAM, og bundkort. Derfor
vil det mere eller mindre være spild af penge.

Men hvilket halv-gammel kort er alle tiders til spil som C&C Generals? med
de specs min PC har? Jeg spiller som sagt ikke længer 3D shooters, og har
derfor ikke brug for hard-core grafikkort. Det vildeste det bliver til, er
en omgang CS. med bots, og der er jeg ikke bedre vant end med det gl.
5600FX.

Håber I har nogle idéer

/Jasper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-10-05 01:30

> [...]
> jeg ikke få det hele ud af kortet med mindre jeg samtidig skifter
> CPU, mine PC2100 RAM, og bundkort. Derfor vil det mere eller mindre

Jeg tror at et 6600GT vil være et rimeligt godt bud. Den kan muligvis ikke
trækkes helt til grænsen ydelsesmæssigt, men det er tæt på. Jeg har selv
kørt haft en XP1700+ som fint kunne trække et Radeon 9800Pro næsten fuldt
ud, så kombinationen XP1800+ og 6600GT vil også være rimeligt fornuftig.

> Men hvilket halv-gammel kort er alle tiders til spil som C&C
> Generals? med de specs min PC har?

Hvis du alligevel køber brugt, så kan det være at du kan finde et billigt
6600 (ikke GT) kort. Det yder ikke helt så godt som GT udgaven, men stadig
en del bedre end dit 5600FX. Det kan godt være at et brugt 6600 vil være en
god kombination af ydelse/pris for dit vedkommende. Kortet kan evt. også fås
med passiv køling, så man får en lille bonus i form af mindre larm fra
computeren.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-10-05 11:13

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> har selv kørt haft en XP1700+ som fint kunne trække et Radeon 9800Pro
> næsten fuldt ud, så kombinationen XP1800+ og 6600GT vil også være

Prøvede kombinationen med XP2400 og oplevede ingen ekstra ydelse og i nogle
spil negativ ydelsesresultat.

--
Bjarke Andersen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-10-05 08:34

Hej

Jasper Norman wrote:
> Jeg har i dag denne PC: AMD XP1800. Nvidia 5600FX. 768 MB RAM.

Der har i de seneste dage været en del snak om de forskellige GF6xxx kort.

Jeg tror slet ikke du skal kigge efter noget brugt, men du kan ligeså
godt købe nyt.

Et GF6200 kan fås til under 500,- og det vil slå alle de kort fra
Geforce der har mindre numre. Selv de gamle topkort 5800/5900/5950 er
langsommere.

Et GF6600 kan fås til under 1000,- og et GF6600GT kort kan fås til under
1200.

Der findes et Asus V9999 kort som er et GF6800 kort, men jeg tvivler
efterhånden på om det overhovedet kan leveres mere. Det står til 1300,-,
men som sagt så er leverancerne tvivlsomme.

Selv har jeg netop fået et Asus V9999GT kort som er et neddroslet
GF6800GT kort til 1600,-, men det kan vist heller ikke mere leveres.
Derudover fik sønnen et GF6200 og min kammerat har et GF6600GT kort.

Kort fortalt, så er hænger ydelsen og prisen sammen på GF6xxx-kortene.
Mit 6800GT kort er 4 gange hurtigere end sønnens 6200 kort. Min
kammerats 6600GT kort ligger samme sted på ydelses/pris-skalaen. Så hvis
du kigger efter GF6xxx-serien, så får du groft set hvad du betaler for.

Med hensyn til at købe brugt, så kan du jo nok se at udvalget faktisk
bliver begrænset når nye gode kort koster så lidt som de gør. Alt under
GF6200 er uinteressant og i prisklassen 1200,- får man enten 6600GT
eller 6800. Så skulle det være et brugt kort til 1200,- vli jeg mene at
du ikke skal affinde dig i mindre end et 6800GT eller 6800Ultra og gerne
med 256mb ram.

Måske det bedste du kunne gøre var at købe et mindre grafikkort nu
(6200/6600) som godt kan trække spillene og så senere skifte en større
del af indmaden (læs bundkort, ram, cpu, grafikkort).

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Mythos

Dato : 29-10-05 09:48

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor ikke brug for hard-core grafikkort. Det vildeste det bliver til, er
> en omgang CS. med bots, og der er jeg ikke bedre vant end med det gl.

Jeg hører til den slags mennesker der ikke bytter mit hardware ud før det
vitterligt damper i sin kamp for at følge med. Så jeg har et ældre
grafikkort i min maskine i dag, som dog IKKE er til salg, men det virker.
Det er et Tyan G9700 pro kort, kunne du få fat i samme, eller det sidste de
lavede, 9800 Pro, så vil jeg sige du er godt kørende, og de kan ikke koste
kassen i dag

Mythos

Fra : Mythos

Dato : 29-10-05 09:51

Her er så et link, så man kan se hvad det er, det glemte jeg at få med.
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/tyan-tachyon-9700pro.html

Mythos