Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Skygger på skærm
Fra : enrico

Dato : 06-10-05 13:22

Jeg har købt en ny maskine, der kun skal bruges til billedbehandling.
Derfor var et avanceret 3D kort ikke nødvendigt.

Jeg har et GeForce 6200 TurboCache (TM)

Jeg har skygger på skærmen - dvs billedet er ikke så skarpt, som det
burde være.

Jeg har opdateret driveren, kører kun med den tilladte
opdateringsfrekvens og sidst har jeg fjernet alle mulige støjkilder
fra skærmen (højttalere, strømforsyninger mm) uden resultat.

Skærmen er en god Sony CRT skærm.

Hvad kan mit problem mon skyldes?

På forhånd tak!

-enrico

Posted Via Usenet.com Premium Usenet Newsgroup Services
** SPEED ** RETENTION ** COMPLETION ** ANONYMITY **
http://www.usenet.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-10-05 16:14

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev

> Jeg har skygger på skærmen - dvs billedet er ikke så skarpt, som det
> burde være.
> Skærmen er en god Sony CRT skærm.
> Hvad kan mit problem mon skyldes?

Sandsynligvis at det er et lortekort......

Jeg har selv lige købt en fed computer med et Geforce 6610XL, men hold da
fast hvor er billedet uskarpt. Jeg har fire Sony trinitronskærme hvoraf de
to er ES modeller. Den ene er på min nye pc og den anden på min gamle server
med et oldnordisk 4 mb Matroxkort fra ca. 1997.

Og der er en *verden* til forskel. Det er faktisk så slemt, at det er
ulideligt at se på, når begge skærme står lige ved siden af hinanden. Matrox
kortet står simpelthen så knivhamrende skarpt, at det næsten skær i øjnene,
mens Geforcekortet erpløret og mudderet..

Det er meget godt, at disse nye supergrafikkort er sindsyg hurtige og kan
alt muligt, men når billedet ikke er skarpt, så kan det ligesom være det
samme..

Så med mindre dine skygger skyldes noget moiere eller lignende, så er det
ikke sikkert, at det bliver bedre. Der er desværre en årsag til, at
Matroxkort er så dyre. Men Matrox og Number Nine er nok ubestridt de bedste
kort ren billedemæssigt (#9 eksisterer desværre ikke mere)

Claus

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 06-10-05 15:47

"enrico" <enricoool@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> opdateringsfrekvens og sidst har jeg fjernet alle mulige støjkilder
> fra skærmen (højttalere, strømforsyninger mm) uden resultat.

For dårligt kabel.

Br,
Morten

Fra : Brian Lund

Dato : 06-10-05 17:37

> [...]
>
> Jeg har et GeForce 6200 TurboCache (TM)
>
> Jeg har skygger på skærmen - dvs billedet er ikke så skarpt, som det

TC kortene er blandt de billigste af de billige, dvs. de sparer så meget som
muligt!

Har du haft maskinen skilt ad? Er VGA stikket monteret på bagpladen med en
ledning fra grafikkortet?
Det er ihvertfald set før her i gruppen at den løsning kan skabe skygger i
billedet!

Hvis der er et stik (evt. DVI) som er direkte forbundet på printpladen, prøv
at sætte skærmen til der (evt. med DVI adapter ;))

Brian

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-10-05 18:42

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> writes:

> [...]
>
> Hvis der er et stik (evt. DVI) som er direkte forbundet på printpladen, prøv
> at sætte skærmen til der (evt. med DVI adapter ;))

Brug evt dette testprogram fra Nokia til at identificere hvad nøjagtig
som er galt:

http://www.harrekilde.dk/~khp/Ntest2.exe

Kai

Fra : enrico

Dato : 07-10-05 11:14

Jeg takker for de gode svar. Jeg har jo garanti på l***** og
forhandleren vil sikkert gerne bytte til et dyrere Matroxkort :)

Problemet er også forhandlerens - men jeg skulle lige have nogle gode
råd, så han ikke kan bilde mig alt ind.

Tak for hjælpen!