Fastbrændt sukker...
Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-10-05 20:46

Min kone er begyndt af riste havregryn - de grovvalsede - for at få noget
ovenpå Cheasy A38 der mætter lidt, men uden alt for meget sukker...

De første gange gik uden problemer men de sidste par gange er noget af
sukkeret endt meget fastsiddende på pandens bund...

Panden er en Gastrolux med titanium belægning, og alligevel sidder det
håbløst fast

Skuren og skrubben med stålbørste og svamp påvirker det ikke synderligt.

2 dage med brunsæbe af foreløbig 3 gange har heller ikke den store
effekt...

Hva' hulen gør man så ?

- og er der andre måder at riste havregryn på som ikke koster en ny pande

mvh Michael

Fra : Rikke & Per

Dato : 07-10-05 20:53

"Michael Schrøder" <news4mis2@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> mvh Michael

> Den har indtil videre sparet mig for at få 3837 spam-mails.

Ved selvfølgelig ikke om det kan klare det, men jeg har gode erfaringer med
at sætte beskidt opvask i blød i vaskepulver (altså til tøjvask!).

Mvh Rikke

Fra : Max

Dato : 07-10-05 21:09

Hej

pande

Smut ned i genbrugsforretningen og køb en gammel støbejernspande og
så brug den til opgaven og så kan du glemme alt om fastbrændt sukker.

Mvh Max

Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-10-05 21:16

> Smut ned i genbrugsforretningen og køb en gammel støbejernspande og
> så brug den til opgaven og så kan du glemme alt om fastbrændt sukker.

Det vil jeg overveje - den vil også virke på det kommende
induktionskomfur...

mvh Michael

Fra : Michael Schrøder

Dato : 08-10-05 08:57

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg overveje - den vil også virke på det kommende
> induktionskomfur...

Hvorfor er det lige at det ikke vil brænde fast på støbejernspanden ?

mvh Michael

Fra : Max

Dato : 08-10-05 09:08

Hej Michael

> Hvorfor er det lige at det ikke vil brænde fast på støbejernspanden ?

Det sagden jeg heller ikke noget om, jeg sagde du så kunne lade
være med at bekymre dig om det, det eneste problem med at
det brænder er jo at det ikke ser pænt ud.

Mvh Max

Fra : Michael Schrøder

Dato : 08-10-05 09:15

> Hej Michael

> Det sagden jeg heller ikke noget om, jeg sagde du så kunne lade
> være med at bekymre dig om det, det eneste problem med at
> det brænder er jo at det ikke ser pænt ud.

OK

- det er nu ikke kun udseendet der er problemet.

Når først "koks-puden" sidder på panden så brænder alt andet jo også fast
den.

mvh Michael

Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-10-05 21:14

"Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> skrev i en meddelelse

> Ved selvfølgelig ikke om det kan klare det, men jeg har gode erfaringer
> med at sætte beskidt opvask i blød i vaskepulver (altså til tøjvask!).

Det prøvede jeg forrige gang, det har heller ingen effekt...

mvh Michael

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-10-05 22:29

Rikke & Per skrev:

> Ved selvfølgelig ikke om det kan klare det, men jeg har gode
> erfaringer med at sætte beskidt opvask i blød i vaskepulver
> (altså til tøjvask!).

Hørt! Jeg er inden for det sidste år begyndt at bruge tøjvaskemiddel
til iblødsætning af al besværlig, og det er simpelthen eminent til det
meste.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Padre

Dato : 07-10-05 21:06

> De første gange gik uden problemer men de sidste par gange er noget af
> sukkeret endt meget fastsiddende på pandens bund...

Sukker og karamel opløses af koldt vand.

--
Padre

Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-10-05 21:15

"Padre" <spirito_santo@pladderballe.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Sukker og karamel opløses af koldt vand.

Ja men det her er ikke karamel - og det opløses slet ikke af vand.
Vandet bliver ikke engang farvet af at stå 2-3 dage i panden.

Jeg har overvejet stålbørsten på boremaskinen

mvh Michael

Fra : Padre

Dato : 07-10-05 22:29

> Ja men det her er ikke karamel - og det opløses slet ikke af vand.
> Vandet bliver ikke engang farvet af at stå 2-3 dage i panden.

Som andre har sagt - ny pande - og hold så din kone væk fra køkkentøjet.

Selv har jeg ikke fortrudt det et sekund, at jeg droppede jeg slip-let
panderne.

--
padre

Fra : JytteJ

Dato : 07-10-05 22:38

> Ja men det her er ikke karamel - og det opløses slet ikke af vand.
> Vandet bliver ikke engang farvet af at stå 2-3 dage i panden.
>
> Jeg har overvejet stålbørsten på boremaskinen

Hva´ med hammer og mejsel ?

JytteJ

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-10-05 21:12

> [...]
>
> Skuren og skrubben med stålbørste og svamp påvirker det ikke synderligt.
>
> 2 dage med brunsæbe af foreløbig 3 gange har heller ikke den store

Hælder vand i, lader det stå et stykke tid - og koger panden godt igennem.
Evt. børster lidt rundt.
Brun sæbe og knofedt virker over for fedt og andre sjove ting, men ikke over
for påbrændt sukker.

Hilsen Inger

Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-10-05 21:22

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Evt. børster lidt rundt.
> Brun sæbe og knofedt virker over for fedt og andre sjove ting, men ikke

Tro mig - det er prøvet - stadset lader sig ikke længere påvirke af vand -
om det er koldt, varmt, kogende, sæbeholdigt har ingen betydning...

Så hvad gør man når noget virkelig er gået i forbindelse med belægningen ?

mvh Michael

Fra : Max

Dato : 07-10-05 21:32

Hej Michael

> Så hvad gør man når noget virkelig er gået i forbindelse med belægningen ?

Smider den ud og køber en ny, sukker er noget skidt i pander med
belægninger, det kan blive alt for varmt, det ridser overfladen, det
brænder uhjælpeligt fast som du har opdaget.

Den eneste glæde der er ved det er at køkkentøj ikke koster
penge nu om dage, så ny pande og en gammel til sukker.

Mvh Max

Fra : Michael Schrøder

Dato : 08-10-05 09:06

> [...]
>
> Den eneste glæde der er ved det er at køkkentøj ikke koster
> penge nu om dage, så ny pande og en gammel til sukker.

Nå nå - en 32 cm Gastrolux saute pande (som det her er) er da ikke en jeg
bare lidt køber en ny af...

Nu hedder det snart induktion, og panderne til det nye køkken er også
"modtaget" (fødseldagsgaver...)

- men en gammel støbejern til dette brug vil jeg kigge efter - men jeg er
som skrevet andetsteds nysgerrig - hvorfor brænder det ikke fast i
støbejern
?

mvh Michael

Fra : Max

Dato : 08-10-05 09:18

Hej Michael

> Nå nå - en 32 cm Gastrolux saute pande (som det her er) er da ikke en jeg
> bare lidt køber en ny af...

Jeg ved ikke rigtig, da jeg flyttede sammen med min første kone købte vi et
grydesæt med 2 gryder, 1 kasserolle, 2 pander og det gav vi 5000 kr for,
og det var i 1972, så du kan jo begynde og regne. Da vi blev skilt for 15 år
siden var det sæt faktisk svært for os at dele da vi begge stadigvæk er
meget glade for tingene, og jeg tror såmændt at den ene pande som jeg
har valgt at beholde (den gamle kone fik resten) holder mit liv ud. Prøv
at omregne priserne til nutidspriser og kom så og fortæl mig at en Gastrolux
pande er dyr, den ryger såmændt ned i indkøbsvognen sammen med
sukker og kaffe nu om dage.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 22:29

Michael Schrøder wrote:

> Tro mig - det er prøvet - stadset lader sig ikke længere påvirke af vand -
> om det er koldt, varmt, kogende, sæbeholdigt har ingen betydning...
>
> Så hvad gør man når noget virkelig er gået i forbindelse med belægningen ?

Har du overvejet en patentansøgning eller sende det ind til NASA for
analyse, det lyder helt vildt at det kan sidde så godt fast... brugte
din kone røgalarmen som timer eller noget :)

Fra : Kent

Dato : 07-10-05 22:45

> [...]
>
> Hva' hulen gør man så ?
>
> - og er der andre måder at riste havregryn på som ikke koster en ny pande

Hæld godt med vand i panden og derefter noget opvaskepulver - og hvis
ikke du har det - noget vaskepulver. Så lader du det koge igennem i
panden i 10 minutter, og så skulle det altså være lige til at vaske væk.
Gastrolux anbefaler selv denne behandling, og det virker.
Jeg har selv en Gastrolux-pande og er utroligt glad for den, og jeg har
før prøvet behandlingen med stor succes.

Kent.

Fra : Michael Schrøder

Dato : 08-10-05 09:03

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> panden i 10 minutter, og så skulle det altså være lige til at vaske væk.
> Gastrolux anbefaler selv denne behandling, og det virker.

Det har jeg set og prøvet, men om lidt får den en sidste chance...

> Jeg har selv en Gastrolux-pande og er utroligt glad for den, og jeg har
> før prøvet behandlingen med stor succes.

Vi har også flere Gastrolux pander og har aldrig fortrudt det.

De laver bare ikke noget der virker på induktion - det kommer om 2-3 år...

Så panden skal alligevel snart på pension...

mvh Michael

Fra : Emil

Dato : 07-10-05 22:53

Michael Schrøder wrote:

>Hva' hulen gør man så ?

Brændt sukker danner noget der ligner koks. Hvis det ikke har
brændt sig fast i belægningen, kan du måske banke det løst med et
træskaft på en hammer.
Ellers smid panden ud.

>- og er der andre måder at riste havregryn på som ikke koster en ny pande

Rist kun grynene, eller gril dem eller bag dem ved høj varme, til
de fleste er lysebrune. Gem dem.

Opløs den ønskede mængde sukker i lidt (gerne kogende) vand.
Hæld opløsningen på panden og varm op. Når opløsningen danner
store lysebrune bobler (er nu karamel), sænkes varmen og grynene
tilsættes under omrøring. Sluk helt for varmen; men fortsæt med
at røre lidt endnu.

Herved opnåes den dejlige smag fra de ristede haveflager, og
smagen fra en lys karamel, som sødmen.

m.v.h. Emil

Fra : Michael Schrøder

Dato : 08-10-05 08:59

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Brændt sukker danner noget der ligner koks. Hvis det ikke har
> brændt sig fast i belægningen, kan du måske banke det løst med et
> træskaft på en hammer.
> Ellers smid panden ud.

Det er rigtigt - det minder faktisk lidt om koks - sådan lidt blank-sort i
små flager

Det prøver vi - tak for opskriften.

mvh Michael

Fra : Eva

Dato : 09-10-05 16:09

Et godt gammelt hus-mor råd (gået i arv i min familie):

Varm panden op igen, og når sukkeret smelter, så hælder du natron på. Dette
får sukkeret til at "boble op", og gør det nemmere at vaske.

Ellers bruger jeg også tit den med at koge panden op med vand igen. -Altså
ikke hælde kogende vand i panden, men koger vandet PÅ panden.

Mvh
Eva

Fra : HC

Dato : 11-10-05 16:03

panden i en sort sæk - salmiak spiritus i sæbevand - luk for lortet og sæt
den ud i haven\ på altanen... det virker for mig når jeg skal rense ødelagte
bradepander, etc..

HC