Skærme
Fijala 3554
Utydelige font MS Sans Serif på fladskærm
Fra : Carsten Gaderup

Dato : 21-10-05 08:16

Hej Gruppe

Jeg har købt en 19" Samsung fladskærm og valgt at benytte ClearType samt
også at finjustere med ClearTypeTuner. Jeg benytter WinXP Proff.

Dette giver en meget fin læselighed af alle tekster, som benytter XP's
standardfont 'Microsoft Sans Serif' (MICROSS.TTF). Det vil sige i alle
menuer, osv. So far soo good.

MEN i Windows 9x findes denne font ikke. Der benyttes som standardfont
fonten 'MS Sans Serif' (SSERIFE.FON). Dvs. lidt ældre programmer udarbejdet
under Win9x vil benytte fonten 'MS Sans Serif' som standard. Og den vises -
for at sige det mildt - ikke særlig pænt på fladskærmen. Det betyder, at en
hel række vinduer på ældre programmer bliver vist med utydelig skrift.

Hvordan kan man løse dette problem?

Jeg har lavet et lille program, som tydeliggør ovvennævnte. Det kan af
sikkerhedsgrunde ikke sendes i denne gruppe - men intereserede kan blot
sende en mail til CarstenGaderup@Hotmail.com. Så vil jeg sende det privat.

Håber nogen har et bud.

Mvh
Carsten

Fra : Villy Jensen

Dato : 21-10-05 08:58

> [...]
>
> Jeg har lavet et lille program, som tydeliggør ovvennævnte. Det kan af
> sikkerhedsgrunde ikke sendes i denne gruppe - men intereserede kan blot

Kører du i skærmens 'native' opløsning?
(Tekst (og knivskarp grafik) bliver ofte forvansket hvis din WIN-opsætning
afviger fra skærmens 'native' opløsning.)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Carsten Gaderup

Dato : 21-10-05 16:56

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kører du i skærmens 'native' opløsning?
> (Tekst (og knivskarp grafik) bliver ofte forvansket hvis din WIN-opsætning
> afviger fra skærmens 'native' opløsning.)

Ja - i 1024 x 768.

Mvh
Carsten

Fra : Hans

Dato : 21-10-05 16:59

"Carsten Gaderup" <CarstenGaderup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ja - i 1024 x 768.

1280 x 1024 er den rigtige opløsning

/H

Fra : Villy Jensen

Dato : 21-10-05 18:27

> Ja - i 1024 x 768.

"så er du ihvertfald blevet snydt" - det er længe siden at der blev
fremstillet 1024 x 768 fladskærme!

Check de tekniske data for din nye skærm, og tilret WIN herefter (det er
typisk 1280 x 1024).

Hvis bogstaverne er for små og ulæselige, så kan du kompensere herfor ved at
vælge 'large fonts'. 'Large fonts' funker OK i de fleste programmer
(undtagen i proff. 3D tegneprogrammer, Danske Netbank samt få andre
websites). Jeg bruger selv 'large fonts', både hjemme og på jobbet, og jeg
lever fint med de sære fænomener, det giver.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy