Hvad nr. har det lokale SOK - i S, N, D ?
Fra : Bock

Dato : 20-10-05 21:21

Hej,

I Danmark ringer man 89433099 når man skal i kontakt med SOK.

Hvad ringer man i Sverige, Norge og Tyskland ?

mvh Lars

Fra : noname21@iname.com

Dato : 20-10-05 22:32

I Sverige ringer man 112, og oplyser at der er tale om en dykker
ulykke.

- J.B. Martin
Københavns Dykker Club

Fra : Mark S.

Dato : 21-10-05 08:17

> I Danmark ringer man 89433099 når man skal i kontakt med SOK.
>
> Hvad ringer man i Sverige, Norge og Tyskland ?

Jeg ville nok forsøge med det spørgsmål hos forbundet. De burde vide det.

Fra : Lars

Dato : 21-10-05 09:16

Bock skrev:

> Hej,
>
> I Danmark ringer man 89433099 når man skal i kontakt med SOK.
>
> Hvad ringer man i Sverige, Norge og Tyskland ?
>
> mvh Lars

Hej

Nu er det så ikke SOK, men derimod Lyngby Radio eller 112 kan skal
kontakte hvis man er nødstedt på havet eller ude for en dykkerulykke!
Se evt. http://forsvaret.dk/SOK/S%C3%B8redning/Alarmering/

Det var i "gamle dage" man skulde kontakte SOK direkte.

Lars

Fra : Klaus Christensen

Dato : 21-10-05 09:39

Lars jeg håber du er 110% sikker før du skriver sådan noget!!!!
Jeg tror nemlig ikke du har ret.

KC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-10-05 10:30

"Klaus Christensen (slet FJJTH)" <kc@FJJTHkcdk.com> skrev i en meddelelse

> Lars jeg håber du er 110% sikker før du skriver sådan noget!!!!
> Jeg tror nemlig ikke du har ret.

Det tror jeg heller ikke på!

Fra : Egon Stich

Dato : 21-10-05 13:06

"Klaus Christensen (slet FJJTH)" <kc@FJJTHkcdk.com> skrev i en meddelelse

> Lars jeg håber du er 110% sikker før du skriver sådan noget!!!!
> Jeg tror nemlig ikke du har ret.
>
> KC

Det har han så alligevel.
Helt bortset fra, at telefoner IKKE er sikre på havet.
Man oplever rigtig mange steder, hvor der ikke er dækning.
Også i helt kystnære områder.
Det fornuftige er en VHF radio.
Så kan Lyngby altid nås.
Og de vil, hvis de ikke har andre muligheder, kontakte SOK.

MVH
Egon

Fra : KC

Dato : 21-10-05 19:37

Det er meget farligt at skrive sådan noget hvis man ikke er 100% sikker.
Jeg ved at vi på Sportsdykkeren fik forkert besked og derfor bragte noget
fejlagtigt.

Jeg har kendskab til meget kedelige tilfælde hvor folk ringede 112 og fik
helt forkert hjælp.

Personligt ville jeg ALTID ringe til SOK først....

Det kan være jeg ændrer opfattelse hvis nogen kan bevise noget andet!!!!!!!

KC

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 21-10-05 22:54

Det eneste rigtige er at ringe til SOK og tale med den vagthavende
dykkerlæge. han/hun er den eneste der hurtigt kan afgøre hvad der skal
sættes i værk. SOK er også de eneste der ved om der overhovedet er en
helikopter til rådighed til en redningsaktion.
I Norge skulle nummeret være: +47 38 07 34 00 her kan du tale med den
vagthavende dykkerlæge i Bergen, som også vejleder kammerpersonalet i f.eks
Kristiansand. På Flekkefjord sygehus har de, eller har haft en dykkerlæge
tilknyttet, men intet kammer, så vidt jeg ved.
Sørg altid for at informere den vagthavende dykkerlæge inden du evt. tager
til en skadestue, så du ikke får lov at vente eller bliver udsat for
langvarige undersøgelser af folk der ikke har forstand på dykkermedicin.

Et eksempel:
Undervejs i bil fra Skagen får en dykker lammelser i den ene arm. Vi
kontakter vagthavende dykkerlæge. som talte med dykkeren i flere omgange. Vi
fik besked om at køre til Frederikshavn sygehus, hvor dykkeren fik drop og
en meget hurtig undersøgelse af en neurolog. Efter 5 minutter ringede SOK og
fortalte at ambulancen var på vej og helikopteren stod klar på
Flådestationen. Vi var på sygehuset i max. 10min. Da dykkeren ankommer til
Rigshospitalet, er det den vagthavende dykkerlæge der forestår behandlingen.

Der er ingen grund til at spille hasard med dit eget eller andres helbred.
Ring til SOK først, også hvis du er i tvivl om det virkelig er
trykfaldssyge.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Lars

Dato : 21-10-05 12:51

Jeg er sikker på at man nok skal få hjælpe hvis men ringer direkte
til SOK, men proceduren er helt sikker at det er 112 eller Lyngby Radio
som skal medtage opkaldet ved uhelt.

Men for nu at være helt sikker kontakter jeg lige SOK og for det
bekræftet.

Jeg ved godt at det engang var sådan at man skulde kontakte SOK, men
kan desværre ikke huske hvornår man ændrede proceduren til at det
var 112.

Lars

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-10-05 15:52

"Lars" <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg er sikker på at man nok skal få hjælpe hvis men ringer direkte
>til SOK,

Ja det er ikke tvivlsspørgsmålet..

>men proceduren er helt sikker at det er 112 eller Lyngby Radio
>som skal medtage opkaldet ved uhelt.

Ikke hvis det handler om dykkere!

>Men for nu at være helt sikker kontakter jeg lige SOK og for det
>bekræftet.

Du skal nærmere kontakte alarmcentralen da det er dem der skal være i stand
til at håndtere opkald vedrørende dykkerulykker.

>Jeg ved godt at det engang var sådan at man skulde kontakte SOK, men
>kan desværre ikke huske hvornår man ændrede proceduren til at det
>var 112.

Der blev trykt nogle ting i sportsdykkeren eller Dyk som senere viste sig
ikke at passe, det er muligvis der du har det fra.

mvh
Jonas

Fra : Carina &Tonny

Dato : 21-10-05 19:47

[...]

Hejsa
Tillod mig lige at skære lidt fra.

Du har helt ret i Lars, at indtraffer der en nødsituation når man befinder
sig til søs, kontakter man via skibets vhf Lyngby radio, som efter at havde
fået div. relevante oplysninger stiller vedkommende igennem til SOK.

Nu ved jeg jo godt, at der derude sidder nogle vittige mennesker som nu vil
spørge; hva så hvis nødsituationen opstår ved et stranddyk og vi ikke har en
vhf. osv. osv. Ja, så er det, at man kontakter SOK via telefonen. Sidste
mulighed er alarmcentralen på 112.

Summa sumara: Opstår nødsituationen på havet, kontakt straks Lyngby radio
via skibets vhf.......................................
Alle skibsføre har da både en vhf samt et radiobevis ombord,
ikk.........................................

V/Tonny Hansen

Fra : noname21@iname.com

Dato : 21-10-05 16:23

I Sportsdykkeren skrev man at der nu var rettet på proceduren,
således at man kunne ringe til 112, som ville formidle kontakt til
SOK.

MEN...

I næste nummer af Sportsdykkeren trak de udsagnet tilbage, der var
ingen aftale på plads, og man skulle fortsat ringe til SOK på
89433099 ved dykker ulykker.
Jeg har ikke hørt at det er lavet om siden da.

Husk at bruge den sunde fornuft - hvis problemet opstår ved en strand
nær offentligt vej kan i ikke miste noget ved at kontakte 112 og SOK,
men sørge for at holde kontakten til SOK, således at ambulancen ikke
afbestiller SOKs assistance (eget erfaring). En helikopter tur er som
regel den hurtigste vej til trykkammeret, og ambulancen kører sikkert
til det nærmeste hospital, som ikke nødvendigvis har en trykkammer.

- J.B.
Københavns Dykker Club

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-10-05 16:26

<noname21@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>regel den hurtigste vej til trykkammeret, og ambulancen kører sikkert
>til det nærmeste hospital, som ikke nødvendigvis har en trykkammer.

Er det så ikke mest fornuftigt at kontakte SOK og lade dem styre indsatsen,
de kontakter vel så en dykkerlæge der beslutter om en helikopter eller en
ambulance er nødvendigt og i øvrigt dirregerer denne hvor den nu skal hen?

mvh
Jonas

Fra : noname21@iname.com

Dato : 24-10-05 16:12

Det er en beslutning som man kommer til at tage når man står med
problemerne, efter forholdene. Hvis en ambulance kan være fremme i
løbet af kort tid, med ilt og hjertestarter, er det en assistance som
jeg ikke ville frasige mig.
Men uanset om jeg har ringet til 112 eller ej, vil jeg altid kontakte
dykkerlægen hos SOK.

- J.B.