"Romantisk" hovedret
Fra : Kim Schulz

Dato : 08-10-05 09:15

hejsa,
Sidder og mangler lidt gode ideer til en hovedret til en romantisk
middag.
Som det er lige nu hedder menuen noget ala:

forret:
små ruller af røget laks/krydderurte creme i tortilla på salat bund

Dessert:
Brownies
(http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0472.htm) med
hjemmerørt sorbet is og frisk bær kompot.

Men hovedretten mangler. Så nogen ideer?

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-10-05 12:10

Kim Schulz wrote:
> [...]
> hjemmerørt sorbet is og frisk bær kompot.
>
> Men hovedretten mangler. Så nogen ideer?

Hvad med mørbrad ig flødesauce med bagte tomater?

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-10-05 12:35

Fra : Padre

Dato : 08-10-05 14:36

>Men hovedretten mangler. Så nogen ideer?

Hvis der skal være amoriner i luften, vil jeg altid foreslå fisk, det ligger
ikke så tungt. Hvad med fx. hvidvinsdampede fileter af rødtunge med en
flødesovs af fiskefond og hvidvin med champignoner i ?

;Man kan lave safranris eller aspargeskartofler til.

--
Padre

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 14:58

Sidder og mangler lidt gode ideer til en hovedret til en romantisk
middag.

Indbagt oksemørbrad, det skal vi ha iaften, det er bare kræs...

Mvh
Morten

Fra : Harry Lund

Dato : 08-10-05 19:07

Svinehjerter i flødesovs.
Æh ... kunne ikke dy mig. ))

Fra : Max

Dato : 08-10-05 19:21

Hej Kim

>Men hovedretten mangler. Så nogen ideer?

Har lige været ude og grille en stak ribeye steaks på
grillen uden for, dertil fik vi bagt kartoffel, stegte grønsager
og bernaisesovs og en smule salat.

Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-10-05 10:26

Kim Schulz <kim@schulz.dk> on lørdag 8. oktober 2005 at 10:15 +0100 wrote:
>forret:
>små ruller af røget laks/krydderurte creme i tortilla på salat bund

Det afhænger jo lidt af hvor meget tid du vil bruge og hvormeget du vil
være i køkkenet lige op til middagen med den skjønne

Jeg kunne sagtens finde på at fortsætte med fisken:

Passende mængde fast fisk der er tæt i kødet skæres ud i mundrette
stykker. Marineres med lidt god olivenolie og en god sjat ordentlig soya
samt en sjat hvidvinseddike. Lad dem ligge i marinaden i ca. 20 minutter.
Vær forsigtig når du ind i mellem vender dem.

Riv en bagekartoffel på den grove side af rivejernet og smid den revne
kartoffel i kogende olie, de bliver sprøde og lækre.

Tag en porre og skær den i lange strimler og damp dem over lidt vand med
en god klat smør i

Damp lidt fine grønne bønner - haricot verts - og lad være med at købe de
billigste

Smid lidt helbaldet spinat i en gryde med en klat smår og lidt fløde. lad
det koge tyk, smag tilmed salt og sukker.

Det hele anretter du smukt på to tallerken og serverer med en god Riesling
fra Alsace.

Hvis ikke du ønsker fisk så prøv denne:

Tag et par kyllingefilletter eller tre, mariner dem i olivenolie med lidt
finthakket hvidløg, lidt spidskommen og lidt koriander samt lidt salt.
Lad det stå i ca. 30 minutter.

Tag filletter op og skær dem halvt igennem, således at du kan åbne dem til
næsten dobbelt bredde. Nu lægger du et par skiver parmaskinke samt lidt
fintsnittet - altså rigtig fintsnittet: skal være microtern- porre og
persillerod på skinken, lukker filletterne sammen med en kødnål.
Drys lidt sesam på og så en tur på grillpanden med dem - 3-4 minutter på
hver side, afhængig af tykkelse.

Hertil serverer du de revne kartofler fra før sammen med nogle
cherry-tomater, som du har udhulet og fyldt med krydret frisk-ost. Du kan
også snyde og købe noget pikantost med urter. Ind i ovnen med tomaterne i
ca. 10 min. på 225-230 grader - pas på - de bliver voldsomt varme.

Endelig steger du nogle grove stykker rød peber på panden - og der skal
være knald på varmen.

Anret det hele pænt på en tallerken og servere en lille lækker salat til
samt naturligvis noget godt, ikke for tungt brød til

Her ville jeg vælge at servere en god Rosé elelr hvis det skal være
anderledes en portugisisk Vine Verde

Go' appetit og held og lykke med romantikken

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 14-10-05 11:58

Kim Schulz <kim@schulz.dk> den 8. oktober 2005 kl. 10:15 +0100 skrev:
>Sidder og mangler lidt gode ideer til en hovedret til en romantisk
>middag.

Jeg har haft succes med andebryster a la orange.

Køb et par andebryster og 1½ l appelsinjuce. Smid brysterne i en stor skål
og hæl appelsinjuicen over dem. Lad dem stå og trække i køleskabet med
folie over i lang tid. Gerne natten over.

Brysterne steges som man nu synes bedst, enten på panden eller i ovnen.
Bruger man panden kan man eksperimentere med en lækker appelsinsauce, hvor
man reducerer saft fra en-to appelsiner etc.

Som tilbehør plejer jeg at lave noget mango-halløj, der går ud på, at
skræller en mango-frugt og skærer den ud i små stykker. Herefter skæres en
alm. rød chili i meget tynde skiver på tværs. I en gryde kommes to-tre
spsk. honnin, der sættes på svagt blus. Heri kommes mango og chili, og
under jævnlig omrøring koges det sammen til en grødet masse.

Der skal i mine øjne noget kartoffel-værk til. Jeg har prøvet forskellige
metoder, men en af dem, jeg selv bedst kan lide går ud på at lave lidt
kartoffelmos, hvor man tilsætter forskellige rodfrugter i små tern samt
hakkede hasselnødder. De bages i ovnen, enten i små portionsforme (det ser
smart ud, men er besværligt at spise) eller i en souffléform.

Der kan naturligvis også serveres salat til. Her vil jeg anbefale, at der
indgår appelsiner på en eller anden måde, ligesom man naturligvis også
bruger et par appelsiner i skiver som pynt.

Jeg holder meget af andebryster, og synes generelt det er synd, at vi kun
spiser and til jul. Det kan spises hele året, og smager bare godt...

Mange hilsner

Kasper Hyllested