Ledige pladser på CMAS Nitrox Basic kursus~
Fra : mikmakmuk

Dato : 18-10-05 23:13

Hej Alle

Vi har et par ledige pladser på vores kommende Nitrox Basic kursus, der
løber af stablen d. 26/10 og 3/11 kl. 19:00-22:00 samt med dykning d. 5/11
kl.9:00-?
Interesserede kan kontakte undertegne på uddannelse@vskdyk.dk
Dem der ikke selv er interesseret i kurset, men kender nogen som kender
nogen som kender nogen der, ..... ..... ...., er selvfølgelig velkommen til
at henvise til undertegnede.
Nedenfor har jeg sakset en kort beskrivelse af kurset, lærebogsmateriale er
inkluderet i prisen.

Mvh. Mikkel Østergaard
Vedbæk Sportsdykkerklub www.vskdyk.dk

-------
Pris 800 kr + dyk
Basic Nitrox kursus er for dig der ønsker at udbygge dine færdigheder til
også at omfatte dykning med iltberiget luft. Her vil du lære om
forudsætninger og fordele ved at anvende med nitrox.

I teorien vil vi arbejde med de fysiske og fysiologiske forhold i
forbindelse med nitroxdykning samt planlægning - herunder forholdsregler,
brug af nitroxtabeller , gasanalyse og krav til dykkerudstyr.

Forudsætninger for at deltage:
.. CMAS one star diver eller tilsvarende uddannelse.
.. 25 dyk heraf mindst 4 dyk inden for de sidste 8 uger.
Kurset består af 2 aftener teori. og en dags dykning 26/10, 3/11 og 5/11.
Instruktør på kurset er Jan Rasmussen.
Tilmelding efter først til mølle princippet, max. 10 deltagere.
-------

Fra : Thomas VJ

Dato : 19-10-05 05:16

"mikmakmuk" <m.o.h@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> løber af stablen d. 26/10 og 3/11 kl. 19:00-22:00 samt med dykning d. 5/11

Maks 10 elever og en pris på 800 kr + dyk ... Til den pris må det da være
kommercielt og give et overskud. Jeg tager mindre for teorien til PADI EANx
og laver overskud med 1 elev ...

Denne gruppes fundats trænger til en revidering.
Det er i den grad konkurrenceforvriddende at "ikke-commmercielle"
dykkerklubber kan smide reklame for deres kurser her!

Hvad siger du Søren?

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-10-05 11:52

> [...]
> Det er i den grad konkurrenceforvriddende at "ikke-commmercielle"
> dykkerklubber kan smide reklame for deres kurser her!

Desværre nej, det er en ond verden vi lever i og selv klubber må betale
kommercielle priser efterhånden. Jeg tror ikke klubben tjener noget på det
som gør det fortjent til at blive kaldt kommercielt.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : mikmakmuk

Dato : 19-10-05 16:41

Lige for at præcisere.

Vi som klub tjener ikke en rød reje på det annoncerede Nitrox Basic kursus,
tvivlerne vil jeg med glæde præsentere for regnskabet efter endt kursus. De
800,- går ubeskåret til den instruktør fra DSF der underviser på kurset. VSK
er kursusarrangør da flere af vores medlemmer har udtrykt ønske om at
erhverve et Nitrox bevis. Hvor meget instruktøren fra DSF tjener på kurset
vil jeg ikke blande mig i, men da kursusmateriale og certifikater (250+175)
er indberegnet i prisen, holdt op imod at manden rent faktisk bruger to
aftener + en dykkerdag på kurset, kan vi vist godt blive enige om at det
ikke ligefrem er noget han bliver rig af.

Mvh Mikkel Østergaard

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-10-05 09:24

Thomas VJ skrev:
> Denne gruppes fundats trænger til en revidering.
> Det er i den grad konkurrenceforvriddende at "ikke-commmercielle"
> dykkerklubber kan smide reklame for deres kurser her!

Så må du foreslå en konkret ændring og ellers må du konsultere
ordbogen for at finde definationen af kommerciel jf. tidligere
diskussion! Jeg vil da personligt gerne have en præcisering af at
klubber gerne må poste men forretninger og dykkercentre ikke må, så
jeg ser frem til dit foreslag.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-10-05 14:29

Henrik Manley skrev:
> Desværre nej, det er en ond verden vi lever i og selv klubber må betale
> kommercielle priser efterhånden. Jeg tror ikke klubben tjener noget på det
> som gør det fortjent til at blive kaldt kommercielt.

Jeg tror klubbens samlede overskud på mit seneste nitrox kursus var
698 kr. så det er jo det helt store overskud vi hiver hjem der. Der er
vel råd til at købe en enkelt stol til undervisnings lokalet eller
1/4 af pæren til vores projektor..

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-10-05 16:54

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
> 698 kr. så det er jo det helt store overskud vi hiver hjem der. Der er
> vel råd til at købe en enkelt stol til undervisnings lokalet eller

Og ved at der er overskud, er det kommercielt.

Længere er den ikke, men da du jo selv er klub medlem synes du
selvfølgelig det er helt fint de laver kommerciel reklame her i gruppen.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-10-05 17:31

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Længere er den ikke, men da du jo selv er klub medlem synes du
>selvfølgelig det er helt fint de laver kommerciel reklame her i gruppen.

Jeg synes det er super, jeg synes i skal forsøge at ændre fundatsen eller
STFU.

http://www.danskguf.dk/shop/default.asp?ProductID=268

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-10-05 18:05

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det er super, jeg synes i skal forsøge at ændre fundatsen eller
> STFU.

Hvornår kommer du med seriøs argumentation ?

Eller måske skulle det formuleres på en bedre måde ?
Kan du komme med seriøs argumentation, imod hvordan ordet 'kommerciel'
er defineret i den ordbog jeg citerede fra i en anden tråd ?

Så længe du ikke kan det er det nærmere dig der skal STFU, for at bruge
din egen teenage agtige formulerings måde.

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 20-10-05 01:04

Kan ikke finde dit citat fra ordbogen, vil du ikke lige genopfriske vores
hukommelse.

Jan Rasmussen

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-10-05 16:47

Jan Kisak Rasmussen wrote:
> Kan ikke finde dit citat fra ordbogen, vil du ikke lige genopfriske vores
> hukommelse.

Hej Jan

Det kan du lige tro den kommer her:

'Men ifølge Politikens Ordbog fra 2001 (som ikke er helt forældet endnu)
betyder kommerciel enten : "som har at gøre med handel" eller "som
indbringer en fortjeneste"'

Og jeg mener begge tilfælde er gældne for en klub.

1. De har med handel at gøre, eftersom de har en vare, nemlig et
dykkerkursus + certifikat de sælger til en kunde.

2. Denne vare indbringer en fortjeneste, som mage her i gruppen selv har
indrømmet, f.eks. gør til kursus til deres instruktører, og til køb af
inventar m.m.

Disse ting gælder når man bare vil købe et kursus hos klubben, på det
punkt adskiller klubben sig overhovedet ikke fra et dykkercenter, som
gør præcis det sammen.

Forskellen kommer først på det tidspunkt man melder sig ind i klubben,
og så betaler kontigent osv, som jo netop er det der skal dække
inventar, videreuddannelse osv af medlemmerne m.m.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 22:33

Søren Reinke wrote:

> [...]
> "som indbringer en fortjeneste"'
>
> Og jeg mener begge tilfælde er gældne for en klub.

Hej Søren, difinationen kan man vel ikke argumentere imod, MEN jeg syntes at
du går i nogle små sko, for ud fra din ord bog er det ogs kommerciel når jeg
sælger mine gamle tør hansker, det har med en handel at gøre og jeg tjæner
penge på det, men det er de fleste aligevel enige om at det er helt okay,
hvis en klub køre et kursus for 12 elever og tjæner 600 kr på det så er der
jo ikke tale om et endlig overskud der er var at snakke om, de 50 kr pr mand
kan hurtig forklares ved slid på udstyr, så hvis det er de 600 du har ondt i
røven over så syntes jeg du skulle slappe lidt af, hvis det er fordi du selv
driver dykker center og er bange for at miste kunder, så syntes jeg også du
skal tage det helt rolig, klubber køre jo ikke kurser for "fremmedet", de
køre et kursus for klub medlemmerne og hvis der er 2 pladser ledig på et
sådanne kursus så invitere man nogle ude fra med for at fylde op, de få
kunder det kan stjæle fra centerene er da forsvindende lidt i forhold til
hvad en PADI center køre igennem af elever.

hvad er din grund til at blive så pist over dette indlæg, er det de 600, at
du bliver snydt for 2 kunder eller er du bare en regel rytter der vil brokke
sig ?

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-10-05 21:55

Hej Morten

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> penge på det, men det er de fleste aligevel enige om at det er helt okay,

Yeps, og det er faktisk heller ikke tilladt jævnført Fundats for denne
nyhedsgruppe:

'Enhver form for køb/salg/bytte-annoncering uden for markedsgrupperne
er uønsket.'

Taget fra http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk 'Overordnede
retningslinier for dk-hierarkiet. '

> [...]
> driver dykker center og er bange for at miste kunder, så syntes jeg også du

Jeg er software udvikler, så jeg mister eller tjener intet på det.

> skal tage det helt rolig, klubber køre jo ikke kurser for "fremmedet", de
> køre et kursus for klub medlemmerne og hvis der er 2 pladser ledig på et
> sådanne kursus så invitere man nogle ude fra med for at fylde op, de få

Det er muligt den klub du er med i gør det sådanne, men hvad jeg har
hørt fra andre klubber så udbyder de kurserne, og så melder folk sig
nogle gange ind imens de tager kurset. (Tænker her på * og ** kurser)

> [...]
> du bliver snydt for 2 kunder eller er du bare en regel rytter der vil brokke

Nej Det er ene og alene at reglerne for denne gruppe ikke tillader
kommerciel reklame, og det er kommercielt når klubberne sælger en vare
nemlig et dykkerkursus.

Enten skal alle måtte gøre dette, inklusiv alle dykkercentrene i landet,
eller ingen skal gøre det.

Hvis klubmedlemmerne ønsker at måtte reklamere her i gruppen, må de
indsende et forslag til dk.admin om dette og så kan de tage diskussion der.

Hvis du er interesseret i at vide mere om de danske nyhedsgrupper er det
her stedet at kigge: http://www.usenet.dk/

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 23:37

Søren Reinke wrote:

> Det er muligt den klub du er med i gør det sådanne, men hvad jeg har
> hørt fra andre klubber så udbyder de kurserne, og så melder folk sig
> nogle gange ind imens de tager kurset. (Tænker her på * og ** kurser)

det tror jeg faktisk ikke du har ret i, i vores klub og alle klubber jeg
kender til er en del af kursus prisen et halv eller et helt års kontigent,
for da instruktørene typisk arbejder fuldstændig gratis, så er der kun en
ting der multivere instruktør i dykker klubben, nemlig muligheden for at
lave nogle gode makkere og klub medlemmer.

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-10-05 06:21

>Og ved at der er overskud, er det kommercielt.

Det har intet med at gøre om der er overskud eller ej, en foretning er f.
eks. stadig kommerciel selvom den har underskud.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-10-05 16:47

Henrik Manley wrote:

> Det har intet med at gøre om der er overskud eller ej, en foretning er f.
> eks. stadig kommerciel selvom den har underskud.

Og så er deres reklamer for deres kurser altså imod fundatsen her i
gruppen

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-10-05 10:27

> [...]

>Længere er den ikke, men da du jo selv er klub medlem synes du
>selvfølgelig det er helt fint de laver kommerciel reklame her i gruppen.

Søren, har red barnet overskud på deres aktiviteter tror du? Har Amnesty
international overskud på deres aktiviteter? Greenpeace tror du de har et
overskud? Tror du ikke at alle disse organisationer laver millioner af
dollars hvert år?

Så hvis vi skulle følge din defination af hvad der er kommercielt så må vi
jo konkludere at førnævnte er kommercielle fordi ikke nok med at de har en
omsætning de har også fastansatte medarbejdere der får en løn. Det er derfor
jeg har prøvet at forklare dig at din defination af kommerciel ikke har
noget at gøre med resten af verdens defination. Disse førnævnte
organisationer er hvad man kalder NPO'er (non profit organisationer) og godt
nok har de en højere moralsk mission end din gennemsnitlige dykkerklub men
det ændre ikke ved at man kan sætte lighedstegn mellem hvad de laver og hvad
dykkerklubberne laver. Det handler nemlig om at der ikke skabes profit, du
kan se på det på denne måde, der sidder ikke en direktør for red barnet og
scorer kassen, har en lear jet og kører rundt i en rolls royce. Det er ikke
fordi de ikke kan finde ud af at tjene penge, for de har helt sikkert en
kæmpe omsætning men det er ikke meningen at nogen skal tjene penge på det.
Det administrative personale skal selvfølgelig have løn men organisationen
er findes ikke for at tjene penge.

Så håber jeg ikke det er alt for teenage agtigt for dig.

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-10-05 16:50

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
> international overskud på deres aktiviteter? Greenpeace tror du de har et
> overskud? Tror du ikke at alle disse organisationer laver millioner af

Okay så du sammenligner den lokale dykkerklub du er medlem af med en
velgørenheds organisation,

Som jeg forklarede til Jan, er der forskel på når klubben sælger en vare
nemlig et kursus, så er de kommercielle, og når folk er medlemmer så er
de en klub.

> [...]
> dykkerklubberne laver. Det handler nemlig om at der ikke skabes profit, du

Enig, men når klubben sælger en vare til folk der ikke er medlemmer og
måske heller aldrig bliver medlemmer, sælger de en vare på præcis samme
måde som enhver dykkerbutik.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-10-05 18:39

>Okay så du sammenligner den lokale dykkerklub du er medlem af med en
>velgørenheds organisation,

Nej jeg prøver at forklare dig hvad en NPO er.

>Som jeg forklarede til Jan, er der forskel på når klubben sælger en vare
>nemlig et kursus, så er de kommercielle, og når folk er medlemmer så er
>de en klub.

Hvad er forskellen på at sælge dykkerkursus eller en lotteriseddel eller en
buket blomster? Ingen. Mange NPO'er sælger ting, det gør dem ikke
kommercielle.

>Enig, men når klubben sælger en vare til folk der ikke er medlemmer og
>måske heller aldrig bliver medlemmer, sælger de en vare på præcis samme
>måde som enhver dykkerbutik.

Ja det er korrekt, men det betyder ikke at de er kommercielle, Amnesty
sælger blomster gennem interflora og de er ikke kommercielle. Du må forstå
at definationen af hvorvidt man er kommerciel eller ikke, ligger i
forretningsgrundlaget ikke i hvorvidt der er ansatte, varer, medlemmer eller
noget andet.

Jeg tror ikke du helt har forstået hvad forskellen er på kommerciel og
ikke-kommerciel men i det mindste har du nu rykket dig fra at alle
klubbernes kurser er kommercielle til at de kun er kommercielle når
deltagerne ikke er medlem af klubben. Fra mit synspunkt er det ligegyldigt
og især i forhold til fundatsen da du ikke har en jordisk chance for at
finde ud af om der deltager nogen der ikke er fra klubben, og det gør ikke
en forskel på om de er kommercielle eller ikke.
Så faktisk siger du at klubberne gerne må reklamere i gruppen så længe alle
deltagerne er medlemmer? Men inden man reklamerer så er alle deltagerne vel
medlem af klubben ellers havde man ikke behov for at reklamere og når man så
har optaget ikke-medlemmer på kurset via reklamen her i gruppen er der vel
ikke længere behov for at reklamere yderligere?

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-10-05 18:50

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
>

> Hvad er forskellen på at sælge dykkerkursus eller en lotteriseddel eller en
> buket blomster? Ingen. Mange NPO'er sælger ting, det gør dem ikke

Forskellen er den at Amnesty, Røde kors osv. er
velgørenhedsorganisationer. De bruger deres overskud på at hjælpe/rede
andre mennesker.

Men det gør dykkerklubberne jo ikke.

> [...]
> at definationen af hvorvidt man er kommerciel eller ikke, ligger i
> forretningsgrundlaget ikke i hvorvidt der er ansatte, varer, medlemmer eller

Igen er de en velgørenhedsorganisation, det er dykkerklubben ikke.

> [...]
> klubbernes kurser er kommercielle til at de kun er kommercielle når
> deltagerne ikke er medlem af klubben. Fra mit synspunkt er det ligegyldigt

Nej det har jeg hele tiden ment.

> og især i forhold til fundatsen da du ikke har en jordisk chance for at
> finde ud af om der deltager nogen der ikke er fra klubben, og det gør ikke
> en forskel på om de er kommercielle eller ikke.

Netop derfor skal denne form for reklame helt fjernes så vi slipper for
at se at dykkerklubben 'våd bag øret' nu for 17 gange i år afholder et
'et * kursus'.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-10-05 18:58

>Forskellen er den at Amnesty, Røde kors osv. er
>velgørenhedsorganisationer. De bruger deres overskud på at hjælpe/rede
>andre mennesker.

Det gør vel ikke en forskel på om man er kommerciel eller ikke.

>Netop derfor skal denne form for reklame helt fjernes så vi slipper for
>at se at dykkerklubben 'våd bag øret' nu for 17 gange i år afholder et
>'et * kursus'.

Jah men så er dit argument vel heller ikke længere at klubber er
kommercielle men at ikke-kommercielle foreninger osv. heller ikke må
reklamere i gruppen. Det er jo meget fint så skal du og dine ligesindede jo
bare ændre fundatsen.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-10-05 20:06

> [...]
> kommercielle men at ikke-kommercielle foreninger osv. heller ikke må
> reklamere i gruppen. Det er jo meget fint så skal du og dine ligesindede jo

Nu står der at man ikke må lave kommerciel reklame, og det gør klubberne jo.

SÅ det er vel dig der skal søge om at få det ændret så i må reklamere.

Problemmet nu er at klubberne ikke overholder fundatsen.

Dette er taget fra:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk Som er 'Overordnede
retningslinier for dk-hierarkiet'

--klip
tilbyde eller på anden måde promovere et produkt
eller en tjeneste, hvori afsender har økonomiske eller anden særlige
interesse, tillades ikke uden for de kommercielle grupper.
--klip

Og klubberne har økonomisk interesse i at afholde kurserne, flere af jer
har jo selv indrømmet overskudet bliver brugt til inventar, konferencer,
kurser, osv. til glæde for medlemmerne, men ikke for kursisterne (før de
bliver medlemmer)

Så Jonas, det er nærmere jeg der bryder reglerne, og derfor også jer der
skulle tage og overholde dem, eller søge om at få dem ændret :)

p.s. Gruppens fundats kan du læse her:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.dykning

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-10-05 21:09

>Nu står der at man ikke må lave kommerciel reklame, og det gør klubberne
jo.

Det er ikke kommercielt

> [...]
>har jo selv indrømmet overskudet bliver brugt til inventar, konferencer,
>kurser, osv. til glæde for medlemmerne, men ikke for kursisterne (før de

Jeg donerer pengene til trængende dykkere..

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 23:38

Søren Reinke wrote:

> Og klubberne har økonomisk interesse i at afholde kurserne, flere af

der er den forskæld at klubberne afholder ikke kursus for at tjæne penge, de
afholder det for at hjælpe medlemmerne, og hvis der så er et par ledige
pladser så kan man jo lige så godt fylde dem op, et komm. dykker center
afholder kurser udelukkende for at tjæne penge på kurset.

> jer har jo selv indrømmet overskudet bliver brugt til inventar,
> konferencer, kurser, osv. til glæde for medlemmerne, men ikke for
> kursisterne (før de bliver medlemmer)

det passer ikke kusisterne slider på udstyret, så der ved har de jo fået
noget for de små penge de ligger i inventar kassen.
så også her er du gal på den.

hvis det endelig pisser dig sådanne af at de sidste 2 på et kursus ikke er
medlemmer, så kan man jo bare sige at kan kan melde sig ind i XXX klub det
koster feks 600 for det første halve år og som melems gave får man et nitrox
kursus for 200,-

--
mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-10-05 07:12

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> koster feks 600 for det første halve år og som melems gave får man et nitrox

Nu gentager jeg lige mig selv, da jeg tror du må havde overset pointen:

'Det er muligt den klub du er med i gør det sådanne, men hvad jeg har
hørt fra andre klubber så udbyder de kurserne, og så melder folk sig
nogle gange ind imens de tager kurset. (Tænker her på * og ** kurser)
'

/Søren

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-10-05 08:48

>Nu står der at man ikke må lave kommerciel reklame, og det gør klubberne
>jo.

Nej de gør ikke, du mener som en af de få at klubberne er kommercielle.
Klubber er foreninger der ikke beriger nogle. Faktisk er alle DSF klubber
beskrevet som ikke kommercielle i deres vedtægter da de ellers ikke kan
optages i DSF.

>Igen ud fra definitionen i ordbogen er klubberne kommercielle, så deres
>reklamer er ikke tilladt i dk. nyhedsgruppernes hieraki.

Det er også forkert, det er dig der forkert tolker den definitionen som
kommerciel. Prøv at slå op under "ikke kommerciel" der vil du sikkert finde
foreninger. Jeg har ikke lige den ordbog så jeg kan ikke give dig side
numret.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 21-10-05 01:37

> [...]
>Forskellen er den at Amnesty, Røde kors osv. er
>velgørenhedsorganisationer. De bruger deres overskud på at hjælpe/rede

Jo, det gør de faktisk.
For at en klub kan komme ind under folkeoplysningsloven, skal der stå i
vedtægterne at et evt. overskud ved opløsning af klubben skal gå til
velgørende formål. Dette skal forhindre at man kan drive en klub med det
formål at skabe profit.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-10-05 06:59

Jan Kisak Rasmussen wrote:

> Jo, det gør de faktisk.
> For at en klub kan komme ind under folkeoplysningsloven, skal der stå i
> vedtægterne at et evt. overskud ved opløsning af klubben skal gå til
> velgørende formål.
'ved opløsning af klubben'

Så klubben kan reelt kører i hundredevis af år, uden af spendere en
eneste af klubbens kommercielt intjente penge til nogen form for
velgørenhed.

> Dette skal forhindre at man kan drive en klub med det
> formål at skabe profit.

Så længe klubben IKKE opløses kan den skabe alt den profit den ønsker på
de elever der køber et kursus, og overskudet bliver brugt på
uddannelse/udstyr osv. Igen dette har intet med velgørenhed at gøre.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 23:46

Søren Reinke wrote:

> Så længe klubben IKKE opløses kan den skabe alt den profit den ønsker
> på de elever der køber et kursus, og overskudet bliver brugt på
> uddannelse/udstyr osv. Igen dette har intet med velgørenhed at gøre.

ja og hvad så, det kommer de næste elever til gode og har i øvrit ikke en
skid med komm / non komm.
om en dykker klub er en velgørenhed org eller ej er jo fuldstændig
ligegyldig.

pointen er at i en klub er der ikke nogle personer der tjæner kassen,
overskudet (hvis der er et) går til fælles indkøb der kommer alle medlemmer
og kommende kusister til gode og det står en hver elev frit for at melde sig
ind hvis man ønsker del i dette over skud (altså nyde godt af klubben
udstyr)

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-10-05 07:11

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> ind hvis man ønsker del i dette over skud (altså nyde godt af klubben

Men det gavner ikke de kunder der bare køber et dykkerkursus og aldrig
har mere med klubben at gøre.

Fra : Kim Heigren

Dato : 24-10-05 16:46

For lige at komme med et lille indspark.

Jeg har oplevet at et medlem af en dykkerklub, under DSF, er blevet
ekskluderet fra klubben fordi han valgte at starte et dykkercenter.
Begrundelser fra bestyrelsens side var, at det var konkurrence drivende
virksomhed til klubben. I sammen ombæring blev andre medlemmer frataget
retten til at have tillidshverv fordi de valgte at arbejde som instruktører
i det pågældende center.

Mere kommercielt kan det vist ikke blive.

Jeg tror ikke på at der er en eneste klub i DK der ikke tjener penge på
deres kurser. Derfor må der også betragtes som Kommercielle.

Hvad pengene så går til er underordnet.

Hilsen Kim.

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-10-05 17:12

Hej Kim

Kim Heigren wrote:
> For lige at komme med et lille indspark.
>
> Jeg har oplevet at et medlem af en dykkerklub, under DSF, er blevet
> ekskluderet fra klubben fordi han valgte at starte et dykkercenter.

Hmm var det ikke lige Henrik der skrev af en klub ikke måtte være
kommerciel for at være medlem af DSF.

> [...]
> retten til at have tillidshverv fordi de valgte at arbejde som instruktører

Noget siger mig det ikke er den eneste klub der har det på den måde.

> Mere kommercielt kan det vist ikke blive.

Helt enig.

> Jeg tror ikke på at der er en eneste klub i DK der ikke tjener penge på
> deres kurser. Derfor må der også betragtes som Kommercielle.

Jeg kan ikke være mere enig.

> Hvad pengene så går til er underordnet.

Igen korrekt.

Mange tak for dit indlæg, det understreger jo bare at klubberne ikke er
og bliver kommercielle.

/Søren

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-10-05 21:58

> [...]
> virksomhed til klubben. I sammen ombæring blev andre medlemmer frataget
> retten til at have tillidshverv fordi de valgte at arbejde som

Kan vi få lidt kød på bordet så det ikke bare er løse rygter der bliver
spredt. Jeg er bekendt med at nogle har frataget medlemmer deres
tillidshverv i klubben fordi de blev kommercielle og det ikke var forentligt
med klubbens vedtægter.

> Mere kommercielt kan det vist ikke blive.
>
> Jeg tror ikke på at der er en eneste klub i DK der ikke tjener penge på
> deres kurser. Derfor må der også betragtes som Kommercielle.

Nævn en!

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Kim Heigren

Dato : 25-10-05 22:23

Hej Henrik.

Vi kan jo ikke have løse rygter til at florere.

Det var Holbæk Dykkerklub der valgte at ekskludere et af deres medlemmer med
nævnte begrundelse. Jeg selv fik besked om at jeg ikke måtte have
tillidsposter i klubben, da jeg havde tilknytning til det nye center.

Hilsen Kim.

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-10-05 06:43

> [...]
> med nævnte begrundelse. Jeg selv fik besked om at jeg ikke måtte have
> tillidsposter i klubben, da jeg havde tilknytning til det nye center.

Jeg kan godt huske sagen, han blev vist ikke ekskluderet pga. af at starte
et nyt center men fordi han modarbejdede klubben ved at prøve at få nogle af
klubbens medlemmer til at arbejde for sig. Det kan man ikke have, det kaldes
at være illoyal og fører normalt til øjebliklig fyring på en arbejdsplads.
Prøv at vende den om og tænk igennem om dykkercenteret vil have instruktører
der uddanner ved siden af ganske gratis.

Men det er nok et problem der vil komme meget mere af i fremtiden da
klubuddannelsen er ved at blive så tung at den har svært ved at hænge sammen
i klubregi.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Kim Heigren

Dato : 26-10-05 13:51

> Jeg kan godt huske sagen, han blev vist ikke ekskluderet pga. af at starte
> et nyt center men fordi han modarbejdede klubben ved at prøve at få nogle
> af klubbens medlemmer til at arbejde for sig.

Forkert husket!

Det kan man ikke have, det kaldes
> at være illoyal og fører normalt til øjebliklig fyring på en arbejdsplads.

Ja, på en arbejdsplads hvor der tjenes penge.
Hvis det er et problem for en klub at elever tager certifikat et andet sted
kan det jo kun være med baggrund i økonomi. Dermed må klubben have
økonomiske interesse og så er vi jo tilbage hvor vi startede.

> Prøv at vende den om og tænk igennem om dykkercenteret vil have
> instruktører der uddanner ved siden af ganske gratis.

Klart, et dykkercenter er en arbejdsplads for instruktørerne, det er en
dykkerklub ikke.

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-10-05 14:07

> Forkert husket!

Det tror jeg nu ikke det er.

> [...]
> sted kan det jo kun være med baggrund i økonomi. Dermed må klubben have
> økonomiske interesse og så er vi jo tilbage hvor vi startede.

Nej det behøver ikke at være en arbejdsplads, det kan også være i en klub
hvor man modarbejder klubbens interesser. I dette tilfælde at berøve klubben
for aktive medlemmer. Jeg er fuld af forståelses for at manden starter et
dykkercenter og tjener sine penge ved det, men forstår også hvorfor klubben
ekskluder ham. Havde han været uenig med det, kunne han jo have taget
eksklutionen op på førstkommende general forsamling i hans klub og få
medlemmerne til omstøde eksklutionen.

> Klart, et dykkercenter er en arbejdsplads for instruktørerne, det er en
> dykkerklub ikke.

Det jeg mente er at hvis det lykkes for ham at hverve instruktører i klubben
vil de ikke mere kunne bruges i klubben og dermed er han klart illoyal med
klubben.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 26-10-05 17:12

> [...]
> for aktive medlemmer. Jeg er fuld af forståelses for at manden starter et

Man berøver dem da intet.

Hvis klubben ikke skal uddanne deres medlemmer selv, så spare de de
eventuelle udgifter og slidtage de har, og får alligevel medlemmerne.
Endda uden at havde brugt tid og energi på dem først.

Samtidigt hvis de bliver uddannet af en instruktør der ikke kun kører et
kursus om året bliver det og uddannet bedre.

Alt i alt en win only situation.

> dykkercenter og tjener sine penge ved det, men forstår også hvorfor klubben
> ekskluder ham. Havde han været uenig med det, kunne han jo have taget

Det beviser bare klubben havde økonomiske interesse i at uddanne elever.

> eksklutionen op på førstkommende general forsamling i hans klub og få
> medlemmerne til omstøde eksklutionen.

Korrekt.

Og da klubben jo ikke er kommerciel som i jo forsøger at overbevise os
om, kan de intet havde imod deres instruktører får erfaring andre
steder, de giver bedre undervisning i den sidste ende, og derfor færre
problemmer.

> Det jeg mente er at hvis det lykkes for ham at hverve instruktører i klubben
> vil de ikke mere kunne bruges i klubben og dermed er han klart illoyal med
> klubben.

Og hvorfor ikke det ?

Hvor mange kurser kører sådanne en klub normalt ? Dem jeg kender der er
medlem i en klub siger et ** om året. Det giver sørme nogle særdeles
erfarne instruktører.

Igen klubben ville få bedre og mere erfarne instruktører hvis de arbejde
ved siden af også, det kunne vt. skaffe bedre priser på udstyr, en
aftale om at dem uddannet i dykkerfirmaet, bliver opfordret til medlemsskab.

Igen win only situation.

Og det beviser klubben her havde kommerciel interesse.

/Søren

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-10-05 21:11

Du køre i ring, slå nu hovedet et par gange i bordet og se om det ikke
hjælper.

Klubber er ikke kommercielle bare fordi de har økonomiske interesser, de to
ting at har intet med hinanden at gøre. Du har stadig ikke været i ordbog og
"ikke kommerciel" op.

Henrik Manley

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 23:55

Kim Heigren wrote:

> Jeg tror ikke på at der er en eneste klub i DK der ikke tjener penge
> på deres kurser. Derfor må der også betragtes som Kommercielle.

med alt respekt lyder det ikke som om du har ret meget forstand på forenings
livet i DK,

jeg har været involveret i flere dykker klubber rundt omkring i DK, og jeg
vil da ikke udtale mig om tingene ændre sig de store steder som feks i KBH,
men de steder hvor jeg har været kør tingne i bedste forenings ånd ALLE i
klubben , bestyrelse, instruktør osv arbejder totalt gratis, ulønnet og af
ren og skarg interasse. og klubben har ikke tjænt penge på de kurser de har
kørt, der imod har de tabt penge på det, hvis alt skal komme til alt. Når vi
pris satter et kursus, samler vi alle de udgifter vi har, her og nu, på
kurset, det vil sige bøger, kontigent til DSF, læge erklaring, logbog,
dykker tabel, udstedelse af certifikat til CMAS osv osv, når alt dette
lægges sammen så har vi en pris, det er det eleverne giver, så kommer alle
de mere usynelige udgifter som klubben æder, slid på båd, benzin til båd,
slid på traler, havne penge, leje af svømme haldt, slid på under visnings
mertriale, lys-varme til under visnings lokalet, slid på kompressore osv
osv, regner man alt dette sammen får man et pænt under skud pr elev. SÅ
DERFOR køre klubber ikke kurser for "fremmet", de køre det for deres
medlemmer for at få en god stor aktiv klub, og få glæde af de nye medlemmers
arbejds kraft og kontigent penge i mange år frem i tiden, at køre kurser i
dykker klubber er at invistere i fremtiden, men hvis man køre et kursus med
1 ledig plas så er det jo dumt ikke at fylde den op med en gæst, måske ser
han / hun hvor vidunderlig lige nettop vores klub er

mvh Morten

Fra : Lars

Dato : 19-10-05 21:38

Jonas Lüttichau skrev:

> [...]
> diskussion! Jeg vil da personligt gerne have en præcisering af at
> klubber gerne må poste men forretninger og dykkercentre ikke må, så

Hej

Det skal da være en smal sag!

3. Fundats:
Formålet med gruppen er diskussion af dykkerrelaterede emner,
så som:

- Diverse dykkertekniker
- Dykkerudstyr
- Sikkerhed ved dykning
- Kontakt til nye buddy's
- Gode dykkerlocations
- Udveksling af oplevelser i forbindelse med dykning
- Annoncering af dykkerbegivenheder

Gruppen er ikke beregnet til:

- Kommercielt køb og salg af dykkerudstyr. Vi henviser til
dk.loppemarked
- Annoncering af dykkerkurser. Vi henviser til at undersøge
lokalområdet for dykkerklubber og -centers aktuelle kurser

Hvem skal sådanne sandes til?

Hilsen
Lars K.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-10-05 21:57

Lars skrev i Message-ID:
<1129754275.998120.62180@g49g2000cwa.googlegroups.com>:

> Det skal da være en smal sag!

Nej. Der skal meget for at ændre fundatsen for en nyhedsgruppe.

Spørg om detaljer i dk.admin

Personligt mener jeg godt, at det kan diskuteres om gruppens fundats er
tidssvarende.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 21-10-05 10:24

Søren Reinke wrote:

> [...]
> de elever der køber et kursus, og overskudet bliver brugt på
> uddannelse/udstyr osv. Igen dette har intet med velgørenhed at gøre.

Forskellen er at en kommerciel virksomhed drives for at berige et eller
flere enkeltindivider (virksomhedens ejere), der frit kan disponere
over den opnåede profit.

Til forskel herfra har du en demokratisk-styret ikke-kommerciel klub,
hvor intet enkeltindivid beriges ved klubbens drift, og hvor indkomne
midler skal anvendes i overensstemmelse med det formål der er
nedfældet i klubbens vedtægter (for en dykkerklub typisk fremme af
dykkersporten).

Bemærk at dette er lovreguleret, idet kommercielle virksomheder (med
en vis omsætning) er pligtige til at være momsregistrerede.

Distinktionen kommerciel/ikke-kommerciel har intet at gøre med om der
anvendes midler til velgørenhed.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 24-10-05 22:53

Søren Reinke wrote:

> Jeg kan ikke være mere enig.

I DIF's love, lovregulativ 1, § 2, angives et såkaldt
foreningsbegreb hvor der bla. er fastsættes

Stk. 8. En kommerciel virksomhed kan aldrig optages.

Du må altså skynde dig at anmelde samtlige disse virksomheder til
DIF, så de kan blive smidt ud af DSF og dermed af DIF. For grunden til
at de endnu ikke er smidt ud er selvfølgelig, at DIF endnu ikke har
opdaget hvad der foregår. Grunden kan umuligt være, at du ikke har
forstået det juridiske begreb kommerciel virksomhed (bemærk det
JURIDISKE begreb "kommerciel virksomhed" og ikke det dagligdags begreb
"kommerciel" som du slår op i en ordbog over det danske sprog)

Nu er jeg heller ikke selv jurist. Men så vidt jeg forstår er det
kriterie som bla. Told og Skat lægger til grund, at der er tale om en
aktivitet der er startet med det primære formål at opnå en
indtjening, og med realistiske planer og muligheder for at opnå
indtjening.

I den dykkerklub, hvor jeg selv er medlem, står der i vores vedtægter
noget om at fremme dykkersporten og ikke et ord om at tjene kassen. Vi
er da heller ikke smidt ud af DIF endnu. Og Told og Skat har heller
ikke med lovgivninge i hånden krævet os momsregistreret.

Jens Olsen (der er frygter at nogle må få klemt tæerne af de små
sko)