Kan man fjerne grafikkort køleren?
Fra : Nicolai \(2200\)

Dato : 12-10-05 20:41

hej
Jeg er indehaver af et grafikkort som larmer en hel del.
Jeg tænker på at slå køleren (en lille blæser) fra. Kan man køre uden, hvis
man ikke presser grafikken for meget?
Det er et Geforce FX 5200.

vh
Nicolai

Fra : Bruno

Dato : 12-10-05 22:59

Nicolai (2200) wrote:
> hej
> Jeg er indehaver af et grafikkort som larmer en hel del.
> Jeg tænker på at slå køleren (en lille blæser) fra. Kan man køre uden, hvis
> man ikke presser grafikken for meget?

Måske hvis du holder dig til 2D, monterer en større køleplade og der er
ok udluftning i dit kabinet. Du kan evt. fjerne dækpladen fra pldsen ved
siden af grafikkortet og sørge for at PSU m.m. suger luft ud af
kabinettet, så vil der komme "kold" luft ind forbi grafikkortet.

En mere sikker løsninger er at skifte til en stor langsom blæser eller
evt. noget heatpipe køle halløj fra fx. Zalman.

mvh

Bruno

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 13-10-05 08:59

> Jeg er indehaver af et grafikkort som larmer en hel del.
> Jeg tænker på at slå køleren (en lille blæser) fra. Kan man køre uden,
> [...]

Der er mange fabrikanter af grafikkort med FX5200 som kun har passiv køling.
Så med lidt større køleplade skulle du kunne udnytte grafikkortet fuldt uden
køler.
Alternativt kan du købe et nyt eller brugt FX5200 kort uden blæser. Jeg har
lige købt et nyt til 250 kr.

Niels Dybdahl

Fra : Nicolai \(2200\)

Dato : 14-10-05 20:22

jeg har lige fikset en køleplade til kortet. jeg savede og borede lidt i en
aluminiumsblok fra en cpu køler og har nu spændt den fast sammen med lidt
kølepasta. Det ser ud til at virke fint!
tak for hjælpen.