Vintersnorkling i open cell dragt
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 18-10-05 02:08

Er brændt varm på tanken om at gennembryde isen ved Hornbæk Plantage iført
en open cell dragt a la Picasso Dark Thermic 7 mm, set hos
http://www.dkdiver.dk/ til 2.600.

Men er samtidig stærkt i tvivl. Badede igennem sidste år, hvilket udviklede
sig til en kontaktsport - fabelagtig sprinttræning at hoppe i vandet 12
meter fra nærmeste stige nytårsaften - men jeg har aldrig prøvet at snorkle
i skidtet efter november måned (bruger i øjeblikket en 3mm surfervåddragt).

Så jeg efterlyser dels
- Erfaringer med open cell tøjet - det er vist noget med at smøre sig ind i
glidecreme, inden man penetrærer halskraven?

- hvilket udstyr skal jeg have ud over dragten til vintersnorkling?

- Vidnesbyrd om at der rent faktisk er fiskeliv i 2-8 meters dybde.Oktober
har budt på væsentlig flere flade, torsk og sølvtøj end sommeren, men jeg
fisker da normalt efter torsk på mindst 30 meters dybde i januar!?

- Løfter om at huden retablerer sig efter flere timers ophold i
saltvand/shampoo . . . eller ligner jeg mumien, når jeg møder på arbejde?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 18-10-05 13:27

Overvej evt. Picassos BioThermic teknologi (et bestemt lag
isolationsmateriale ovenpå opencell'en, så man ikke behøver sæbe) eller
kopier af samme princip, det isolerer lige så godt som opencell. Til efter
november er 7mm et umiddelbart must, 5mm bliver for koldt. Den Dark Thermic
du nævner har Biothermic på opencell'en, så egentlig burde du ikke behøve
sæbe.

Derudover handsker og sokker! Gerne 7mm på fødderne, mindst 5mm på hænderne,
helst trefingerhandsker. Dvs. jeg har selv i årevis dykket med 3mm femfingre
hele året uden problemer, men andre har jeg hørt brokke sig højlydt over
døde fingre, så det kan være jeg er speciel lige der.

Min erfaring med opencell og sæbe på kroppen er at man skal skylle sig selv
efter i bruseren bagefter (det gør man jo nok alligevel med de lave
temperaturer man dykker i!).

Check også:
http://www.hfk.dk/omfridykning/tipsogtricks/factsomdragter.htm

Evt.:
http://www.hfk.dk/omfridykning/fridykkerture/aarets_sidste_dykkertur.htm
Folk her dykkede både i opencell og biothermic. Vi var så godt nok kun i i
40 min., men det var fedt!

Christian Engelbrecht

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 22:52

> http://www.hfk.dk/omfridykning/fridykkerture/aarets_sidste_dykkertur.htm

Vi havde det sku sjovt den gang, Chris.

Desværre har jeg ikke været i vandet i over et år, hverken med eller uden
flasker, men måske er det historier som disse der skal til at få mig i
vandet igen...

I øvrigt skal det siges at jeg dykkede i en 5mm picasso dragt med 7mm
bukser. Det var p.... koldt, men det var dog ikke så galt at det ikke lod
sig gøre.

Hvis jeg husker rigtigt så var vi i vandet i ca. 15 minutter og lavede 3-4
neddykninger til 10m. Det blev først rigtigt koldt da vi kom op på land bag
efter.

Mvh.
Jesper Juul Pedersen
(den lille hvide fridykker)

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 24-10-05 23:34

"Jesper Juul Pedersen" <spam> wrote in message

> Vi havde det sku sjovt den gang, Chris.

Åh ja, det var tider. Tænk at det kan være så fedt ikke at kunne mærke sine
tæer ordentligt får to timer efter at man er kommet op.

> Desværre har jeg ikke været i vandet i over et år, hverken med eller uden
> flasker, men måske er det historier som disse der skal til at få mig i
> vandet igen...

Sidst jeg selv var i vandet, var sidste april, men til gengæld var det også
i Rødehavet.
Vi må til det igen på et tidspunkt. En gang dykker, altid dykker.

> [...]
> neddykninger til 10m. Det blev først rigtigt koldt da vi kom op på land

Jeg husker det som noget længere, men det kan være det siger noget om
dykket...

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 20-10-05 06:57

C. H. Engelbrecht wrote:
> [...]
> http://www.hfk.dk/omfridykning/fridykkerture/aarets_sidste_dykkertur.htm
> Folk her dykkede både i opencell og biothermic. Vi var så godt nok

Yderst nyttig info, takker.

Er det det værd . . . er der liv?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 20-10-05 12:52

> Yderst nyttig info, takker.
>
> Er det det værd . . . er der liv?

Jeg lagde mærke til en fisk eller to. Ikke noget stort nok til at harpunere,
men de var der.