The YBOD strikes again...
Fra : anders

Dato : 07-10-05 14:38

Instruktør døde under kursus - 07-10-05 fra dyk.dk

En finsk dykkerinstruktør omkom sidst i september under et
Inspration-dyk i Gullmarsfjorden på den svenske vestkyst. Årsagen er
endnu uklar.
Den finske instruktør dykkede med en Inspiration-rebreather og døde
formodentlig på grund af iltmangel.

Den 31-årige mand underviste på et advanced nitrox-kursus og dykkede
alene på ni meters dybde for at forberede kurset ved at udlægge en
øvelsesbane. Da han ikke kom op igen, begyndte kursisterne at savne
ham og gik i vandet for at søge efter ham. De fandt ingenting på
bunden, man da de kom tilbage til overfladen, fandt de ham flydende
livløs. Politiudredningen var endnu ikke færdig ved redaktionens
slutning, men den medicinske undersøgelse tyder på, at instruktøren
døde på grund af iltmangel. Han dykkede med en hellukket rebreather
af typen APD Inspiration.

Fra : Allan Overgaard

Dato : 07-10-05 17:10

Hej Anders.
Jeg kan se at du har sakset lidt fra dyk.dk hjemmeside...
Desuden kan jeg se at du har valgt overskriften "The YBOD strikes again"
Vil du uddybe hvorfor du mener at det er "The YBOD" der har forsaget
ulykken??

Mvh Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-10-05 20:18

"Allan Overgaard" <overgaard@ballumgade.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desuden kan jeg se at du har valgt overskriften "The YBOD strikes again"
> Vil du uddybe hvorfor du mener at det er "The YBOD" der har forsaget

Jeg ved ikke rigtig noget om rebreathere og slet ikke om the YBOD.. men hvis
han er død af iltmangel kan man så ikke med rimelighed konkludere at det er
rebreatheren der har fejlet?.. med mindre selvfølgelig han har åndet en mix
der er for ildt ilt i på 9m hvilket lyder lidt usandsynligt i mine ører?

Oprigtigt nysgerrig.

mvh
Jonas

Fra : Allan Overgaard

Dato : 07-10-05 21:06

Hej jonas.
Det som jeg falder lidt over er ikke om enheden har fejlet, men mere den
fuldstændigt ukritiske vidrebringelse af sladder..
For det første er afdøde slet ikke finne... Han var svensker..
For det andet er det en mærkelig måde direkte at skyde skylden på enheden
uden at have så meget som et enkelt bevis på hvad dødsårsagen er..
Feks. er det rebreatheren der har fejlet hvis han var løbet tør for ilt????
eller hvad hvis personen fejlagtigt har byttet om på diluent og ilt flaske?
eller hvis han simpelthen ikke har fulgt de procedurer der nu engang findes
og skal udføres inden hvert dyk????
Det jeg mener er at inden at nogen giver udstyret skylden skulle man måske
undersøge om man har de RIGTIGE oplysninger inden man poster sine (fra mit
synspunkt) uvidende holdninger om et bestemt stykke udstyr...
Så om man med rimelighed kan sige at det er RB der har fejlet er i min
verden et klart nej...

mvh Allan

Fra : Lasse

Dato : 08-10-05 19:09

Jeg syntes det er noget farligt noget det der rebreather dykning. Jeg
hoerte engang noget om en fra Italien der fik armen revet af i en
vaskemaskine kun 3 timer efter han havde dykket med en rebreather.
Maa jeg opfordre alle der overhovedet overvejer at begynde paa at dykke
med rebreather til at undgaa dette doedsapparat.. For mere information
foelg dette link : http://www.menesketmoddoedsmaskinen.org

De bedste hilsner,
Kasse

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-10-05 19:32

"Lasse" <lassescuba@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> dykke
> med rebreather til at undgaa dette doedsapparat.. For mere

Igen et typisk eksempel på løse rygter,

Det var en Schweitzer og han fik benet revet af i en tørretumbler
6 timer _før_ hans kone skulle ud at dykke med rebreather.
Iøvrigt var hans søn blevet dræbt af specialtrænede mutantpingviner,
med giftharpuner monterede på ryggen. Pingvinerne som er trænet
af det argentinske forsvar i forbindelse med falklandskrigen,
slap ud af deres sikringsanstalt i forbindelse med et lokalt
jordskælv.

Check dog historierne inden I skriver ?!?!?

Søren Arnvig

Fra : Conrad Bechmann

Dato : 09-10-05 18:06

> Check dog historierne inden I skriver ?!?!?
>
> Søren Arnvig
LOL