Skærme
Fijala 3554
Opløsning på skærm
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-10-05 13:54

Hej

Jeg har fået en ny maskine.
Det er en fujitsu-siemens PC med onboard alt.
Bl.a. er skærmkortet onboard.

Jeg har der ud over en 19" faldskærm med indbygget TV Tuner (et eller andet noname produkt).
På min gamle PC med et TNT II grafik kort i kørte denne skærm 1280x1024.
Dette er også den opløsning, som er korrekt for fladskærmen.

Min nye maskine vil kun lade den køre 1024x768.
Billedet er da OK, men det er nu engang pænere i 1280x1024...

Hvis jeg vælger opløsningen 1280x1024 "scroller" mit skrivebord. Dvs det synlige område er stadigvæk kun 1024x768, hvor det virtuelle så bare er størrere.

En af mine bekendte har den samme PC som mig.
Han har en alm. 19" fladskærm. Den kan fint køre 1280x1024.....

Jeg kører Windows XP Pro.
Alle opdateringer inst.
Nyeste drivere hentet (har både prøvet fujitsu's hjemmeside, samt SiS hjemmeside).
Alt er Up to date ....

Maskinen det drejer sig om, er en fujitsu-siemens SCENIC X102
I flg. fujitsu' side, samt SiS hjemmeside siger, at det onboard skærmkort skulle kunne køre 1600x1200. Altså mindre end det jeg behøver !

Nogen der har nogen idéer til, hvad jeg kan prøve, ændre, slette m.m ?

Vil jo helst undgå at skulle købe noget andet hardware, da den egentlig opfylder mine behov.

Michael

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Michael Vilhelmsen

Fra : JK

Dato : 07-10-05 14:35

On Fri, 07 Oct 2005 14:53:50 +0200, "Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> wrote:

>En af mine bekendte har den samme PC som mig.
>Han har en alm. 19" fladskærm. Den kan fint køre 1280x1024.....

Har du kun een ram klods i, - og har din bekendt 2 ?

Udnyttelse af dual ram band kan gøre underværker med onboard grafik, -
det har jeg set med både P4 bundkort og AMD.

Ellers kan jeg ikke se, hvad grunden skulle være. Ud over måske en
bios indstilling.

I må sammenligne ram og bios-indstillinger i detaljer !

mvh

John

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-10-05 14:45

It happens that JK formulated :

> Har du kun een ram klods i, - og har din bekendt 2 ?

Det ved jeg faktisk ikke.
Jeg ved, at maskinerne er identiske, da de er købt samtidigt.

> Udnyttelse af dual ram band kan gøre underværker med onboard grafik, -
> det har jeg set med både P4 bundkort og AMD.

Anede jeg ikke.

> Ellers kan jeg ikke se, hvad grunden skulle være. Ud over måske en
> bios indstilling.
Det er forbavsende få indstillingsmuligheder i BIOS.
Og ingen af dem (læs de to) muligheder der vedr. skærmkort gør nogen forskel.

> I må sammenligne ram og bios-indstillinger i detaljer !

Jeg tror, at skærmkortet detekter en forkert skærm på en eller anden måde.
Og at jeg ikke får mulighed for at selv at bestemme...

Ellers tak.

Michael

--

Best Regards / Venlig hilsen