Honda Camino
Fra : Arne Jensen

Dato : 13-10-05 17:14

Hej Alle

Efter i mange år ikke og have gjort meget i knallerter har jeg for en
rimelig penge (150 kr) erhvervet mig "subj"

Umiddelbart vil den ikke starte hvilket vel hænger meget godt sammen
med prisen.

Jeg har købt en ny tændrørshætte og et lidt varmere tændrør (bp6hs) og
der er virkeligt fin gnist, så umiddelbart tror jeg ikke det er noget
med tændingen.

Jeg har på skøn vurderet kompressionen og umiddelbart virker den
faktisk rigtig god.

Mig umiddelbare gæt er at tændrøret er for varmt/koldt eller
karburatoren møgbeskidt.. Nu er det bare at jeg ikke rigtigt kan se
mig ud af nogen nem vej til karburatoren. Er man virklig nødt til at
skille halvdelen af skidtet ad for at komme til den?

Gode råd og impulser modtages med tak.

Arne Jensen

Fra : Thomas B

Dato : 14-10-05 12:46

"Arne Jensen" <Anden@dammen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alle
>
> rimelig penge (150 kr) erhvervet mig "subj"

En ganske ok pris.

> karburatoren møgbeskidt.. Nu er det bare at jeg ikke rigtigt kan se
> mig ud af nogen nem vej til karburatoren. Er man virklig nødt til at
> skille halvdelen af skidtet ad for at komme til den?

Hvis det var mig ville jeg starte med at skille hele knalleret af. Og gennem
gå alt. stelforbindelser: se om der er rust i tanken. nyt benzinfilter hvis
det sidder på den. benzinslanger udskiftes. Nu ved jeg ikke om der er
membran på sådan en knallert. smør kabler rens bremsenøgle osv osv....

Hvis det er en knallert der skal køre om vinteren og man ikke har ordenlig
plads til at lave knallert på. så er det en kold fornøgelse at stå i kulden
og lave sådan nogle ting.

Det koster noget tid men i længden er det også det man bliver gladest for.

Mvh. Thomas

Fra : Carsten Lorenzen

Dato : 14-10-05 15:07

> [...]
> mig ud af nogen nem vej til karburatoren. Er man virklig nødt til at
> skille halvdelen af skidtet ad for at komme til den?

Har selv haft sådan en i mange år, DEJLIG knallert. Og den accelerer superb
pga. variomatikken.

Jeg tror også det er noget med karburator delen der fejler. Prøv at holde et
stykke papir forand tændrørs hullet, og trin jok et par gange rundt på
pedalerne og se om der kommer noget.

Tror ik dit tændrør er for koldt/varmt.

Du behøves ikke at adskille hele knallerten. Du kan afmontere
bagstøddæmperne og så løfte knallerten så langt op at du kan få en unbraco
ned og pille karburatoren af. Men det er fumlet. Så jeg vil anbefale at du
afmonterer motorophængsbolten foran, og bagstøddæmperne. Kan ikke huske om
der er mere (evt. kablerne til strøm og karburator etc.), så har du
knallerten i 2 dele. Hvor den ene er hele baghjul og "bagtøjet" sammen med
motoren. Så kan du fint komme til det hele. Rens karburatoren og stik noget
ståltråd gennem alle dyser og små kanaler, og så tjek om membranen virker
som den skal og slutter tæt til blokken. Hvis du suger fra karburator siden
skal den lukke helt tæt. Puster du fra samme side skal den åbne. Prøv også
uden udstødningen, hvis den nu skulle være helt tæt!

PS: Piller du plumben ud i studsen over membranen har du 12mm indsugning
hele vejen. Med en virkende variomatik har du en meget frisk knallert der
går over 60 km/t og følger en hel del nyere scootere.

Hvordan ser den ellers ud? Er det modellen med lygtehus eller lygten ovenpå
forgaflens top? Farve etc? Evt. billede ville friske minder frem

BTW, hvis den kører, tjek om varioen virker. Det gjorde den ikke på min da
jeg fik den, pga. fuldstændig slidte ruller. (de var helt firkantede og
smalle)

--
Mvh.
Carsten Lorenzen

Fra : Arne Jensen

Dato : 15-10-05 08:06

On Fri, 14 Oct 2005 16:07:08 +0200, "Carsten Lorenzen"
<pfft@adslhome.dk> wrote:

>"
>Har selv haft sådan en i mange år, DEJLIG knallert. Og den accelerer superb
>pga. variomatikken.

Honda har jo altid lavet nogle glimrende knallerter og så vidt jeg kan
vurdere er prisen på reservedele til at komme over.

>Tror ik dit tændrør er for koldt/varmt.

Tror heller ikke selv det er problemet.

> [...]
>skal den lukke helt tæt. Puster du fra samme side skal den åbne. Prøv også
>uden udstødningen, hvis den nu skulle være helt tæt!

Jeg tror løsningen bliver at jeg tager den over på mit arbejde hvor vi
har et godt værksted så det bliver nemmere at arejde med den.

Der sidder desuden en ventil? i topstykket der går til et lille
håndtag.. Hvad er formålet med den?

>PS: Piller du plumben ud i studsen over membranen har du 12mm indsugning
>hele vejen. Med en virkende variomatik har du en meget frisk knallert der
>går over 60 km/t og følger en hel del nyere scootere.

Havde en honda amigo for mange år siden.. Den løb også meget stærkt:)

>Hvordan ser den ellers ud? Er det modellen med lygtehus eller lygten ovenpå
>forgaflens top? Farve etc? Evt. billede ville friske minder frem

Altså.. Den er en smule hærget.. blandt andet er pedalerne pillet af
og erstattet af fodhvilere, så den skal løbes igang.. Eller startes
med en boremaskine med en top på:)
Stellet er blåt mens resten er malet i crom. Desuden er der lavet et
par ganske solide fodplader af alu i stedet for det plastik der
normalt sidder over motoren.. Men det er lavet ganske pænt og jeg
købte den fordi prisen var så rimelig.. Man kan vel rimeligt vis sige
at indtil nu står den mig i 200 kroner så den økonomiske katastrofe er
til at overse hvis ikke jeg får den til at køre.

Jeg har desværre ikke noget digitalkamera men modellen er som denne:
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=54379
Dog langt fra så pæn!

>BTW, hvis den kører, tjek om varioen virker. Det gjorde den ikke på min da
>jeg fik den, pga. fuldstændig slidte ruller. (de var helt firkantede og
>smalle)

Jeg regner under alle omstændigheder med at skifte ruller, da det nok
næppe er blevet gjort igennem længere tid idet den har været brugt til
en ung knægt der har kørt i faderens have indtil den nægtede at
starte.

Iøvrigt tak for de gode input både til dig og Thomas.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Jensen

Dato : 16-10-05 12:49

Så kom der liv i skidtet.

Hvor finder man så en vario ovs. til sådan et gammelt dyr uden at det
koster spidsen af en jetjager?

Mvh
Arne

Fra : Carsten Lorenzen

Dato : 16-10-05 13:11

> Så kom der liv i skidtet.
>
> Hvor finder man så en vario ovs. til sådan et gammelt dyr uden at det
> koster spidsen af en jetjager?
>
> Mvh
> Arne

Ved ikke om man kan få en vario til den, mener jeg har set en tunings vario
fra malossi eller polini en gang på en hollandsk side, original har jeg
ingen set i lang tid. Du kan ikke nøjes med kun at skifte rullerne? Kan være
du kan finde nogle fra en scooter der passer.

Hvad var løsningen på problemet?

Og til dit spørgsmål i den anden tråd, så er den ventil i topstykket et
dekompressionsventil, når du skubber den i gang kan du holde knappen inde,
så er den lettere at skubbe, er du oppe i farten slipper du knappen og
starter. Du bruger den også som slukknap.

--
Mvh.
Carsten Lorenzen