Aktiekøb i småportioner?
Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 13:21

Jeg har ikke en stor sum at gøre godt med, men jeg vil gerne købe aktier i
et bestemt selskab, sålænge de er til at få til rimelige penge.

Hvis jeg starter med f.eks. 10.000 kr. og derefter køber for 1.000 eller
2.000 kr. når jeg har råd, hvordan gør jeg så det billigst og lettest
muligt?

Jeg går ikke ud fra, at jeg skal bede min bank om at gøre det?

Vil det være helt ude i hampen at låne f.eks. 50.000 kr., hvis jeg har råd
til at afdrage på lånet? Jeg har en helt klar forventning om, at den
pågældende aktie nemt vil kunne forrente lånet og dertil give mig en
gevinst. Ikke noget jeg bliver tyk og fed af med så små beløb, men
alligevel....
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Johansen

Dato : 06-10-05 14:57

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det være helt ude i hampen at låne f.eks. 50.000 kr., hvis jeg har råd
> til at afdrage på lånet? > Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Du må aldrig låne penge til spil og du skal være parat til at miste dine
10000
Jeg tabte 9032 kr i går alene på DFDS
MvH Steen

Fra : Steen Johansen

Dato : 06-10-05 15:10

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du må aldrig låne penge til spil og du skal være parat til at miste dine
> [...]
I dag har jeg tabt 10299 kr på DFDS
Tab på 2 dage 19331 kr
Er du parat til det?
Jeg skal ikke pive Jeg har stadigt 56.242,57 i overskud på DFDS
MvH Steen

Fra : Peter H

Dato : 06-10-05 15:36

> I dag har jeg tabt 10299 kr på DFDS
> Tab på 2 dage 19331 kr
> Er du parat til det?
> Jeg skal ikke pive Jeg har stadigt 56.242,57 i overskud på DFDS
> MvH Steen

Jeg ligger på ca 5K i tab på DFDS, men heller ikke noget problem her, for
emeging markets falder med 3-6% idag, Europa med 1½%, Danmark med 1% osv og
årets overskud er reduceret med 10-15K men dog kun 1% af den samlede
portefølje på en grim dag. Det er et godt resultat - ifølge min mening.

HUSK DAFs råd. Vær bred, vært global, vær langsigtet.

At købe en enkelt aktie i en dansk smallcap er imod alt sund fornuft og
skulle Steen have fået overskud, så tillykke.
Men sandsynligheden for underskud ved at være meget smal som du er inde på
med opkøb af eet selskab er lotto og ikke investering.

Peter H

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 09:09

On Thu, 6 Oct 2005 16:10:14 +0200, Steen Johansen wrote:

> I dag har jeg tabt 10299 kr på DFDS
> Tab på 2 dage 19331 kr
[snip]
> Jeg skal ikke pive Jeg har stadigt 56.242,57 i overskud på DFDS
> MvH Steen

Nå ja, det var jo det jeg skrev, men ærgerligt er det jo

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 09:08

On Thu, 6 Oct 2005 15:56:54 +0200, Steen Johansen wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du må aldrig låne penge til spil og du skal være parat til at miste dine
> 10000

Jeg er, under alle omstændigheder, parat til at inkassere et tab. Jeg
stiller mig dog tvivlende over for, om jeg kan risikere at miste hele den
indskudte kapital, idet en virksomhed vel altid vil have en vis værdi, med
mindre det går konkurs og er insolvent.

> Jeg tabte 9032 kr i går alene på DFDS

Snøft, det var da til at føle på. Nu er det vel heldigvist sådan, at du
ikke skal udrede beløbet i kontanter, men at det alene er et udtryk for, at
du ville miste beløbet, hvis du solgte til den aktuelle kurs?
Rædselsseminariet er naturligvis, at kursen fortsætter med at falde og
lægger sig "permanent" på et lavere niveau end den pris du har købt til.

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Johansen

Dato : 07-10-05 12:06

> [...]
> Rædselsseminariet er naturligvis, at kursen fortsætter med at falde og
> lægger sig "permanent" på et lavere niveau end den pris du har købt til.

Ja og det er OK gyngerne og karusellen. men hvis jeg havde mistet 20000kr af
spareskillingerne var det en anden sag!
MvH Steen

Fra : Peter H

Dato : 06-10-05 16:13

">
> [...]
> pågældende aktie nemt vil kunne forrente lånet og dertil give mig en
> gevinst. Ikke noget jeg bliver tyk og fed af med så små beløb, men

Ja det vil være helt ude i hampen.

Alle, eller de fleste, tror at netop den aktie/virksomhed de har fået øje på
er noget særligt.
Og hvis du tager rigtige mange investorer tror de, at netop deres valg er
bedre end de andres.
"Jeg er bedre end gennemsnittet til at vælge aktier". Hvis du tror dette,
kan du dokumentere dette eller på vis redegøre for at du er bedre end
gennemsnittet til at vælge netop de virksomheder der vil klare sig
aktiemæsssigt bedre end de øvrige?

Hvis du kan, tager jeg hatten af, hvis ikke tror du så også at du er en
bedre billist end gennemsnittet, for det tror langt de fleste billister.
Du er ikke bedre end gennemsnitet, mindre du har udfærdiget papir og anden
praktisk dokumentation. Hvis ikke du har dette taler alt for at du blot har
fået en god ide, som du tror på. Og det tror alle andre også om deres
aktievalg.

Køber du Eet papir du tror på, mener jeg du skal være indstillet på at det
er lotto og køb/glem det og ser hvad der sker.

Men du kan tage op hvad du vil købe og se vores reaktioner. Jeg håber blot
ikke det er IT/Internet/BioTech/vindmøller for så skal du også have
svømmebælte.

Hvad bygger 'din klare forvetning' på? Ja jeg er lidt grov i filten, men det
skal der til en gang imellem for at sikre at man ikke kommer på afveje.
Hvad bygger din klare forventning på, som andre ikke har opdaget og ikke
allerede ligger i aktiekursen?

Peter H

Fra : Steen Johansen

Dato : 06-10-05 19:49

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afveje.
> Hvad bygger din klare forventning på, som andre ikke har opdaget og ikke

Ja Peter du har naturligvis ret. Der er meget lotto i det og det er det der
for mig er "gyset"
MvH Steen (Kanon bilist)

Fra : Peter H

Dato : 06-10-05 20:23

> Ja Peter du har naturligvis ret. Der er meget lotto i det og det er det
> der for mig er "gyset"
> MvH Steen (Kanon bilist)

Og det er meget centralt det du skriver, faktisk humlen i lotto/investering.
Stort set alle har mere interesse i gyset end afkast.

Jeg har valgt side og interesserer mig for afkast og ikke gyset. Jeg er som
bekendt daytrader, men det keder mig så meget at jeg tit lægger mig i sofaen
og sover fordi det er så kedeligt, men det er også et vigtigt kriterie for
mig at jeg ikke anvender tro, håb og følelser til beslutninger og derved
afskærer jeg mig fra dette i det daglige daytrading. Og jeg formöder det er
stik modsat flertallet af daytreadere, der taber. Men er der tabere er der
også vindere og jeg er en af dem med forrentning på 1-3 promille pr dag. Men
stadigvæk svarende til 100%+ i år.

Hvis jeg fornemmer gys i en position, forlader jeg den øjeblikeligt, da det
så ikke er hjernen, der bestemmer.
Jeg handler ud fra statistik og teknik og kedeligt, ja det er det, men
afkast ja det får jeg, så jeg bliver ved min læst.

Peter H

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 09:43

On Thu, 6 Oct 2005 17:13:29 +0200, Peter H wrote:

> Ja det vil være helt ude i hampen.

Tak for den vurdering. Jeg mente blot, at hvis jeg nu lånte til f.eks. 5%
og aktien kaster 20-30% af sig over de næste par år eller tre, måtte det -
alt andet lige - give overskud

> [...]
> kan du dokumentere dette eller på vis redegøre for at du er bedre end
> gennemsnittet til at vælge netop de virksomheder der vil klare sig

Jeg bilder mig bestemt ikke ind at være et orakel på aktieområdet og jeg
mangler/savner helt den grundlæggende indsigt i sligt, som vel er en
forudsætning for et langsigtet og givtigt investeringsforløb. Jeg er ikke
spiller af natur (køber f.eks. aldrig Lotto), men er opildnet af den
udvikling det pågældende selskab er inde i. Et marked i dramatisk vækst og
en ny ledelse med en plan og en vilje til at vinde. Alle tiltag indtil nu
har været indlysende rigtige og jeg er meget sikker på, at strategien vil
bære frugt i de kommende år.

> [...]
> praktisk dokumentation. Hvis ikke du har dette taler alt for at du blot har
> fået en god ide, som du tror på. Og det tror alle andre også om deres

Jeg erkender at det forholder sig som du skriver. Det er en "god ide", som
er inspireret af den aktuelle udvikling, de første praktiske resultater af
ny ledelse og ny markedsplan, kombineret med min helt personlige
fornemmelse af, om "de" har en chance for at fastholde den markedsposition
de har nu og samtidigt formår at tjene penge på det.

> Køber du Eet papir du tror på, mener jeg du skal være indstillet på at det
> er lotto og køb/glem det og ser hvad der sker.

OK, dybest set er det vel lidt at sammenligne med Lotto for mit
vedkommende. Jeg får aldrig mulighed for at gamble med store beløb og i
yderste konsekvens er jeg forberedt på at tabe hele eller dele af beløbet.
Der er tale om lommepenge - ikke en strategisk plan om at udvide
porteføljen med andre aktier og jeg forestiller mig ikke, at jeg hver
morgen, middag og aften vil sidde ved computeren og "deale".

Jeg ville, i givet fald, arbejde med en tidshorisont på 2-3 år, idet jeg
forventer en udvikling der vil nå et foreløbigt klimaks i 2008-09. I
mellemtiden vil aktien formentlig svinge en del, idet der jo hurtigt går
spekulation i aktier der viser stadigt stigende kurser og der er da p.t.
også gået lidt selvsving i aktien, omend der er tale om en aktuekurs og
nogle stigninger der - stort set - er fremkaldt af pressemeddelelser fra
virksomheden. Det skal blive spændende at se de kommende kvaltals- og
halvårsregnskaber.

> Men du kan tage op hvad du vil købe og se vores reaktioner. Jeg håber blot
> ikke det er IT/Internet/BioTech/vindmøller for så skal du også have
> svømmebælte.

Da jeg selv er ansat i selskabet, får du mig ikke til at røbe noget mere
konkret. Mon dog ikke du og andre kan læse mellem linierne?

> [...]
> skal der til en gang imellem for at sikre at man ikke kommer på afveje.
> Hvad bygger din klare forventning på, som andre ikke har opdaget og ikke

Jeg synes ikke du er grov. Alt er såre fornuftigt og det tager jeg til mig
i den ånd det er ment.

Og nej: Jeg har ikke en viden der, bedre end andre, sætter mig istand til
at opstille forventninger. Jeg har kun været ansat i virksomheden i fire
måneder og "kun" på gulvet (ufaglært på aftenhold) og du/I har samme adgang
til væsentlige oplysninger som jeg. Den "fornemmelse" man har som menig
ansat kan umuligt give en taktisk fordel af betydning, ja den kan måske
endda være fordrejet i forhold til de store linier. Jeg er bare personligt
overbevist om, at den linie der er lagt, er den rigtige - that's all

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Johansen

Dato : 07-10-05 12:13

> [...]
> og aktien kaster 20-30% af sig over de næste par år eller tre, måtte det -

Historien om konen med æggene er velkendt!
Det er fælt at miste sine penge, men det er en katastrofe at miste lånte
penge
MvH Steen
Hansen købte en dyr BMV for mange år siden, bilen røg på lossepladsen sidste
år
Hansen er færdig med at betale til næste år.Pris pr år 74000kr

Fra : KNT

Dato : 06-10-05 20:58

Hvis valget er mellem at købe portioner på 1-2000 kr og låne 50000 at købe
for samtidigt - er det sidste klart at foretrække. De små indkøb koster alt
for meget i gebyrer.

Bedre er dog at spare op, så du venter med at købe ind til du kan tage en
hel 'handelspost' - afhængig af aktien normalt et beløb mellem 20 og 50000
kr.

Knud

Fra : P M Hansen

Dato : 30-10-05 13:44