Makkerline
Fra : J

Dato : 08-10-05 17:22

Inspireret af tråden vedr. køb af brugt udstyr ( Køb af brugt udstyr, af d.
04/10-05 ) kom jeg ti lat tænke på, hvor vidt den så ofte omtalte makkerline
egentlig benyttes.

Jeg er selv OWD, men begynder på ** i november i år, og som PADI'er aner jeg
selvfølgelig ikke en brik om makkerliner

Når jeg så læser et svar i tråden som det KC (der ses tit i formu, og som
jeg betragter som erfaren !?) kommer med en bemærkning som citat: "og glem
så alt der omhandler "reserveventil" og "0,4 liter flaske på
BCD" (og i øvrigt afsnittet om makkerlinen he he)" citat slut, så bringer
det mig naturligvis til at tænke.

Jeg ved godt at KC's kommentar står for hans egen regning, men hvordan er
holdningen til den line generelt ? Bliver den brugt, eller er det en ren
"undervisningsgizmo" ?

Mvh.
J.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-10-05 19:07

"J" <mark_stinger@hotmail.remove.com> wrote in message
> Inspireret af tråden vedr. køb af brugt udstyr ( Køb af brugt
> udstyr, af d. 04/10-05 ) kom jeg ti lat tænke på, hvor vidt den så
> ofte omtalte makkerline egentlig benyttes.
<snip >
> Jeg ved godt at KC's kommentar står for hans egen regning, men
> hvordan er holdningen til den line generelt ? Bliver den brugt,
> eller er det en ren "undervisningsgizmo" ?

Vi bruger den altid i forbindelse med åbentvandsdykning
i Roskilde Frømandsklubs regi.

Men ellers kan det være en god ide at samle op på de
tidligere indlæg igennem de sidste 3-4 år, så vil du få et
meget godt indtryk af den generelle holdning.

Søren Arnvig

Fra : KC

Dato : 08-10-05 21:23

Nu bliver jeg jo nævnt.... såe...

Jeg er selv uddannet med makkerline i sin tid da jeg startede med en
CMAS-uddannelse.
I den klub jeg blev uddannet (og en helt masse andre danske
sportsdykkerklubber jeg har kendskab til) er det en tradition, at de første
uddannelsesdyk gennemføres i slutningen af februar/starten af marts. Det
synes instruktørstaben er en god idé, for så er alle uddannelsesdyk
overstået når vandet bliver tåleligt, at opholde sig i (i våddragt som nye
elever jo ifølge klubben bør starte i). Det giver den fordel (igen ifølge
instruktørstaben) at de nyuddannede CMAS * eller ** er klar til starten af
deres dykkerkariere, når sæsonen for alvor starter og samme tid "spilder"
instruktørerne ikke gode dykkerweekender på elevdykkene, for uden elever
ville de da aldrig nogensinde dykke stranddyk i februar/marts!

Resultatet af denne uddannelsespolitik er, at procenten af nye sportsdykkere
som fortsætter med, at dykke er forsvindende lille, fordi langt hovedparten
af de nyuddannede syntes de første dyk var direkte modbydelige med 0-2
grader koldt vand, op til tre dyk i træk i våddragt og under en meter sigt.
Blandt de få som ikke bliver skræmt af de dårlige forhold under vandet og på
overfladen (de skal jo også svømme 500 meter overfladesvømning i det alt for
kolde vand) bliver en god portion skræmt væk af de instruktør-hang-arounds
eller -wanabees som står på stranden i termotøj og drikker varm kaffe og
fyre den ene dumsmarte bemærkninger af om dengang de selv skulle hakke hul i
isen for at dykke deres første dyk efter den anden.

Men for at svare på spørgsmålet om makkerline: hvis man absolut skal dykke i
skodsigt og generelt dårlige forhold, syntes jeg at makkerlinen er en god
idé. Med helt nye endnu-ikke-mennesker er alt andet uforsvarligt. MEN
optimalt syntes jeg bare man skal lade være med at dykke hvis linen er
nødvendig for, at gøre dykket sikkert. Under fornuftige forhold er linen
100% undværlig og skaber tilmed problemer, der ingen grunde er til at skabe
(ihængning, "medrivning" ved opdriftproblemer mm.). Jeg har haft fornøjelsen
af, at tilbringe en utrolig masse timer på begge sider af akrylruden i
Danmarks største aktive dykkerudstilling i Kattegatcentret i Grenå. Sæt mig
på tilskuerpladsen og vis mig hundrede forskellige dykkere jeg ikke kender.
Jeg vil vædde 15 Gardena-koblinger på, at jeg med 90% rigtige kan udpege
hvem af dykkerne, der er uddannet med makkerline på og hvem der ikke er.
Hvis man syntes det er for let for mig når jeg kan se dykkerne, vil jeg også
godt indgå samme væddemål uden at se dykkerne, men bare ved at høre dem gøre
klar til dykningen: der er ingen tvivl om hvilke danske sportsdykkere der er
uddannet til at tænke "Den her sportsdykkeruddannelse jeg har taget, den er
helt klar suverænt meget bedre end de andre".

Noget helt andet "J", som jeg syntes er meget interessant: hvorfor begynder
du på en CMAS-uddannelse når du allerede har en OWD?

KC

Fra : J

Dato : 09-10-05 07:36

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Nu bliver jeg jo nævnt.... såe...
>
> Jeg er selv ........ ville de da aldrig nogensinde dykke stranddyk i
> februar/marts!
>
> Resultatet af ...... deres første dyk efter den anden.

Lyder ikke til at du er helt imponeret af måden uddannelsen foregår i nogle
klubber.

> [...]
> 100% undværlig og skaber tilmed problemer, der ingen grunde er til at
> skabe (ihængning, "medrivning" ved opdriftproblemer mm.). <klip>

Også lidt min holdning / ide. Det bør være en mulighed, ikke et krav.
Som PADI er jeg vandt til at holde øje med min makker og omvendt, og det
syntes jeg fungerer fint. Det eneste tidspunkt jeg måske kunne have savnet
en line, var under et dyk i Aalborg havh ( _skulle_ bare lige have lidt
vand ) hvor sigten var ca. 5-10 cm. Da vi havde konstateret det, gik vi op -
der var jo ingen grund til at ligge og rode uden sigt.

> Noget helt andet "J", som jeg syntes er meget interessant: hvorfor
> begynder du på en CMAS-uddannelse når du allerede har en OWD?

To ting :

1/ Økonomisk genvej. Mit mål er at blive PADI divemaster. Og fra OWD til RD
vil det koste mig i omkring 5-7000 i padiregi - husker ikke lige priserne i
skrivende stund. Med en CMAS** ( 3500,- ) mangler der ikke ret meget i RD,
og herved er jeg klar til at starte på DM.

2/ Jeg har intet imod at dykke med et center, og har naturligvis gjort det
siden jeg fik mit certifikat. Men jeg mangler det rent sociale omkring en
klub i den forbindelse. Det skal siges, at det på ingenmåde er klubben /
andre medlemmer der har presset eller andet. At tage ** er rent mit eget
valg.

Fra : J

Dato : 09-10-05 07:18

> Men ellers kan det være en god ide at samle op på de
> tidligere indlæg igennem de sidste 3-4 år, så vil du få et
> meget godt indtryk af den generelle holdning.
>
> Søren Arnvig

Det var selvfølgelig en mulighed. Men jeg foretrækker at høre den
"opdaterede mening" Desuden er jeg lidt doven så det er lettere lige at
spørge.

J.

Fra : hyden@oncable.dk

Dato : 08-10-05 21:27

I vores klub (Frederkshavn Sportsdykker Klub) bruger vi den ved ethvert
klubdyk.
Personligt har jeg indimellem udeladt den ved dyk i god sigt og sammen
med dykkere fra andre forbund end DSF. Det er ligesom med
sikkerhedssele i bilen, når man er vant til den, mærker man den ikke.

Johnny Hydén

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-10-05 21:54

hyden@oncable.dk wrote:
> [...]
> med dykkere fra andre forbund end DSF. Det er ligesom med
> sikkerhedssele i bilen, når man er vant til den, mærker man den ikke.

Ja personligt kunne jeg aldrig finde på at dykke bundet sammen med en
anden dykker, ligegyldigt om den nemt kan kobles fra eller ej.

Jeg har den holdning at kan man ikke holde øje med sin makker uden at
være forbundet til ham, så skulle man evt. overveje om man ikke skulle
få mere erfaring og blive mere tryg ved det. Eller lade være med at
dykke den dag, da man sikkert alligevel ikke kan se noget.

Når jeg uddanner dykkere går jeg meget op i at de skal holde sammen, og
holde øje med hvor deres makker er. Jeg ville aldrig binde dem sammen,
eller binde dem fast til mig.

For mig giver ideen med makkerline falsk trykhed, svarer lidt til at jeg
i bil skal samme vej som en ven der kører i sin egen bil, og kun kan det
hvis jeg vores biler er bundet sammen (og quick release gør ingen forskel).

Hvis folk føler sig mere trykke med en makkerline fordi de altid har
brugt en er det selvfølgelig helt fint, men at tvinge folk til dette
bryder jeg mig slet ikke om.

Hvordan kan det være at man her i danmark i klub regi går meget op i
det, de dykkere jeg kender fra tyskland/holland og en enkelt fra vist
nok frankrig som er cmas dykkere, bruger det ikke. Og det er slet ikke
et krav fra deres klubber, men en mulighed de må brug hvis de har lyst.

Men jeg har hørt fra flere herhjemme det er et ufravieligt krav at man
SKAL bruge linen, hvorfor ?

/Søren

Fra : KC

Dato : 09-10-05 10:14

Det er klubbernes bestyrelser som fastlægger hvordan der skal dykkes i
klubregi.
Det er altså klubbernes bestyrelser som bestemmer at det er mest sikkert for
dykkerne at være bundet sammen.
Som jeg forstår det (bl.a. Arnvig må kunne af/bekræfte) er det IKKE noget
DSF KRÆVER....

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-10-05 11:30

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message
> [...]
> sikkert for dykkerne at være bundet sammen.
> Som jeg forstår det (bl.a. Arnvig må kunne af/bekræfte) er det IKKE

Sikkerhedsreglerne er vejledende for Dansk Sportsdykker Forbunds
medlemmer

følgende sakset fra forbundets hjemmeside, til de som er for dovne
til selv at lave opslaget på sikkerhedsregler under teknisk udvalg:

A. Dykkeren
A.1. Planlæg dine dyk efter din uddannelse og erfaring

A.2. Dyk kun hvis du er fysisk og psykisk klar

A.3. Vedligehold og udbyg dine dykkerfærdigheder

A.4. Før logbog

B. Udstyr

B.1. Dyk med komplet dykkerudstyr

B.2. Dyk med fuldt funktionsdueligt udstyr

B.3. Kend dit og din makkers udstyr

C. Organisation

C.1. Organiser din dykning

C.2. Organiser dit overfladeberedskab

C.3. Afmærk dykkerområdet med dykkerflag

C.4. Brug dykkerleder

C.5. Brug makkerprincippet

C.6. Brug dekompressionstabel

Derudover er der en række anbefalinger til hvad man kan gøre
for at overholde sikkerhedsreglerne.
Første linie lyder
Ingen sikkerhedsregler kan erstatte sund fornuft.

Hver gang man vælger at dykke, så er der en vis risiko.

Det betyder at klubberne kan fastlægge deres egne sikkerhedsregler
og ligeledes den enkelte gruppe af dykkere eller dykkerlederen.
I sidste ende er det den enkelte dykker som er ansvarlig,
for at hans eller hendes dykning er sikker.

Hvis vi snakker uddannelse er det den ansvarlige instruktør
som varetager de pågældende elevers interesser, i det omfang
de ikke selv har mulighed for at bedømme risikoen, men de er
stadig selv forpligtede til at melde fra, hvis de er usikre eller på
anden måde betænkelige. Man kan (eller bør) altså ikke lægge
hjeneren fra sig, selvom man er under instruktion.

Hvis man vil vide mere kan jeg anbefale forbundets hjemmeside
www.sportsdykker.dk

Søren Arnvig

Fra : KC

Dato : 09-10-05 14:02

Tror ikke det skyldes dovenskab men snarere manglende kendskab til DSF's
hjemmeside.

Vil du skære noget helt ud i pap for mig. En tænkt situation:

To dykkere er med på en klubtur med en DSF-organisereret klub.
De to dykkere ønsker ikke at dykke med makkerline.
Dykkerlederen siger "det er makkerparrets ansvar hvordan de vil dykke".

Kunne noget så "tvinge" de to dykkere til at anvende linen?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-10-05 15:10

> [...]
> dykke".
>
> Kunne noget så "tvinge" de to dykkere til at anvende linen?

Sund fornuft, måske ?

Søren Arnvig

Fra : Lars

Dato : 13-10-05 21:03

Sund fornuft?

Har du noget dokumentation for at makkerlinen skulle forbedre sikkerheden?

mvh
Lars Damkjær

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-10-05 21:54

"Lars" <ld@SLETdmail.dk> skrev i en meddelelse
> Sund fornuft?
>
> Har du noget dokumentation for at makkerlinen skulle forbedre sikkerheden?

Nåh Søren.. jeg tror bare jeg læner mig tilbage og nyder resten af den
diskussion fra lænestolen.. :)

Fra : KC

Dato : 08-10-05 21:30

Nu bliver jeg jo nævnt.... såe...

Fra : CC

Dato : 08-10-05 21:46

> [...]
> holdningen til den line generelt ? Bliver den brugt, eller er det en ren

Hos os i Marsvinet-Lillebælt, dykker vi stort set kun med makkerline når vi
har elever på uddannelsesdyk.
Selvom jeg blev cmas uddannet tilbage i 80'erne, hader jeg simpelthen det
stykke snor

hilsen
Claus

Fra : jluttichau@gmail.com

Dato : 09-10-05 14:26

KC skrev:
> Kunne noget så "tvinge" de to dykkere til at anvende linen?

Det er jo en mærkelig diskussion, der er jo ingen der kan tvinge nogen
til noget. Så hvad er det du efterspørger??.. hvilke sanktions
muligheder klubben har?.. de har vel de muligheder de har skrevet i
deres vedtægter.
I vores klub har man mulighed for at ekskludere et medlem for ikke at
følge DSF sikkerhedsregler. Det er aldrig sket før og jeg kunne ikke
forestille mig det skete i fremtiden.

Det man bør forstå at alle dykkere er ansvarlige for deres egen
dykning, det er ikke instruktøren, dykkerlederen, mor eller far der er
ansvarlig. Hvorfor førnævnte heller ikke kan diktere hvordan der
dykkes. Instruktøren har så på det kursus den mulighed at han kan
smide folk af kurset men ingen kan stoppe nogen i at gøre noget, ej
heller dykke uden makkerline. Der er som bekendt ingen dykkerpoliti der
kan give dig bøder for at dykke på luft, med makkerline eller slå
dig selv ihjel.

Det som man som erfaren dykker derimod HAR pligt til er at rådgive og
advare mindre erfarne dykkere omkring det de er ved at bevæge sig ud
i. Så må man bare håbe det bliver taget til efterretning.

mvh
Jonas

Fra : KC

Dato : 09-10-05 14:56

Du lægger ord i min mund....

I jeres klub vælger I at kunne "ekskludere et medlem for ikke at følge DSF
sikkerhedsregler", men Søren fortæller at DSF's sikkerhedsregler kun er
VEJLEDENDE, så I må jo have besluttet i regelsæt i klubregi, eller hvad?

Jeg har altid troet, at det var DSF som krævede at dykning i DSF-regi skulle
foregå med makkerline, men hvis jeg forstår Arnvig korrekt er det slet ikke
DSF men de enkelte klubber som kræver makkerlinen. Hvis jeg har forstået
Arnvig korrekt (og det er det jeg beder ham uddybe - så det ikke kan
misforståes) skal jeg (og sikkert også en helt masse andre) jo ikke give DSF
skylden for makkerlinens udbredelse med måske i stedet for forsøge at
påvirke bestyrelserne ude i klubberne på generalforsamlingerne, hvis vi
syntes makkerlinen er en dårlig idé.

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-10-05 16:15

> Jeg har altid troet, at det var DSF som krævede at dykning i
> DSF-regi skulle foregå med makkerline...

)))

Søren Arnvig

Fra : KC

Dato : 10-10-05 19:42

Ja sorry for min uvidenhed - men sådan er jeg "opdraget"

Fra : Niels Sejr Oxenvad

Dato : 11-10-05 17:02

Download fra teknisk udvalgs mappe på DSFs hjemmeside:

Vejledende bemærkninger til sikkerhedsreglerne

flaskedykning

[...]

C.5. Brug makkerprincippet

Et centralt sikkerhedselement i forbindelse med rekreativ dykning er brugen
af makkerprincippet. Således

hjælper makkerparret hinanden både før, under og efter dykningen og makkeren
assisterer ved en eventuel

utilsigtet hændelse. For at holde kontakt under dykket anvendes en
makkerline bestående af, for hver dykker,

en basisline fastgjort om livet samt en fælles mellemline herimellem. For at
kunne holde kontakt i en

eventuel nødsituation skal standby dykkeren forsynes med en livline til
overfladen.

Bemærkningerne er kun vejledende, så det er op til den enkelte klub hvilken
regler der er gældende for dyk i klubregi.

Oxe

]

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-10-05 16:02

KC skrev:

> Du lægger ord i min mund....

Hvordan det?

> I jeres klub vælger I at kunne "ekskludere et medlem for ikke at følge DSF
> sikkerhedsregler",

Korrekt

>men Søren fortæller at DSF's sikkerhedsregler kun er
> VEJLEDENDE,

Korrekt

>så I må jo have besluttet i regelsæt i klubregi, eller hvad?

Nej, hvis du ikke følger de vejlede sikkerhedsregler fra DSF kan du i
vores klub blive ekskluderet. Dvs. i vores klub er de ikke vejledende.

> Jeg har altid troet, at det var DSF som krævede at dykning i DSF-regi skulle
> foregå med makkerline, men hvis jeg forstår Arnvig korrekt er det slet ikke
> DSF men de enkelte klubber som kræver makkerlinen.

Reelt er det vel de enkelte dykkere der kræver makkerlinen.
Makkerlinen har jo været en del af de vejlende sikkerhedsreglerne fra
DSF, nu er formatet blevet ændret til at DSF kun har nogle overordnede
regler hvor Teknisk Udvalg har nogle mere specifikke vejledninger til
de vejledende sikkerhedsregler hvor makkerlinen bl.a. bliver nævnt.

> [...]
> skylden for makkerlinens udbredelse med måske i stedet for forsøge at
> påvirke bestyrelserne ude i klubberne på generalforsamlingerne, hvis vi

Ja selvfølgelig, det er jo klubberne der suverænt bestemmer hvordan
de dykker.. der er klubber der konsekvent dykker uden makkerline under
DSF. De kan vælge at følge de vejledende regler som vores klub har
gjort eller de kan forkaste dem og selv finde på nogle, det er jo det
der ligger i vejledende regler. Man kan jo også skrive ind i
vedtægterne at man skal følge TU's regler og så må man som medlem
overveje hvad der er lettest at ændre, klubbens vedtægter eller TU's
regler.
Men det er jo også klubberne der på repræsentantskabsmødet
bestemmer DSF's sikkerhedsregler, så hvis man vil ændre noget ved DSF
sikkerhedsregler kan man gøre det der, som det f.eks. var tilfældet
da man ændrede TU's sikkerhedsregler angående trækstangs reserven.

mvh
Jonas