Plejestang til motor...
Fra : WillSonn/Egon Wille

Dato : 08-06-01 12:07

Hej alle I kloge hoveder.
Kan man selv skifte en plejestang til en Tecumseh 12 HK
motor med lodret aksel til en havetraktor,
og i bekræftende fald, hvor købes sådan en???
På forhånd tak

Fra : Niels Olsen

Dato : 08-06-01 22:45

Det kommer da helt an på hvordan man i sin tid fik skruet hænderne på. Og
selvfølgelig også hvad man har af værktøj.
Af værktøj kræves der lidt forskellige stjernegaffelnøgler, et topnøglesæt,
evt. lidt skruetrækkere og en hammer.
Jeg har dog aldrig selv haft sådan en motor adskilt, men som mekaniker har
jeg adskilt lignende motorer.
Jeg vil tro at plejlstangen hænger fast på krumtapakslen med en stift der er
presset i gennem begge dele.
Derfor skal den trykkes af i en presse.Muligvis kan man , med forsigtighed,
slå den ud med en hammer og dorn.
Ellers kan man sikkert få værkstedet, hvor man køber den nye plejlstang,
tilat skifte den på krumtappen.
Reservedelene kan skaffes hjem fra enhver forhandler af plæneklippere,
fræsere ol.
Spørgsmålet er så bare om det kan betale sig.
Håber det lykkes.

MVH Niels

WillSonn/Egon Wille <egon@wille.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Ol2U6.12414$R84.1353713@news010.worldonline.dk...

Fra : Henning Andersen

Dato : 08-06-01 23:26

"Niels Olsen" <doniste@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tro at plejlstangen hænger fast på krumtapakslen med en stift der
er
> presset i gennem begge dele.

Nej den består af 2 halvdele som er boltet sammen.

> WillSonn/Egon Wille <egon@wille.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:Ol2U6.12414

hvor købes sådan en???

Prøv Thor Trading i Odense, de er nemlig importøren af Tecumseh, jeg mener
tlf.nummeret er 66175253, så hut jeg visker

--
Henning Andersen
Nr. Munksgaard

Fra : Niels Olsen

Dato : 09-06-01 21:29

Det gør det jo kun nemmere at afmontere den fra krumtappen.)
Jeg glemte ,forresten , at stemplet jo også skal tages af. Det sidder på
plejlstangen med en stift (krydspind),
der holdes på plads med en låsering. (Begge ender). Det er muligt at den er
krympet på.
Dvs. at hullerne er varmet op så de har udvidet sig en anelse, så
krydspinden kan glide ind/ud.

MVH Niels

Henning Andersen <rammemc@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9frje0$a1e$1@news.cybercity.dk...

Fra : Henning Andersen

Dato : 09-06-01 22:05

> [...]
er
> krympet på.
> Dvs. at hullerne er varmet op så de har udvidet sig en anelse, så

Nix. Låseringe.

--
Henning Andersen
Nr. Munksgaard

Fra : Niels Olsen

Dato : 15-06-01 17:15

Jeg skrev også kun at det var muligt. ))
Men hvis den fastholdes af låseringe, hvad den jo tilsyneladende gør, er det
også nemmere at få skilt ad.

nyhedsmeddelelse:9fu322$7p7$1@news.cybercity.dk...

Fra : WillSonn/Egon Wille

Dato : 17-06-01 21:44

Hej Henning og Niels,
tak for de mange gode råd og tips.
Jeg går nok igang med projektet i sommerferien.
Det er iøvrigt en havetraktor jeg har erhvervet for kr. 50,-
så nu er der gået helt sport i at lave det selv.
En god brugt kan jo sikkert erhverves for et par "tudser"
hygge

Fra : Henning Andersen

Dato : 18-06-01 04:43

"WillSonn/Egon Wille" <egon@wille.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så nu er der gået helt sport i at lave det selv.
> En god brugt kan jo sikkert erhverves for et par "tudser"

Oki, god arbejdslyst
--
Henning Andersen
Nr. Munksgaard

Fra : Niels Olsen

Dato : 21-06-01 17:35

Henning Andersen <rammemc@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gju46$ftk$1@sunsite.dk...

> "WillSonn/Egon Wille" <egon@wille.dk> skrev i en meddelelse
>
> Oki, god arbejdslyst
> --
> Henning Andersen
> Nr. Munksgaard
> Vandborg
> ICQ:18805021

Ja god arbejdslyst og held og lykke

MVH Niels

Fra : WillSonn/Egon Wille

Dato : 10-06-01 13:22

Tak til alle for den store respons.
Lige et tillægsspørgsmål:
Kan den knækkede plejestang have forvoldt skade inde i motoren..??

Fra : Henning Andersen

Dato : 10-06-01 14:00

> Tak til alle for den store respons.
> Lige et tillægsspørgsmål:
> Kan den knækkede plejestang have forvoldt skade inde i
motoren..??

Det kommer an på hvor den er knækket, hvis det er ved
stemplet, kan den godt lave ravage, men det kan du tydeligt se.
Du skal når du får motoren startet op igen, lige få checket
omdrejningstallet på motoren, da det godt kan være for høje
omdrejninger der han dræbt plejlstangen, og det skulle jo ikke
gerne ske igen.
Lad være med at giv den fuld gas inden det er checket.

--
Henning Andersen
Nr. Munksgaard

Fra : Niels Olsen

Dato : 15-06-01 17:22

Jeg vil bare lige tilføje at det er ridser i cylinderen man skal kigge
efter.
Når det skal samles igen, så smør stempel og cylinder ind i lidt motorolie,
så der er lidt at starte op på.
det er så normalt at den ryger lidt et øjeblik.

nyhedsmeddelelse:9fvr1d$463$1@news.cybercity.dk...

Fra : G&H

Dato : 09-06-01 15:44

Plejlstang............ Ja den kan du selv skifte............... Hvis du kan
skille en motor ad, og samle den igen. Ellers vil jeg ikke anbefale det som
andet end et vinterprojekt, hvor du har tid og fred til at lære det.
Hvis du går i gang med projektet, så renover resten af motoren samtidig.

Mvh
Thomas