Opstart som psykoterapeut
Fra : Finn

Dato : 05-10-05 17:41

En bekendt vil i sin fritid starte en lille klinik med psykoterapi. Vi har
søgt lidt på nettet men det er svært at finde noget omkring den type
"virksomhed".
Det vi søger er omkring bogføring mv. Eksempelvis mener jeg klientbetaling
til psykoterapeuter er momsfritaget og skal man så momsregistreres (måske
dumt spørgsmål). Hvordan med betaling af reklamefoldere - det registreres
vel med det fulde beløb inkl moms (ellers kommer der vel ubalance i
momsregnskabet)?

Er der nogen som har et link el.lign. så man kan læse lidt om den type
virksomhed (tænkt som fritidsaktivitet i starten).

Mvh
Finn

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-10-05 20:26

"Finn" <formel1@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som har et link el.lign. så man kan læse lidt om den type
> virksomhed (tænkt som fritidsaktivitet i starten).

Momsfritagelse er for godkendte og certificerede behandlere - ikke folk med
en fiks idé om at de er nok så kloge på folks problemer og gør det til en
måde at slippe for at have et rigtigt job.

Fra : Finn

Dato : 05-10-05 20:32

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en fiks idé om at de er nok så kloge på folks problemer og gør det til en
> måde at slippe for at have et rigtigt job.

Den nok så kloge person har papir på sin uddannelse og har i flere klienter
men vil gerne have det på et seriøst plan men det forstår du nok ikke en
pind af for dit svar kan ikke umiddelbart bruges til noget.

Finn

Fra : Holst

Dato : 05-10-05 20:42

Finn wrote:

> Den nok så kloge person har papir på sin uddannelse og har i flere klienter
> men vil gerne have det på et seriøst plan men det forstår du nok ikke en
> pind af for dit svar kan ikke umiddelbart bruges til noget.

Jonas fortalte da ellers ret tydeligt, hvem der kunne forvente
momsfritagelse, og hvem der ikke kunne forvente det. Læste du ikke hans
indlæg?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-10-05 20:45

> [...]
> men vil gerne have det på et seriøst plan men det forstår du nok ikke en
> pind af for dit svar kan ikke umiddelbart bruges til noget.

Du har lige fået at vide at at momsfritagelse gives til godkendt behandling
udført af folk med certificeret udd. - Hvis du ikke kan bruge det til noget;
det styrer du selv.

Fra : Finn

Dato : 05-10-05 20:53

> [...]
> behandling
> udført af folk med certificeret udd. - Hvis du ikke kan bruge det til

UNDSKYLD!!! Jeg læste indlægget helt forkert - my mistake.

Finn

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 22:23

Ja det lyder som et fidus firma - Synd for de psykologerne som virkelig gør
en godt stykke arbejde.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-10-05 08:33

Finn skrev:
> [...]
>
> Er der nogen som har et link el.lign. så man kan læse lidt om den type
> virksomhed (tænkt som fritidsaktivitet i starten).

Jeg ville anbefale at han startede med at lære noget zoneterapi.

Da, han kan hjælpe folk bedre hvis han rør ved dem.