Q: Køb af brugt udstyr
Fra : Niels

Dato : 04-10-05 16:05

Hejsa

Jeg er lige gået igang med cmas** uddannelsen og skal bruge et komplet
sæt udstyr. Har overvejet at købe brugt i første omgang, da jeg ellers
vil tabe en pæn klat moneter, hvis sporten ikke viser sig at være mig
alligevel.

Er der ting, jeg skal være særligt opmærksom på, når jeg skal vurdere
kvaliteten af brugt udstyr?

Jeg tænker mest på ting som levetiden på våddragten, hvordan man kan
se, om den har været opbevaret ordentligt (kan se på tidligere indlæg,
at det betyder en del...). Hvordan man er sikker på, at en iltflaske
ikke er ødelagt pga slag/buler, så den ikke kan holde til det
oprindelige tryk. Fejl i vesten, man skal fange? Er tørdragt en god
ide som begynder? Osv osv...

Hvis I vil af med nogle input og gode råd er de meget velkomne...! På
forhånd tak - VH Niels

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-10-05 16:28

"Niels" <nmp@fjernes.business.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tænker mest på ting som levetiden på våddragten, hvordan man kan
> se, om den har været opbevaret ordentligt (kan se på tidligere indlæg,
> at det betyder en del...).

Når neopren bliver gammelt bliver det stift.. så det er en indikator, og
hvis dragten er bleget har den nok også været brugt meget eller opbevaret
forkert (i solen)

>Hvordan man er sikker på, at en iltflaske
> ikke er ødelagt pga slag/buler, så den ikke kan holde til det
> oprindelige tryk.

Iltflaske?.. hvor er det du sagde du tager CMAS** henne? :)

Se på den udenpå, husk at tage flaskefoden af da den oftest vil være
korroderet der. Tag ventilen af den tjek gevindet og tag noget lys og kig
ned i flasken, tit vil der være smule overfladerust. Hvis der er større
plamager med tydelige niveauforskelle er det en god idé at få flasken
trykprøvet. Dette er et større problem hvis disse plamager er på siden af
flasken da der er mere gods i bunden af flasken. Tjek hvornår flasken skal
trykprøves (hvert 5. år) det vil måske betyde en udgift du jo så kan trække
fra købsprisen.
Hvis du køber en aluminiums flaske kan kan hente den visuelle inspektions
guide fra luxfer.

> Fejl i vesten, man skal fange?

Pust luft i den og lad den stå et døgns tid, hvis den mister luft er den
utæt. Tjek remme osv. for slid.

> Er tørdragt en god
> ide som begynder? Osv osv...

Ja hvis du skal dykke i koldt vand. Mindre end 10 grader varmt og dybere end
10 m.

> Hvis I vil af med nogle input og gode råd er de meget velkomne...! På
> forhånd tak - VH Niels

Du bør få hjælp fra en erfaren dykker der kan spotte nogle ting du måske
overser.

mvh
Jonas

Fra : KC

Dato : 04-10-05 17:42

Der er en meget grundig gennemgang i Sportsdykkerhåndbogen.
Læs det og glem så alt der omhandler "reserveventil" og "0,4 liter flaske på
BCD" (og i øvrigt afsnittet om makkerlinen he he) så er du rimeligt godt
rustet.

KC

Fra : Niels

Dato : 07-10-05 17:52

Takker fr indlæggene, modtager vel bogen snart, så vil jeg kigge
efter. VH Niels