OT: Bremser på bådtrailer
Fra : Jan Birk

Dato : 20-10-05 08:23

Vores trailer bremser virker som vinden blæser. Når vi - som de glade
amatører vi er - selv skruer ender det altid med at traileren bremser
skævt, for lidt eller for meget.

Det lokale værksted har ikke en 'ting' som kan måle bremserne. De
værksteder vi har fundet som kan måle bremserne, insisterer på at vi
skal have båden af, hvilket giver lidt bøvl i forhold til logistikken.

Er der nogen som har lidt hint til hvad der er smart at gøre, eller et
værksted (Kbh området) som ikke kræver at båden skal af?

På forhånd tak

/Jan

Fra : HKN

Dato : 20-10-05 21:48

"Jan Birk" <jan.birk@invalid.domain.null> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen som har lidt hint til hvad der er smart at gøre, eller et
> værksted (Kbh området) som ikke kræver at båden skal af?

Hej Jan,

Jeg er ikke mekaniker, men jeg tror at I må bide i det sure æble, og få
bremserne justeret uden båden på. Påløbsbremsen er jo netop påvirket af
tyngden, hvorfor at det bliver en helt forkert justering hvis man gør det
med båden på.
Jeg havde som nybagt bilist for mange år siden et kort bekendtskab med en
Ford Ranchero (amerikaner ladbil m. STOR V8 motor), som stort set ingen
vægt
havde på baghjulene, hvilket jeg fandt ud af en kold og glat vintermorgen.
Derfor lastede jeg den med nogle sandsække, og da jeg fjernede dem i løbet
af foråret hvor jeg i mellemtiden havde skiftet bremseklodser, så virkede
de
bremser slet ikke som de skulle......!

God fornøjelse

-Henrik

It has removed 52 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jørgen

Dato : 22-10-05 01:57

Hej Jan
Jeg har selv haft problemer med mine bremser.
Hvis du løfter hjulet fri fra jorden med en donkraft, vil det være muligt at
justere bakkerne ind til tomlerne. Når du samtidig drejer hjulet, mens du
skruer på justerskruen, vil du kunne mærke, hvornår bakkerne tager fat i
tromlerne. Bakkerne skal justeres helt ud til tromlen, men må ikke rører
denne. Denne måde at justere på skulle være tilstrækkelig. Det er i hvert
fald et forsøg værd. Jeg har selv justeret mine bremser på den måde.
Lykkes det ikke, kan du henvende dig til f.eks Haslev Trailer Center tlf.
56316525, hvor jeg selv har fået skiftet aksel m.m.
God arbejdslyst!
Hilsen
Jørgen