sylte chilli
Fra : Niels

Dato : 07-10-05 08:07

hejsa
Jeg havde tænkt mig at sylte mine chili (3 buske) i en lage med eddike,
vand, sukker og salt, jeg vil undlade krydderier for at bevare sorternes
særegne smag. Men jeg er lidt i tvivl om blandings forholdet .... er der
nogen der har erfaringer der kan bruges ?

--
MvH
Niels Holler

Fra : mcloud

Dato : 07-10-05 12:32

Hej Niels
Jeg plejer at smage mig tilrette ,simpelthen lave en lage koge den op
smage
den til og hælde den over der rengjorte nippede og stukket med en gaffel
chilier .låg på og køl .
mvh mcloud

Fra : Niels

Dato : 08-10-05 09:55

jamen det må være svaret

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 15-10-05 07:08

Fri, 7 Oct 2005 09:06:36 +0200, skrev "Niels" <nejtak@goaway.com> i
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>særegne smag. Men jeg er lidt i tvivl om blandings forholdet .... er der
>nogen der har erfaringer der kan bruges ?

Jeg plejer at bruge denne opskrift fra "Tørsleff's Grønne Syltebog".
Du kan så bare udelade skalotte-løgene...

pr. 100 g chilier bruges:
1 3/4 dl hvidvinseddike
1 3/4 dl vand
1 3/4 spsk sukker
3/4 spsk salt
4 - 5 skalottteløg
1/2 tsk Atamon

Chilierne befries for stilke og prikkes med en gaffel, så væske bedre
kan trænge ind.
Vineddike, vand, sukker og salt koger op med chilierne og de hele
skrællede skalotteløg.
Væsken hældes fra og gives et opkog.
Tag gryden af blusset og tilsæt Atamon.
Chilierne og løgene lægges lagvis i glas, væsken hældes over og
glasset lukkes.
Trækker ca. 4 uger.

--
Gitte Sørensen

Lav dine egne lykønskningskort:
http://www.gittes.dk/shop

Fra : Aksel Petersen

Dato : 16-11-05 01:17

"Gitte Sørensen" <news@gydda.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Væsken hældes fra og gives et opkog.
> Tag gryden af blusset og tilsæt Atamon.
> Chilierne og løgene lægges lagvis i glas, væsken hældes over og

Jeg gad vidst, hvilken slags chili I skriver om.
Kan stærke chili - eksempelvis Serrano - syltet på denne måde spises lige
"fra glasset" uden mundhule og svælg og tarmkanal bliver brændt af?
I så fald er det noget for mig. Jeg har i år haft en usædvanlig stor høst
af
Serrano. I stedet for ar smide størstedelen af dem ud
prøvede jeg at komme af med nogle pæne vareprøver i den stedlige Kvickly,
som har en velassorteret grøntafdeling. Men nej, da jeg ikke
var momsregistreret, måtte de ikke købe af mig! Imidlertid studerede jeg
deres priser på uidentificeret chili emballeret i 5-6 styks pakninger.
De kostede 100 kr pr kilo. Overfor ligger en iranerbutik og den fik mit
besøg. Fik en pæn vareprøve og de spurgte om kiloprisen. Sammenlignet med
Kvickly's pris slyngede jeg ud: 30 kr. Det ville de spekulere over. De fik
et par gode håndfulde, og når de havde prøvet, om de kunne sælge dem,
kunne de ringe efter flere. Jeg hørte aldrig fra ham. Han kunne da i
det
mindste have prøvet at prutte prisen, for så havde jeg slået til!
Der er næsten ikke plads til de sidst høstede i fryserne, for der ligger
forvejen en kasse med 4-5 kilo fra en gang i sommers - plus rester fra
sidste år.
Jeg har brug for alle de gode råd, jeg kan få!
Aksel

Fra : Padre

Dato : 17-11-05 11:30

> Jeg har brug for alle de gode råd, jeg kan få!

I dine sko ville jeg forsøge mig med at ryge dem, og lave en slags chipotle
sauce af dem

--
padre

Fra : Aksel Petersen

Dato : 18-11-05 16:08

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> I dine sko ville jeg forsøge mig med at ryge dem, og lave en slags
> chipotle
> sauce af dem
>
> --
> padre

Tak for din idé. Jeg tror bare, at det bliver lidt for bøvlet for mig. Jeg
ved ikke, hvordan man gør.
De skal jo først(?) tørres, og chile serrano er jo nogle korte, tykvæggede
fyre - som må være vanskelige at tørre -
og tillige betydeligt mere "picante" end chile poblano.
Derudover har jeg endnu - til dit nævnte formål - en del poser af tørrede
og
røgede Chile Guajillo, som også er fine.
Nuvel, jeg har alligevel fundet plads til dem i dybfryseren, og vi skal
bestemt ikke så chili de næste mange år!

Venlig hilsen
Aksel