Skærme
Fijala 3554
Samsung 214T
Fra : Tveskaeg

Dato : 19-10-05 01:02

Den ser godt nok lækker ud.

21" med 8ms response time og 1600x1200. Efter specs
at dømme er den målrettet mod gamere.

Er der nogen der har et link til et review af den?

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 19-10-05 02:56

> 21" med 8ms response time og 1600x1200. Efter specs
> at dømme er den målrettet mod gamere.
> Er der nogen der har et link til et review af den?

Jeg er også på jagt. Jeg er 213T og er vældig glad for den, men 214T har de
specs, jeg oprindelig ville have haft.
Jeg kigger med her, men jeg har ikke set nogen reviews endnu.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-05 03:39

> 21" med 8ms response time og 1600x1200. Efter specs
> at dømme er den målrettet mod gamere.
> Er der nogen der har et link til et review af den?

Jeg har lige købt en, men kunne ikke rigtigt finde nogle reviews af den, men
jeg valgte den pga. 213T'erens gode omtale og 214'eren så ud til være næsten
den samme skærm, bare med forbedrede specifikationer. Det er en god skærm
med et ret flot billede og gode farver, og ghosting er der næsten ingenting
af. Hvis man leder efter det, kan man godt se lidt ghosting, men det er
langt bedre end hvad jeg har set på andre fladskærme. Lysstyrken er rigeligt
kraftig, og jeg har endda skruet lidt ned for lysstyrken for ikke at blive
blændet. Hvis skærmen står i et solfyldt rum er det dog rart med en god
lysstyrke, da det helst skal passe til lyset i omgivelserne.

Der er nogle få ting der irriterer mig en smule. Det er som om der er et
lille delay fra den modtager et billede, til det ses på skærmen. Det kan
f.eks. mærkes når man flytter musen omkring eller bruger tastaturet. Fra man
flytter musen, går der et lille stykke tid før cursoren reagerer. Det er
ikke ret meget, men det er der, og det er både på den analoge og den
digitale indgang. Jeg er ikke så vant til at bruge TFT-skærme, så jeg ved
ikke om det er normalt. Det har dog gjort brugen af musen noget mere
anstrengende og langsommere pga. den dårlige præcision. Jeg kunne forestille
mig at den forsinkelse ikke er et hit blandt hardcore gamere..

Til filmbrug er den ikke så god som en CRT monitor, da den, som alle andre
TFT-skærme, ikke kan vise sort. Man kan højest kalde det mørkegrå, og
kontrasten er jo også kun opgivet til 300:1. Problemet med sort er det
eneste der gør at den ikke er god til film, for farverne og responstiden er
der ikke noget i vejen med, så billedet bliver ikke mudret under hurtige
actionsekvenser.

Sidst, men ikke mindst, har jeg også haft et problem med DVI-forbindelsen.
Jeg tror næsten at det rettere er mit ATI grafikkort der er problemet, men
jeg er stadig ikke helt sikker. Hvis jeg slukker for skærmen eller trykker
på 'source' knappen, kan jeg ikke få billede på DVI indgangen igen, før jeg
skifter opløsning på computeren. Det er som om forbindelsen skal resettes
før den vil vise noget igen. Derfor er jeg nødt til at have det analoge
kabel tilsluttet, så jeg ikke risikerer at skulle styre computeren i
blinde..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 26-10-05 13:18

> [...]
> man flytter musen, går der et lille stykke tid før cursoren reagerer. Det
> er ikke ret meget, men det er der, og det er både på den analoge og den

Det har jeg også bemærket på min 213T og det er faktisk den eneste ting, der
irriterer lidt, selv om man ikke lægger mærke til det efter et stykke tid.
Jeg troede det var de 25ms, der er på 213'eren, men 214'eren skulle jo være
hurtigere. Jeg ved ikke hvad det kan være.