Brug af dekobøje.
Fra : Scubadue

Dato : 30-10-05 12:36

Jeg har ingen forstand på brug af dekobøje, men vil gerne hvis der er nogen
der kan forklar hvordan den bruges.
Kan forstille mig at man blæser den op, så bøjen går i overfladen, og man så
har en snor man kan holde ved for at gøre det letter at holde den korrekte
dybde ved deko.... Er det korrekt forstået???

Mvh.

Henrik
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

All outgoing mail has been testet with Norton Antivirus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-10-05 14:40

Scubadue wrote:
> [...]
> har en snor man kan holde ved for at gøre det letter at holde den korrekte
> dybde ved deko.... Er det korrekt forstået???

Ganske korrekt, dekobøjen har også en anden god effekt, nemlig at
overflademandskabet kan se at der er nogen på vej op, specielt hvis man
er følgebåd eller lign. kan det være smart nok.

I en ideel verden vil omkringliggende både også kunne se at de skal
holde sig væk fra bøjen, men det sker desværre at mange sejlere ikke ved
dette og derfor måske sejler hen for at se nærmere på bøjen.

Thomas

Fra : Egon Stich

Dato : 30-10-05 18:16

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> holde sig væk fra bøjen, men det sker desværre at mange sejlere ikke ved
> dette og derfor måske sejler hen for at se nærmere på bøjen.

I "den ideelle verden" førers der et dykkerflag på mindst 1 meter, og
udspilet.
Så kan dem på overfladen gøre deres for, ikke at sejle dykkere ned.
Det er vel derfor, et sådant flag er påbudt ved lov?
Ikk?

MVH
Egon

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-10-05 17:41

> Så kan dem på overfladen gøre deres for, ikke at sejle dykkere ned.
> Det er vel derfor, et sådant flag er påbudt ved lov?
> Ikk?

Hvad er det for en lov?

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 01-11-05 00:31

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for en lov?
>
> --
> Henrik Manley
> email m@nley.dk http://bends.dk

Der internationale søvejsregler.
Det er "færdselsloven" til søs.
Som alle der færdes på havet, uanset fartøj, er forpligtiget til at følge.
Det er også sådan, at sker der en ulykke, og det påvises, at man har
overtrådt en regel, har det konsekvenser for evt. erstatning.

Fra : KC

Dato : 31-10-05 18:15

Hvis man dykker i en pelikan strøm (og det gør man jo en gang i mellem hvis
man båddykker i Danmark) og er så uheldig at miste kontakten til bundtorvet
pga. dårlig sigt (og det gør man jo hvis man dykker i Danmark) så kommer man
ikke nødvendigvis op lige ved båden med det store dykkerflag.

KC

Fra : Egon Stich

Dato : 01-11-05 00:39

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> ikke nødvendigvis op lige ved båden med det store dykkerflag.

Det kan jeg da godt se.
Det må ikke være rart.
Hverken for dykker, eller eventuel forbisejlende.
Men jeg vil da mene, sådan vil ihvertfald jeg reagere, at hvis man kan se
følgebåden med flaget, holders der extra skarp udkik.
Eller helst, sejles i stor bue udenom.,
Men det kræver jo, at flaget faktisk er til stede.
Og det er det, desværre ikke altid.
I Rødvig ses ofte dykkere, der sætter flaget på stranden, og regner de 6-8
dykkere, der opererer ret langt ude for "dækkede".
Det er ikke så smart, synes jeg.
Men sejlere og dykkere må arbejde sammen om, hver for sig, at blive gode til
at overholde reglerne, så ingen af os får ubehagelige oplevelser.
Vores "havinteresser" skal jo være til sjov og glæde.
For alle.

MVH
Egon

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-11-05 07:56

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in

> [...]
> gode til at overholde reglerne, så ingen af os får ubehagelige
> oplevelser. Vores "havinteresser" skal jo være til sjov og glæde.

Jeg havde 'fornøjelsen' i sommers hvor vi var (bla) ved Kullen med
kutteren der førte flag (den lå for anker) mens vi dykkede rundt var der
*rigtig mange* både der sejlede lige forbi kutteren (max 20-30 meter væk)
selvom vi både råbte og viftede med ekstra dykkerflag af dem. Vi havde
endvidere en lille gummibåd til at følge bobler (men pga. vejret var det
ikke den nemmeste opgave i verdnen) og førte lille dykkerflag, og nej
bådene holdt sig skutte væk fra området.

Selv når vi ligger på vrag med kutteren ser vi ofte både der kommer alt
for tæt på kutteren. Der føres altid dykkerflag når der dykkes.

I din sitation med stranddykkere, så er spørgsmålet jo hvad du så vil
have dem til? Skal de fise rundt med en overfladebøje med 1kvm flag på?
Overfladebøjer er heller ikke altid det bedste at have med at gøre hvis
de dykker 'dybt' nok med evt. strøm.... Så laver de en opstigning så er
dekobøje absolut nødvendig. Selvom der står flag på stranden har jeg også
set små joller (endda med fiskegrej) kommen sejlende rimelig tæt på
kysten... Så det kan godt være at vi skal tage hensyn til sejlerne, men
de tager dælme sjældent hensyn til dykkerne. Tror det skyldes at de
fleste åbenbart ikke har et speedbådscertifikat eller duelighedsprøven.
Måske skulle vi lave duelighedsprøven til obligatorisk for at føre en båd
mere end 3 meter fra kysten...

Thomas

Fra : Egon Stich

Dato : 01-11-05 12:48

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> [...]
> fleste åbenbart ikke har et speedbådscertifikat eller duelighedsprøven.
> Måske skulle vi lave duelighedsprøven til obligatorisk for at føre en båd

Tjah..
Alle sådanne "tilfælde" er beklagelige.
Det eneste man/vi kan gøre, er vel oplysning - oplysning - oplysning.
Det er derfor, jeg glad og gerne, alle steder, taler om søsikkerhed
Hvis alle "havfolk" gør dette, må det vel efterhånden hjælpe lidt.

MVH
Egon

Fra : Kent Friis

Dato : 01-11-05 20:07

Den Tue, 1 Nov 2005 12:47:43 +0100 skrev Egon Stich:

> Tjah..
> Alle sådanne "tilfælde" er beklagelige.
> Det eneste man/vi kan gøre, er vel oplysning - oplysning - oplysning.

Nu vi er ved emnet, hvordan ser sådan et dykkerflag egentlig ud?

Mvh
Kent

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-11-05 08:44

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in news:4367bcef$0$41138$14726298
@news.sunsite.dk:

> Nu vi er ved emnet, hvordan ser sådan et dykkerflag egentlig ud?

http://www.mellemfortet.dk/signalflag/a.gif

Thomas

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 01-11-05 17:02

Hvad er en stor bue???
Hvis man dykker reglmæssigt og varieret, ved man at
man på et dekostop uden kontakt til ankerlinen hurtigt
kan drive 500m eller mere. I dette tilfælde er en bøje
et must. Flaget skal selvfølgelig med, men er på ingen
måde en erstatning for en bøje.

Claus.
Lost in Silvan.

Fra : Egon Stich

Dato : 01-11-05 17:45

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan drive 500m eller mere. I dette tilfælde er en bøje
> et must. Flaget skal selvfølgelig med, men er på ingen

Mener du, i fuldt alvor, at en dykker fjerner sig op til 500 meter fra
flaget?
Det er da, efter min opfattelse ganske uforsvarligt.
Det kan ganske givet forebygges.
Og jeg er da fuldstændig sikker på, at al ansvar for en eventuel påsejling i
et sådant tilfælde, vil blive pålagt dykkeren.
Under alle omstændigheder ville jeg da, til nu, have følt mig ganske tryg
ved at passere i en afstand til ledsagebåd med flag på 300 til 400 meter.
Det er jo faktisk temmelig god afstand?

MVH
Egon

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-11-05 08:43

> "Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse

> se
>>

> Mener du, i fuldt alvor, at en dykker fjerner sig op til 500 meter fra
> flaget?

Har du aldrig prøvet at dykke i strøm? Derudover tror jeg næppe at der er
nogen som holder sig 500m væk fra en følgebåd (baseret på erfaringer).

> Det er da, efter min opfattelse ganske uforsvarligt.
> Det kan ganske givet forebygges.

Dykker du selv? Den sikreste måde at forebygge det, er klart at lade være
med at dykke... du kan nemt miste orienteringen, fx. pga. strøm eller
dårlig sigt... kompas vil selvfølgelig give dig en rimelig fornuftig
retning at svømme men alligevel.

> Og jeg er da fuldstændig sikker på, at al ansvar for en eventuel
> påsejling i et sådant tilfælde, vil blive pålagt dykkeren.

Hvorfor tror du det? Skibets fører SKAL holde behørig udkig, det gælder
også for dykkere i overfladen. Han kan naturligvis ikke holdes til ansvar
for at der ligger en dykker 2 meter under overfladet, men det gør han jo
heller uden at have en bøje i overfladen... og så skal føreren af bøden
holde fri af bøjen!

> Under alle omstændigheder ville jeg da, til nu, have følt mig ganske
> tryg ved at passere i en afstand til ledsagebåd med flag på 300 til
> 400 meter. Det er jo faktisk temmelig god afstand?

Hmm... Hvis nu vi laver et lille tænkt eksempel... du er ude at dykke,
der kommer eller er strøm, skal vi bare sige 1.5knob i en given
retning... du har været i vandet noget tid og har opsparet noget deko, så
du skal tilbringe 6 minutter på 3-4 meter.

1.5knob = 2,78km/t = 46m/minut
du driver på 6 minutter altså 270 meter i en eller anden given retning...
Hvis du så samtidig er drevet eller svømmet yderligere væk i løbet af dit
dyk, så kommer du altså hurtigt langt væk et tov eller lign.

Dekobøje skal med på dykket... altid... det giver både
overflademandskabet en ide om hvor folk er på vej op og de
omkringliggende både eller lign. en ide om at her skal vi undlade at
sejle hen... Med en dekobøje er du altså sikker på at der lige under
bøjen befinder sig dykkere... 100m afstand er ikke farlig på nogen måde,
selvom jeg gerne ville have dem endnu længere væk.

Thomas

Fra : Egon Stich

Dato : 02-11-05 10:44

> [...]

>for at der ligger en dykker 2 meter under overfladet, men det gør han jo
>heller uden at have en bøje i overfladen... og så skal føreren af bøden

Nu er det jo bare sådan, at loven intet siger om dekobøjer.
Derimod ganske tydeligt, at der skal føres dykkerflag.
Dekobøjen må vel opfattes som "intern" imellem ledsagebåd og dykker?
En sejler behandler, helt efter reglerne, en bøje som en bøje.
Og behøver kun at holde den afstand han mener er forsvarlig for skib eller
det net, som bøjen må formodes at afmærke.
Så jeg tror stadig, at erstatningsansvaret vil blive omstridt.

Jeg kan da nu se, at er man nær en følgebåd, med dykkerflag, må man opfatte
nærliggende bøjer anderledes en "normalt", idet der åbenbart kan "være en
dykker i den anden ende".
(Selv om dette ikke er omtalt i sø..reglerne.)

Imidlertid finder jeg, at det vil være fornuftigt, at dykkeren aktivt holder
sig i nærheden af følgebåden/flaget.

Det er vel det, der ligger til grund for søfartsreglerne, som man lærer på
duelighedskursus.
Disse er levet med erhvervstrafik for øje, men gælder for alle.

Det er derfor vi, med vore fritidsinteresser, ikke rigtig "passer ind".

Så vi må oplyse hinanden om vore forskellige finurligheder, og passe på
hinanden.

MVH
Egon

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-11-05 12:51

> [...]
> eller det net, som bøjen må formodes at afmærke.
> Så jeg tror stadig, at erstatningsansvaret vil blive omstridt.

Ja det er da meget muligt, men her vil en afstand på 50 meter jo faktisk
være til at leve med (hvis vi snakker alm. lystbåde)... men bliver
dykkeren sejlet ned så tror jeg altså stadig at føreren af båden bliver
holdt ansvarlig... Det er vel lidt det samme som hvis du kører en
fodgænger ned i bilen om natten, selvom han er klædt helt i sort uden
reflekser eller lign. er du forpligtet til at holde 'udkig'.

> [...]
> kan "være en dykker i den anden ende".
> (Selv om dette ikke er omtalt i sø..reglerne.)

Generelt er det egentlig ikke ret meget i søvejsreglerne der omtaler
dykning og hvordan både skal forholde sig til disse... (andet end at
signalflag Alfa betyder at man skal styre godt fri)

> Imidlertid finder jeg, at det vil være fornuftigt, at dykkeren aktivt
> holder sig i nærheden af følgebåden/flaget.

Dvs. du mener vi skal dykke rundt med en line op til følgebåden? Jeg har
lavet dyk hvor vi har valgt at dykke ned et sted, have en gummibåd til at
følge os og derefter komme op et helt andet sted... Gummibåden skal dælme
ikke ligge lige over mine bobler, så bliver jeg jo til plukfisk hvis jeg
går op lige i hans motorben :-| En evt. følgebåd bliver informeret om at
vi dykker den type dyk og at vi sender en dekobøje op når vi er klar til
at gå i overfladen... dermed kan han komme i nærheden af os og afværge
eventuelle både. Her snakker vi så om indre farvande (bælter, fjorde og
nær kysten).

> Det er vel det, der ligger til grund for søfartsreglerne, som man
> lærer på duelighedskursus.
> Disse er levet med erhvervstrafik for øje, men gælder for alle.

Men du lærer jo også:

Regel 02: Ansvar
(a) Intet i disse regler skal frigøre noget skib eller dets reder, fører
eller mandskab for følgerne af nogen forsømmelse med at overholde disse
regler eller for forsømmelse af nogen forsigtighedsregel, som almindeligt
sømandskab eller tilfældets særegne omstændigheder måtte tilsige.

(b) Ved fortolkningen og overholdelsen af disse regler skal der tages
behørigt hensyn til alle farer ved sejladsen og for sammenstød samt til
enhver særlig omstændighed - herunder de pågældende skibes begrænsede
manøvremuligheder - der måtte gøre en afvigelse fra disse regler
nødvendig for at undgå overhængende fare.

Ergo, hvis du har opdaget at der føres dykkerflag, og at du opdager en
bøje der kommer op af overfladen (dekobøjer ligner ikke andre bøjer) så
skal du dælme holde fri og du kan ikke undlades at blive holdt ansvarlig
i tilfælde af at der sker en ulykke.

> Det er derfor vi, med vore fritidsinteresser, ikke rigtig "passer
> ind".

De passer fint... hvis vi alle sammen tænker os om og tager HENSYN til
hinanden... Både og dykning er to ting der i høj grad hører sammen...
uden båd kommer du ikke på ret mange af de meget spændende dyk!

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-11-05 12:56

> Nu er det jo bare sådan, at loven intet siger om dekobøjer.
> Derimod ganske tydeligt, at der skal føres dykkerflag.

Det gør den faktisk ikke, reglerne siger man skal holde afstand til skibe
der føre dykkerflag. Der er ingen lov der siger at fritids dykkere skal føre
dykkerflag når de dykker og at det skal have en bestemt størrelse.

At det så er rigtigt dumt ikke at gøre er en anden sag.

Du må lige sende en link eller andet hvor du har din infomartion fra.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 02-11-05 17:30

> [...]
>
> At det så er rigtigt dumt ikke at gøre er en anden sag.
>
> Du må lige sende en link eller andet hvor du har din infomartion fra.

Der tager du ganske fejl.
Søfartsreglerne gælder for alle, der farer til søs.
Om det så er på en luftmadras

Forresten:
Hvordan ser en deco-bøje ud?
Kan den genkendes som en sådan?

MVH
Egon

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-11-05 21:01

> Der tager du ganske fejl.
> Søfartsreglerne gælder for alle, der farer til søs.
> Om det så er på en luftmadras

Det har jeg forstået du tror, jeg efterlyser information fra anden side.
Søfarts reglerne omtaler kun dykkerarbejde udført fra skib. Rekreativt
dykning er ikke dykkerarbejde.

Faktisk står der heller ikke noget om dykkerflag men at der ved
dykkerarbejde fra små både der ikke kan føre de rigtige signaler skal være
A-signal afbilledet på plader der kan ses horisonten rundt. På større skibe
er der ingen krav om A-flag men kugle-diamant-kugle i masten og en masse
lys.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-11-05 22:23

Lige et uddrag af søfartsreglerne regle 27.

Regel 27

Skibe ikke under kommando eller begrænset i deres evne til at manøvrere

(a) Et skib, der ikke er under kommando, skal vise:

(i) 2 røde lys, hvor de bedst kan ses, lodret over hinanden og synlige hele
horisonten rundt;

(ii) 2 kugler eller lignende signalfigurer, hvor de bedst kan ses og lodret
over hinanden;

(iii) sidelys og agterlys foruden de i dette stykke foreskrevne lys, når det
gør fart gennem vandet.

(b) Et skib, der er begrænset i sin evne til at manøvrere, bortset fra et
skib der er beskæftiget med

minerydning, skal vise:

(i) 3 lys, hvor de bedst kan ses, lodret over hinanden og synlige hele
horisonten rundt. Det øverste

og det nederste af disse lys skal være røde og det mellemste hvidt;

(ii) 3 signalfigurer, hvor de bedst kan ses og lodret over hinanden. Den
øverste og nederste af disse

signalfigurer skal være kugler og den mellemste en diamant;

(iii) et eller to toplys, sidelys og et agterlys foruden de i pkt. (i)
foreskrevne lys, når det gør fart gennem

vandet;

(iv) lys eller signalfigur som foreskrevet i regel 30 foruden de i pkt. (i)
foreskrevne lys eller de i pkt.

(ii) foreskrevne signalfigurer, når det ligger til ankers.

(c) Et maskindrevet skib, der er beskæftiget med slæbearbejde af en sådan
art, at det gør det meget

vanskeligt for det slæbende skib og slæbet at afvige fra deres sejlretning,
skal foruden de i regel 24

(a) foreskrevne lys eller signalfigurer vise de i pkt. (b) (i) og (ii) i
denne regel foreskrevne lys eller

signalfigurer.

(d) Et skib, der er beskæftiget med uddybning eller undervandsarbejde, og
som er begrænset i sin

evne til at manøvrere, skal vise de i pkt. (b)(i), (ii) og (iii) i denne
regel foreskrevne lys og signalfigurer

og skal desuden, når der er en hindring, vise:

(i) 2 røde lys synlige hele horisonten rundt og anbragt lodret over hinanden
eller 2 kugler anbragt

lodret over hinanden for at vise, på hvilken side hindringen findes;

(ii) 2 grønne lys synlige hele horisonten rundt og anbragt lodret over
hinanden eller 2 diamanter

lodret over hinanden for at vise, på hvilken side et andet skib kan passere;

(iii) når det ligger til ankers, de i dette stykke foreskrevne lys eller
signalfigurer i stedet for de lys

eller den signalfigur, der er foreskrevet i regel 30.

(e) Såfremt et skib, der er beskæftiget med dykkerarbejde, har en sådan
størrelse, at det ikke er

praktisk muligt at vise alle de i stk. (d) i denne regel foreskrevne lys og
signalfigurer, skal følgende

vises:

(i) 3 lys, hvor de bedst kan ses, lodret over hinanden og synlige hele
horisonten rundt. Det øverste

og det nederste af disse lys skal være røde og det mellemste hvidt;

(ii) en mindst 1 m høj stiv gengivelse af det internationale signalflag »A«.
Der skal træffes foranstaltning

til at sikre synligheden heraf hele horisonten rundt.

(f) Et skib, der er beskæftiget med minerydning, skal foruden de i regel 23
foreskrevne lys for et

maskindrevet skib eller efter omstændighederne det eller de lys eller den
signalfigur, der er foreskrevet

i regel 30 for et skib til ankers, vise 3 grønne lys, der er synlige hele
horisonten rundt, eller

3 kugler. Et af disse lys skal føres på eller nær toppen af formasten og et
på hver ende af forråen;

signalfigurerne skal føres på samme steder. Disse lys eller signalfigurer
betyder, at det er farligt for

et andet skib at komme minerydningsskibet nærmere end 1000 m.

(g) Skibe under 12 m i længde, bortset fra skibe der er beskæftiget med
dykkerarbejde, er ikke

forpligtet til at vise de i denne regel foreskrevne lys og signalfigurer.

(h) De i denne regel foreskrevne signaler er ikke signaler for skibe, der er
i nød og behøver hjælp.

Sådanne signaler findes i tillæg IV til nærværende søvejsregler.

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 14:23

> [...]
> >

> Det har jeg forstået du tror, jeg efterlyser information fra anden side.
> Søfarts reglerne omtaler kun dykkerarbejde udført fra skib. Rekreativt

Du har ikke læst det hele
Indledningen fortæller om definitioner.
Heraf fremgår hvad der forstås ved "skib". (det er den, du skal lægge mærke
til)
Du vil heraf se, at reglerne gælder for alt der flyder og kan sejles.
Og kan transportere "noget". f.ex. mennesker
Og at myndighederne tolker reglerne således, er helt klart.
Hvilket betyder:
Søvejsreglerne gælder for os alle.
Også gummibåde eller flåder, hvorfra der dykkes.

Læs her.
http://infoweb.schultz-online.dk/infoweb.aspx?&client=sfsrdb&document=sfsrdb/sfsrdb0

Og så kan man ikke sige, at :
"Rekreativt dykning er ikke dykkerarbejde."
I lovens forstand, menes der blot "dykning".
Hvis man fulgte den logik, du giver udtryk for, kunne store dele af reglerne
påstås ikke at gælde for lystbetonet virksomhed til søs.
Dette er ikke tilfældet, og fremgår af indledning og definitioner i
reglerne.
Endvidere har vi retspraksis fra diverse uheld, hvor lystfartøjer er dømt
for overtrædelser.
Exempelvis for beruselse. I hvilken tilstand, man ikke må føre "skib".

> [...]
skibe
> er der ingen krav om A-flag men kugle-diamant-kugle i masten og en masse

Rigtigt. Der tales om afmærkning.
Men for os betyder dette dykkerflag, eller "plade".
Det betyder, at a-signalet SKAL vises.
I een eller anden form, men af en vis størrelse.
For os i de mindre både.
Og gælder også for den, der dykker uden ledsagebåd.
Så må man bruge en bøje.

Søfartsstyrelsens hjemmeside leder også til forklaringer.
Ligeledes søsportens sikkerhedsråd.

Uden at ville gøre mig til talsmand for tvang på nogen måde, vil jeg da
anbefale, at enhver, der bruger søen som "legeplads", bruger vinteren til at
tage et duelighedsbevis.
Det er rigtig godt at gennemføre dette kursus.

MVH
Egon

Fra : KC

Dato : 03-11-05 17:39

Egon dykker du?

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 22:39

> Egon dykker du?
>
> KC

Nej.
Det gør jeg ikke.
Selvom lysten nok er der.

Derimod sejler jeg.
Og er derfor interesseret i b.la. sikkerheden til søs for os alle.
Man må helst ikke misforstå mine motiver til denne debat.
Det er ikke for hverken at drille eller noget.
Og en anelse forundring over at at nogen dykker kan være i tvivl om regler,
hele verden er enige i, er nok opstået.
Det er sgu´da farligt?

MVCH
Egon

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-11-05 17:47

Du tager fejl igen, faktisk står der også at dykkerarbejde kun må udføres af
dykkere med erhvervsbevis, det giver en rimelig klar ide om hvad der menes
med dykkerarbejde. End videre nævnes dykkerarbejde kun i regel 27 som gælder
skibe som er uden kommando eller er begrænset i deres manøvre.

Du vil ikke kunne finde en sag om rekretive dykkere der er blevet straffet
for ikke at føre dykkerflag.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 22:34

> [...]
> skibe som er uden kommando eller er begrænset i deres manøvre.
>
> Du vil ikke kunne finde en sag om rekretive dykkere der er blevet straffet

Jeg forstår ikke, hvor du vil hen, med din "argumentation".
Det er som om, at det for dig drejer sig om, at "have ret"?
Det har du så ikke.
Hele verden kan, uden besvær, tolke reglerne herunder.
Du kan ikke anlægge dine egne definitioner af udtryk som "undervandsarbejde,
dykkerarbejde, skib osv.
Det er muligt, at du tror, at undervandsarbejde ikke er det samme blot at
dykke.
Men det kan du stole på, at det er.
Det er heldigt, at ingen er kommet galt afsted, eller blevet straffet.
Det skulle jo gerne vedblive således.
Men det gør det ikke, hvis vi ikke enes om reglerne.
Og følger dem.
Til alles bedste.

Må jeg spørge, om du er organiseret i en klub?
Det du giver udtryk for, er det noget man lærer i din, eventuelle, klub?
Det ville jo, desværre, forklare nogle af de "oplevelser" man kan have på
havet.

MVH
Egon

Søvejsregler

Bekendtgørelse nr. 632, 3/7 2003 om søvejsregler
§ 5. Overtrædelse af denne bekendtgørelse straffes med bøde.

§ 6. Bekendtgørelsen træder i kraft den 29. november 2003.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 178 af 20. marts 1995 om søvejsregler ophæves.

Anvendelse

(a) Disse regler finder anvendelse på alle skibe i rum sø og i alle dermed i
forbindelse stående farvande, der kan besejles af søgående skibe.

Regel 2

[...]

Regel 3

Definitioner

I disse regler skal - medmindre andet fremgår af sammenhængen - nedenstående
ord og udtryk forstås således:

(a) "Skib" omfatter enhver form for flydende materiel, herunder fartøjer
uden deplacement, WIG-fartøjer og søluftfartøjer, der anvendes eller kan
anvendes som transportmiddel på vandet.

(b) "Maskindrevet skib" betyder ethvert skib, der fremdrives ved maskineri.

(c) "Sejlskib" betyder ethvert skib under sejl, forudsat at eventuelt
fremdrivningsmaskineri ikke benyttes.

(f) "Skib, der ikke er under kommando" betyder et skib, som på grund af en
eller anden usædvanlig omstændighed er ude af stand til at manøvrere som
foreskrevet i disse regler og derfor er ude af stand til at gå af vejen for
et andet skib.

Skibe, der er begrænset i deres evne til at manøvrere, omfatter, men er ikke
begrænset til:

(ii) et skib, der er beskæftiget med uddybning, opmåling eller
undervandsarbejde;

Kapitel C; Skibslys og signalfigurer
[...]

Bilag 2; Ændringer til de internationale søvejsregler, 1972.
Vedtaget på den 22. forsamling i den internationale maritime organisation
(IMO)

den 29. november 2001:

Regel 3(a)

Teksten ændres til følgende:

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-11-05 23:56

> [...]
> Det ville jo, desværre, forklare nogle af de "oplevelser" man kan have på

Jeg dykker i klub og bruger selvfølgelig dykkerflag osv. når vi dykker, vi
lære selvfølgelig også de nye dykkere at gøre det på den rigtige måde. Jeg
har på intet tidspunkt givet udtryk for man ikke skal bruge dykkerflag og
diverse andre hjælpe midler til at vise andre at vi dykker.

Det jeg brokker mig over er at du skriver at dykkerflag er påbudt ved lov og
det passer ikke, det er et valg (et fornuftigt et), kun hvor den lokale
politimester har lavet et direkte påbud er det ulovligt at dykke uden.

Der skal være plads til os alle og love og regler skal holdes men når man
man misinformere om regler har det gerne den modsatte effekt og nogle vil
begynde at demonstrere deres ret til at dykke uden markering.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 04-11-05 18:02

> [...]
> man misinformere om regler har det gerne den modsatte effekt og nogle vil
> begynde at demonstrere deres ret til at dykke uden markering.

Du bliver ved...
Du har ikke ret.
Ang. politimesteren: Han kan lave særregler, hvor søvejsreglerne ikke
strækker.
Ekx. forbyde vandscootere, og oprette grænser for sejlads.

Du kan med lige så stor ret, argumentere for, at færdselsloven ikke gælder
for budcykler..
Prøv at spørge een, om "han kan dokumentere" at loven gælder for
budcykler...
Her er, hvad sportsdykkerforbundet siger om sagen.
Dem tror du vel på?

"Sikkerhedsreglerne er udtryk for Dansk Sportsdykker Forbunds retningslinier
for afvikling af sikker dykning.

Og så kommer det: Læg mærke til det der siges om at "falde ind under
lovgivningen".

Der er undtagelser, som falder ind under lovgivningen, eksempelvis
søfartsreglerne med blandt andet afmærkning med dykkerflag, regler om
trykprøvning af flasker, samt regler for historiske fund."

Mener du stadig, at din opfattelse, at reglerne ikke gælder for dig?

MVH

Egon

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-11-05 20:14

> [...]
> trykprøvning af flasker, samt regler for historiske fund."
>
> Mener du stadig, at din opfattelse, at reglerne ikke gælder for dig?

Selvfølgelig gælder reglerne for mig mig og alle andre, men der er bare
ingen regler om dykkerflag. Jeg har igennem flere postings efterlyst de
regler og love du mener skulle dække det og synes ikke rigtigt du svare på
det.

Du lyder lidt som en der har præket dette i lang tid og bare ikke vil fatte
at du har taget fejl.

Dykkerloven omhandler kun erhversdykning og dykkerudstyr i al almindelighed.

Ang. politimesten så kan han lave regler (påbud) som han har lyst til, det
har ikke noget at gøre med at de normale regler ikke dækker. Der var blandt
andet i Lillebælt på et tidspunkt et påbud om at bruge dykkerflag ved
rekreativ dykning der. Her kan man jo så bruge omvendt logik og undre sig
over det var nødvendigt når det nu i forvejen var ulovligt i fælge din
fortolkning af søfarts reglerne.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 04-11-05 23:56

> [...]
> regler og love du mener skulle dække det og synes ikke rigtigt du svare på

Vi skriver det igen:

Der er undtagelser, som falder ind under lovgivningen, eksempelvis

Hvad betyder "afmærkning med dykkerflad" tror du?
Jeg har sendt links samt citeret love og bekendtgørelser for dig.
Hvad ønsker du mere?
Du har ganske enkelt ikke ret.

> Du lyder lidt som en der har præket dette i lang tid og bare ikke vil
fatte
> at du har taget fejl.

Jeg tager ikke fejl.
Men tvivler efterhånden på, at du kan læse og forstå en tekst?
Om jeg "præker"?
Ja, det gør jeg nok.
Især efter at jeg 2 gange har været for nær uafmærkede kreative dykkere.
Jeg vil da have det skidt, ved at vædre een.
Så ligesom jeg opfordre sejlere til at tage duelighedsbevis, lige så gerne
taler jeg om afmærkningen mad dykkere.

> Dykkerloven omhandler kun erhversdykning og dykkerudstyr i al
almindelighed.

Sludder.
Du har læst dele af den.
Igen. Husk bekendtgørelserne..!
De gælder for både erhverv og for en del "kreative dykkere".
Har aldrig rigtig forstået, hvorfod det skulle hedde "kreativ dykker".
Men efter at have læst dine bortforklaringer af gældende lov, forstår jeg.
Kreativt

> [...]
> rekreativ dykning der. Her kan man jo så bruge omvendt logik og undre sig
> over det var nødvendigt når det nu i forvejen var ulovligt i fælge din

Sikkert fordi manden ville gå med livrem og seler.
Det er jo åbenbart ikke alle, der kender loven.

MVH
Egon

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-05 00:39

Dykkerloven skåret ud i PAP:

Først læser vi for hvem den gælder:
§ 2. Loven finder anvendelse på 1) dykkerarbejde på dansk territorium og
dansk kontinentalsokkelområde, herunder fra havanlæg, samt fra danske skibe
og 2) dykkermateriel, uanset om materiellet anvendes ved dykkerarbejde eller
i rekreativt øjemed.

Det betyder at den gælder for dykkere der udføre dykkerarbejde og
dykkerudstyr i almindelighed. Den gælder ikke for andre.

Og lige for at man ikke skal misforstå hvad der menes med "dykkerarbejde" er
det defineret i §3

§ 3. Dykkerarbejde må kun udføres af personer med bevis som erhvervsdykker.
Stk. 2. Ved dykkerarbejde forstås i denne lov en arbejdsopgave, der udføres
under vand, til hvis udførelse der kræves anvendelse af åndedrætsudstyr, og
som normalt udføres mod vederlag. Udførelse af særlige dykkeropgaver såsom
redningsopgaver eller lignende, herunder opgaver, som løses af kommunale
redningsberedskaber, betragtes som dykkerarbejde, uanset om arbejdet udføres
uden vederlag. Stk. 3. Dykkerarbejde omfatter ikke opgaver, der udføres i
forbindelse med rekreativ dykning. Stk. 4. Den, der benytter personer til
dykkerarbejde eller rekvirerer dykkerarbejde i øvrigt, skal sikre sig, at de
pågældende personer er i besiddelse af de til arbejdet krævede beviser. Stk.
5. Uanset stk. 1 og 4 kan der fra danske skibe i udlandet anvendes
udenlandske dykkere uden erhvervsdykkerbevis, når de pågældende ikke
tilhører skibets besætning.

Læg mærke til stk 3. som udpensler at "dykkerarbejde" ikke har noget at gøre
med rekreativ dykning og loven derfor ikke kan bruges imod sportsdykkere.

Når vi så er blevet enige om dykkerloven ikke kan bruges kan vi skære regel
28 ud i pap.

Hvis du stadig mener der er en bekendtgørelse du mener er relevant i forhold
til dykkerloven så send lige en link for jeg har ikke kunne finde noget.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-11-05 12:37

> Dykkerloven skåret ud i PAP:
>
> Læg mærke til stk 3. som udpensler at "dykkerarbejde" ikke har noget at
gøre
> med rekreativ dykning og loven derfor ikke kan bruges imod sportsdykkere.

Du stamper i gulvet, som en lille dreng.
Der findes, i forlængelse af dykkerloven, bekendtgørelser..!!
Google, kære ven.

> [...]
forhold
> til dykkerloven så send lige en link for jeg har ikke kunne finde noget.

Det har jeg jo gjort.
Her kommer, igen, udsnit af bekendtgørelsen:

Bekendtgørelse om dykkerarbejdets sikre udførelse
I medfør af § 13, § 14, stk. 2, § 20 og § 24, stk. 6, i lov om dykkerarbejde
og dykkermateriel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 18 af 7. januar 2000, § 3
og § 32, stk. 4, i lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 554
af 21. juni 2000, og efter bemyndigelse fra erhvervsministeren fastsættes:

Så kommer der en hel masse definitioner osv.

Herunder også rekreativ dykning.

Noget gælder alene erhvervsdykning, men en del er generelt for "dykning".

Herunder forstås også kreativ dykning.

§ 17. Dykkerstedet skal være afmærket med signalfigurer mv. i
overensstemmelse med de gældende internationale søvejsregler, samt de
bestemmelser, der er angivet i bekendtgørelser om særlige regler for sejlads
i visse danske farvande.

Straffe- og ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 27. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde, hæfte eller fængsel i indtil 1 år den, der overtræder §§ 4 - 26.

Stk. 2. Straffen kan stige til hæfte eller fængsel i indtil 2 år, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed.

Stk. 3. Ved straffens udmåling efter stk. 1 og 2 skal det betragtes som en
skærpende omstændighed, at

1) der ved overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt
fare herfor,

Du burde være i stand til, at finde "bekendtgørelse for dykkerarbejde"?
Der er nogle stykker.
Så du kan læse den fulde ordlyd?
Dernæst bør du sætte dig ind i søfartsreglerne.
De gælder ALLE, der færdes til søs..!!
Også fritidsdykkere.

Men jeg kan forstå, at du ikke er modtagelig for fornuft.
Eller er du blot en troll?

MVH
Egon

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-05 13:58

> Du stamper i gulvet, som en lille dreng.
> Der findes, i forlængelse af dykkerloven, bekendtgørelser..!!
> Google, kære ven.

Nej jeg prøver at banke viden ind

Jeg kan ikke finde noget nyere end:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000001829-REGL

Send nu de links så vi kan få en ende på det....

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-11-05 00:08

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

Her har du så et svar fra jura gruppen.:

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Nogle påstår, at søvejsreglerne ikke gælder for fritidsdykkere.
> Her tænkes på regel 27, der påbyder at afmærke dykkerstedet , skibet, med
> signalflag A.

"Nogle" kender ikke søvejsreglerne. De gælder for alle der færdes på
havet.

> 1. Det påstås, at dette alene gælder erhvervsdykning.
> 2. Det påstås, at skulle det gælde for fritidsdykkere, deres ledsagebåd,
> gælder det ihvert
> fald ikke for en "enlig dykker".

Rent vrøvl. Søvejsreglerne skelner ikke mellem folks begrundelser for at
være på havet (Selv om der blandt de uskrevne regler er én der handler
om at fritidsfartøjer viger for erhvervsfartøjer - bl.a. i smalle løb).

> Ansvarspådragelse ved ulykke, uden flag?
> Det påsejlende skib, eller dykkeren?

Grundlæggende farer folk på havet på deres eget ansvar. Der er i vid
udstrækning frihed til at foretage sig de mest idiotiske og
selvmorderiske handllinger. Reglerne handler om, hvordan man skal agere
for ikke at bringe andre i fare.

Hvis dykkerens udstyr forårsager skade på skibet kan han gøres ansvarlig
for den manglende afmærkning.

Sker der ingen skade på skibet, og har skibets fører ikke forsømt sine
pligter - bl.a. ved at holde udkig - er der ingen sag - blot en
ulykkelig hændelse. Ved ikke at afmærke sin dykkeposition har dykkeren
afskåret skibets fører fra en oplagt mulighed for at tage hensyn.

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-05 09:19

> Her har du så et svar fra jura gruppen.:

Ja! og de skriver jo faktisk også at det ens eget ansvar at markere
dykkerområdet. Hvis man IKKE har markeret området og den som sejler ind i
området HAR holdt udkig kan den som sejler IND i området ikke gøres
ansvarlig. Det er klart!

Det vi snakker om er om det er ulovligt (strafbart) at dykke rekreativt uden
flag.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-11-05 12:37

> [...]
> ansvarlig. Det er klart!
>
> Det vi snakker om er om det er ulovligt (strafbart) at dykke rekreativt

???????
selvfølgelig er det det.
Læs love og bekendtgørelser.

MVH
Egon

Fra : Poul Olesen

Dato : 04-11-05 14:52

Der er da nogen der er sigtet for ikke at føre dykkerflag. Se:
http://www.politi.dk/Middelfart/da/lokalnyt/Doegnrapporter/p27_dognrap_22-05_05.htm

Poul

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-11-05 16:19

Poul Olesen wrote:
> Der er da nogen der er sigtet for ikke at føre dykkerflag. Se:
> http://www.politi.dk/Middelfart/da/lokalnyt/Doegnrapporter/p27_dognrap_22-05_05.htm

Det har før været oppe i denne gruppe... og dykkerloven siger
(http://kortlink.dk/2639, hvis dette ikke virker så søg efter
'dykkerloven' på retsinfo.dk):

"§ 1. Lovens formål er på betryggende måde at sikre liv og helbred for
personer, der benytter dykkermateriel og for personer, som reddes ved
dykning, og at fremme de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold for
personer, der udfører dykkerarbejde.

[...]

Altså mener jeg ikke man her kan sige at denne lov finder anvendelse på
rekreativt dykning i dansk farvande. Der findes dog regler for omgang
med dykkermateriel (dykkerudstyr) bla. at det skal være konstrueret til
dykning og vedligeholdt til sådan også.

Men der har måske på et tidspunkt været en lokal vedtægt i og omkring
middelfart omhandlende netop dykning på omtalte sted, men jeg kan
desværre ikke finde den tekst da politi.dk har taget den side ned som
google linker til. Den gældende politivedtægt for middelfart omtaler
ikke dykning overhovedet.

Så uanset hvad så kan vi altså ikke straffes jvnf. denne lov!

Så kommer spørgsmålet jo om søvejsreglerne gælder istedet... og her
gælder den jo for alle skibe i rum sø... men en dykker kan vel ikke
betegnes som et skib? Søger man søvejsreglerne igennem så findes der
ingen steder noget omkring hvad en _dykker_ skal fremvise af signaler,
kun hvad et skib _beskæftiget_ med dykning skal gøre.

Vil lige slå fast at dette ikke er en argumentation for at man skal lade
være med at føre dykkerflag, selvfølgelig skal man det! Det er desuden
oftest også et punkt i vedtægterne for dykkerklubber, hvilket gør at man
dermed ikke lever op til de regler man er underlagt ved dykning i
klub-regi... men der er ikke nogen der kan komme og slå mig personligt
oven i hovedet hvis jeg dykker med en kammi (eller endda alene, selvom
jeg aldrig gør det) et sted og vi ikke fører dykkerflag eller
overfladebøje. Sådan er det altså bare.

/Thomas

Fra : Egon Stich

Dato : 04-11-05 18:01

> [...]
> oven i hovedet hvis jeg dykker med en kammi (eller endda alene, selvom
> jeg aldrig gør det) et sted og vi ikke fører dykkerflag eller

Så er jeg ked af det igen.
Nu er vi helt nede i pindehuggeri om, hvorvidt en enlig dykker er "et skib"
eller ej...

Nu spørger jeg:

Der står i søvejsreglerne, at disse gælder i danske farvande.

Kan nogen af dem, der mener dette ikke er tilfældet, henvise til dansk lov,
der siger noget andet?

MVH
Egon

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-11-05 20:43

> Der står i søvejsreglerne, at disse gælder i danske farvande.

Ja! Men der står ikke noget om at dykkere skal sætte et dykkerflag op,
dykkerflag er faktisk ikke omtalt i søfartsreglerne. Jeg vil tro at
rekreative dykkere er side stillet med folk der bader.

> Kan nogen af dem, der mener dette ikke er tilfældet, henvise til dansk
> lov,
> der siger noget andet?

Vi kan vel blive enige om at det er regel 28 i søfarts loven du mener gør
det til en pligt at føre dykkerflag. Kan du ikke prøve at skive hvordan du
forstår den. Jeg kan ikke selv med god vijle se at den siger man skal bruge
A-flag. Den dækker under ingen omstændigheder dykkere der dykker uden "skib"
og skal man tolke "dykkerarbejde" som alt dykning, gælder den kun hvor
overflade skibet har begrænset manøvrere evne. Og nej en dykker eller en
luftmadras er ikke et "skib" ifølge definitionen i søfartsreglerne.

I dykkerloven skelner man imellem "dykkerarbejde" og almen dykning.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 04-11-05 18:47

> [...]
http://www.politi.dk/Middelfart/da/lokalnyt/Doegnrapporter/p27_dognrap_22-05_05.htm

> Det har før været oppe i denne gruppe... og dykkerloven siger

Man skal så lige gå eet skrit videre, og læse bekendtgørelserne.

Så burde det søm vist være slået i?

Eller geden barberet, som nogle siger

MVH

Egon

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-11-05 16:12

> Så kommer der en hel masse definitioner osv.
>
> Herunder også rekreativ dykning.

Kan du ikke sende et link til denne definition?

mvh
Jonas

Fra : Egon Stich

Dato : 04-11-05 17:58

"Poul Olesen" <aquarius-abuse@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Henrik Manley skrev den 03-11-2005 17:46:

> Du vil ikke kunne finde en sag om rekretive dykkere der er blevet straffet

Py - ha...
Jeg var lige ved at tro, at Manley var representativ for opfattelsen i
dykkerkredse.
Han er forhåbentlig, for sikkerhedens skyld, en ener

MVH
Egon

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-11-05 20:23

">Poul Olesen" <aquarius-abuse@cbs.dk> skrev i en meddelelse
>Der er da nogen der er sigtet for ikke at føre dykkerflag. Se:
>http://www.politi.dk/Middelfart/da/lokalnyt/Doegnrapporter/p27_dognrap_22-05_05.htm

Der har på et tidspunkt være et påbud om brug af dykkerflag i Middelfart,
det var der dog ikke på det tidspunkt. En ting er at de skriver at de har
sigtet nogle men spørgsmålet er om de blev dømt og hvad de eventuelt blev
dømt for. Dykkerloven er udelukket med mindre det var erhvervs dykkere det
drejede sig.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 04-11-05 23:46

> [...]
> dømt for. Dykkerloven er udelukket med mindre det var erhvervs dykkere det

Du skal stadig læse bekendtgørelserne..!!
Her er omtalt signaler og straframme..!!

MVH
Egon

Fra : KC

Dato : 01-11-05 20:05

Ja....

Fra : KC

Dato : 30-10-05 15:08

Jeg har skrevet min version af bøjeopsendelse på www.kcdk.com under "DIR"

KC

Fra : anders

Dato : 01-11-05 17:51

Claus,

Mener du her en "fast" bøje eller en dekobøje(dsmb)?

mvh
anders

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 01-11-05 18:36

sorry...
Jeg mener selvfølgelig dekobøje.

Fra : Poul Andersen

Dato : 05-11-05 16:44

Prøv her

http://147.29.40.91/_LINK_A597471077/1212&ACCN/A20000001829

Hygge
Poul

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-11-05 16:58

"Poul Andersen" <poa@fjernes.privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv her
>
> http://147.29.40.91/_LINK_A597471077/1212&ACCN/A20000001829

jah
§ 2. Loven finder anvendelse på

1) dykkerarbejde

2) dykkermateriel

§ 3. Dykkerarbejde må kun udføres af personer med bevis som erhvervsdykker.

Det har altså intet at gøre med rekreativ dykning, eller kreativ dykning som
Egon kalder det.

mvh

Jonas

Fra : Egon Stich

Dato : 05-11-05 17:18

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
erhvervsdykker.

> Det har altså intet at gøre med rekreativ dykning, eller kreativ dykning

Nu begynder man da at tvivle på din begavelse.
Desværre.
Se dog i bekendtgørelserne, der forklare og uddyber loven.
Er det virkelig for svært?
Der omtale kreativ dykning samt straffebestemmelserne for at overtræde
reglerne om afmærkningerne.
Der gælder ALLE..!!

Egon

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-11-05 18:13

> Nu begynder man da at tvivle på din begavelse.

Ja jeg er sikkert ualmindelig dum.

> Se dog i bekendtgørelserne, der forklare og uddyber loven.

Link?

> Er det virkelig for svært?

tilsyneladende

> Der omtale kreativ dykning samt straffebestemmelserne for at overtræde
> reglerne om afmærkningerne.
> Der gælder ALLE..!!

Hvad er kreativ dykning?

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-11-05 18:14

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> Se dog i bekendtgørelserne, der forklare og uddyber loven.

Jeg undre mig over hvordan du kan uddybe en lov til at finde anvendelse et
sted hvor det klart står at den ikke finder anvendelse? Det kan selvfølgelig
bare være min manglende indsigt i det juridiske.

mvh
Jonas

Fra : Egon Stich

Dato : 06-11-05 16:53

> [...]
selvfølgelig
> bare være min manglende indsigt i det juridiske.

Det kunne være, at du ikke ser i den nyeste, gældende, lov?
Og bemærkningerne til disse?
Samt ikke rigtig har styr på søvejsreglerne?

MVH
Egon

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-11-05 18:22

Fra : Bo Meyer

Dato : 05-11-05 17:03

Poul Andersen wrote:
> Prøv her
>
> http://147.29.40.91/_LINK_A597471077/1212&ACCN/A20000001829

Men der er intet i denne bekendtgørelse, som vedrører rekreativ *dykning*, blot materiel, som
anvendes ifbm. rekreativ dykning. Der er ej heller anvisninger om anvendelse af afmærkning ifbm.
rekreativ dykning.

/Bo

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-11-05 17:09

"Bo Meyer" <bo.meyer.stop.spam@net-hotel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
blot materiel, som
> anvendes ifbm. rekreativ dykning. Der er ej heller anvisninger om

Er dette ikke netop pointen?

Fra : Egon Stich

Dato : 06-11-05 16:46

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-11-05 18:34

> [...]
> 1. Er det pligtigt for en skib, der har dykker ude, at føre dykkerflag.
> 2. Skal en dykker opholde sig i nærheden af den førte afmærkning.

Og du må gerne citere disse søvejdsregler og vedlægge et link til kilden.

> Endvidere de sikkerhedsregler, som sportsdykkerne, vel efter nogen
omtanke,
> har opstillet.

Yes, nogle vejledende sikkerhedsregler som nogen har opstillet. Har ikke
rigtig nogen relevans i denne diskussion da den ikke handler om hvad man bør
gøre men om hvad man har pligt til at gøre.

> I de internationale Søvejsregler står der ligeledes, at
> dykkerflaget skal være en 1 meter høj tilkendegivelse, som skal være
synlig
> hele horisonten rundt.

Det er alle enige om.

> Søfartsstyrelsen anbefaler

De kan anbefale alt hvad de vil det gør det ikke lovpligtigt.

> Herefter kan man gå til:
>
> Meddelelser fra Søfartsstyrelsen

http://infoweb.schultz-online.dk/infoweb.aspx?&client=sfsrdb&document=sfsrdb/sfsrdb0

Virker umiddelbart ikke?

> Når man så har fået tygget sig igennem disse love, kan man begynde at læse
> de bekendtgørelser og meddelelser, som søfartsstyrelsen løbende udsender.

Ja du har stadig ikke formået at producere et link til en lovtekst der
underbygger dine udtalelser.

> Summa summarum:
> Et dykkested skal være afmærket.
> Alt andet ville jo være tåbeligt?

Du virker som den typiske kværulant der udtaler sig om ting hvorom han
absolut intet aner.

Det er jo umådeligt arrogant af dig at tro at vi som beskæftiger os med
dette ikke ved hvad der findes af love og regler og hvad der findes af
anbefalinger, i steder surfer du lidt på nettet og hiver lidt citater frem
og konkludere ud fra disse. Bl.a. noget med at dykkere flyder under vandet
og derfor er et skib?.. det virker som om du overhovedet ikke ved hvad du
taler om.

mvh
Jonas

Fra : Egon Stich

Dato : 06-11-05 21:03

> [...]
> og derfor er et skib?.. det virker som om du overhovedet ikke ved hvad du

Beklager.
Du er for tåbelig.
At du tror, du kan lave dine egne regler, er beklageligt.
Men det er vel på grund af for meget rundkredspædagogik, at du ikke har lært
at læse og forstå?
Ærgerligt for andre dykkere, som du er med til at give et dårligt ry.

EOD

Egon

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-11-05 21:48

> Men det er vel på grund af for meget rundkredspædagogik, at du ikke har
lært
> at læse og forstå?

Morsomt, du har endnu ikke formået at underbygge dine påstande med andet end
flere påstande..

> EOD

Ja vi kan da i hvert fald håbe...

Fra : sln

Dato : 06-11-05 22:33

"Egon Stich" skrev d. 06-11-05 21:03 dette indlæg :

> [...]
>
> EOD
>
> Egon
>
> Bekendtgørelse af lov om dykkearbejde og dykkermateriel
Kapitel 1
LOVENS FORMÅL OG ANVENDELSESOMRÅDE
[...]

Materiel,udstyr og værktøj mv.
[...]

Mvh sln.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-11-05 22:45

"sln" <sln.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> personer,der benytter dykkermateriel og for personer,som reddes ved
> dykning,og at fremme de sikkerheds og sundhedsmæssige forhold for

Er det denne her?

http://www.dykkerbranche.dk/dk/Bekendtg%C3%B8relse%20af%20lov%20om%20dykkerarbejde%20og%20dykkermateriel%20m.htm

§ 2. Loven finder anvendelse på

1) dykkerarbejde

2) dykkermateriel

ergo ikke rekreative dykkere.. ?

mvh

Jonas

Fra : sln

Dato : 06-11-05 22:52

"Jonas Lüttichau" skrev d. 06-11-05 22:45 dette indlæg :

> [...]
>
> mvh
>
> Jonas
>

> Gælder for personer der ,der benytter dykkermateriel(Rekreative
dykkere)

Mvh sln.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-11-05 23:25

> dykkere)

Lovens formål er at sikre liv og helbred for folk der benytter
dykkermateriel, så meget er rigtigt, men ligesom Egon så citerer du ude af
sammenhæng fordi det står klart defineret hvor loven finder anvendelse,
nemlig på dykkerarbejde og hvis du læser definitionen så vil du kunne se at
det klart ikke har noget med rekreativ dykning at gøre.. :)

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-11-05 23:48

> Gælder for personer der ,der benytter dykkermateriel(Rekreative
> dykkere)

Hvordan kommer du dog frem til det? Prøv at læse §2 hvor der står hvem loven
gælder for:

[...]

Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse på besætningsmedlemmer på et udenlandsk
skib, der udfører dykkerarbejde på det pågældende skib, og på personer under
Forsvarskommandoen, der udfører dykkerarbejde i tjenesten.

Hvis det det om dykermateriellet så betyder det at der stilles krav til
dykkermateriellet men ikke til brugen af det.

I paragraf §3 er dykkerarbejde definineret:
[...]

Hele loven kan ses her:

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-11-05 23:39

Blander du ikke æbler og pærer her:

Dette er fra dykkerloven
> [...]
> personer,der benytter dykkermateriel og for personer,som reddes ved
> dykning,og at fremme de sikkerheds og sundhedsmæssige forhold for

Der burde du nok også have §2 med hvor der klart står at denne lov kun
gælder for erhvervsdykkere og dykkerudstyr (krav til udstyret, ikke brugen
af det)

Og så sakser du en paragraf ud "bekendtbørelse om dykkerarbejdets sikre
udførelse"
> [...]
> overensstemmelse med de gældende internationale søvejsregler,samt de
> bestemmelser, der er angivet i bekendtgørelser om særlige regler for

Hele den bekendtgørelse er også kun for erhversdykkere som du kan læse i
§2.4 i samme bekendtgørelse hvor man definere "dykkerarbejde" på samme måde
som det bliver gjort i dykkerloven.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk