lygte - byg selv canister
Fra : hyden@oncable.dk

Dato : 20-10-05 12:39

Hvordan er det med et vedligeholdelsesfrit blybatteri - afgiver det
brint, som kan ekslplodere, hvis man har en kontakt i låget af
canisteren?
I øjeblikket har jeg en hjemmelavet alucanister med lygtehoved, hvor
kantakten blot er et phonostik inden i hovedet. Jeg kunne dog godt
tænke mig at sætte kontakten i canisteren i stedet. Kan man det? Kan
man forsegle kontakten eller undgå gnister på anden måde?

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 17:55

Forseglede batterier afgiver ikke brint. Kun hvis de mishandles ved for
kraftig ladning og afladning. Forøvrigt findes der brint absorberende
tabletter, som f.eks. sidder i Nikonos 105 blitzens batterirum.
Et plastiklåg fra en sprayflaske eller lignende er vel ikke vanskeliig at
siliconere på plads rundt om kontakten.

Poul B-H