Stageflaske
Fra : dykkerhans

Dato : 27-10-05 12:44

Jeg står og skal købe en stageflaske. Hilken størrelse skal man
vælge?
DIR vil sikkert sige 7l Alu, er der andre bud?

MVH

Hans

Fra : ksch@tele2adsl.dk

Dato : 27-10-05 13:24

hej hans
det kommer an på hvilken type dykning du laver. jeg har selv 2stk 7.l
alu
det passer fint til dykninger omkring 50m. og hvis du regner med en
rmv. på 25 l/min har du gas nok til ca.35-40 minutters deko.
mvh
kenneth

Fra : AK

Dato : 27-10-05 14:02

DIR siger ikke 7l alu, de er for tunge, prøv istedet luxfer 40cf eller
80cf personligt syntes jeg at 40cf er lidt for lille.

det gode ved disse flasker, er at de er en lille smule negative når de
er fulde, og en lille smule positive når de er tomme.
så de påvirker ikke din afvejning så meget.

ellers så ring til Masterdive på 49203388
de har både 6cf, 40cf 7l og 80cf, hvis du spørger pænt kan det
være han har nogle du kan prøve, inden du bestemmer dig ( ved han har
et pår 7l stående )

Fra : __vaDer

Dato : 27-10-05 16:26

Hej,

"AK" <Anders_Sjod@Yahoo.dk> wrote in message
DIR siger ikke 7l alu, de er for tunge, prøv istedet luxfer 40cf eller
80cf personligt syntes jeg at 40cf er lidt for lille.

Det vil jeg meget gerne læse! Hvor står der at 7L Alu er for tung?

Mvh

Ilhan

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 27-10-05 14:06

Hvis du ligger passiv og dekoer er 25ltr langt over målet vil jeg
mene...
jeg vil nærmere sige 20ltr pr. min. som max ,man er trods alt relativ
passiv på sine dekoer p.g.a. det relativt høje partial tryk.
jeg bruger en 10ér og en 7ér

7éren til de "dybere" dekoer fra 30m og 10éren til de lavere fra 9m
og op

Felix

Fra : AK

Dato : 27-10-05 14:34

jeg ville også sige at en sac rate på 20l/min måske er lige i
overkanten jeg regner 18 til bundgas ( bruger mindre ) og for en
sikkerheds skyld bruger jeg også 18 til deco, men tror de fleste ligge
på en 15 l/min på deco.

Felix, er det stål eller alu flasker du bruger??

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 27-10-05 15:02

Det er alm. alu jeg er ganske godt tilfreds med dem.
jeg har ikke prøvet at suge dem tomme og forskellen på størrelserne
generer mig ikke, jeg kører med min 7ltr. på venstre og 10ltr. på
højre..... virker fin fin

Feliox

Fra : ksch@tele2adsl.dk

Dato : 27-10-05 15:04

i værste fald skal man så lige huske på at i en stresset situation
bruger man lidt mere luft, også hvis vandet er koldt, ville jeg gerne
se en holde sig under 20 l/min på deko med dekobøje i strømfyldt
farvand i febuar måned.
mvh
kenneth

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-10-05 19:22

Hvis man rent faktisk suger så meget, så burde man seriøst overveje at lade
være med at dykke.
Deko på dekobøje = strømmen er sat neutral og du kan dermed slappe af.

På deko bruger jeg 14L/min hvis det er stressende. 10-12 hvis det er
afslappende.
Min fysiske form er desværre ringere end nogensinde før.

JZC

Fra : AK

Dato : 27-10-05 15:14

> [...]
>jeg har ikke prøvet at suge dem tomme og forskellen på størrelserne
>generer mig ikke, jeg kører med min 7ltr. på venstre og 10ltr. på

du har dem på hver side så kan jeg bedre forstå.

jeg har 7l og 80cf på samme side, hvis jeg brugte 10l ville jeg nok
tilte lidt da den er tungere end 80cf.

Fra : Jan Birk

Dato : 27-10-05 20:09

> DIR vil sikkert sige 7l Alu, er der andre bud?

Jeg ved ikke lige hvad DIR vil sige, men jeg har prøvet 7, 10L ALU og 7L
stål. Jeg befinder mig bedst i vandet med 7L ALU. For mig er det
passende og jeg har endnu ikke været ude for, at skulle bruge mere gas
end de 7L. Så mit foretrukne er 7L ALU.

/Jan

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-10-05 20:06

f_chinmart@yahoo.dk skrev i Message-ID:
<1130418387.435567.138580@f14g2000cwb.googlegroups.com>:

> 7éren til de "dybere" dekoer fra 30m og 10éren til de lavere fra 9m og
> op

Hvem skifter dekoflaske på 9 m?

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Poul Olesen

Dato : 28-10-05 10:17

Peter Fjelsten skrev den 27-10-2005 21:06:
> f_chinmart@yahoo.dk skrev i Message-ID:

> Hvem skifter dekoflaske på 9 m?

Det er der da mange der gør.
EAN80 er nemmere at få fyldt helt end ren ilt, hvis man ikke har
boosterpumbe.
På moderate dybder med, trimix og en dekoflaske giver det god mening.
GAP 38 meter med 30/30:
Stop EAN80 ILT
12 1 1
9 1 2
6 2 2
3 4 4

Hilsen
Poul

Fra : AK

Dato : 27-10-05 20:56

>Hvem skifter dekoflaske på 9 m?
mange IANTD og TDI dykkere skifter til EAN80 på 9 meter, hvorfor ved
jeg ikke

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-10-05 21:01

AK wrote:

> mange IANTD og TDI dykkere skifter til EAN80 på 9 meter, hvorfor ved
> jeg ikke

Accelereret dekompression måske ?

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Tom F.

Dato : 28-10-05 09:22

Det lyder helt vildt besværligt, det der med at skulle skifte gas for at
lave accelereret dekompression.

Er det ikke nemmere at lade sin rebreather styre det, så man har det
optimale PPo2 under hele dekoen?

Tom F.

Fra : Søren Ravn

Dato : 28-10-05 11:04

"Tom F." <tofo@postpåengelsk.dk> wrote in message
> Det lyder helt vildt besværligt, det der med at skulle skifte gas for at
> lave accelereret dekompression.
>
> Er det ikke nemmere at lade sin rebreather styre det, så man har det
> optimale PPo2 under hele dekoen?

Jo da det er da meget nemere.

Men er der ikke noget med de 1% man lige skal tage hensyn til

Søren Ravn

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-10-05 21:05

AK skrev i Message-ID:
<1130442951.113622.295550@g14g2000cwa.googlegroups.com>:

> mange IANTD og TDI dykkere skifter til EAN80 på 9 meter, hvorfor ved
> jeg ikke

Det er vist noget med man bedre kan holde dybden konstant på 9 m end 6
m?

Fra : Søren Ravn

Dato : 28-10-05 08:04

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> AK skrev i Message-ID:

> Det er vist noget med man bedre kan holde dybden konstant på 9 m end 6
> m?

Du ved da vist ikke hvad du snakker om

60meter 30min

giver i vplanner

med 50% og 80%

9meter 6min
6meter 29min

med 50% og 100%

9meter 7min
6meter 26min

og ja jeg har set din

Søren Ravn

Fra : AK

Dato : 27-10-05 21:27

> mange IANTD og TDI dykkere skifter til EAN80 på 9 meter, hvorfor ved
> jeg ikke

>Accelereret dekompression måske ?

ha ha, ja det var jo ikke det jeg mente jeg tror både PF og jeg,
mener i forhold til O2 på 6m

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-10-05 21:46

AK wrote:

> ha ha, ja det var jo ikke det jeg mente jeg tror både PF og jeg,
> mener i forhold til O2 på 6m

Hehe :)

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-10-05 22:08

Vi har vist 5-8 7 liter stål flasker som står til udsmidning i klubben, hvis
nogle står og mangler.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-10-05 22:25

Hej Hans,

"dykkerhans" <dykkerhans@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg står og skal købe en stageflaske. Hilken størrelse skal man
>vælge?
>DIR vil sikkert sige 7l Alu, er der andre bud?

Det kommer an på hvor du skal lave din deko, hvis det er fra 21m og op så
vil jeg vælge mellem 7 og 5,5L. Den lille 5,5l skulle efter sigende være
rigtig lækker at svømme rundt med og stadig give dig en del tid til at lave
deko. Jeg har selv et par 7L og de er da udemærkede men jeg tror at min
næste flaske blive en 5,5L. 11L flaskerne bliver alt for store hvis man bare
skal bruge dem til deko, de er en smerte at svømme rundt med og når de er
tomme bliver de meget positive. Alu flasker er helt klart at foretrække
fremfor stål da alu flaskerne ligger bedre.

mvh
Jonas

Fra : ksch@tele2adsl.dk

Dato : 28-10-05 06:40

hvilken størelse stageflaske bruger du?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-10-05 09:29

7 eller 10L afhængig af dykkets gaskrav.
Jeg bruger lette stålflasker som stages, da jeg har ca 300 dyk med 40, 63 og
80 cf luxfer alubanditter og syntes at det var det værste lort når de lå 45
graders vinkel i forhold til din kropsstilling.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-10-05 11:17

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
45
> graders vinkel i forhold til din kropsstilling.

Det er meget interessant, jeg har dykket med tunge flasker fandt at det var
noget skrammel. Hvad synes du de største problemer er med at de ligger i en
45 graders vinkel?

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-10-05 21:32

> [...]
> var
> noget skrammel. Hvad synes du de største problemer er med at de ligger i

Nu skal det siges at mine 10 og 7L er ret lette, selvom det er stålflasker.
_Tunge_ flasker er jeg helt enig i at det er noget skrammel som stages.

Der hvor jeg blev mest irriteret over aluflaskernes opførsel, er at de
præsenterede en større overflade der skulle glide gennem vandet. Når man
svømmer (med fulde flasker som vi jo gør i bund delen af dykket) irriterede
det mig også at flasken vipper. Dvs at den energi der blev brugt til at
drive dig fremad, også skulle spildes på at flasken bliver trukket ned i en
mindre-end-45-gr vinkel der var dens udgangspunkt.

Jeg vil hellere have en flaske der er balanceret mere ligeligt mellem top og
bund, således at den præsenterer mindst mulig overflade der skal drives
igennem vandet.
Dette er _ikke_ opnået perfekt med mine stålflasker, men balancen er mere
ligelig end aluflaskerne.

Med mindre at man kan finde et eller andet svinedyrt hi-tech komposit
materiale at fremstille ventiler og 1. trin af, så vil flasken være tungest
i toppen.

mvh
Johnny

Fra : anders

Dato : 28-10-05 12:41

> [...]
> boosterpumbe.
> På moderate dybder med, trimix og en dekoflaske giver det god mening.

Kunne man ikke med fordel droppe ilt eller 80/20, og så istedet skifte
til en 50/50 på 21m?

Det vil selvfølgelig give dig lidt længere deko på de lavere stop,
men til gengæld give dig mere effektiv deko dybere + mere bundgas.

mvh
anders

Fra : Poul Olesen

Dato : 28-10-05 17:05

Det kunne man sagtens. Jeg går ud fra at du mener EAN50 når du skriver
50/50 og ikke trimix 50/50 som er 50% ilt og 50% helium.
Mit eksempel er 20 minutter til 38 meter. Med trimix 30/30 gives der
næsten samme deko. Mit eksembel var med GapLite, nu jeg er kommet hjem
har jeg lige lavet det med GAP 2.3 med RGMP på +1 i konservatisme:
Stop EAN50 EAN80 ILT uden dekogas
12 1 1 1 2
9 1 2 2 2
6 3 2 3 5
3 5 5 4 10
Det vigtigste her er at stoppe med at ånde noget med helium. Hvis jeg
skal bruge 2 dekoflasker vil jeg sandsynligvis bruge EAN36 og EAN80.
Hvis jeg ikke bruger trimix og istedet blot nitrox som bundgas, vil en
EAN80 også være fin da stop typisk så starter på 9 meter, i hvert fald
de lidt længere stop. Jeg har 2 alu 7 liters dekoflasker. De normale dyk
til moderat dybde er med 1 flaske som så har nok til 2-3 dyk.

V-planner programmet bruger en anden bagvedliggende model så her kommer
man hurtigere ud af vandet. Det er vist fordi V-planner modellen
afgasser både helium og nitrogen samtidigt hvorimod de fleste andre
dekoprogrammer afgasser helium før nitrogen.

MVH
Poul

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-10-05 15:28

Søren Ravn skrev i Message-ID:
<4361cd9d$0$8885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> Du ved da vist ikke hvad du snakker om

.... eller også passer verden ikke til hvad forskellige softwareudviklere
mener er sandheden?

Fra : anders

Dato : 28-10-05 20:52

> Det kunne man sagtens. Jeg går ud fra at du mener EAN50 når du skriver
> 50/50 og ikke trimix 50/50 som er 50% ilt og 50% helium.

yes

> Det vigtigste her er at stoppe med at ånde noget med helium. Hvis jeg
> skal bruge 2 dekoflasker vil jeg sandsynligvis bruge EAN36 og EAN80.

Er det hvad du ville bruge med 20min på 38m på en 30/30?

mvh
anders

Fra : Poul Olesen

Dato : 29-10-05 08:47

anders wrote:

> yes

> Er det hvad du ville bruge med 20min på 38m på en 30/30?
>

> mvh
> anders

Nej på et så kort og lavt dyk vil jeg kun bruge 1 dekoflaske. Det er
noget besværligt med 2 dekoflasker og man sparer måske 1 minut deko.

Fra : anders

Dato : 28-10-05 21:56

Hvor negative er dine flasker når de er fulde?

mvh
anders

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-10-05 22:35

I tom tilstand er de måske 100 gram negative.
Når de er fulde, ja så afhænger det jo af hvilken gas der er i og hvor stor
volumen.
Min paratviden på det område er måske unøjagtig, men er det ikke ca 1,3 kg
pr 1000L
Så det bliver jo 1,92 kg og 2,7 kg

Men vægtskiftet pga gasforbrug, vil du altid have uanset stål eller alu
bandit.

mvh
Johnny