På jagt efter nyt grafikkort
Fra : Søren Nielsen

Dato : 24-10-05 12:41

Hej

Jeg er igang med at finde et nyt grafikkort og mangler lidt hjælp. Det skal
primært bruges til 2D og spil vægtes ikke ret højt.
De krav, der gerne skal kunne overholdes, er:

PCI-E
DVI
Passivt kølet (eller lavt støjniveau)
Maxpris på 1000,- (plus/minus lidt)
Mest value-for-money

Selv har jeg kigget lidt på dette kort:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137956 men jeg er i tvivl om det
er det rigtige valg.

Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-10-05 12:13

Hej

Søren Nielsen wrote:
> Jeg er igang med at finde et nyt grafikkort og mangler lidt hjælp. Det skal
> primært bruges til 2D og spil vægtes ikke ret højt.

Med de krav, så skyder du gråspurve med kanoner. Jeg har netop skiftet
et MX440 (tussegammelt) ud med et 6800GT kort uden nogen mærkbar forskel
i 2D. 3D er en heeeeelt anden snak .

> Mest value-for-money
>
> Selv har jeg kigget lidt på dette kort:
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137956 men jeg er i tvivl om det
> er det rigtige valg.

Der finder du nok ikke noget bedre bud på et kort.

Hvis du vil have samme ydelse på 2D delen og blot være i stand til at
spille kan du overveje et passivt kølet 6200 eller 6600. De kan fås til
under 1000,-.

mvh
Karsten

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-10-05 14:19

Karsten Feddersen wrote:

> Hvis du vil have samme ydelse på 2D delen og blot være i stand til at
> spille kan du overveje et passivt kølet 6200 eller 6600. De kan fås
> [...]

Jeg tror jeg vil prøve at kigge efter sådan et GF6200 i stedet for. Noget
specielt mærke man skal holde sig til/fra?

Søren

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-10-05 14:30

Søren Nielsen wrote:

> Jeg tror jeg vil prøve at kigge efter sådan et GF6200 i stedet for.
> Noget specielt mærke man skal holde sig til/fra?
>
> Søren

Lige en lille tilføjelse: sådan et GF6200-kort burde vel ikke have problemer
med at blive koblet til en 17"-TFT, der kører 1280*1024 via DVI på en AMD64
3000+?

Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-10-05 14:47

Hej

Søren Nielsen wrote:
> Lige en lille tilføjelse: sådan et GF6200-kort burde vel ikke have problemer
> med at blive koblet til en 17"-TFT, der kører 1280*1024 via DVI på en AMD64
> 3000+?

Næppe. I tilfældet Asus er der DVI på kortet.

Se for eksempel her:
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=2&l2=7&l3=155&model=484&modelmenu=1

mvh
Karsten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-10-05 14:39

Hej

Søren Nielsen wrote:
> Jeg tror jeg vil prøve at kigge efter sådan et GF6200 i stedet for. Noget
> specielt mærke man skal holde sig til/fra?

Ja, der er en vigtig ting. Det må ikke være TC (TurboCache) udgaverne.
De deler hukommelsen med din maskine (meget langsomt). Derudover skal du
være opmærksom på, at de findes i to udgaver. Databussen er
henholdsvis 64 eller 128 bit. Uden at have tjekket alle kort så tyder
det på at 64bit kortene kører 350Mhz og 128bit kortene kører 300Mhz.
64bit er uden blæser og 128 bit er med blæser.

Jeg har bestilt et Asus 6200 som er et 64-bit kort. Deres 128 bit udgave
hedder GE til efternavn. Det skulle komme i morgen, så om et par dage
kan jeg fortælle hvordan det yder i en P4 2Ghz maskine. Jeg skal nok
lige køre AquaMark 3, 3DMark 03 og 05 på den. Så kan du få en ide om
hvordan det yder.

mvh
Karsten

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-10-05 19:49

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> det på at 64bit kortene kører 350Mhz og 128bit kortene kører 300Mhz.
> 64bit er uden blæser og 128 bit er med blæser.

Så vil jeg gå efter et 64-bit kort.

> [...]
> par dage kan jeg fortælle hvordan det yder i en P4 2Ghz maskine. Jeg
> skal nok lige køre AquaMark 3, 3DMark 03 og 05 på den. Så kan du få

Lyder perfekt :)

Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-10-05 18:05

Hej

Søren Nielsen wrote:
> Lyder perfekt :)

Så er det monteret og testet.

AquaMark 3: 22000
3DMark03: 2506
3DMark05: 1044

Maskinen er som sagt en P4 2Ghz, 512Mb ram, GF6200 128mb 64 bit.

Til sammenligning yder min maskine:
AquaMark 3: ca 49000
3DMark03: ca 9900
3DMark05: ca 4000

Her er det tale om en P4 3Ghz, 1Gb ram, GF6800GT 128mb DDR

Begge setup er testet med de nyeste drivere og der er ikke pillet ved
kortet.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 26-10-05 18:46

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
>
> Her er det tale om en P4 3Ghz, 1Gb ram, GF6800GT 128mb DDR
>
> Begge setup er testet med de nyeste drivere og der er ikke pillet ved

Det ser jo ud som om, at det er et fint kort til mit brug. Du kan vel ikke
give mit et direkte link til Edbpriser, jeg har lidt svært ved at finde dit
kort derinde?

Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-10-05 19:06

Hej

Søren Nielsen wrote:
> Det ser jo ud som om, at det er et fint kort til mit brug. Du kan vel ikke
> give mit et direkte link til Edbpriser, jeg har lidt svært ved at finde dit
> kort derinde?

Joda: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=142111

Jeg er faktisk imponeret over hvor godt det yder. Det ligger langt fra
toppen, men det er jo også kort til >4000,-. Og til under 500,- inklusiv
porto, så kan man om to år lave et tilsvarende nummer og på den måde
igen opgradere sin maskine uden at være ked af at have ofret flere
tusinde på et kort.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 26-10-05 19:24

Karsten Feddersen wrote:

> Joda: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=142111

Jeg siger mange tak både for linket og for din fine test af det.

> [...]
> inklusiv porto, så kan man om to år lave et tilsvarende nummer og på
> den måde igen opgradere sin maskine uden at være ked af at have ofret

Ja, det er absolut en rimelig pris for sådan et kort og jeg bliver mere og
mere overbevist om at jeg skal have sådan et. Det må så rigeligt kunne dække
mine behov de næste par år.

Søren

Fra : Kristian

Dato : 26-10-05 15:15

> Jeg tror jeg vil prøve at kigge efter sådan et GF6200 i stedet for. Noget
> specielt mærke man skal holde sig til/fra?

Jeg har lige købt dette:

og ved hjælp af Rivatuner har jeg åbnet 4 pipelines mere (nu ialt 8 stk)

Til 2D synes jeg at det fint matcher mit gamle Matrox Myst, og til 3D er det
bedre end mit Radeon9000 Pro.................men det koster jo også 650,-

Kristian