CMAS* og CMAS** Frederikshavn
Fra : hyden@oncable.dk

Dato : 05-10-05 21:29

Frederikshavn Sportsdykkerklub.

Vi begynder på uddannelse af nye dykkere med introaften den 11/10 og
prøvedyk i svømmehal den 13/10.

Hele CMAS* og CMAS**-teori fra 25/10-20.april. CMAS** praksis fra
20/4-01/09.

Interesserede kan møde op den 11/10 kl. 19.00 for at høre nærmere i
Maskinhallen, Skolegade 8 i Frederikshavn.

Se www.annabang.dk

Johnny Hydén, instruktør.

Fra : larsen.jakob@gmail.c~

Dato : 06-10-05 17:35

hyden@oncable.dk wrote:
> [...]
>
> Interesserede kan møde op den 11/10 kl. 19.00 for at høre nærmere i
> Maskinhallen, Skolegade 8 i Frederikshavn.

Hej

Med fare for at få en del brok tilbage, så skriver jeg alligevel
dette. Det er muligt det har været diskuteret før, men jeg syntes det
er forkert og derfor mener jeg det skal diskuteres igen!

Hvis alle klubber (ca. 150) smed et indlæg hver gang de starter nyt
kursushold, ville der snart ikke være andet i forumet end dette.
Dertil kommer så alle centrene som har væsentlig flere kurser osv.
Jeg er sikker på at folk som gerne vil have et certifikat, nok skal
finde ud af hvornår klubberne i deres område starter hold.

Hvad er holdningen til dette?

Jakob

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-10-05 18:12

larsen.jakob@gmail.com wrote:

> [...]
> Jeg er sikker på at folk som gerne vil have et certifikat, nok skal
> finde ud af hvornår klubberne i deres område starter hold.

Ja eller alle dykkerinstruktører i danmark også poster at nu starter der
et hold.

> Hvad er holdningen til dette?

Jeg synes personligt de ikke skal gøre det her.

Det er en form for reklame som jeg ikke synes hører hjemme her

/Søren

Fra : HKN

Dato : 06-10-05 20:09

Hvad er holdningen til dette?

Jeg synes personligt de ikke skal gøre det her.

Det er en form for reklame som jeg ikke synes hører hjemme her

Ikke fordi jeg er for det - og jeg kan godt forholde mig til dit
synspunkt.
Men fundatsen siger som følger:

3. Fundats:
Formålet med gruppen er diskussion af dykkerrelaterede emner,
så som:

- Diverse dykkertekniker
- Dykkerudstyr
- Sikkerhed ved dykning
- Kontakt til nye buddy's
- Gode dykkerlocations
- Udveksling af oplevelser i forbindelse med dykning
- Annoncering af dykkerbegivenheder

Gruppen er ikke beregnet til kommercielt køb og salg af
dykkerudstyr. Vi henviser til dk.loppemarked.

Og netop den sidst nævnte "Annoncering af dykkerbegivenheder"må vel siges
at
kunne dække for disse posteringer?

-Henrik

It has removed 18 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-10-05 22:29

HKN wrote:
> [...]
> dykkerudstyr. Vi henviser til dk.loppemarked.
>

> Og netop den sidst nævnte "Annoncering af dykkerbegivenheder"må vel siges

Et dykkerkursus er ikke en begivenhed, det er en måde klubben kan tjene
penge på.
Klubben har en vare 'et dykkerkursus' som de sætter til salg, og
reklamerer for dette i denne newsgroup.

Hvis dem der lavede fundatsen mener at dykkerkurser også er okay at
poste her, så skal det gerne præciseres i denne.
Eftersom et dykkerkursus hos dit lokale dykkercenter, eller hos din
lokale dykkerinstruktør så også er en begivenhed, også selvom den
forekommer hver mandag kl 18.

Eller hvad med udsalg i en dykkerbutik ? Det er vel også en begivenhed ?

/Søren

Fra : HKN

Dato : 06-10-05 23:23

[...]

Jamen, jeg er som sådan ikke uenig med dig - det er i bund og grund et
fortolkningsspørgsmål.......jeg forsvarer altså ikke de omtalte
posteringer.

Så for en god ordens skyld får du lige den sidste del af fundatsen med;

"Gruppen er ikke beregnet til kommercielt køb og salg af
dykkerudstyr. Vi henviser til dk.loppemarked."

Er kurser dykkerudstyr?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-10-05 06:54

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message

>Et dykkerkursus er ikke en begivenhed, det er en måde klubben kan
>tjene penge på.
>Klubben har en vare 'et dykkerkursus' som de sætter til salg, og
>reklamerer for dette i denne newsgroup.

Det er vist de færreste klubber som tjener penge på kurser.
Vi holder kurser fordi vi får henvendelser fra folk, som gerne
vil lære at dykke. Kursusprisen er sat efter kostprisen på materialer
og løber rundet med 8 deltagere, kommer der flere, er der et lille
overskud, kommer der færre, er der et underskud. Regnet over de
sidste 5-8 år går det lige op.

Man skal måske også kigge på hyppigheden af annonceringen.
Hvis klubberne en gang om året annoncerer, at der starter kursus
så passer det (imho) fint ind i gruppens fundats.
Hvis et kommercielt dykkercenter laver en posting pr. uge
hver gang der starter et nyt kursus eller specialty så ville
det være spam.

Nogle forretninger har haft succes med at poste annoncer
for foredrag, hvor det har passet ind i fundatsen og den
generelle holdning til , hvad der er acceptabelt, har gjort
at de ikke er blvet flamet.

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-10-05 16:46

Søren Arnvig wrote:

> Det er vist de færreste klubber som tjener penge på kurser.

Det er jo deres egen fejl eller fejl afhængig af synsvinklen.

> Vi holder kurser fordi vi får henvendelser fra folk, som gerne
> vil lære at dykke.

Så sæt reklamer i lokal avisen osv, jeg er personlig ret ligeglad med en
eller anden klub på bornholm holder kursus.

>Kursusprisen er sat efter kostprisen på materialer
> og løber rundet med 8 deltagere, kommer der flere, er der et lille
> overskud, kommer der færre, er der et underskud. Regnet over de
> sidste 5-8 år går det lige op.

Tja igen er det jeres eget valg i ønsker ikke at tjene lidt på det.

> Man skal måske også kigge på hyppigheden af annonceringen.

Nej.

> [...]
> Hvis et kommercielt dykkercenter laver en posting pr. uge
> hver gang der starter et nyt kursus eller specialty så ville

Nej begge dele er spam, da det er information om noget der er
kommercielt, ligegyldigt om der er overskud eller ej.

Hvis klubber skal havde lov at fortælle om deres kurser hvor de uddanner
dykkere, så skal andre der laver kurser der uddanner dykkere også havde lov.

Der er penge i det, og derfor kommercielt !

Hvis du som privat person derimod har lyst til at forære dykkerkurser
væk så er det en helt anden sag.

> Nogle forretninger har haft succes med at poste annoncer
> for foredrag, hvor det har passet ind i fundatsen og den
> generelle holdning til , hvad der er acceptabelt, har gjort
> at de ikke er blvet flamet.

Og det har klubber også

Men det skal være lige for alle.

/Søren

Fra : KC

Dato : 09-10-05 10:17

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og løber rundet med 8 deltagere, kommer der flere, er der et lille
> overskud, kommer der færre, er der et underskud. Regnet over de

Øh.... jeg kunne godt tænke mig at se regnestykket Søren.
Hvad koster et CMAS** hos jer og er jeres instruktører ikke frivillige?

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-10-05 15:37

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message

> Øh.... jeg kunne godt tænke mig at se regnestykket Søren.
> Hvad koster et CMAS** hos jer og er jeres instruktører ikke
> frivillige?

Vores kursus koster 3200,- og vores instruktører er frivillige og
ulønnede.
Det er klubbens politik at uddannelsesbudgettet skal gå i 0,- med 8
kursister.

Det eneste instruktørerne får, er fornøjelsen og dækket deres
obligatoriske
deltagelse i Dansk Sportsdykker Forbunds instruktørkonference hvert 1½
år.

Desuden dækker uddannelsesbudgettet deltagelse i forbundets
dykkerlederkursus for 1-2 personer pr. år.

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 09-10-05 15:55

> [...]
> deltagelse i Dansk Sportsdykker Forbunds instruktørkonference hvert 1½ år.

Ah så de får en form for løn.

> Desuden dækker uddannelsesbudgettet deltagelse i forbundets
> dykkerlederkursus for 1-2 personer pr. år.

Okay så af kursisternes betaling, bliver der brugt penge på folk der
evt. slet ikke har haft noget med dem at gøre.

Så er i jo også kommercielle, og må derfor ikke poste om jeres kurser i
denne newsgroup.

I tjener jo netop penge, så i kan bruge dem på andre ting. Om i smider
dem på banken, drikker dem op til julefrokosten, eller bruger dem til
konferencer osv.

Og dette gælder sikker samtlige andre dykkerklubber i danmark, eftersom
de tager penge for kurserne !

Så for at citere mig selv ud fra hukommelsen, hvis A må reklamere for
deres kommercielle kurser (dykker klubber) så må B også (dykker firmaer)

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-10-05 16:03

> [...]
>dem til konferencer osv.
>
>Og dette gælder sikker samtlige andre dykkerklubber i danmark,

Efter din simple definition: "Modtage penge=Kommerciel", har du ret.

Vi vælger at se mere nuanceret på det.

Men vi kunne også lave følgende konstruktion.

Indmeldelsesgebyr for folk uden certifikat 3400,-
Indmeldelsesgebyr for folk med certifikat 200,-
Al uddannelse i klubben er gratis.

Ville det så være kommercielt ?

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-10-05 18:42

> [...]
>

> Men vi kunne også lave følgende konstruktion.
>
> Indmeldelsesgebyr for folk uden certifikat 3400,-
> Indmeldelsesgebyr for folk med certifikat 200,-

Ja for det har intet med medlemskabet at gøre.

Kunderne/medlemmerne får et dykkercertifikat for deres betaling som IKKE
kun dækker udgifterne ved kurset, men også diver konferencer, og
uddannelse til instruktørerne, derfor er det kommercielt.

Jeg er ligeglad om i poster her, men den dag en dykkerbutik gør det
samme, skal i lige tænke på i selv reklamerer for et kommercielt kursus.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-10-05 18:55

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Kunderne/medlemmerne får et dykkercertifikat for deres betaling som IKKE
>kun dækker udgifterne ved kurset, men også diver konferencer, og
>uddannelse til instruktørerne, derfor er det kommercielt.

Søren.. det du nævner der er udgifter instruktørene har i forbindelse med
deres virke som instruktører. Det er det samme som at sige at Røde kors er
kommercielt og at indsamlerne tjener penge på det fordi Røde kors betaler
den spand de indsamler pengene i.

>Jeg er ligeglad om i poster her, men den dag en dykkerbutik gør det
>samme, skal i lige tænke på i selv reklamerer for et kommercielt kursus.

Ja der må vi virkelig ud og reflektere og lave noget selvransagelse..

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-10-05 19:05

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
> kommercielt og at indsamlerne tjener penge på det fordi Røde kors betaler

HAHAHA
Den var god, så dykkerklubberne er nu en nødhjælpsorganisationer ?

Klubberne tjener penge på deres elever, som så bliver brugt til en form
for betaling af instruktører og andre i klubben. Så de er kommercielle.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-10-05 19:09

>Klubberne tjener penge på deres elever, som så bliver brugt til en form
>for betaling af instruktører og andre i klubben. Så de er kommercielle.

Søren, hvad er det for en betaling du tror instruktørene får?!.. jeg vil
gerne se nogle af alle de penge jeg må have optjent gennem de sidste 3
år???..

Jeg er enig med dig i at i det øjeblik at instruktørene aflønnes er der tale
om en forretning og jeg er enig med dig i at hvis de fik løn var det
kommercielt. Men der er ingen der får nogen form for løn?!?!

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-10-05 19:21

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
>

> Søren, hvad er det for en betaling du tror instruktørene får?!.. jeg vil
> gerne se nogle af alle de penge jeg må have optjent gennem de sidste 3

En anden skribent skrev at i deres klub fik instruktørerne mulighed for
et møde/konference (kan ikke huske den præcise betegnelse) 2 gange om
året, og evt. instruktør halløj hos DSF.
Dette er da en form for betaling.

> Jeg er enig med dig i at i det øjeblik at instruktørene aflønnes er der tale
> om en forretning og jeg er enig med dig i at hvis de fik løn var det
> kommercielt. Men der er ingen der får nogen form for løn?!?!

Ved at nogle af pengene kursisterne betaler for et kursus ikke dækker
udgifterne, men lander i pengekassen i klubben er dette et overskud og
jævnfør anden posting er de derfor kommercielle !

At instruktørerne vælger at arbejde gratis er deres problem, fra firmaet
(klubben) synspunkt lander der penge i kassen.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-10-05 19:42

>En anden skribent skrev at i deres klub fik instruktørerne mulighed for
>et møde/konference (kan ikke huske den præcise betegnelse) 2 gange om
>året, og evt. instruktør halløj hos DSF.

Ja, der er obligatoriske instruktør konferencer man skal deltage på for at
beholde sin instruktør status og det skal instruktørene selvfølgelig ikke
betale for, derudover er det en mulighed for at holde sig opdateret på hvad
der sker for instruktører. Så det er en udgift i forbindelse med at være
instruktør i en klub.

>Dette er da en form for betaling.

Nej det er en udgift i forbindelse med det at være instruktør.

>Ved at nogle af pengene kursisterne betaler for et kursus ikke dækker
>udgifterne, men lander i pengekassen i klubben er dette et overskud og
>jævnfør anden posting er de derfor kommercielle !

Ja Søren men der er jo en del andre udgifter som klubben har i forbindelse
med et elevhold, der er vedligeholdelse af både, kompressor, klubhus,
diverse udstyr, varme og strøm, uddannelse af dykkerledere, uddannelse af
nye instruktører. Disse er meget svære at sætte præcise tal på men et
kvalificeret gæt er at det bestemt ikke kan løbe rundt, hvorfor der intet er
tjent og de er derfor ikke kommercielle.
Men hvad der er endnu mere vigtigt er at det er ikke meningen at der skal
tjenes noget på det og det er i virkeligheden det der gør forskellen på en
klub og et dykkercenter og det er heri du skal finde forskellen på
kommerciel og ikke kommerciel og ikke hvorvidt der er overskud eller
underskud på nogle specifikke poster i regnskabet.

>At instruktørerne vælger at arbejde gratis er deres problem, fra firmaet
>(klubben) synspunkt lander der penge i kassen.

Ja søren der er en omsætning men der er jo langt fra nogle penge til overs
når alle regningerne er betalt og det er ikke meningen at der skal være det.

Nu synes jeg som sædvanligt at jeg har skåret det ud i pap og bøjet det for
dig i neon så det bliver det sidste jeg skriver i denne tråd.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-10-05 20:00

> Nu synes jeg som sædvanligt at jeg har skåret det ud i pap og bøjet det for
> dig i neon så det bliver det sidste jeg skriver i denne tråd.

Ja det undrer mig da ikke du modsætter dig definitionen af det danske sprog.

Men At klubberne ikke kan finde ud af at tjene penge eller ikke vil, så
er og bliver det kommercielt !

EOD

p.s. Kontakt dem der definerer det danske sprog hvis du er uening.

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 11-10-05 00:04

> [...]

er og bliver det kommercielt !

EOD

p.s. Kontakt dem der definerer det danske sprog hvis du er uening.

"At kommercialisere er at udføre en handling med det ene formål at skabe
profit!"

Mig bekendt er de fleste dykkerklubber i Danmark underlagt
folkeoplysningsloven. Nedenstående er sakset fra loven

"Ikke kommercielt
Det er endvidere fastsat i loven, at en folkeoplysende forening eller klub
ikke må oprettes eller drives i kommercielt øjemed, og eventuelt overskud,
der opstår gennem deltagerbetaling og tilskud til klubbens virksomhed efter
loven, skal indgå i klubben og anvendes inden for lovens og vedtægternes
område."

Derfor er alle klubber, der er underlagt loven pr. definition
ikke-kommercielle.

EOD

Jan Rasmussen

Fra : Jakob

Dato : 06-10-05 21:52

HKN skrev:

> [...]
> - Annoncering af dykkerbegivenheder
>
> Gruppen er ikke beregnet til kommercielt køb og salg af
> dykkerudstyr. Vi henviser til dk.loppemarked.

Nu mener jeg ikke at et dykkerkursus er en begivenhed, men derimod salg
af en (dykker)ydelse. Jeg mener personligt at "alle" dykkerkurser
er kommercielle, da der ikke er ret mange (Hverken klubber eller
centre) som laver kurser uden at tjene lidt på det. Hvis man tjener
på det, så er det vel per definition kommercielt! Specielt de klubber
som har en butik/center til at køre kurserne hvor der er lønnet
instruktører og deciderede centre er vel kommercielle, men også
klubber med frivillige instruktører tjener vil penge på det på en
eller anden måde og er derfor kommercielle.

Det næste bliver vel at dykkerrejser skal annonceres da det jo så
også er en begivenhed!

Jakob

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-10-05 23:26

"Jakob" <larsen.jakob@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>klubber med frivillige instruktører tjener vil penge på det på en
>eller anden måde og er derfor kommercielle.

Ja det er jo dejligt relativt så det er noget af det mest fantastiske at
bruge tid på. Så lad os lige få definationerne på plads. Når vi taler om at
"tjene" penge på noget betyder det så ikke at der er overskud eller henfører
det bare til en omsætning. Men så er der jo lidt et problem fordi så kan jeg
jo som privat person jo heller ikke slå en tur op på nyhedsgruppen fordi jeg
sikkert vil bede om et depostitum og derved har en omsætning og i.flg. jeres
defination "tjener" på det. Eller kræver det at man har et overskud for at
tjene på det, og derved skal klubben fremvise et regnskab for at poste sine
kursus meddelelser på nyhedsgruppen? Eller handler det om at udgifterne skal
matche indtægterne på det givne kursus for at man tjener på det? Eller
tjener man på et kursus hvis instruktøren bliver aflønnet for sin indsats,
og skal man aflønnes til mindsteløn før at det er kommercielt eller kan man
nøjes med at få betalt udgifterne for at køre kurset før det er kommercielt?

>Det næste bliver vel at dykkerrejser skal annonceres da det jo så
>også er en begivenhed!

Ja alting er vel i virkeligheden en begivenhed både dykkerrejser og
dykkerkurser..

Så synes jeg jo specielt om argumentet om at "Hvis alle gjorde bl.a bl.a. så
ville vi blive oversvømmet af bl.a. bla." ja det er korrekt, men det er ikke
alle klubber der poster deres kurser, og der er ingen dykkercentre der gør
det. Forhold jer lige til realiteterne og ikke hvis og hvis og hvis. Jeg vil
personligt gerne høre om dykkerrejser jeg kunne deltage på eller måske
diverse dykkerkurser, deriblandt har jeg selv arrangeret kurser hvor jeg har
omsat for mange tusinde kroner men ikke har noget overskud da mine indtægter
matcher mine udgifter og de fleste klubber vil sikkert kunne fortælle det
samme. Vores egen klub har intet overskud på vores uddannelse og vore
instruktører får langt fra noget der ligner mindsteløn.

Jeg vil foreslå at i stopper med at fluekneppe og tager ud at dykke i
stedet!

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-10-05 10:02

larsen.jakob@gmail.com wrote:
> Hvis alle klubber (ca. 150) smed et indlæg hver gang de starter nyt
> kursushold, ville der snart ikke være andet i forumet end dette.

Ca. et indlæg hver anden/tredje dag! Så det giver vist rigeligt plads
til ganske meget andet.

> Dertil kommer så alle centrene som har væsentlig flere kurser osv.

Ja, og som er kommercielle. I modsætning til klubbene hvor
indtægterne fra kursus ofte kun netop dækker omkostningerne, og hvor
ulønnede instruktører arbejder gratis.

> Hvad er holdningen til dette?

Min holdning er klar. Hvis man ikke er medlem af en klub, så er dette
et sted hvor man kan blive inspireret til at søge klubbens fællesskab
og fordele. Så selvfølgelig skal klubberne kunne poste om deres helt
ukommercielle årlige dykkerkurser.

Jens Olsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-10-05 10:40

"jenspolsen@hotmail.com" <jenspolsen@hotmail.com> wrote in

> Ca. et indlæg hver anden/tredje dag! Så det giver vist rigeligt plads
> til ganske meget andet.

Enig... med den trafik der er her i gruppen så ser jeg heller ikke nogen
grund til at begrænse denne type trafik. Sålænge der bliver skrevet i
subject hvad det handler om så folk kan skippe disse mere eller mindre
uskyldige tråde, så er det fair nok for mig.

<snip>

> [...]
> et sted hvor man kan blive inspireret til at søge klubbens fællesskab
> og fordele. Så selvfølgelig skal klubberne kunne poste om deres helt

Ja jeg syntes også denne gruppe er en glimrende måde at dels få kontakter
rundt om i klubberne samt at se hvad de forskellige klubber går og 'laver'.
Jeg har heller ikke et problem med at en klub giver andre mulighed for
(gennem denne gruppe) at komme med til fx. rødehavet hvis de måtte have
nogle pladser ledige. Men grænsen går klart der hvor et dykkercenter eller
lign. sender reklamer ud for deres rejser. Selvom klubberne måske tjener en
lille skilling på fx. en uddannelse, så er det jo slet ikke kommercielt på
samme måde som dykkercentre/butikker der reklamere for et produkt.

Thomas

Fra : Jakob

Dato : 07-10-05 13:13

Jeg kan simpelthen ikke se forskellen på om det er en klub eller
center som afholder et kursus. Alle klubber og centre afholder kurser
for at overleve (nye medlemmer til at betale bevis/kontingent) og
skriver her på gruppen for at få flere kursister (altså reklame)

Verden er jo ikke sort/hvis ala:
Dykkerkursus i klub = ikke kommercielt, som bare gerne vil lære folk
at dykke fordi de er gode mennesker
Dykkerkursus i center = kommercielt, som bare vil rippe folk for penge

Hvad med:
Dykkerkursus i klub afholdt af center = ?
Dykkerkursus i center som har en klub = ?

Jeg siger ikke der skal lukkes for det, men ville bare gerne høre
hvilke meninger der er til det. Personligt mener jeg ikke der skal
være kursusopslag her. Dels fordi jeg vil mene det var bedre hvis folk
kontaktede klubberne/centrene i stedet for omvendt. Og dels fordi det
bliver en glidebane med reklame i gruppen!

Jacob

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-10-05 16:35

>Jeg kan simpelthen ikke se forskellen på om det er en klub eller
>center som afholder et kursus.

Det er muligt du ikke kan se en forskel, men så læs fundatsen, det ligger i
at centre er kommercielle det er klubber ikke. Og generelt accepteres opslag
som er alment nyttige.

>Personligt mener jeg ikke der skal
>være kursusopslag her.

Så må du ændre fundatsen eller finde et andet sted at snakke dykning på
nettet.

>Dels fordi jeg vil mene det var bedre hvis folk
>kontaktede klubberne/centrene i stedet for omvendt.

1) Jeg synes det er relevant at få informationerne samlet i stedet for at
skulle søge dem selv
2) træerne vokser ikke ind i himlen

>Og dels fordi det
>bliver en glidebane med reklame i gruppen!

Næh.. det er det ikke.. som du selv kan se bliver gruppen ikke oversvømmet i
reklamer ergo er det ikke et problem. Du har brugt mere båndbrede på at
postulere at det er problem end problemet i sig selv udgør.

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-10-05 17:06

> Næh.. det er det ikke.. som du selv kan se bliver gruppen ikke oversvømmet i
> reklamer ergo er det ikke et problem. Du har brugt mere båndbrede på at
> postulere at det er problem end problemet i sig selv udgør.

Jonas det var godt nok den dårligste undskyldning jeg har hørt fra dig.

Hvis gruppe A må reklamere for deres dykkerkurser må gruppe B også !

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-10-05 20:16

>Jonas det var godt nok den dårligste undskyldning jeg har hørt fra dig.

Wuhu..

>Hvis gruppe A må reklamere for deres dykkerkurser må gruppe B også !

Ikke i.flg. fundatsen.

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-10-05 22:25

> Ikke i.flg. fundatsen.

Det er jo så tydeligtvis et fortolkningsspørgsmål af hvad 'kommerciel'
betyder.

Fra mit synspunkt er enhver reklame for dykkerkurser, der IKKE er 100%
gratis reklame og derved spam.

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-10-05 22:51

>Det er jo så tydeligtvis et fortolkningsspørgsmål af hvad 'kommerciel'
>betyder.

Meget interessant diskussion, ovre i dk.kultur.sprog! og ikke på
dk.fritid.dykning.

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-10-05 16:42

Jakob wrote:
> [...]
> for at overleve (nye medlemmer til at betale bevis/kontingent) og
> skriver her på gruppen for at få flere kursister (altså reklame)

Helt enig der er nemlig ingen forskel.

Et dykkercenter uddanner folk og tjener penge på det.
En dykkerklub uddanner folk, og tjener ikke penge på det. Men
kommercielt er det alligevel !

> Verden er jo ikke sort/hvis ala:
> Dykkerkursus i klub = ikke kommercielt, som bare gerne vil lære folk
> at dykke fordi de er gode mennesker
> Dykkerkursus i center = kommercielt, som bare vil rippe folk for penge

Enig.

> Hvad med:
> Dykkerkursus i klub afholdt af center = ?
> Dykkerkursus i center som har en klub = ?

Eller en dykkerklub der sælger kurser til kostpris, men holder et om ugen ?
Padi OWD
CMAS *
SDI OWD
SSI OWD
NAUI OWD

osv.

Det er jo ifølge flere af jer andre ikke kommercielt hvis de ikke tjener
på det.

> [...]
> kontaktede klubberne/centrene i stedet for omvendt. Og dels fordi det
> bliver en glidebane med reklame i gruppen!

Jeg er så enige, hvis nogen fra klubberne/centrene ønsker at fortælle
andre om det, kan de gøre det i deres signatur.

/Søren