Saivo??
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-10-05 15:02

Hej,

Ørestads dykkerklub dykker et vrag de kalder Saivo men da det ikke figurerer
på vrag.dk tænkte jeg at det havde et alternativ navn?!

Nogen der har dykket på det og ved hvor smadret det er?

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-10-05 15:39

Det hedder MS Saivo og har heddet det fra start til slut. Allan Jensen har
slået det på ekkolodet, men pga dybden var det vist ikke særligt attraktivt
for ham.
Det er opret, med bunden på 68m. Dykkedybden er 54 til 60m. For det meste
intakt, stort og spændende. Snuden er bukket nedefter, da den gik ned
hamrede den det i havbunden først. Hoppede op en enkelt gang og lagde sig
derefter til hvile.
Du kan læse mere om hende i næste nr af DYK. (nummeret efter rejse
specialen)

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-10-05 10:00

.....ja det er sandt nok hvad Johnny skriver, vi fandt vraget i 1994 og
dykkede kun få gange på agterdelen af vraget, hvor det er højst. Her blev
der bjærget et stort flot rat, som nu hænger i en Sjællandsk klub, samt
maskintelegrafen og et par gyrokompasser.

Da vi lige siden har fundet mange andre vrag, på lavere dybde og vi på
fotografier af Saivo kunne se, at klokken var relativ lille og uden navn,
har vi simpelthen vurderet at udbyttet ikke ville kunne stå mål med
anstrængelserne. Derfor er vraget blevet valgt fra som dykkemål.

Hvis man vil dykke dybt (50m+) i det område, så er damperen Venersborg,
eller Minestrygeren meget bedre.

mvh. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-10-05 09:37

> Hvis man vil dykke dybt (50m+) i det område, så er damperen Venersborg,
> eller Minestrygeren meget bedre.
>
> mvh. Allan Jensen

Hvorfor kan du egentlig bedre lide Venersborg som dyk ?
Den er jo en del mindre end Saivo.
Er det mere stemningsfuld, eller hur ?

Selvom at man siger at størrelse ikke betyder noget, i anden aktivitet. Så
er det da lidt sjovt at svømme rundt på noget der er større end en robåd.

mvh
JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-10-05 10:07

......forresten, så skyldes skaderne i stævnen, at Saivo kolliderede frontalt
med tankskibet "Winward Island" på 12.000 brt. (så vidt jeg husker).

Jeg mener ikke man behøver komme meget dybere end 45 meter, hvis man holder
sig på agterenden af vraget.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-10-05 08:48

Skaderne der er i stævnen stammer íkke kun fra Windvard. De første 10m af
stævnen er bukket 80 gr nedefter, det er tydeligt at det er enorme kræfter
der har været på spil der. Klokken var ca 40-45cm høj og lå lige på kanten
til at dejse ned i afgrunden på snuden af knækket og du har ret, der var
ingen skibs navn i den.
Jeg har en rimelig lang beretning om hvordan at, da kollisionen var sket,
der blev sendt en mand frem for at pejle vandstand i forpik. Loddet gik bare
ret igennem og det var tydeligt at bundpladerne var blevet flået fra
hinannen der. Han berettede også om at et anker manglede (blev senere fundet
ombord på Windward) Dvs at den del der nu er bukket nedefter, var intakt
efter sammenstødet. Når man plasker rundt derude, er det lidt ligesom et
vægdyk. Brudfladen / bukkestedet er meget skarpt.

I samme beretning fortælles det også om hvordan at skibet gik ned første
gang, standsede, og hoppede op med bagenden igen. Derefter lagde den sig til
hvile.
Jeg har kun 2t 45min på vraget, men profilerne har hele tiden været beregnet
som 60m for mit vedkommende. Når du svømmer langs dækket så er man på 63-64,
men det kompenceres når man begynder at gå op ad overbygninger. Der rammer
man ca 50m i toppen. Jeg har på 3 dyk koncentreret mig hver især om stævn,
midtskibs og agterende. Nogle valgte at holde lidt mere afstand og beregnede
derfor dykkene som 55m profiler. Kunne ikke rigtigt forestille mig at det
ville være en særlig stor visuel oplevelse hvis man skulle nøjes med at
dykke 45m på den. Det er sjovere at have nok dybde til at kunne stikke
hovedet indenfor. Med mindre man har en hals som en giraf, så bliver det
svært fra den dybde.

Fra : Allan Jensen

Dato : 14-10-05 09:58

Ja ja, jeg har også søforklaringen, dykkerrapport, m.m. Heri fremgår
samtidigt, at var skibet ikke blevet så beskadiget ved kollisionen, var det
ikke blevet nær så ødelagt ved anslaget mod havbunden.

til at dejse ned i afgrunden på snuden af knækket og du har ret, der var
ingen skibs navn i den.<<

Ja der kan du se, lille og uden navn. Men det er selvfølgelig ok hvis man
ikke har så mange

mvh. Allan J.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-10-05 11:04

> Ja der kan du se, lille og uden navn. Men det er selvfølgelig ok hvis man
> ikke har så mange
>
> mvh. Allan J.

Jeg så den jo helst ligge uforstyrret på samme sted, men idealister finder
sig ofte i mindretal.
Men nu hvor vi er ved emnet, hvor mange skibsklokker har du egentlig fundet
/ bjærget ?
Det er jo ikke første gang du laver en sådan reference, så hvad med lidt
kolde fakta.
Det er jo ikke en position og det at finde klokker er jo noget som du er
stolt af, så det kan vel ikke være dig imod at berette åbent og ærligt
omkring.

mvh
JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 14-10-05 11:55

.....se sådan på det Johnny, at du nu er den eneste i hele verden, som har
undervandsfoto af den klokke - det er da ok, er det ikke? Blev klokken
liggende på vraget, havde snart gud og hver mand billeder af den.

Jeg har ellers stor respekt for dykkere, som lader tingene blive på vragene.

Med hensyn til vragfund, så er det ikke noget jeg vil offentliggøre her, men
jeg skal fortælle dig det over en øl en dag. Men den største, er 55 cm. høj
og vejer lige knap 100 kilo.

Jeg bliver ikke stolt over at finde en klokke, bare meget, meget glad. Men
jeg kan da godt blive lidt stolt, når alt arbejdet med at lede efter nye
vrag lykkes - at finde og identificere dem, sammen med gode venner. Så går
alt op i en højere enhed.

mvh. Allan J.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-10-05 14:51

> ....se sådan på det Johnny, at du nu er den eneste i hele verden, som har
> undervandsfoto af den klokke - det er da ok, er det ikke? Blev klokken
> liggende på vraget, havde snart gud og hver mand billeder af den.

Nej, der er _ingen_ der har undervands foto af klokken på sit sidste
hvilested. Det var tydeligvis meget vigtigt at klokken kom op fra det
destruktive element, så hurtigt som overhovedet muligt. Jeg undlod at spilde
film på processen, da klokken nåede overfladen.
På samme vis gætter jeg på at der ligeledes ikke er nogle der har billeder
af maskintelegrafen og kompasset stående på broen.

Nathuset fra kompasset, da det nåede overfladen viste sig som et bulet og
hullet stykke gammelt blik. Dernede var det et nathus, med tegn fra tidens
tand. Her oppe er det et stykke gammelt skrot.

Hvorfor blev det bjærget ? Jeg gætter på at ham der bjærgede nathuset var
misundelig på sin makker. Til hvilken han tabte kapløbet om at nå frem til
klokken med 8-10 sekunder. Et par måneder senere spurgte jeg ham om der var
blevet gjort noget ved nathuset. Svaret var "nej det kommer jeg ikke til at
gøre, den skal bare være som den nu engang er"

Saivo var på ingen måder et historisk skib, ligesom 99,9 % af alle de andre
skibsvrag der ligger rundt omkring. Blot kunne hun have været et skidegodt
dyk med mange af de detaljer der mangler ved størstedelen af de andre vrag.
Nu må man klare sig uden de mest eftertragtede dele (og disse dele, er jo
egentligt kun tillagt en kunstig værdi af souvenier jægere)

Jeg har ikke lige været i Holbæk for nyligt og har egentlig ikke planer om
det i den nærmeste fremtid. Men hvis man spørger, tror du så de kan fortælle
historien om Saivo, eller er det historien om hvordan man brugte nogle dyk
på at vride, skrue, save og løfte nogle genstande fra et vrag de dybest set
var ligeglad med ?

> [...]
> men
> jeg skal fortælle dig det over en øl en dag. Men den største, er 55 cm.

Den står forhåbentlig på en _meget_ solid hylde

> [...]
> vrag lykkes - at finde og identificere dem, sammen med gode venner. Så går

Vi har jo begge denne tåbelige interesse med at dykke rundt i kolde,
ubehagelige, smågrumset og fornuftsstridige forhold på resultaterne af enten
et hændeligt uheld eller overlagt mord. Enten fordi vi er skingrende
sindssyge, eller også fordi det er ultra fascinerende at svømme omkring og
forestille sig hvordan det var i gamle dage.
Du gør det på din måde, jeg gør det på min, men den oplevelse vi jagter er
den samme.
Man læser det man kan få fat på af forlisberetninger og det giver dykket
ekstra krydderi.

Du vil gerne gøre historien levende ved at optage, omhyggeligt restaurere
genstande og vise det frem for udvalgte venner og på vragudstillinger. Jeg
vil gerne tage billeder af dem som de ligger på havets bund og vise det frem
for udvalgte venner og omkring 75.000 læsere.
Om jeg gør det godt, så kan billederne forhåbentligt bruges mange gange i
andre magasiner, dermed øges eksponeringen af genstanden med en faktor 4-5.

En franskmand med høgenæse, en karakteristisk rød hue og et ex-minestryger
skib sagde engang "Folk beskytter, hvad de holder af"

Det er nok meget rigtigt, derfor er jeg som sådan ikke interesseret i at
være den eneste der har billede af klokken på Saivo. Fra mit synspunkt ville
det være meget bedre, om der var hundredvis af fotografer der havde prøvet
kræfter med at forevige den på en ny og kreativ måde.

Jeg er lige kommet hjem fra 10 dage på Åland, vragene der er af en langt
højere kaliber end jeg ellers ser. Det gav stof til eftertanke (og mange
rigtigt gode vragoplevelser / billeder)

mvh
Johnny

Fra : Allan Jensen

Dato : 14-10-05 15:28

.....ja du kender jo min indstilling, til det at bjærge ting fra vragene. Men
jeg hylder absolut princippet, at; hvis ikke man vil sætte tingene i stand
og "bruge" dem, så lad dem ligge.

Men husk, en ting kan sige mere end 1000 billeder !

mvh. Allan J.

Fra : Carina &Tonny

Dato : 14-10-05 16:55

Det ender sku snart med, at i to bliver rigtige buddy's sådan som i to
pladrer sammen

Nå, men jeg har det jo lige som mange andre - nogle af jer enddog rigtig
meget,- jeg ka jo heller ikke lade være med, at kommentere jeres lille debat
om årsag til forliset, hændelserne ved forliset osv.

Nu har jeg jo ikke så meget dykkererfaring som i har- og da slet ikke
vragerfaring. Men jeg har dog via mit arbejde en vis erfaring i, at samle
dataer og observere den aktuelle situation når vi samler oplysninger som
skal bruges til at klarlægge årsagen til et skibsforlis.

Således vil jeg blot sige. Den tidligere chef for Søfartsstyrelsens
Opklaringsenhed, K. Skaarberg Eriksen sagde til mig første gang jeg skulle
arbejde for ham: Husk nu, din opgave er at observere, konstatere og
dokumentere de faktuelle forhold. Konklusionen tager vi os af.

Summa sumara, alle har en teori om hvorledes tingene foregik - men det er
kun teori.

Tonny Hansen
"Der helst ikke dykker når det regner"

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-10-05 17:07

> [...]
> dokumentere de faktuelle forhold. Konklusionen tager vi os af.
>
> Summa sumara, alle har en teori om hvorledes tingene foregik - men det er

Jeps, men meget sjovt at sidde og tænke over når man ikke lige er dernede
for at observere, konstatere og dokumentere om dykningen nu er ligeså god
som sidst.

> Tonny Hansen
> "Der helst ikke dykker når det regner"

Så har du dælme et problem med at få noget dykkertid i DK

mvh
JZC