Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe cs - save for web
Fra : CanonKnud

Dato : 14-10-05 19:37

Hvis jeg forsøger at "save for web" af et ucroppet billede fra mit eos 350d,
protesterer Adobe cs, og siger billedet ikke er egnet til web, selvom det vel
nærmest er meningen at man bestemmer billedets endelige størrelse i denne
funktion. Jeg er klar over at det har forbindelse med billedets størrelse, for
dialogboksen kommer ikke frem ved billeder fra mit 300d.
Men det irriterer mig med dette ekstra klik, er der nogen der kan fortælle hvor
man kan ændre den indstilling der bestemmer hvor stort et billede må være
før det er for stort "til Web" ?
På forhånd tak, Knud

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-10-05 12:35

"CanonKnud" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor
> man kan ændre den indstilling der bestemmer hvor stort et billede må være
+++++++++++++++++++++

Du er sikker på at det er størrelsen og ikke filnavnet?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : CanonKnud

Dato : 15-10-05 14:21

> Du er sikker på at det er størrelsen og ikke filnavnet?
>
> --
> Mvh. Jørgen Nielsen.
> Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Helt afgjort, jeg bibeholder næsten altid originalnavnet, også når jeg
gemmer andre formater i samme mappe. Helt præcis skriver den:

The image exceeds the size Save for Web was designed for. You may
experience out of memory errors and slow performance. Are you
sure you want to continue?

På husets 3 pc'er er der ingen problemer når man klikker ja og
fortsætter, omend det går langsommere med de stor filer.
mvh Knud

Fra : Asboe

Dato : 15-10-05 15:22

CanonKnud skrev i <434ffac3$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> [...]
>man kan ændre den indstilling der bestemmer hvor stort et billede må være

"Save for Web" er et plugin i Photoshop, som ikke er lavet til store
filer! så det kan ikke ændres.

Jeg ville ændre på rutinen og beskære billedet først (ændre
størrelsen), for derefter at bruge "Save as"
Den er noget hurtigere og kan håndtere store filer - incl preview!

Alternativt kan du bruge ImageReady, men her har du en 40MB
begrændsning på fil-størrelsen!

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : CanonKnud

Dato : 15-10-05 18:28

:
[...]
: --
: Hilsen Asboe
: Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Tak for forklaringen.
Save for web bruger jeg til, som den siger, web. Og det er rart at
kunne lave et billede der passer præcis i en ramme der har en bestemt
størrelse, og kunne vurdere kvaliteten samtidig, og kollager over 40mb
er dagligkost, så Imageready er udelukket.
Rutinen i "save as" kender jeg godt og bruger hvis jeg laver/beskærer
mange billeder til fotofremkaldelse, men her kan man kun se hvor store
de er i MB/KB, ikke i pixels, og at beskære dem først i den rigtige
pixelstørrelse, synes jeg er lidt tricky, men selvfølgelig muligt.
mvh Knud