aktieskat
Fra : Leonard

Dato : 12-10-05 11:40

I denne artikel:
http://www.jp.dk/kp/artikel:aid=3309664/
står der bl.a.
"Hvis man handler igennem et selskab og ejer aktien i mere end tre år,
så er den skattefrit. Under tre år beskattes den som selskabsskat med
28 pct."

Kan jeg bare oprette et firma og flytte min portefølje over i det?
- og så undgå skat af evt. gevinster, hvis bare jeg beholder den
enkelte aktie i 3 år?
- uanset beløb?

Jeg går så udfra at der skal betales skat af de beløb firmaet
udbetaler til mig.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Peter H

Dato : 12-10-05 11:56

> [...]
> enkelte aktie i 3 år?
> - uanset beløb?
>
> Jeg går så udfra at der skal betales skat af de beløb firmaet

Ja, det er skattefrit.

Ved udbetaling til dig skal du betale udbytteskat på 28%/43%. Så du kommer
til i snit at betale måske 36% + at opretholde et APS koster 100.000 kr over
10 år på grund af tvungen revision på måske 10K pa. Men du kan oprette et
selskab i udlandet, så er der ingen selskabsskat, men så igen skat for
udenlandsk indkomst ved hjemtagelse af gevinster.

Hvis du er organiseret nok og tænker mange år frem kan det sikkert godt
betale sig, men udlodning fra APS over 43K beskattes med 43%.

Du kan godt flytte din portefølje over i et APS, da det kræver 125000 kr i
startkapital, der gerne må være værdipapirer.

Peter H