Knuste stjerneanis
Fra : Kit

Dato : 06-10-05 13:22

Hej!
Skulle lave drys til en æblekage forleden, og der stod "10 knuste
stjerneanis" i opskriften. Endte med at stå og pille frøene ud og
smide de hårde stjerneformede skaldele i skaldespanden..

Men det var vist en fejl, - bruger man ikke det hele? Hvis man gør,
hvordan får man så lige knust skallerne? De er i hvert fald for hårde
til en morter eller en stavblender...

VH Kit

Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 06-10-05 14:16

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men det afholder mig ikke fra at
kommentere ;)

10 knuste anis?

Hvor meget drys skulle du lave?

Vi plejer at koge en stjerneanis med i rødbedesuppe - en dag glemte vi
at tage den op inden vi blendede suppen - og vupti havde vi lavet
kongen af Danmark suppe - vi har faktisk ikke lavet rødbedesuppe siden
;)

10 knuste stjerneanis giver vist en ret voldsom anissmag!

/Søren

Fra : Kit

Dato : 06-10-05 14:32

Hehe... ja syntes også det virkede lidt voldsomt, men det var en kæmpe
æblekage fra en Camilla Plum-bog (2½ kg æbler, 750 g smør, 9 æg....)
Kom heller ikke alt drysset på, da det bl.a. bestod af 200 g sukker

Fra : es

Dato : 06-10-05 15:07

Hej, du skal anskaffe dig en billig kaffekværn. De fås som regel til
omkring 100 kr og er perfekte til krydderier, også de hårde. Har en
gang forsøgt med alle de der muskatnød-rester man altid står tilbage
med. Og ja, det lykkedes fint. Hvis man er meget sart, har man flere
kværne. En til varme krydderier som kanel, allehånde, anis,
kardemomme etc og en til de mere skrappe som spidskommen, chili etc.
Krydderier der ikke er formalet holder også længere. Når de først
er knust, smager de hurtigt bare af støv.
10 stjerneanis lyder godt nok lidt voldsomt og selv om jeg er en
mega-Camilla-fan ville jeg vælge at drysse lidt mindre på.
Det må næsten være den her opskrift du er i gang med?
http://www.fuglebjerggaard.dk/Nyhedsrev/C.nyhedsopskrifter/8.Nyhedop.htm
Bringer lige linket, så andre kan prøve den også. Jeg kan i ø
anbefale den "oksekød i sort øl" som står øverst på siden. Den
smager fantastisk - og så kan den bare stå i ovnen i en stegeso mens
man fx går i biffen.

hilsen ESther

Fra : Kit

Dato : 06-10-05 20:08

On 6 Oct 2005 07:06:45 -0700, "es" <selig@mail.tele.dk> wrote:

>Hej, du skal anskaffe dig en billig kaffekværn. De fås som regel til
>omkring 100 kr og er perfekte til krydderier, også de hårde.

Ok, det må jeg fluks gøre.. Tak for rådet!

>Det må næsten være den her opskrift du er i gang med?
>http://www.fuglebjerggaard.dk/Nyhedsrev/C.nyhedsopskrifter/8.Nyhedop.htm

Ja det er det nemlig! Det er en super opskrift
Men gad vide om man bruger "skallerne",,,, ?

VH Kit

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 06-10-05 20:32

> Men gad vide om man bruger "skallerne",,,, ?

SVJV nixenbixen. De æteriske olier der giver smagen er inden i kapslerne.
Jeg graver altid frøene ud når jeg bruger stjerneanis.

/tue