Jeg har tænkt over en mulig måde, at planlægge undervisning på:
Mange museer er i dag indrettet som oplevelsesrum/-ture hvor man
vandrer igennem fx historien, arters udvikling, fysikken etc.
Når man skal planlægge undervisning kan man visualisere et
museums-besøg for sig og, at eleverne ankommer til et imaginært
museum. Sandsynligvis har man opstillet emnerne på forhånd og kan
derfor forestille sig hvad eleverne skal møde og i hvilken
rækkefølge. hvad møder de og hvordan er det organiseret og
præsenteret for dem? Hvilke uddrag af historien og hvilke fokuspunter
møder de? Er der lagt op til interaktion på museet? Ens
visualiseringsforløb kan så skrives ned og bruge i klasserummet.
Visualiseringen af 'besøget' giver (vel) også mulighed for at arbejde
med elevernes forskellige forudsætninger for læring, i.e. når man
'går' rundt på museet, kan man se eleverne for sig og gøre sig
tanker om hvordan de går til stoffet, de udstillede genstande (som er
imaginære ganske vist) og ligeledes hvordan de interagerer hinanden
imellem.
Mit spørgsmål til gruppen er: er der nogen teorier eller metoder der
nærmer sig denne arbejdsmetode? Jeg synes den er ret spændende og det
kunne være meget interessant, at læse noget af nogen som har gjort
sig tanker om det.
Glæder mig til at høre fra jer.
|