Exel: =MIN()
Fra : MP

Dato : 15-10-05 18:22

Jeg har en kolonne, hvor der hver uge bliver indtastet et tal.
I en celle skal man hele tiden kunne se det mindste af de
indtastet tal.
Men indtil at alle cellerne i kolonnen er indtastet vil der kun stå 0.
Hvordan undgår man, at de celler som er tomme kommer med
i formelen.

Michael

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 15-10-05 20:27

Hej Michael

Prøv denne formel, og husk at afslutte med: ctrl+shift+enter (matrix)
Formlen vil herefter starte og slutte med {}

=MIN(IF(A1:A65535<>0;A1:A65535))

if = hvis

bemærk at den sidste celle ikke er medtaget.
Hvis jeg medtager den, så går det galt, hvorfor ved jeg ikke rigrig.
Jeg tror det er fordi vi så går fra celler til en kolonne, men læg ikke for
meget i mit gætværk.

En celler er IKKE tom, hvis tallet 0 forefindes i cellen.
En tom celle indeholder ikke noget, derfor tom.

Jørgen Bondesen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 15-10-05 23:47

Den 15 okt 2005 skrev Jørgen Bondesen i
dk.edb.programpakker.ms-office:

> =MIN(IF(A1:A65535<>0;A1:A65535))
>
> En celler er IKKE tom, hvis tallet 0 forefindes i cellen.
> En tom celle indeholder ikke noget, derfor tom.

Hvis cellerne indeholder positive tal, men en enkelt indeholder et nul,
hvilket resultat skal der så komme ud af det? Nul, ikke?

Skal det så ikke være:

=MIN(IF(A1:A65535<>"";A1:A65535)) ?

(stadig som matrix)

Lars Klintholm

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 16-10-05 08:02

Hej Lars

Hvis en celle ikke indeholder noget (tom) mener jeg denne formel er
tilstrækkelig:

=MIN(A1:A65534)

eller er der noget jeg har overset.

Og så må Michael fortælle nærmere om det "mystiske" 0.
Er der tale om et "rigtigt" 0 eller er der tale om en formel eller noget
helt tredje?

Jørgen Bondesen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 16-10-05 09:55

Den 16 okt 2005 skrev Jørgen Bondesen i dk.edb.programpakker.ms-office:

> Og så må Michael fortælle nærmere om det "mystiske" 0.
> Er der tale om et "rigtigt" 0 eller er der tale om en formel eller
> noget helt tredje?

OK, der er vist også noget i spm. jeg ikke har forstået
Lars Klintholm

Fra : MP

Dato : 18-10-05 16:45

Min fejl, (fejl 40) jeg havde kludderet rundt i det med mine kolonner.
Det virker nu som det skal.
Ellers mange tak for hjælpen.

Michael

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 18-10-05 19:43

Hej Michael.

Sådan gør alle rigtige mænd.

Velbekommen.

Jørgen Bondesen

Fra : L.E.P.

Dato : 16-10-05 12:50

Sat, 15 Oct 2005 19:22:24 +0200, skrev "MP"
<michael@peukerSLETDETTE.dk> :

> [...]
>Men indtil at alle cellerne i kolonnen er indtastet vil der kun stå 0.
>Hvordan undgår man, at de celler som er tomme kommer med

Kan det være fordi der rent faktisk står et 0(nul) i en - eller flere
- af cellerne i kolonnen, men at du ikke kan se det fordi du har
indstillet Excel til ikke at vise 0-værdier?

Hvis en celle ikke skal regnes med, skal den være tom.

Hilsen Lars