Godt nyt fra Grækenland
Fra : Thomas VJ

Dato : 20-10-05 20:22

Hej Alle,

Tænkte jeg lige ville dele disse nyheder med jer:

Jeg har netop hørt fra mine venner hos Blue Adventures Diving, Hania, at de
ekstremt restriktive regler for scuba dykning i Grækenland er ophævet. Det
er nu tilladt at dykke stort set overalt (dog ikke på eller i nærheden af
militære undervandsinstallationer).

Der er rigtig mange vrag i det græske øhav, både oldgamle og vrag fra 2.
verdenskrig som nu kan åbenbare sig for almindelige fritidsdykkere.
Det er dog strengt forbudt at hæve noget som helst fra vragene!

Endvidere kan jeg oplyse at man heller ikke længere skal være medlem af den
Græske dykkerfederation for lovligt at kunne arbejde som dykkerleder eller
dykkerinstruktør i Grækenland, så hvis nogen af jer går med planer om at
arbejde en sommer på en Græsk ø i dykkerbranchen, så er det nu blevet meget
lettere og meget mere attraktivt.

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-10-05 20:30

Thomas VJ wrote:
> [...]
> arbejde en sommer på en Græsk ø i dykkerbranchen, så er det nu blevet meget

Hej Thomas

Det var da en rigtig rar nyhed :)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : AK

Dato : 20-10-05 21:49

Hej,

Jeg ved godt det måske ikke er så vigtigt, men kan man så også bare
dykke på Britannic eller kræver det stadig tilladelse?

nok ikke det de fleste undersøger, men er nysgerrig

med venlig hilsen

Anders Knudsen

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-10-05 07:00

AK wrote:
> Hej,
>
> Jeg ved godt det måske ikke er så vigtigt, men kan man så også bare
> dykke på Britannic eller kræver det stadig tilladelse?
>
> nok ikke det de fleste undersøger, men er nysgerrig

Synes jeg kan mindes at i den udsendelse der var om Britannic på TV at
det krævede tilladelse fra de engelske myndigheder også.

Men er ikke helt sikker.

/Søren

Fra : AK

Dato : 21-10-05 10:12

>Synes jeg kan mindes at i den udsendelse der var om Britannic på TV at
>det krævede tilladelse fra de engelske myndigheder også.

var den ikke fra 98/99 ekspeditionen? alt efter om det var GUE´s eller
Starfish Enterprise?
men det kan selvfølgelig godt tænkes at det kræver tilladelse
alligevel.

tak for svaret

Anders Knudsen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-10-05 11:47

Under alle omstændigheder kræver det tilladelse fra Simon Mills. Han ejer
Brittanic og et par andre af de store vrag.

mvh
JZC

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-10-05 11:57

> Under alle omstændigheder kræver det tilladelse fra Simon Mills. Han ejer
> Brittanic og et par andre af de store vrag.

Fordi man ejer vraget kan man ikke forbyd andre at dykke på det. Han ejer jo
ikke vandet og havbunden omkring det. Han ejer kun retten til vraget dvs. at
du ikke må tage noget fra uden at spørger først.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-10-05 12:25

Men da skibet oprindeligt faldt ind under Britisk sølovgivning så er
situationen nok anderledes. Jeg kan ikke huske om det også er Simon Mills
der ejer Lusitania. Men der skal du også have dykningstilladelse af skibets
nuværende ejer.

Det er ikke sjældent i England, at der er nogle der har købt sig
ejendomsretten til et vrag. Snakkede engang med Mike Holbrook da han var i
BSAC's topledelse. Han havde købt en 3-4 stykker og foræret dem til
forbundet.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-10-05 12:41

> [...]
> ejendomsretten til et vrag. Snakkede engang med Mike Holbrook da han var i
> BSAC's topledelse. Han havde købt en 3-4 stykker og foræret dem til

Du kan også købe svenske og norske vrag, der har ingen betydning at vraget
har en ejer. Ejeren har rettigheden til f. eks at hæve det eller bjerge fra
det.

Du må i princippet dykke hvor du har lyst og hvis der tilfældigvis ligger i
vrag som ejeren ikke vil have du dykker på må han jo se og få det fjernet.

En anden sag er det måske hvis du arrangere turer til vraget og dermed
bruger hans vrag i kommercielt øjemed.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-10-05 12:51

Beklager Henrik, men da jeg har set hvor meget energi der ligges i at sikre
sig netop de dykkertilladelser. Det kan ikke være for sjov skyld, hvis man
bare kunne blæse på det.
Indrømmet, det er gjort af primært engelske dykkere. Men jeg ved at nogle af
dem har en advokat uddannelse bag sig, så jeg går ud fra at de kender lidt
mere til engelsk lovgivning.

Starfish Enterprise er jo ikke-kommercielt og de måtte også sikre sig
tilladelse til at dykke på Lusitania i 94. Så jeg tror heller ikke at det er
den udløsende faktor.

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-10-05 13:23

> Starfish Enterprise er jo ikke-kommercielt og de måtte også sikre sig
> tilladelse til at dykke på Lusitania i 94. Så jeg tror heller ikke at det
> er den udløsende faktor.

Man skal ikke søge om lov til at dykke, man skal undersøge om det er
ulovligt.....

Jeg benægter ikke at der kan være dykkerforbud på vrag og man skal have
tilladelse for at dykke på dem. F. Eks. Estoina er nono for svenskere men
tyskere kan bare dykke løs.

Det jeg benægter er at man ikke må dykke på vrag pga. af det er ejet af en
person som synes der ikke skal dykkes der. Jeg skal muligvis spørger om lov
i det land vraget ligger i og herhjemme i tilfælde af der er en dansk lov
der forbyder danskere at dykke der.

Det svare lidt til at jeg forbyder folk at kigge på min bil og i øvrigt
holde sig lidt på afstand af den når den holder på en parkringsplads.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 24-10-05 12:28

dem har en advokat uddannelse bag sig,<<

Ja så, alle de advokater som taber retssager hver eneste dag, har også en
advokatuddannelse bag sig

mvh. Allan J.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-10-05 12:57

Tjaa... jeg har bare set Henrik og andre misse en del detaljer i tidligere
debatter omkring dykkerforbud. Så jeg tager net-eksperterne uden akrediteret
uddannelse, med en vist forbehold.

mvh
Johnny

Fra : Allan Jensen

Dato : 24-10-05 14:10

....nu behøver man jo ikke være jurist for at have sat sig ind i gældende
love og regler. Fængslerne er fulde af advokater og andre med juridiske
eksamener.

....er dette ikke en meget god beskrivelse på dig Johnny

mvh. Allan J.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-10-05 14:28

> ...nu behøver man jo ikke være jurist for at have sat sig ind i gældende
> love og regler. Fængslerne er fulde af advokater og andre med juridiske
> eksamener.

Det er fuldstændig korrekt. Jeg bemærker bare hvilken energi som engelske
dykkere, der ønsker at dykke vrag som falder ind under engelsk ejerskab og
lovregulering faktisk ligger for dagen.
Lidt som at stå ude ved kysten, kigge ud på havet og bemærke at i dag kommer
vinden fra vest... så er det nok bedst at jeg vender mod øst når jeg skal
tisse. En praktisk foranstaltning... så bliver man mindre våd.

Jeg er ikke helt sikker på at fordi man er klar over de regler der er
gældene her i DK,S og N, også automatisk kan gå ud fra samme effekt i f.eks
England eller Langbortistan.
På nogle områder er England mere liberalt, på andre ligger der en anderledes
skrap lovgivning.
Så meget ved jeg dog.

mvh
Johnny