Hvilket grafikkort, Linux?
Fra : ttoet

Dato : 21-10-05 15:11

Hej.

Efter at have bygget en ny computer er jeg nu i gang med at bygge en
reservecomputer af resterne fra den gamle. Da jeg skal til at lege lidt med
Linux vil jeg gerne vide lidt om hvilket grafikkort der kører bedst under
Linux. Så vidt jeg husker har jeg et eller andet sted læst at der er visse
grafikchips Linux endnu ikke understøtter.

Kortet skal være AGP og kommer til at sidde i et EPoX 8K3A bundkort med en
AMD Athlon XP1800+ processor og 256 MB RAM.

Der bliver (sandsynligvis) ikke spillet nogen særligt krævende spil og
computeren vil mest blive anvendt til noget DVD kiggeri, netsurf og lidt
billedbehandling.

Foruden Linux kommer computeren også til at køre med Win 98SE og Win XP Pro.

Da det, som nævnt, er en reserve- og testcomputer er jeg ude efter et meget
billigt kort. Hvad vil ca. prisen f. eks. være for et kort der
ydelsesmæssigt matcher mit højtelskede hedengangne GF4 TI 4200 kort?

Thoeger

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-10-05 15:46

Hej

ttoet wrote:
> Da det, som nævnt, er en reserve- og testcomputer er jeg ude efter et meget
> billigt kort. Hvad vil ca. prisen f. eks. være for et kort der
> ydelsesmæssigt matcher mit højtelskede hedengangne GF4 TI 4200 kort?

Du kan få et Geforce 6200 med 128mb til under 500,- og det er da noget
hurtigere end et GF4. NVidia skulle efter sigende være lidt bedre med
support til Linux end ATI, men hvor meget hold der er i det ved jeg
ikke. Mit gamle MX440 havde ingen problemer under Linux. De billigere
modeller kan helt sikkert også klare det, men de er alle noget
langsommere end et GF6200.

Fra : ttoet

Dato : 22-10-05 19:33

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit gamle MX440 havde ingen problemer under Linux. De billigere modeller
> kan helt sikkert også klare det, men de er alle noget langsommere end et

Hej Karsten.

Tak for svaret. Det ser endda ud til at det er til at få et GF 6200 kort der
er passivt kølet. Lige noget der passer mine øregange.

Er der for øvrigt nogen der kan give mig en ide om hvor umuligt et GF 6200
kort er til spil? Jeg kommer i tanke om at min søn indimellem spiller noget
Warcraft over nettet når han er hjemme. Det burde kortet vel kunne klare.
Eller?

Thoeger

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-10-05 20:07

Hej

ttoet wrote:
> [...]
> Warcraft over nettet når han er hjemme. Det burde kortet vel kunne klare.

Jeg tror ikke at det er helt umuligt. Det er ikke AGP, men forskellen er
ikke særlig stor for et GF6200:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/vga_charts-02.html#3d_mark_2005

Fra : ttoet

Dato : 22-10-05 21:39

> [...]
> Hej

> Jeg tror ikke at det er helt umuligt. Det er ikke AGP, men forskellen er

Det link har jeg set før. Jeg har bare ikke rigtig gået i dybden med de
forskellige kort. Ved første øjekast ser GF 6200 kortet ud som en ren
stenøkse i sammenligning med de nyere kort. En sammenligning med de
grafikkort der kom frem bare for et til to år siden viser så et helt andet
billede. Der er kortet ganske hurtigt. Blot et eksempel på hvor hurtigt
tingene går på grafikchipsfronten lige for øjeblikket. Købt i dag, forældet
i morgen, ubrugeligt i overmorgen .

Der er for øvrigt tydeligt at AGP standarden er en død sild. Rigtig mange af
de nyere grafikkort laves kun i PCI-e udgaven. Det er måske om at være
hurtig hvis man overhovedet vil have et AGP kort til sin maskine.

Thoeger

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-10-05 09:05

Hej

ttoet wrote:
> [...]
> tingene går på grafikchipsfronten lige for øjeblikket. Købt i dag, forældet

Ja netop. Ser man på prisen, så er 6200-kortet det klart bedste under
500,-, men som du siger, så er det sammenlignet med nyere kort sløvt som
bare pokker. Som jeg dog ser det, så kan det afvikle alt der findes pt i
en hæderlig hastighed ved 800x600 i en fornuftig billedkvalitet. Det
understøtter fuldt ud DX9 standarden i hardwaren, så i princippet kan
det det samme som kortene til >5000,-. Det er bare lidt langsommere.

> Der er for øvrigt tydeligt at AGP standarden er en død sild. Rigtig mange af
> de nyere grafikkort laves kun i PCI-e udgaven. Det er måske om at være
> hurtig hvis man overhovedet vil have et AGP kort til sin maskine.

Ingen tvivl om det, men et GF6200 kort får næppe bussen til at være en
flaskehals. Selv de forskelle der er på fx et 6600GT kort på de
forskellige busser tyder på at det kun er forbedret timing der er årsag
til de få % forbedringer. I fremtiden er der ingen tvivl om at PCIe er
vejen frem, men der går nok et par år endnu før et "allemandskort" har
en reel fordel ved PCIe fremfor AGP.

Men snak om at være hurtig. Jeg var selv ved at finde et grafikkort og
"panikkøbte" et. Få dage senere steg det i pris og over halvdelen af
forhandlerne på EDBPriser er væk fra listen. Nu mangler jeg et kort til
knægtens maskine og vakler lidt mellem GF6200/GF6600, men tør da snart
heller ikke vente mere.

Fra : ttoet

Dato : 24-10-05 17:39

> [...]
> forhandlerne på EDBPriser er væk fra listen. Nu mangler jeg et kort til
> knægtens maskine og vakler lidt mellem GF6200/GF6600, men tør da snart

Hej.

Da mit GF4 TI4200 kort brændte af købte jeg et GF6600GT kort (PoV). Det er
jeg faktisk blevet temmelig tilfreds med. De kan vist stadig fåes som AGP
kort.

Thoeger

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-10-05 18:11

Hej

ttoet wrote:
> Da mit GF4 TI4200 kort brændte af købte jeg et GF6600GT kort (PoV). Det er
> jeg faktisk blevet temmelig tilfreds med. De kan vist stadig fåes som AGP
> kort.

Det kan de sagtens. Købte dog i dag et GF6200 kort + 256mb ram til ham.
Det er en P4 2Ghz som så kommer op på 512mb ram. Ligenu er det et
indbygget grafikkort på bundkortet med shared memory, så det bliver
noget af et løft for ham. Desuden sætter hans alder på 6 år også
begrænsninger for hvor meget Doom III og Quake IV han får lov til at
spille, så når han endelig vil få lov, vil hans maskine alligevel være
håbløs forældet. Hvis den bare kan holde 3-5 år fra nu af, så er jeg glad.