Mellemlanding i Stansted (London)
Fra : Henry Vest

Dato : 08-10-05 15:33

Jeg skal til Barcelona via Stansted lufthavn (London). Der er 7 timers
ventetid. Kan det betale sig at tage ind til London? Det tager jo tid frem
og tilbage, plus at jeg skal være i lufthavnen i god til for at tjekke ind
igen. Er der andet man kan foretage sig i nærheden af Stansted? Det er jo
lidt kedeligt at befinde sig 7 timer i en lufthavn!

--
Henry Vest

Fra : Holst

Dato : 08-10-05 15:43

Henry Vest wrote:

> [...]
> igen. Er der andet man kan foretage sig i nærheden af Stansted? Det er jo
> lidt kedeligt at befinde sig 7 timer i en lufthavn!

Næppe.

Toget fra Stansted til London går ofte, så vidt jeg husker to eller fire
gange i timen, men så tager det næsten en time at komme fra Stansted til
London.

For det første går der jo nok en lille halv times tid fra du lander, til
du er kommet igennem told og deslige. Og når du så står klar og parat
ude i lufthavnen til at finde togstationen, går der nok mindst 1 time,
førend du står på en station midt i London. Tilsvarende den anden vej.
Jeg ville afsætte mindst 2,5 time til det. Så er vi allerede oppe på 3,0
timer i alt. Man plejer at skulle møde 1 time før til checkin, og så er
vi oppe på 4,0 timer. Og så lige en buffer på mindst en halv time, og så
er vi oppe på mindst 4,5 timer.

Så jeg vil tro, at du højst får 2,5 time i London fra du stiger af
toget, til du skal stige på det igen.

Om det kan betale sig, er jo op til dig at bestemme.

Og sidst jeg var derovre, kostede det mere end £10 pr. vej.

Men indrømmet, 7 timer i lufthavnen er lang tid. Om ikke andet så blot
for at få tiden til at gå, taler det jo for at tage til London og retur
igen.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-10-05 16:48

"Holst" <newsoct05@shelter.dk> skrev i

> Men indrømmet, 7 timer i lufthavnen er lang tid. Om ikke andet så blot
> for at få tiden til at gå, taler det jo for at tage til London og
> retur igen.

Er der ikke noget by i nærheden af Stansted, hvor man kan tage hen for
at gå lidt på cafeer, pub'er og lign.? Hvad med f.eks. Cambridge, ligger
den ikke tættere på end London?

Claus

Fra : Holst

Dato : 08-10-05 17:13

Claus E Beyer wrote:

> Er der ikke noget by i nærheden af Stansted, hvor man kan tage hen for
> at gå lidt på cafeer, pub'er og lign.? Hvad med f.eks. Cambridge, ligger
> den ikke tættere på end London?

Mon ikke også der er caféer, pubber og lignende i lufthavnen? Med en
pint i time kan man lige nå syv pints. Ikke så ringe ...

Men jeg kan ikke lige være behjælpelig med information om området
omkring Stansted.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 08-10-05 17:52

On Sat, 8 Oct 2005 17:47:52 +0200, "Claus E Beyer"
<ceb.news@gmail.com> wrote:

>Er der ikke noget by i nærheden af Stansted, hvor man kan tage hen for
>at gå lidt på cafeer, pub'er og lign.? Hvad med f.eks. Cambridge, ligger
>den ikke tættere på end London?

Der ligger faktisk en hyggelig lille by på den anden side af
motorvejen (cirka 9 km), Bishop's Stortford, hvor der er cafeer,
pubber, forretninger osv.

Fra : T.

Dato : 09-10-05 09:06

"Henry Vest" <henry_vestFJERN@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen. Er der andet man kan foretage sig i nærheden af Stansted? Det er jo
> lidt kedeligt at befinde sig 7 timer i en lufthavn!

Spørgsmålet er om du kan komme ud af lufthavnen, hvis du bliver checket helt
igennem i din afgangslufthavn er du så sikker på at du må forlade
lufthavnen.

Der kan være noget sikkerhed i det.

Nu skal du jo nok flyve med Rynair siden du lander i Stansted, så prøv at
spørge dem om du må forlade lufthavnenn når du er checket helt igennem til
Barcalona.

Godtur

Hilsen

Fra : Daniel Birch

Dato : 09-10-05 10:53

> [...]
> spørge dem om du må forlade lufthavnenn når du er checket helt igennem til

Det kan jeg ikke se, der skulle være noget problem i.

Væsentligst, naturligvis, er det faktum, at du som EU-borger (hvilket jeg
antager, at Henry er) frit kan bevæge dig ind i Storbrittanien.

Hvis Henry er checket helt igennem, har han også allerede boardingpass til
næste segment, og bør derfor uden problemer kunne komme ind fra gaden,
præsentere pas og boarding pass ved sikkerhedskontrollen, og derefter bevæge
sig tilbage ind i transitområdet.

Jeg har selv lavet det stunt i Heathrow for nogle år siden. Derimod kan det
IKKE anbefales at efterlade sin håndbagage inkl. pas og boardingpass i et
bagageskab inde i transitområdet...

mvh
Daniel

Fra : T.

Dato : 09-10-05 18:42

"Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det IKKE anbefales at efterlade sin håndbagage inkl. pas og boardingpass i

Det kan godt ære at du har lavet det stunt for nogle år siden, men det er
ikke mere end 3 måneder siden der sprang 4 bomber der ovre, og derfor er der
måske en større sikkerhed nu.
De fleste fly selskaber er blevet meget strenge med deres sikkerhed.

Hilsen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 10-10-05 18:51

On Sun, 9 Oct 2005 19:41:46 +0200, "T." <norling@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>måske en større sikkerhed nu.
>De fleste fly selskaber er blevet meget strenge med deres sikkerhed.

Sålænge man har et boardingpas til næste flyafgang, så burde det ikke
være noget problem. Jeg har gjort det mange gange, både i Heathrow og
i flere amerikanske lufthavne. Det eneste, som man interesserer sig
for i sikkerhedskontrollen, er et gyldigt pas (eller ID i USA) og et
boardingpas.

Jeg har ikke været i Heathrow siden bomberne sprang i London, men jeg
skal tilfældigvis flyve til London om tre uger, så det bliver
interessant at se, hvor nemt/svært det er at flyve til og fra
Heathrow.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Henry Vest

Dato : 09-10-05 11:55

T. wrote:

> Spørgsmålet er om du kan komme ud af lufthavnen, hvis du bliver checket
> helt igennem i din afgangslufthavn er du så sikker på at du må forlade
> lufthavnen.

Det er to selvstændige flyveture, så der skulle ikke være nogen problemer.

> Nu skal du jo nok flyve med Rynair siden du lander i Stansted,

Nej, EasyJet (fra København).

> Godtur

Tak

--
Henry Vest

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-10-05 11:32

Henry Vest <henry_vestFJERN@get2net.dk> skrev....

> Er der andet man kan foretage sig i nærheden af Stansted? Det er jo
> lidt kedeligt at befinde sig 7 timer i en lufthavn!

Der skal ikke bruges mange håndører før det meste af besparelsen
ryger i forhold til at flyve direkte, idet jeg antager du selv punger
ud for både flybiletter og "underholdning".

Tag en Gameboy eller en god bog med.

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 14-10-05 12:01

Da du flyver med et lavprisselskab som easyJet, så er det korrekt det
er to selvstændige flyturer. Du
kan ikke lave check-in til din videre rejse i København og må altså
hente baggage og foretage
check-in igen i Stansted. Derfor er det ikke noget problem at komme ud
af lufthavnen.

Bishops Stortford ligger små 10 minutters kørsel med toget fra
Stansted. Bemærk at det ikke er alle
tog der stopper der. Byen kan varmt anbefales - det er et rigtigt
hyggeligt sted, selvom den ikke er
så stor, men der er de nogle hyggelige pubber og mulighed for lidt
shopping - bl.a en rigtig god
boghandel...

Turen helt ind til London er dyr, mens en dags-retur-billet til Bisops
Stortford koster omkring 4
pund (mener jeg).

Byen er glimrende at besøge for et pub-besøg eller en frokost...