hjælp - møde med bankrådgiveren
Fra : jakob

Dato : 06-10-05 12:13

Hej!
Jeg har ca. 20.000 kr på min konto som jeg har sparet op gennem det
seneste år og som jeg ikke forventer at få brug for foreløbig. Jeg har
mailet med min bankrådgiver i Jyske Bank som synes at det er en dårlig
ide bare at lade dem stå på kontoen hvis jeg ikke skal bruge dem, og jeg
skal til møde med hende i morgen. Problemet er at jeg på ingen måde
føler mig særlig godt klædt på til det møde. Hun nævnte bl.a. muligheden
for at investere pengene i investeringsforeninger. Jeg har allerede
nogle penge stående i investeringsforeninger. Det var noget mine
forældre fiksede for en del år siden uden min indblandning, og så vidt
jeg kan se har det været en ret dyr fornøjelse Det drejer sig om
Jyske Invest IT Aktier og BiotechMedicinal aktier som ifølge netbanken
blev handlet til kurs 103 og som nu ligger nede i nærheden af kurs 35 og
70 henholdsvist.

Jeg har aldrig rigtig skænket dem en tanke, men nu skal jeg altså til
møde med bankrådgiveren. Hvad skal jeg lægge vægt på når jeg sidder
dernede og skal tage en beslutning? Dels om hvad kontanterne skal
investeres i, og dels om jeg skal sælge de nuværende aktier og investere
dem i noget andet. Jeg ved at man skal overveje hvor lang en periode man
forestiller sig at binde pengene i, og eftersom jeg ikke står og skal
bruge pengene foreløbigt tænker jeg noget i retning af 4-5 år.

Bankrådgiveren nævnte en ny afdeling Råmetaller
(http://www.jyskebank.dk/investering/privat/naarduinvesterer/struktureredeprodukterdokumenter/161408.asp)
samt en med tyrkiske aktier, som de havde et "godt tilbud på". Men hvad
ved jeg om Råmetaller og tyrkiske aktier?? (Ikke meget..)

Nogen gode råd og tips inden jeg skal derhen i morgen?

--
Hilsen Jakob

Fra : Kim

Dato : 06-10-05 12:53

On Thu, 06 Oct 2005 13:13:08 +0200, jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

>Bankrådgiveren nævnte en ny afdeling Råmetaller
>(http://www.jyskebank.dk/investering/privat/naarduinvesterer/struktureredeprodukterdokumenter/161408.asp)

Der kan du tilsyneladende maks. tabe 3%.

>samt en med tyrkiske aktier, som de havde et "godt tilbud på". Men hvad
>ved jeg om Råmetaller og tyrkiske aktier?? (Ikke meget..)

Fra http://www.if.morningstar.dk/ :

2005-10-05 "Tyrkiske aktier til de vovede"

Kilde:
Børsen side 35

Sidste skud på stammen over nye fonde kommer fra Jyske Invest som nu
lancerer en fond, som udelukkende investerer i tyrkiske aktier. Fonden
er til de meget risikovillige investorer, da risikoen i det smalle
tyrkiske marked er tårnhøj.

--
Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-05 14:22

jakob skrev:

> Jeg har aldrig rigtig skænket dem en tanke, men nu skal jeg altså til
> møde med bankrådgiveren. Hvad skal jeg lægge vægt på når jeg sidder
> dernede og skal tage en beslutning?

Du skal gøre nogle ting op med dig selv:

1. Vil du løbe en høj, en mellem eller en lav risiko?

2. Uanset hvem der råder dig og hvorfor, så er det dig der står
med laurbærrene eller håret i postkassen. Så husk at det er din
beslutning.

3. Man kan godt tabe på en investering med lav risiko. Du skulle
bare se mine Bankinvest aktier som jeg købte lige før den ellevte
september (og nu har afhændet med en meget lille gevinst her fire
år efter).

--
Bertel

Fra : jakob

Dato : 06-10-05 17:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du skal gøre nogle ting op med dig selv:
>
> 1. Vil du løbe en høj, en mellem eller en lav risiko?

Det må blive "mellem".

> 2. Uanset hvem der råder dig og hvorfor, så er det dig der står
> med laurbærrene eller håret i postkassen. Så husk at det er din
> beslutning.

Ja det er jo det.

> [...]
> bare se mine Bankinvest aktier som jeg købte lige før den ellevte
> september (og nu har afhændet med en meget lille gevinst her fire

Okay, -nåmen du fik trods alt en gevinst. Den skal jeg vist se langt
efter med mine IT-aktier Det er bare noget rod når man ikke har de
store forudsætninger. Men sådan er det jo. Jeg har f.eks ikke den store
mening om hvorvidt, det er smart at sælge IT-aktierne nu, eller ej,
ligesom jeg ikke har nogen mening om hvorvidt Råmetaller er en god
investering lige nu. At dømme ud fra det andet svar i tråden er der nok
en lidt for høj risiko ved de tyrkiske aktier. Men nu har jeg da
fastlagt en investeringshorisont samt min risikovillighed. Så må jeg se
hvad bankrådgiveren siger.

Tak for svaret!

--
Jakob

Fra : Svenne Krap

Dato : 06-10-05 17:49

jakob wrote:

> [...]
> en lidt for høj risiko ved de tyrkiske aktier. Men nu har jeg da
> fastlagt en investeringshorisont samt min risikovillighed. Så må jeg se

Well selv højuddannede mennesker, der arbejder med aktievurderinger til
dagligt bliver i ny og næ grimme overrasket.

Deres fordel er, at de typisk kender deres præcise risiko og man
forsøger at lave en portefølje efter bestemte mål. Og så har de
naturligvis penge nok til at lave en "optimal" portefølje, der trods alt
koster en del penge at lave.

Svenne

Fra : jakob

Dato : 06-10-05 18:03

Svenne Krap wrote:

> [...]
> forsøger at lave en portefølje efter bestemte mål. Og så har de
> naturligvis penge nok til at lave en "optimal" portefølje, der trods alt

En "optimal" portefølje? Dvs en hvor man har spredt sine investeringer
over over mange forskellige risikoprofiler, eller? Hvilke
beløbsstørrelser taler vi så om? Har været inde på Euroinvestor.dk samt
andre sider, og læse lidt. Det er sådan set et vældig spændende område,
og det er jo relevant nok at vide lidt om hvordan man investerer sine
privater midler fornuftigt. Kan se i det lokale biblioteks base at der
findes et hav af bøger om emnet. Er der nogen der specielt kan anbefales?

--
Jakob

Fra : Svenne Krap

Dato : 06-10-05 18:58

jakob wrote:
> [...]
> privater midler fornuftigt. Kan se i det lokale biblioteks base at der
> findes et hav af bøger om emnet. Er der nogen der specielt kan anbefales?

Der findes to typer risici, systematisk og usystematisk (dvs. om
aktierne svinger med markedet), ved at sprede sig over mindst 8-10
aktier fjerner man en stor del af den usystematiske risici (som man
normalt ikke får afkast af).

Hvis man samtidigt vil lave blød ind og ud (som sikrer dig mod at købe
på toppen og bunden) og du ikke vil have dit afkast ædt op af kurtage,
så skal du nok op i en porteføljeværdi i millionklassen før de
væsentligste risici er afdækket uden det koster alt for meget.
Og det er også anbefalet at sprede sig over hele verdenen.

Men det er et meget kompliceret emne, og det er endnu mere kompliceret
at anbefale en bog uden at kende dine forkundskaber. Generelt kan man
dog sige, at det er meget matematik-tungt så det kræves typisk special
software oven i en god portion viden.

Men sprøg en bibliotekar, det du leder efter hedder portefølje teori.

Mvh

Svenne

Fra : jakob

Dato : 07-10-05 19:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> bare se mine Bankinvest aktier som jeg købte lige før den ellevte
> september (og nu har afhændet med en meget lille gevinst her fire

Så var jeg i banken.
Jeg havde besluttet mig til at risikoen ikke skulle være så stor, da jeg
sikkert vil få god brug for dem når jeg er færdig med min uddannelse. Så
jeg valgte "Rå metaller 07", da den er skruet sammen således at jeg er
garanteret at få mindst kurs 100 for dem om to år. (Købte dem til kurs
103). Solgte i samme ombæring beviserne i IT-investeringsforeningen. Nu
kan det i hvert fald ikke gå helt galt. Tak for svar!

--
Hilsen Jakob

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-10-05 06:57

jakob <jtonospam@mail.dk> den 7. oktober 2005 kl. 20:03 +0100 skrev:
> [...]
>jeg valgte "Rå metaller 07", da den er skruet sammen således at jeg er
>garanteret at få mindst kurs 100 for dem om to år. (Købte dem til kurs
Jeg var inde på bankens hjemmeside og ledte forgæves efter noget, der
kunne vise bankens fortjeneste ved foretagenet.
De skriver:
Rå Metaller 07 er en obligation i danske kroner
Investeringen udbydes til kurs 103 - uden handelsomkostninger
Investeringen har en løbetid på ca. 2 år - fra den 25. oktober 2005 til
den 9. november 2007
Minimumsinvesteringen er 10.000 danske kroner og derefter i hele tusinde
Kurs ved udløb er minimum kurs 100

Det skal vel forstås som, at der ikke er handelsomkostninger ved køb - men
hvad med ved salg?

Og er der et neutralt sted, man kan se priserne? Beregner banken sig en
speciel pris i forhold til det øvrige marked?

De gør det vel ikke gratis.

Hilsen Sverre.

Fra : jakob

Dato : 08-10-05 14:53

Sverre Stokke wrote:

> [...]
>
> Og er der et neutralt sted, man kan se priserne? Beregner banken sig en
> speciel pris i forhold til det øvrige marked?

Hej Sverre!
For at være helt ærlig så må jeg vist melde pas på begge dine spørgsmål.
Som det måske også fremgik af mit oprindelige indlæg, så har jeg ikke
rigtig nogen erfaringer med at investere, så jeg er uden tvivl ubekendt
med flere af de spørgsmål man bør stille inden man investerer. Men
modtager stadig gerne gode råd og vejledning selvom jeg nu har truffet
beslutningen i denne omgang.

Jeg forholdte mig bare til at det værste der kan ske for mig er at jeg
mister ca 600 kr når investeringen udløber i år 2007. Dette
sammenlignede jeg med muligheden for at opnå en forrentning på ca 5-8 %
(bankens forventning), sammenlignet med renten på min lønkonto.

Mht handelsomkostninger ved salg inden nov. 2007 , så formoder jeg at
det er bankens "sædvanlige" gebyr der gælder. Men jeg regner ikke rigtig
med at det bliver aktuelt for mig.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "et neutralt sted, man kan se
priserne, og om bankerne beregner en speciel pris. Hvilker priser?

Beklager mine lidt dumme spørgsmål, men jeg er som sagt grøn i det her.
Men vil gerne prøve at undersøge sagerne, når jeg er lidt mere med på
hvad du spørger til.

--
Jakob

Fra : Michael

Dato : 08-10-05 09:09

"jakob" <jtonospam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ved jeg om Råmetaller og tyrkiske aktier?? (Ikke meget..)
>
> Nogen gode råd og tips inden jeg skal derhen i morgen?

JyskeBank tjener tykt på de investeringsforeninger, så det "råd" undrer mig
sådan set ikke. 20.000 er ikke særlig meget at starte med, så mit bedste råd
er egentlig at skifte bank. Idag får du vel et sted mellem 0 og ½% i rente.
Skift til Sparekassen Vestsalling og få 2,25% fuldstændig risikofrit og uden
at binde pengene.

Alternativt kan du købe 3-4 aktieposter selv, men der er selvfølgelig en vis
risiko. Under alle omstændigheder ville jeg holde mig langt væk fra enhver
investeringsforening - omkostningerne er simpelthen alt for høje ifht.
afkastet.

Fra : Peter H

Dato : 08-10-05 18:01

> [...]
> vis risiko. Under alle omstændigheder ville jeg holde mig langt væk fra
> enhver investeringsforening - omkostningerne er simpelthen alt for høje

Investeringsforeningers omkostninger er utroligt lave i forhold til afkast
og er oftest 1-2 af afkastet. en investeringsforening der typisk giver 20%
pa (carnegie, Sparainvest value, Nielsen, Dexia, SKAGEN ... ) tager sig
godt betalt, så der kun er 18% tilbage. Høje omkostniger ja, men ikke i
forhold til afkast. De ringeste foreninger er typisk storbankernes, Jyske,
Syd, Nordea, Danske, Egnsinvest, Midtinvest .... ) (Hold dig langt væk fra
dem).

At anbefale at en uvidende og grøn skal investere i aktier er efter min
mening forrykt. Det er ingen grund til at gøre ting man ikke har forstand
på.
Kan man stole på Jyske Banks rådgivere? De er grundlæggende sælgere, så prøv
at spørge om de får provision af at sælge den der råvare investering.

Kan man stole på sin rådgiver? ja og nej, men ikke mere end man kan stole på
Elgiganten, fona, Punkt1 osv. En bankrådgiver er sælger og ønsker i højere
grad at tjene banken end sine kunder, for rådgiveren får løn af banken og
ikke af kunden og dog provision hvis salget til kunden er stort nok.

Men eftersom du mener at omkostninger er for høje i investeringsforeninger i
forhold til afkast, så har enten jeg misforstået noget eller du har. Hvorfor
mener du dette? Hvordan har du regnet det ud? Det kunne jo være mig, der har
misforstået noget og det håber jeg du kan dokumentere, for så er jeg blevet
det klogere.

Peter H

Fra : Peter H

Dato : 09-10-05 23:26

> [...]
> vis risiko. Under alle omstændigheder ville jeg holde mig langt væk fra
> enhver investeringsforening - omkostningerne er simpelthen alt for høje

Spændende læsning i Penge&Privatøkonomi omkring omkostningerne i
investeringsforeningerne. Det ser ganske klart ud at jo højere
administrationsomkostninger, jo højere afkast, det følges ret nøje ad,
uanset forklaring, der kunne være at kvalitet koster, ligesom med sko, tøj,
revisorer etc. Oversigten gælder inv.foreninger for danske aktier:

Afkast og adm.omkostninger:

Dyre afdelinger:

Bankinvest DK Small cap, (3 mdr/ 6 mdr/ 12 mdr) = (10,9%/ 29,1%/ 74,8%)
2,05% (=adm.omkostninger)
SEBinvest Danmark (3 mdr/ 6 mdr/ 12 mdr) = (12,4%/ 28,7%/ 56,3%) 1,55%
Carnegie danske aktier (3 mdr/ 6 mdr/ 12 mdr) = (11,8%/ 24,3%/ 47%) 1,60%

Billige afdelinger:

Sparinvest KFX (3 mdr/ 6 mdr/ 12 mdr) = (11,6%/ 17,5%/ 36,6%) 1,00%
Danske Invest Danmark (3 mdr/ 6 mdr/ 12 mdr) = (10,1%/ 17,8%/ 40,2%) 0,97%
Nordea Invest Danmark (3 mdr/ 6 mdr/ 12 mdr) = (11,5%/ 20,5%/ 41,7%) 0,88%

Det ses forholdsvis klart at jo dyrere administrationen er jo højere afkast,
måske fordi højere administration betyder flere ansatte, flere analyser,
flere møder, flere undersøgelser osv.

Der er naturligvis forbehold for at næste år ikke gentages i afkast, der
virker meget store i dette år for de rette valg af investeringsforeninger.
Men det afliver myten, at jo lavere adm.omkostnniger jo bedre, det er
faktisk omvendt med mindre dette misbruges og man med vilje sætte
adm.omkostninger op for at 'snyde' læsere. Så jeg står helt uforstående
overfor at høje adm.omkostninger ikke står mål med afkastet, for giver man
1% mere i adm.omkostnnger kan det give 30fold igen, ihvertfald i denne
analyse.

Hvis aktierne falder næste år er mit bud at de afdelinger med høje
adm.omkostninger falder mindre end dem med mindre adm.omkostninger. Men vi
får se. det er blot et led i vores debat dette indlæg og jeg håber på en
dialog med Jakob

Peter H

Fra : jakob

Dato : 14-10-05 11:19

Peter H wrote:

> [...]
> uanset forklaring, der kunne være at kvalitet koster, ligesom med sko, tøj,
> revisorer etc. Oversigten gælder inv.foreninger for danske aktier:

Hej Peter. Beklager det sene svar men jeg har haft travlt de seneste
dage. Jeg vil se om jeg kan finde den artikel du nævner næste gang jeg
er på biblioteket!

> [...]
> måske fordi højere administration betyder flere ansatte, flere analyser,

Efter lidt søgen lykkedes det mig at finde tallet for Jyske Invest
BiotechMedicinal som jeg har penge i, her:
http://www.jyskeinvest.dk/privat/privat/afdelinger/dineomkostninger/ .
Som jeg læser det så er adm. omkostninger sat til 1,31 -dvs lidt midt i
mellem dem du nævner. Det vil altså sige at 1,31& af den samlede
fortjeneste som afdelingen får hjem på sine investeringer går til
administration, og resten går ned i "kassen" hvoraf der evt udbetales et
årligt udbytte? Eller?

En tilsvarende procentsats burde jeg vel så kunne finde for "Rå metaller
07", ikke? (Denne hører ikke under Jyske Invest men under Jyske Bank).

> [...]
> overfor at høje adm.omkostninger ikke står mål med afkastet, for giver man
> 1% mere i adm.omkostnnger kan det give 30fold igen, ihvertfald i denne

Jeg kan i hvert fald sagtens se logikken i din argumentation

> [...]
> får se. det er blot et led i vores debat dette indlæg og jeg håber på en

Tak for din interesse. De investeringer jeg har, er som tidligere nævnt
nogen som "bare" har været i mit depot uden at jeg har beskæftiget mig
med dem. Men når man begynder at læse lidt om tingene så er det sådan
set helt spændende, - f.eks. har jeg aldrig vidst hvad adm. omk. var i
ovenstående afdeling, men det ved jeg nu, og kan ud fra det sammenligne
lidt med andre afdelinger.

Mht Råmetaller: Fungerer det på den måde at der er én "verdenspris" for
henholdsvist guld, kobber og aluminuim? I den fondsnota jeg har fået fra
Jyske Bank vedr. "Rå metaller 07" står der at startniveauerne for de tre
metaller er 475,50 , 4091,00 og 1929,00. Det er altså kurserne som jeg
kan sammenligne med den aktuelle kurs på en given dag? Kan du anbefale
en side hvor man kan se disse kurser? Det kunne jo være helt sjovt at
følge...

--
Hilsen Jakob

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-10-05 02:49

jakob <jtonospam@mail.dk> den 8. oktober 2005 kl. 15:53 +0100 skrev:

> [...]
>
>Mht handelsomkostninger ved salg inden nov. 2007 , så formoder jeg at
>det er bankens "sædvanlige" gebyr der gælder. Men jeg regner ikke rigtig

Hej Jakob.

Spørgsmålet er, hvad handelsomkostningerne - altså hvad banken beregner
sig - er, når obligationerne udløber. Det fremgår ikke umiddelbart af
bankens oplysninger.

>Jeg ved ikke helt hvad du mener med "et neutralt sted, man kan se
>priserne, og om bankerne beregner en speciel pris. Hvilker priser?
Hvis du søger lidt på Nettet, kan du finde verdensmarkedspriserne på
metallerne, og det bør selvfølgelig være det, banken afregner til.
En af mine venner havde besluttet sig til at købe Vestas-aktier, men blev
af sin bankrådgiver stærkt tilskyndet til at købe aktier i den pågældende
bank, og det endte det da også med, at hun gjorde.
Jeg tjekkede kursen i de relevante dage, og fandt ud af, at banken ud over
selvfølgelig at beregne sig kurtage også havde taget en overkurs for
aktierne.
Om det er almindeligt, ved jeg ikke - og heller ikke om det vil ske i
dette tilfælde. Men når du finder nogle relevante sites, kan du jo muntre
dig med at se, hvordan det går med din investering.

>Beklager mine lidt dumme spørgsmål, men jeg er som sagt grøn i det her.
>Men vil gerne prøve at undersøge sagerne, når jeg er lidt mere med på
>hvad du spørger til.
Jeg synes da, at dine spørgsmål er både fornuftige og relevante. Problemet
er, at du i banken sidder over for en professionel sælger og ikke ved,
hvad du skal spørge om. Men det kan jo nås endnu

Hilsen Sverre.

Fra : KNT

Dato : 09-10-05 06:07

Gør ikke den udflugt til verdens største problem - med 20000 er der altså
ikke meget at forhandle om. Lad dem dog stå til der er et 'rigtigt' beløb
eller smid dem i et eller anden tilfældig investeringforening - der er ikke
plads til spredning af risiko på anden vis med det beløb.

Knud